Kiinanruusu
Jos kiinanruusussa mullasta nousee kaksi vartta, niin onko siinä kaksi kasvia vai onko samaa yksilöä?
Kommentit (10)
En nyt tänä vuonna ole aikeissa vaihtaa multia. Mieti vain, että mikä on kinnanruusun kasvutapa. Voiko yhdessä kasvissa olla useampi runko?
Oletko googlella kokeillut, löytyisikö tietoa jostain kukka-/puutarha-alan sivustolta tietoa tuosta?
Katso mullan rajasta haarautuuko varsi alhaalta. Voi näyttää että olisi kaksi kasvia jos haarautuu aivan juuresta, voi tietysti olla kaksi eri kasvia mutta yleensä niissä myytävissä on vain yksi.
Eiköhän voi olla ihan samaakin, jos rungon jakautumiskohta on kasvissa alhaalla. Mutta niitä myös myydään (ainakin ulkomailla?) siten, että kahden tai useamman lähekkäin istutetun kasvin varret on kiedottu toisiinsa. Asia selvinnee vain tutkimalla itse...
Mulla on yhdestä oksasta "sata vuotta sitten" alettu juurruttaa kiinaruusua. Alkuperäisessä ruukussa se yksi oksa on juuri mullan päältä lähtenyt haaratumaan kolmeksi paksuksi varreksi ja kaksi lastakin sai oksistaan toisiin ruukkuihin. Toinen on mullan päältä yksivartinen, toinen 2 vartinen. Mutta siis voihan se varmaan siitä mullan altakin lähteä haarautumaan.
Mulla oli kerran kolme eri tainta purkissa ja ne oli erivärisiä, kukkakaupasta ostettu. Kukinnan jälkeen erotin ne erilleen.
Kiitos vastauksista. Nuo mullasta nousevat varret ovat noin 5 senttiä toisistaan, eli jos ovat samasta, niin ei ainakaan ihan heti mullan alla ole se haarautumiskohta. Yritin kyllä heti ensiksi etsiä netistä tietoa tästä, mutta ei löytynyt. No ehkä se selviää sitten kun vaihdan multia, ens vuonna varmaan. Tässä vain mietiskelin asiaa, kun olisin ehkä leikannut yhden oksan pois.
ap
Millä kiinanruusun saa kukkimaan?
Vaikea sanoa. Samassa ruukussa voi periaatteessa olla kaksikin. Saat selville kun katsot.