Voiko adhd diagnosoitu pärjätä hyvin elämässä?
Tuttava kertoi saaneensa adhd-diagnoosin, mutta ei se näy ulkopuoliselle kyllä mitenkään. Henkilö on pärjännyt erinomaisesti opinnoissaan, hyvin työelämässä, hyvät ihmissuhteet, hienoja harrastuksia joissa pärjää hyvin. Fiksu ihminen josta kaikki pitävät.
Miten adhd sitten vaikeuttaa elämää? Miksi diagnoosi ja lääkitys kun pärjää jo erinomaisesti?
Kommentit (7)
"mutta ei se näy ulkopuoliselle kyllä mitenkään".
Nimenomaan.
Älä vaan kysy siltä tuttavalta itseltään. Kyllä täällä mammapalstalla joku tietää
No, mä varmaan ulkopuolisen silmin näytän pärjäävän ihan hyvin elämässäni. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja olen asiantuntijatyössä, josta tienaan yli viisitonnia kuussa. On oma asunto (pankin kanssa) ja lapsiakin on. Ja adhd-diagnoosi, aikuisena saatu.
Mutta kämpässä on kaaos, asioita jää hoitamatta ja viivyttelen kaiken kanssa. Pärjään siis ihan ok työssäni, hallitsen vaikeitakin kokonaisuuksia, enkä usko, että kukaan työkaveri tajuaa, että mulla on keskittymishäiriö. Kyllä se työnteossakin välilllä näkyy, jos pitää tehdä jotain todella keskittymistä vaativaa, silloin otan lääkityksen. Ja kyllä ahdistaa välillä kaikki hoitamattomat henk.koht asiat.
Mutta siis, varmasti ainakin ulkopuoliselle saattaa näyttäytyä, että pärjää ihan hyvin, lopullista totuutta ei tiedä kuin henkilö itse..
ADHD-lääkkeet on arvokkaita, niillä tekee helposti 500-600€ tilin kuukaudessa Enemmänkin jos jaksaa itse alkaa nappikauppaan. Totta kai ne otetaan, vaikka ei olisi tarvetta.
Mistä sä tiedät kuinka paljon enemmän hän on joutunut tekemään töitä kaiken eteen kun ulospäin se ei näy mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
ADHD-lääkkeet on arvokkaita, niillä tekee helposti 500-600€ tilin kuukaudessa Enemmänkin jos jaksaa itse alkaa nappikauppaan. Totta kai ne otetaan, vaikka ei olisi tarvetta.
Jos pärjää hyvin elämässä niin ei tämmönen paljon kiinnosta. Pitää olla melko rappiolla että alkaa huumebiskekseen omilla lääkkeillä.
Voi se varmaankin itseymmärrystä parantaa.
Mutta täytyy sanoa, että enpä tiedä, mitä ajattelisin näistä somessa täydellistä elämää elävistä persoonista, joilla on vielä se adhd:kin.