PIRKANMAAN JOULU(KUU)!
Ihan ekana, linkkiä en osaa luoda aiempaan ketjuun, tälläinen tietsikkatumpelo kun oon, tehköön sen joku fiksumpi:)
Hyvää joulukuuta kaikille ja kiitos eilisestä, ketkä stokkalle ennätti. Oli mukavaa! Olipas ihania pieniä vauvoja, oma alkaa tuntua niiin isolle. Osse, kyllä se vaan on ihan sinun näköinen! Ja Vumpen samoin. Se on kyllä kummallista, miten koko ajan kuvittelee omaa vauvaa pieneksi ja sitten huomaa, ett äse todella on kaksinverroin isompi kuin ihan uunituore vauva. Nyyh....
Ja arvatkaas!!! Meillä meni ilta tietysti känkkäilyksi, kun ei nukuttu päikkäreitä... Oli varmaan kello 11 ennekuin uni sitten tuli. Mut eka kerran poju söi vaille viisi ja sitten seitsemältä! syyksi moiseen outoon käytökseen epäilen uutta tuttia. Poika on ollut aina aikas tukkoinen nenästään, muttei ole tuttiakaan syönyt (sehän auttaa kuulemma). Eilen ostin kokeeksi isojen poikien tutin, ja sehan on niin rakas ja pysyy suussa, että sitä syödään nyt hereilläkin. Pari kertaa öhki yöllä ja rauhoittui sillä tutilla :o Tai sitten sai Vumpen pojalta jonkun unitautitartunnan:)) Kiitos siitä.
Nyt on varmaan aloitettava joulusiivous, kun tuntuu uni maistuvan vaunuissa. Vaihtoiko joku mun vauvan, mitä? Tuntuu, että itse oiken pursuaa energiaa. Mitähän tapahtuu sitten, kun meillä nukutaan kokonaisia öitä?
Kuutar, kyselit niistä tukisukista. Mulla oli käytössä ne lentosukat koko ajan, riitti, kun vaihdoin isompaan kokoon. Niitä kun niin monenlaisia myynnissä. Mutta se on tietysti aika yksilöllistä, sopiiko. Ostin itse ihan marketin hyllystä, ei oo niin kapeita ja tiukkoja materiaaliltaan, kuin jotkut apuvälineliikkeiden mallit. Terkkuset kaikille!
P.S Hei ja vielä vaipoista. Kun puhuttiin eilen Lidlin vaipoista, niin kävinkin sitten illalla hakemassa taas paketin pitkästä aikaa. Niistä oli tullut myyntiin myös pienempi koko, 4 kg:sta ylöspäin. Ja niiden peppupyyhkeet on muuten tosi hyviä (itse en viitsinyt vedellä jokaista kurautusta pestä, ja on nytkin ihan kätevät) ja niistäkin oli tullut uusi sensitive-pakkaus. Ja molemmat on todella paljon halvempia kuin muilla. Oon itse pyrkinyt vuorottelemaan kahdella eri vaippamerkillä. Sain tään vinkin kesällä joltakin, eikä meillä oo ollut vaippaihottumaa, vaikka tosi herkkäihoinen lapsi onkin...
No niin ja siivoamaan... H-R, pistän sulle muuten sen tekstarin ihan pian... Aina jotain unohtuu:/ Sori
Kommentit (39)
Olis kiva nähdä ens viikolla, miehen auto on edelleen korjaamolla-molla-molla ja se käyttää työmatkoilla mun autoa, joten saa nähdä saanko siltä ruinattua autoa jotta pääsisin kahvittelemaan.
Mä pääsisin ma ja ke ihan koska vaan, tiistaina on TAYSiin aika klo 13:30 ja siellä menee lähetteen mukaan 2-3 tuntia.
Voi itku että osse sai rintatulehduksen :( Toivottavasti ei pahaksi äidy.
Meitä onkin aika monta joilla saattaa " lähtö" tulla koska vaan, jännäksi menee! Mulla on jalat kuin tukit, kyykistely tekee tosi kurjaa. Käsiä ei niin paljoo turvota - vielä ainakaan. Supisteleekin lupaavasti välillä ja mielenkiinnolla odottelen ensi viikon TAYSin käyntiä miten paikat on kypsyneet.
-miki
35+5
Treffeistä: Mäkin haluan mukaan ja mulle käy maanantai tai keskiviikko. Tiistai ei käy ollenkaan kun mulla on sillon ne valmistujaiset!!! :) Keskiviikko olis paras päivä. Mutta me ei päästä millään ainakaan ennen kahta kun neiti nukkuu sillon just päikkäreitä...
Osse: Siis mitä, et saa reseptiä jos ei ole kuumetta??? :O Mulla oli imetysaikana yks rintatulehdus. Se ei nostanut kuumettaa ollenkaan, mutta kipeä kohta ei lähtenyt kahden päivän kuluessa pois vaikka kaikkeni tein (ja se oli TODELLA kipeä!). Sain neuvolasta heti reseptin kun asiasta soitin. Koita nyt päästä siitä tulehduksesta, se on tosi kurja, tiedän...
Kuutar: Onnea hyvin menneestä ultrasta! Kyllä sitä omaa mussukkaa on aina niin kiva nähdä... :)
En ehdi nyt sen enempää kirjoitella. Tultiin just neidin kanssa kylästä ja menen laittamaan ruokaa.
v, rv24+6 ja tyttönen 1v
ja edelleen yhtä suurta pakettia ollaan... Ei mitään merkkejä minkäänlaisesta aktivoitumisesta täällä. No, jotain epämääräistä limaa välillä vähäsen (sori, ällökuvausta!) ilmaantuu, mutta ei muuta. Sunnuntaina olisi la, mutta taitaa mennä yli. Neuvolantätikin toivotteli ensi viikolla tervetulleeksi ja ihan varmana vielä sinne menenkin. Mulle sopii treffit ensi viikolla, edellyttäen, että olen edelleen jakaantumaton. Ke mies on vapaalla ja voisin velvoittaa sen joululahjaostoksille siksi aikaa kun tulen teitä treffaamaan... (ei ole edelleenkään keksinyt mulle mitään lahjaa, joten alan jo vähän huolestumaan asiasta...)
Ossen hymypakkaus :) Sä kärsit niin paljon niistä ikävistä turvotuksista jne. raskausaikana, että pikkuneiti korvaa nyt sitä kurjuutta. Ei vaan, ihanalta kuulostaa, hän on jo nyt oppinut hymyilemään ja ilmaisemaan itseään paremmin. Olet sittenkin onnistunut siirtämään sen nukkuja-geenin lapseesi! ;) Toivottavasti rintatulehdus helpottaa, hyvä jos ei ole enää kuumetta. Eikös siinä ollut tärkeää, että lypsää/imettää kipeää rintaa mahd. tyhjäksi ja ottaa kipulääkettä (parasetamoli) itelle, että voi tyhjennyksen tehdä... Ja jostain kaalinlehdistä muistan joskus lukeneeni, mutta kaikki lämmin (lämpötyyny, kuuma suihku...) kipeään kohtaan tekee hyvää...
Katariinalle sympatiaa lonkkakipuun! Mulla oli välillä tosi kipeät lonkat, välillä vaan toinen ja ihan iskias-kivulta vaikutti. Vaivasi usein tosi monta päivää, mutta helpotti sitten onneksi aina. Itse otin kovimpaan vaiheeseen kipulääkettä (taas sitä parasetamolia 1g kerrallaan), että sain oltua. Toivottavasti vaiva on ohimenevää!
Vegaxille ja " pienelle" pojulle terkkuja :) ! Olisi kyllä tosi kiva nähdä teitä ja todeta omin silmin kuinka iso poika sinun pikkuisesta vauvastasi onkaan tullut... Kuulostaa ihanalta, että varsinaisia allergioita ei vaikuttaisi olevan!
Ihania uutisia Kuuttarella np-ultrasta! Taas on yksi iso etappi takana alkuraskauden aikana. Oletteko jo kertoneet raskaudesta lähipiirille yms? Tuo oli niin jännittävää aikaa, ihan hymyilyttää kun muistelee... Kiva, että pääset ke mukaan treffeille (ja toivottavasti mäkin siis pääsen...) !
Aurinkokin on mennyt hamstraamaan nuita viikkoja jo hurjasti! :) Toivottavasti nähdään siis ke mekin!
...mua vähän jänskättää, kun olen aika varma, että tuo Ibiza meinaa kiilata ohitse matkalla TAYS:iin kaksikkonsa kanssa... :)
Mitä kuuluu mi-kille? Entä Vumpe poikastensa kanssa? Violet ja jo yksivuotias tuleva isosisko?
Me leivottiin miehen kanssa tänään aivan sairaan ruma piparkakkutalo! Voi että meillä on ollut hauskaa sen kanssa! Se on niin ruma, että ei voi edes näyttää kenellekään, mutta se onkin meidän eka rakennelma. Eihän me mitään kunnon ohjeita luettu, alettiin vaan paistella osia, ja siltä se todellakin näyttää :) Koristelukin kannattais todellakin tehdä ennen kokoamista ja ajan kanssa... Mutta hyvältä maistuu piparit ja huvia ollaan revitty siitä ainakin ihan täysillä, joten tavoite saavutettu! :) (koko keittiö on täynnä tomusokeria, kun mies lumetti talon...)
Nyt lähdetään käymään mun vanhemmilla. Sielläkin on varmaan joulutouhut käynnissä... Pidetään siis ensi ke sovittuna, klo 14 ja stockan kahvio?
Keinuhepo ja Sitruuna 39+4
... heilutuksia vaan mi-kille ja Violetille, kerkesittekin palstalle juuri samaan aikaan kun mä kirjoitin tota maraton-löpinääni...!!! :)
Treffit siis muotoutuneet ensi viikon ke klo 14, paikkana Stokkan yläkerran kahvio, kivaa!! Toivottavasti Katariinakin saa sovitettua tuon keskiviikon kalenteriin :)
Oltiinpahan tänään mi-kin kanssa samassa perhevalmennuksessa oppimassa vauvanhoidosta. Oli kyllä ihan kiva ja hyödyllinen juttu. Vaikka käytännössähän nuo taidot sitten vasta karttuvat. Mulla ei mies päässyt mukaan, mutta se ei kyllä muistaisi noista etukäteen annetuista ohjeista mitään sitten h-hetkellä.
Toivottavasti Keiniksen piparitalo pysyy kasassa, nyt on varoitettu piparitalojen rakentajia romahtamis-vaarasta näiden surkeiden kosteiden säiden takia.. (hesarissa) :)
Violetille hyviä valmistujaisia! Ja Osselle paranemisia tulehduksesta, toivottavasti ei pahene. Kuuttarelle onnittelut np-ultrasta, olo on varmasti hieman helpottunut (ainakin hetkeksi).. Vegax, perhepeti on var-masti ihan hyvä ratkaisu, jos se tuntuu siltä :)
Nähdään pian!
aurinko 35+4
Nyt unohdin sitten kenelle mun piti kommentoida.. Äh! No joka tapauksessa asia koskee piparkakkutaloja, äitin kanssa kokosin viime viikon keskiviikkona sellaista halavatun kokoista muumitaloa, sulatetulla sokerilla. Ok, tiedän, että se on vaarallista ja kuumaa... Siinä toheltaessa sitten yhtäkkiä sain vasemman käden keskisormen kynteen koko kynnen verran sitä ihan juuri sulatettua massaa! Voi elämä, että teki kipeää! Äkkiä käsi hanan alle ja varmaan vartti siinä meni kärvistellessä kylmän veden alla, onneksi se sokerimassa sentään pikkuhiljaa irtosi siitä kynnestä, mutta voi että sitä tykytystä! Sen jälkeen pidin vielä useita tunteja sormea vesilasissa... Nyt on kynnen alus tumman punainen ja kiristävä =( Opin sen, etten ainakaan ikinä pienten lasten kanssa kokoa taloa sulatetulla sokerilla.
Osat ollaan aina koristeltu ja annettu kuivua ensin, ja sitten koottu - ollaan kotipuolessa aina rakennettu piparitalo =) Mutta on nekin aina omanlaisiaan, ikinä ei tule suoria seiniä, mutta eipä se mitään. Itse tehty on itse tehty =)
Niin juu, te muuthan tunnettekin toisenne, mutta enköhän minä teidät sieltä löydä, tosin taidan olla etuajassa, kuten aina joka paikassa, odottelen sitten, että mihin kokoontuu isoja mahoja ja pikkuisia äiteineen ;) Ossen toki taidankin tunnistaa, kerranhan olen nähnyt sinut... Ja ehkä teidänkin on sellainen yksinäinen haahuilija helppo tunnistaa.. Mulla on nyt melkein mustat hiukset, tummanruskeaksi yritin värjätä *huoh*
Mukavaa viikonloppua teille kaikille!
Kuutar rv 12+3
Tays:in äitipolilla käyty:
RR 144/87
Pissat puhtaat
Hb 134
Kohdunsuun tilanne ennallaan, kypsä kaulaa jäljellä n.1cm
Lasten vointi hyvä, painoarviot 2,3kg ja 2,7kg.
Ensi viikolla pari neuvola käyntiä ja seuraava Tays äitipoli 27.12.
Keinuhepo: En mä vielä ole ajatellu Tays:iin synnyttään mennä, mä oon jutellu pikkuisille et tammikuu on paljon kivempi, kun tää joulukuun loppu.
Ibiza + Himpula ja Vimpula rv35+2
ja aivastus, voi voi vaivastus... meillä aivastelee sekä tyttö että äiti. Olo on mulla varmaan heikompi, onneksi. Rintatulehdushan se oli, sain lääkkeet. Harmi, että tää flunssa on ihan virustauti, ei näytä lääkkeet siihen tepsivän. Aion nyt huomisen levätä niin paljon ku jaksan, toivottavasti pääsen treffeille teidän kanssa keskiviikkona.
Typsykkä on ihana, tietenkin, mutta aika rankalle tuntuu noi iltaitkut nyt. Mies onneksi hoitaa iltaisin, tyttö kun rupee melko tarkalleen klo 22 itkemään ja sitä jatkuu 1-3 tuntia. Sit nukutaan taas ihan hyvin, joten kai se jotain koliikkia on, kun ei mahakipuja tuu muuhun aikaan päivästä. En oo myöskään huomannut, et antibiootit vaikuttais jotenkin.
Ihanaa, että Kuutaren ultrassa kaikki oli hyvin! Meilläkin Katja joutu aika pitkään ultraileen, että neiti suostu kääntymään hyvään asentoon. Tulikin mieleen, että pitäis saada aikaiseksi kuva lähettää TAYSiin, samoin se lappu, jossa kysytään hoidon lopputulosta. Älä muuten stressaa siitä painosta, ei ne neuvolassa oo kiinnostuneita muusta ku siitä, kasvaako vauva.
Toivottavasti mi-ki pääsee kans treffeille. Mä muistan sen tukkijalkafiiliksen, mut onneks se hellittää sitten melko pian. Mulla on muuten pikkuhiljaa palannut tunto käsiinkin, keinikselle tiedoksi et ei se loputtomiin kestä... :)
violet saakin sitten kertoo kaiken valmistujaisista treffeillä. Mä muuten kans vähän ihmettelin, et miksei saanut lääkkeitä ilman kuumetta, kun odotusaikana kovasti kerrottiin, että ei tartte turhaan lääkäriä tavata rintatulehduksen aikana, vaan asia hoituu puhelimitse. Menin sit tosiaan työterveyshuoltoon, kun en jaksanut taistella neuvolan kanssa.
Keinis, mä en kyllä ruvennut millään kaalinlehdillä leikkimään, mutta niitä ne neuvolastakin suositteli. Ihan vaan kovalla imettämisellä ja burana-capseilla hoidin ennen antibiootteja.
vegax, meillä nukutaan kans perhepetissä aina ekan unijakson jälkeen, joka nukutaan omassa sängyssä. Viime yönä tosin mä nukuin sohvalla, kun yskin niin kauheesti! Tyttö ehti sit herätä aina kunnolla unestaan, kun äiti ei ollutkaan ihan vieressä nokittavana - yleensä kun herään siihen, että typy nokkii mun selkää tai kättä tms. ja tissin saa suuhun ennen ku ehtii itkuun asti. Mut onneks nukahti ihan hyvin aina ku sai maitoa.
Ibizan lapsukaiset ne vaan kasvaa hyvin. Meidän tutuille syntyi terve täysaikainen tyttö, joka paino alle 3kg!
Juups, mut nyt mä taidan koettaa ottaa nokoset ennen kympin itkua, neitikin meni jo torkkumaan...
-Osse ja P
Paino koko raskausaikana +5,1kg
RR 136/74
Pissa puhdas
Sykkeet 142-148
Liikkeet ++
Seuraava käynti torstaina, seurataan ettei pääse myrkytys yllättämään.
Ibiza + Himpula ja Vimpula rv 35+5
Voi luoja miten joku voi olla näin käsi... kirjoitin pitkän viestin ja tuhosin sen!!! Prrrr...
No, lyhyesti uudelleen. Olen tulossa huomenna tapaamiseen mikäli jalat pitävät. Tänään on ollut tosi huono päivä lonkan suhteen ja kävely on tehnyt KIPEÄÄ! Turvotustakin on tullut viikossa melkoisesti, sillä painoa oli tullut hulppeat 1,6 kg. Muut arvot ok eli ei raskausmyrkytyksen muita oireita. Nyt sitten täytyis vaan välttää suolaista ruokaa..." helppoa" , kun joulukin on tulossa.
Muutamana yönä ollut jo kipeitä suppareitakin eli kyllä tässä ilm. joskus vielä synnytetään ;-)
Toivottavasti huomenna on hyvä päivä ja jalat kantavat junalle :-)
-Katariina ja Helmi rv 36+0
Huomenta!
Huonosti nukuttu yö takana... Tekee niin kipeää tuon lonkan kanssa. En uskalla lähteä yksin matkalle.Voi kurja kun asun näin kaukana :(( Uskomatonta, että sitä menee huonoon kuntoon lyhyesä ajassa. Ei mulle ennen raskautta moinen reissaaminen ollut minkään sortin ongelma. En siis ilm. ehdi nähdä teitä ennen kuin la on käsillä. Jospa me vielä joskus muutettaisiin lähemmäksi niin pääsisin minäkin helpommin tapaamisiin.
Auringon ja Mi-kin masuasukeille terveisiä ja äideille voimia viimeisiin viikkoihin. Sitä samaa toivon myös Keinikselle. Vai liekö olet jo tositoimissa...jännityksellä odottelen kuulumisia.
Muillekin ihanille ihmisille iloista mieltä vauvojen tai massujen kanssa elämiseen.
Viime yössä oli jotain hyvääkin: näin unta " Paon" päähenkilöstä. Mulla oli joku orastavasuhde häneen :-)) Hassunhauskoja unikuvia!
Lämmintä joulunodotuta kaikille!
Katariina ja Helmi 36+1
ettet Katariina pääse treffeille. Mutta pidä huoli itsestäsi, turha sitä on lähteä rasittamaan itseään, jos on huono olo.
Meillä kärsitään flunssasta, mutta oma olo on jo sen verran hyvä, että taidan tulla treffeille. Pidän näppini erossa muista kuin omasta tytöstä, niin ei tartu... tytöllä flunssa on pahemmassa vaiheessa nyt, aivastelee verensekaista räkää, mutta on hirveän pirteä onneksi muuten. Nukuttaa vaan pientä kovasti ja yöllä heräiltiin taas syömään 2-3 tunnin välein. Mutta mahakivut taitaa nyt olla helpottaneet, muutama ilta meni pienillä itkuilla ja eilen ei kipuja ollut lainkaan!
No, enemmän treffeillä, toivottavasti Keinis tulee kans vai joko jäit synnyttämään eilen??
-Osse ja neiti melkein 6vk
Tosin ei varmaan ihan kahdeksi päästä kun normaali päikkäriaika on 12-14. Yritän laittaa tytön vähän aikaisemmin nukkumaan niin pääsisimme lähtemään kohtuullisen ajoissa. Nähdään siis kaikki ketä kynnelle kykenevät! :)
v, rv25+5 ja tyttönen 1v
Vaikka kieltämättä vähän jännittää autolla ajaminen kun tukkijalkojen lisäksi tänne on ilmaantunut särkevät tönkkökädet. Huoh! Mutta lisää juoruilua sitten klo 14 :D
-miki
36+4
Mukavaa nähdä teitä!!
Kuutar rv 13+1
...olen tulossa, ei puhettakaan mistään synnyttämisistä! Mies lähtee kuin lähteekin jouluostoille samalla, joten saan kuninkaallisen kyydityksenkin paikan päälle! :) Näemme siis kahden maissa, ilmeisesti Stockan yläkerran kahviossa?
Katariinalle tsempitystä! Ikävä vaiva, toivotaan, että on pian ohi (= vauva syntyy!)! Näemme sitten sinut ja vauvan yhdessä seuraavalla kerralla... :)
Keinuhepo ja Sitruuna 40+3
Mekin tulossa näillä näkymin... Kiva nähdä vielä Keinistäkin ennen h-hetkeä. Harmi, ettei Katariina pääse. Meidän mummola on muuten siellä teillä päin, voitais joskus tavata kun ollaan pojun kanssa siellä suunnalla?
Nähdään pian! Niille jotka ei tänään pääse tapaamiseen toivotan mukavaa jqa stressitöntä jouluviikkoa! Hui, neljä päivää jouluun!
vegax ja poika 6 kk
Mukavaa oli nähdä viimeinkin teitä kaikkia!
Sain neuvolatädiltä meilin; hän oli keskustellut niistä kilppariarvoistani lääkärin kanssa: arvot ovat viiterajoissa, ei tarvetta nostaa lääkeannosta, väsymys menee ohi 12-13 raskausviikolla. Aha, nyt on 13+1 eikä merkkiäkään, että hellittäisi väsy.. Laitoin vastauksen, että YTHS:n lääkäripä nostikin annostusta 1/4 tabletilla ja kontrolli neljän viikon kuluttua!
Ja sitten maksa-arvot otetaan neuvolan kautta, mikäli loppuraskaudesta ilmenee kutinaa. Mulla on ollut 2002 ja 2006 keväällä maksa-arvot koholla ihan yhtäkkiä, ei selvää syytä sille koskaan löytynyt ja YTHS:n lääkäri on sitä mieltä että ehdottomasti ne arvot on katsottava raskauden aikana. Eikä mulla ed. kerroillakaan ensin mitään oireita ollut noiden arvojen kohoamisesta, iho kellertyi jne. vasta sitten kun oli jo korkeat arvot otettu. Laitoin vastaukseen, että saan ne arvot kyllä YTHS:nkin kautta otatettua, jos se ei nyt muka millään onnistu neuvolan kautta. Ihme nipottamista, luulin että tapauskohtaisesti neuvolassa katsotaan asioita, mutta katin kontit! Olen melkoisen pettynyt koko neuvolatouhuun!!!
Nyt ottaa aivoon kyllä! Onneksi YTHS:llä se " oma" lääkärini on mukava ja hoitaa hommansa, riittää kun laittaa sähköpostillakin asioita. Taidan hoitaa asiani siellä, ja ihan vain pakolliset tuolta neuvolan kautta.
Että näin...
Kuutar rv 13+1
Ps. onnellisesti en taida enää muistaa kuin muutaman teidän nimistä, kun kerralla tuli niin monta uutta kasvoa... Mutta enköhän opi tuntemaan teitä jossain vaiheessa!
Ps2: Huomenna ollaan aamupäivästä maalle lähdössä joulun viettoon, siispä toivottelen teille kaikille jo nyt mukavaa ja rauhallista joulua!!
Sainkin neuvolatädin jo kiinni. Peruttiin se aika ensi keskiviikolta, eli silloin tosiaan mulle käy koko päivä.. Se on mulle varmasti paras päivä, maanantaina yritän lueskella ja tiistaina sen tentin jälkeen (joka alkaa siis JO kahdeksalta) olen aika puhki, mutta sopii nuokin, jos ne muille paremmin aikatauluun istuvat.