Te naiset yli 50v ja koko 36/BMI 22 (tai alle)
Mitä tällainen kroppa käytänössä vaatii? Juotteko esim alkoholia ollenkaan? Herkut? Liikunta?
Näin kolmekymppisenä joudun kamppailemaan pystyäkseni koossa 36/BMI etten liho. Arkiliikuntaa tulee paljonkin ja tarkkailen syömisiä jatkuvasti. Monitoroin unta ja palautumista päivittäin. Puuskittaista rankempaa kuntoilua kun ehtii ja jaksaa.
Miten ihmeessä pysyn hoikkana varsinkin vaihdevuosien jälkeen?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli 50, ja paino noussut 10 kg viimeisen 10 vuoden aikana. Tulin vain sanomaan, että tunnen paljon hoikkia ikäisiäni. Heitä yhdistää urheilullisuus ja se, että syövät tosi vähän.
No minä oon 52, 167, 50, ollut koko aikuisikäni. Olen kyllä liikunnallinen, mutta ihan arki-sellainen; ei autoa, raput kävelen/ harpon aina neljänteen kerrokseen ja alas hissifobian tai mikä lie, takia.
Syön paljon, mutta inhoan makeata, leivonnaisia enkä käytä juurikaan alkoholia. Vanha äitini ja kolme sisartani ovat samankokoisia. Eli kai  ne geenit aika suuresti  vaikuttavat.
Aloituksen mitat ovat oudot. Olen bmi 20, mutta kokoa 40-42.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on nykyään jo kokoa 34/36, eli muutama kilo painoa tuli lisää, kun me lapset synnyimme, aiemmin oli 32/34. Hankalia nuo välikoot. Ikää pian 70.
Hän syö vähän, ruoka-ajat ovat liki kellontarkat, ja annoskoot mitättömiä. Paljon hiilihydraatteja: sekaleipää ja ruisleipää, perunaa, pastaa, riisiä, niukasti valkuaisaineita, nykyään paljon oliiviöljyä. Kalaa vähintään kerran viikossa, kasvisruokaa samoin kerran viikossa. 2x päivässä kahvi ja kahvipulla tai keksi.
On erittäin aktiivinen, työskenteli pitkään perhepäivähoitajana, nyt on jo eläkkeellä. Hoitaa suurta puutarhaa, tekee isäni kanssa puuhommia metsässä, käyttää raivaussahaa jne. Eli ihan fyysistä kuormitusta tulee päivittäin, talvella lumityöt tietenkin. Päivittäin liikkuu myös ihan liikkumisen vuoksi, käyvät lenkillä, äiti käy jumpalla kerran viikossa, satunnaisesti kuntosalilla (jos siellä on ohjaaja paikalla). Aikaisemmin teki paljon käsitöitä, mutta nivelrikon takia ei siihen enää pysty, niin on sitten siirtänyt harrastusten painotusta liikuntaan.
Tämä on mielenkiintoista, vaikuttaa että äitisi on todellakin ainakin jaksava. Mahtaako jatkuva yhteiskunnallinen proteiinin tuputtaminen olla sittenkin tarpeetonta?
Vierailija kirjoitti:
Olen 55v ja painoindeksi 27.5 ja juuri lääkäri sanoi sen olevan ikäiselleni hyvä, eikä pidä laihduttaa, kun paino oli pudonnut pari kiloa edellisestä käynnistä.
Tai sitten kuulit väärin. Tuo BMI on kuitenkin jo aika paljon yli suositusten eli ylipainoa on reippaasti. Ja jos hiljalleen tulee lisää, on ylipaino pian vaikea ja alkaa aiheuttaa oheisongelmia.
Minä aloin pyöristyä 45 v. täytettyäni ja uskoin siihen höpö höpö juttuun, että iän myötä kilojen kuuluukin lisääntyä ja hoikkuus voi olla jopa haitaksi vanhemmiten. Yli 60 vuotiaana minut määrättiin sitten verikokeisiin ja pielessä olivat sokeri- ja kolesteroliarvot ja vähän kaikki muutkin ja ylipainoa sanottiin olevan n. 15 kg ja vyötäröllä viskeraalista rasvaa. . Muutin ruokailutottumukset ja lisäsin liikuntaa, ylimääräiset kilot lähtivät pois ja oikenivat ilman lääkitystä myös kolestroli- ja sokeriarvot ja vyötäröltäkin hävisi pois viskeraalirasva. Painan nyt suurin piirtein saman mitä vähän päälle nelikymppisenä eli 60 kg, pituuteni on 165 ja vyötärön ympärys 80 cm ja näissä lukemissa minun on parasta yrittää pysyäkin jos mielin pysyä terveenä.
Painoin 33-39 vuotiaana n. 80 kiloa joka oli aivan liikaa. Aloitin pätkäpaaston ja poistin ruokavaliosta sokerin ml. hedelmät, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi ja juusto ja laihduin normaalipainoon.
Saavutettu paino on myös pysynyt ja olen kokoa 36, vyötärö 72 cm. Jatkan edelleen em. keinoin mutta pastaa syön pari kertaa viikossa, pizzan ehkä kerran kuussa ja satunnaisesti perunaa tai riisiä. En harrasta mitään hikiliikuntaa.
Harrastan juoksua. Ruokavalio aika terveellinen. Syön mitä huvittaa.
Mulla ikää 50 ja vaihdevuodet menossa. Oon raskauksia lukuunottamatta ollut lukioiästä alkaen suunnilleen samoissa mitoissa (170/60-63). Urheilen paljon, noin 50 km juoksua/viikko + lihaskuntoa sen lisäksi. Syön isoja annoksia ja juon viiniä, mutta "herkuista" en niin välitä ts syön niitä vain juhlissa. Pari kertaa vuodessa joudun keventämään syömisiä muutamaksi viikoksi, ja tiputan 2-3 kiloa, että saan pidettyä painoni haluamallani tasolla. Tuo on minulle helpompaa kuin jatkuva painon tarkkailu, sillä treenaaminen kärsii heti, kun yritän syödä vähän alle kulutuksen
Minä olen yli 50, ja paino noussut 10 kg viimeisen 10 vuoden aikana. Tulin vain sanomaan, että tunnen paljon hoikkia ikäisiäni. Heitä yhdistää urheilullisuus ja se, että syövät tosi vähän.