Surettaa ja harmittaa kylmä sää
Koko pitkän talven taas odottanut kevättä ja kesää ja edelleen saa villahousut jalassa olla. Harmittaa ja vähän itkettääkin.
Ja ei, ei ole mahdollista muuttaa lämpimään. Ja kyllä, on isompiakin murheita elämässä.
Kommentit (64)
On kylmää on. Yleensä sitä kuvittelee maaliskuun sellaisena, et aurinko paistaa ja lumet sulaa kuun loppuun mennessä, mutta se onkin sellainen, että on nolla astetta tai 0,5, umpipilvessä taivas ja lumihanki vaan päivästä toiseen yhtä paksu.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ilmasto on sieltä jostain. Vertailen usein esim. Kööpenhaminan ilmastoon. Totuus on, että Kööpenhaminan kylmin sää (-2) edes silloin - kun Suomessa on samaan aikaan joku kammottava -20 päivän ylin - ei ole yhtä alhainen lämpötila kuin mitä Suomessa on vielä huhtikuussakin pahimmillaan. Ero on dramaattinen. Ja Kööpenhaminassa ei ole edes ihmiselämässä yhtä paljon lumisia päiviä, kuin Suomessa on yhdessä talvessa. Miksi Suomen ilmaston surkeudesta ei kerrottu koulussa jo?
Miksi pakkanen ja lumi olisi surkeaa lähtökohtaisesti? Ei minun, eikä monen muunkaan mielestä ole. Se on kunnon suomalainen, perinteinen ihana talvi. K-Euroopassa on sitten omanlaisensa talvi, mutta itse en sellasesta märästä, koleasta ja pimeästä tykkää - syksyyn se sopii, muttei talveen. Onnekseni asun täällä pohjoisessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ilmasto on sieltä jostain. Vertailen usein esim. Kööpenhaminan ilmastoon. Totuus on, että Kööpenhaminan kylmin sää (-2) edes silloin - kun Suomessa on samaan aikaan joku kammottava -20 päivän ylin - ei ole yhtä alhainen lämpötila kuin mitä Suomessa on vielä huhtikuussakin pahimmillaan. Ero on dramaattinen. Ja Kööpenhaminassa ei ole edes ihmiselämässä yhtä paljon lumisia päiviä, kuin Suomessa on yhdessä talvessa. Miksi Suomen ilmaston surkeudesta ei kerrottu koulussa jo?
Oletko huomannut yhden pienen asian? Nimittäin sen, että Tanska on aika paljon etelämpänä kuin Suomi. Mikäli haluat vastaavan ilmasto, niin SINÄ muutat sinne, että saat sellaisen.
Ei se ole kuin noin 700 km etelämpänä. Se ei vielä kauhest ole, vaan Suomen arktinen ilmasto johtuu siitä suurimmaksi osin, että Suomen itäpuolella ei ole merta, joka lämmittäisi Siperian kylmää vastaan. Samalla tavallahan jossain Riikassa on kylmempää kuin vaikka etelä-ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakkanen ja lumi olisi surkeaa lähtökohtaisesti? Ei minun, eikä monen muunkaan mielestä ole. Se on kunnon suomalainen, perinteinen ihana talvi. K-Euroopassa on sitten omanlaisensa talvi, mutta itse en sellasesta märästä, koleasta ja pimeästä tykkää - syksyyn se sopii, muttei talveen. Onnekseni asun täällä pohjoisessa!
En vain pidä lumesta, en edes lapsena pitänyt. Aiheuttaa ongelmia moneen asiaan. Pakkanen taas on sellainen, että se esim jäädyttää jalkapohjat kun ulkona olis vaikka joku puoli tuntia putkeen, jos olis edes -10 astetta. Jalkojen jäätyminen on inhottavinta kaikista ruumiinosista. No joku -20 on hengityksellekin inhottavaa, sekä myös jo vaarallista terveydelle.
Olisikohan ihan mahdotonta muuttaa Tanskaan? Mä alan niin kyllästyä täällä värjöttelemiseen.
Kun mun ilot ja harrastukset on lämpimämpään säähän liittyviä, niin tämä talviaika tuntuu loputtoman pitkälle ja tylsälle.
Voiskohan ulos jo kuitenkin laittaa lenkkarit edes?
Vierailija kirjoitti:
Muakin väsyttää ja masentaa. Maanantaina oli kiva kun paistoi aurinko. Nyt on vaan ankeaa ja kurjaa. Ulos ei huvita lähteä enää ollenkaan. En jaksa talvivaatteitakaan enää. 😥
Sittenhän pääset helpolla, kun ei talvivaatteet innosta. Mene muutaman kilometrin lenkille pelkästään kengät jalassa. Piristää kummasti ja erotut muusta massasta!
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi ei kerrottu koulussa ? Siksi että kaikki huomasi sen itse koulumatkalla tai muuten ulkona ollessaan ?
Vierailija kirjoitti:
On kylmää on. Yleensä sitä kuvittelee maaliskuun sellaisena, et aurinko paistaa ja lumet sulaa kuun loppuun mennessä, mutta se onkin sellainen, että on nolla astetta tai 0,5, umpipilvessä taivas ja lumihanki vaan päivästä toiseen yhtä paksu.
Tämä on nyt vasta kolmas tai neljäs perättäinen maaliskuu, kun on tällaista. 2020 ei ollut lunta koko talvena edes täällä, missä sitä yleensä on edes jonkin verran! 2000 ja 2010-luvut oli tosi vähälumisia ja jo maaliskuussa maa oli paljaana. Pysyvä lumikin tuli aina vasta tammikuussa. Silloin puhuttiin, että tällaisia nämä tulevaisuuden talvet tulee olemaan. Huomaan, että ihmisten muisti on kovin lyhyt, eikä enää muisteta etes niitä edellistä pariakymmentä vuotta. Ehkä tämäkin on vain tällainen lumisempi sääjakso, joka kestää ajan x. On myös mahdollista, että te talven kurjuutta valittavat olette niin nuoria, että nyt vasta olette havahtuneet huomaamaan, että tällaista Suomessa on. Lapsenahan sitä ei säästä välitä, kaikki käy. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Muakin väsyttää ja masentaa. Maanantaina oli kiva kun paistoi aurinko. Nyt on vaan ankeaa ja kurjaa. Ulos ei huvita lähteä enää ollenkaan. En jaksa talvivaatteitakaan enää. 😥
No älä käytä talvivaatteita! Itse jätin toppatakin kun pakkasetkin loppui. Välikausitakilla pärjää ihan hyvin muutamassa pakkasasteessa, kunhan takki pitää tuulta. Farkkujen alle ei ole tarvinnut mitään koko talvena ja ulkoiluhousujen alle ohuet merinovillakalsarit. Toppahousut oli käytössä vain kun pakkasta oli parikymppiä tai enemmän. Paljon mukavempi liikkuakin, kun ei ole hikipäässä topannut hullua vaatemäärää. Se tekee ulkoilusta kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä käytä talvivaatteita! Itse jätin toppatakin kun pakkasetkin loppui. Välikausitakilla pärjää ihan hyvin muutamassa pakkasasteessa, kunhan takki pitää tuulta. Farkkujen alle ei ole tarvinnut mitään koko talvena ja ulkoiluhousujen alle ohuet merinovillakalsarit. Toppahousut oli käytössä vain kun pakkasta oli parikymppiä tai enemmän. Paljon mukavempi liikkuakin, kun ei ole hikipäässä topannut hullua vaatemäärää. Se tekee ulkoilusta kurjaa.
Tänä talvena on ollut enimmillään 5 housut päällekäin aluspöksyistä toppahousuihin. On pakko, jos ei aio kärsiä pissatulehduksista ja peräpukamista.
Auton penkin lämmitin on rikki, ja jäisen istuimen kattamiseen on saanut ostaa ja keksiä useampia härpäkkeitä.
Keski-ikäisen, synnyttäneen naisen vaivoja.
Olette sentään terveitä. Mulla tää flunssa ja kylmyys. Ulos en mene mutta sisälläkin kylmä ja itse en voi vaikuttaa asiaan. Aurinkoa ei ole paljoa Tampereella näkynyt. Vihaan talvea ja kaipaan aurinkoa ja valoa.
Uliuli. Joka päiväistä ruikutusta säästä. Teillä on muita ongelmia pohjalla kuin vallitseva säätila. Se on mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Uliuli. Joka päiväistä ruikutusta säästä. Teillä on muita ongelmia pohjalla kuin vallitseva säätila. Se on mikä se on.
Miksi avasit tän ketjun? Ei täällä ole pakko "ulinaa" kuunnella.
Sama. Isompia ongelmia löytyy, mutta tämä harmaus ja koleus ottaa silti pattiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yökukkuja ja olen huomannut ettei tänä talvena ole ollut kuin muutaman hassun kerran kirkas yötaivas. Taivas on yleensä sellainen ällöttävän vihreän ja oranssin utuinen öisin. Mikähän siinäkin on.
Kesällä valitatte että on liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Olette sentään terveitä. Mulla tää flunssa ja kylmyys. Ulos en mene mutta sisälläkin kylmä ja itse en voi vaikuttaa asiaan. Aurinkoa ei ole paljoa Tampereella näkynyt. Vihaan talvea ja kaipaan aurinkoa ja valoa.
En mä ole terve. T. Yksi valittaja
Mä taas tykkään talvesta. Mulla on lämmin toppapuku ja kengät ja topparukkaset. Niillä on menty koko talvi. Pehmeet ja mukavat päällä. Enkä koko talvena pipoo tai päähinettä käyttäny, hupunkin oon ottanu pois. Niin ylilämpö pääse päästä pois, eikä muutenkan pipo kutita. Maanantai aamu oli tosi hienoo pakkasessa ja toppapuku hohti auringossa. Mutta vähän häikäsy haittoi kun en tykkää pitää aurinkolaseja kun kutittaa tollaset ylimääräset härpäkkeet. Sais vielä tulla tälläsiä kirpeitä aamuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä talvena on ollut enimmillään 5 housut päällekäin aluspöksyistä toppahousuihin. On pakko, jos ei aio kärsiä pissatulehduksista ja peräpukamista.
Auton p
Ikävä kyllä, näin se menee kun on lyhyt virtsaputki ja lantion lihakset vähän löyhtyneet.