"Iso" työkokous jossa esittelen itseni ja osan strategiasuunnitelmaa - vinkkejä aloittelijalle?
Aloitin uudessa (mielenkiintoisessa ja innostavassa) työssä kuukausi takaperin. Huomenna minulla on iso kokous johon ottaa osaa viitisenkymmentä hallituksen jäsentä ja minun henk.koht. esittelyni tälle porukalle on kokouksen alussa. Tämän jälkeen siirrymme esimieheni kanssa esittelemään hänen tekemäänsä (minun täydentämää/muokkaamaa) strategiasuunnitelmaa.
Olen tässä kuukauden aikana oppinut, että kokousagendoja työpaikallani ei juuri jaella, ja pyyntö "pienen esitelmän/esityksen/läpikatsauksen" tekoon saattaa tulla vain 10 minuuttia ennen palaverin alkua. Minulle tämä on aika stressaavaa, olen perfektionisti ja haluan tehdä työni hyvin, valmistautua ja antaa hyvän esivaikutelman. Oma työsuhteeni on määräaikainen, joten oma mindset oln vahvasti myös siinä, että kun annan ammattimaisen kuvan (joka tietysti olen) kokouksissa, se avaa uusia ovia, verkostoituminen siis on minulle tärkeää. No, huomenna tämä tähänastisista kokouksista isoin, firman päätöksentekijöiden kanssa.
Olisiko teillä antaa vinkkejä miten tämmöinen ujo (pseudo-ekstrovertti) esittelee itsensä kompaktilla / ammattimaisella tavalla. Jännittää vietävästi, etenkin kun edellisessä isossa verkostoryhmän palaverissa minun esittelyn piti olla palaverin lopussa, mutta lennossa se siirtyikin alkuun "hei xxx voisitko kertoa itsestäsi", jolloin sain aivan ihmeen blackoutin ja mm. unohdin tyystin koulutukseni, änkytin, naurahtelin jne (nyt nolottaa)... Ymmärrän että kokousmuutokset jne ovat yleisiä ja ihan ok, mutta juuri aloittaneena olen aikamoisen paineen alla. Olen toki myös armollinen itselleni, en voi tietää näitä asioita (esim. kokouskäytännöistä) jos minulle ei niitä kerrota. Ja toki kokemuksen kautta..
Lisäksi, miten olla vakuuttava tuossa strategian läpikäynnissä? Tämä on toinen haaste, sillä tuo suunnitelma ei ole minun tekemäni enkä ole sitä täysin sisäistänyt. Pääkohdat tietysti ymmärrän. Jos se olisi mun kirjoittama ja tekemä, asiat olisi tietysti selkärangassa eikä tämmöistä "probleemaa" olisi.
Olen vinkannut esimiehellekin tästä, että voisimmeko jatkossa valmistautua näihin palavereihin. (esim. yksi meidän tulosyksikön vuoden tärkeimmistä palavereista meni niin, että multa pyydettiin 30min ennen sen alkua hoitaa osa presen pidosta - sisältö jota en tuntenut lainkaan)... hän lupasi että tehdään niin, mutta eipä se ole pitänyt.
Kaikki vinkit tervetulleita, otan ne lämmöllä vastaan!
No ei kai siinä muuta kuin kerrot nimesi ja sen että mikä on tittelisi tai asemasi juuri tähän työhön liittyen. Tuskin ne odottavat kokonaista henkilöhistoriaasi, vaan sitä mikä on oleellista juuri tässä projektissa.