Toinen lapsi vai ei? Miten tehdä päätös lapsiluvusta?
Miten olette päättäneet kuinka monta lasta haluatte, siis te jotka kuitenkin haluatte lapsen/lapsia?
Minulla on vain yksi lapsi. Olen itse ainoa lapsi ja etenkin omien vanhempien vanhetessa kaipaan kovasti, että minulla olisi myös sisaruksia.
Tuttavapiirissä sattunut erään perheen ainoan lapsen kuolema on myös laittanut miettimään asioita. Miten selviäisin ainoan lapseni kuolemasta jos ei jää muita lapsia? Ei lapsen kuolemasta selviä varmaan silloinkaan, olisiko se vain pahempi kuin olisi muita sisaruksia suremassa?
Rakastan lastani niin paljon, että voinko rakastaa toista lasta yhtä paljon? Mitä jos esikoinen on kuitenkin lempilapsi? Voiko niin käydä? Miten pystyn jakamaan aikani toisen lapsen kanssa?
Päätös tuntuu ihan mahdottomalta. Nämä on varmaan jonkun mielestä typeriä ajatuksia, mutta toivon asiallisia vastauksia kiitos!
Kommentit (24)
Se on vain fiilis, joko haluaa tai ei. Tehtiin 2 lasta pienellä ikäerolla ja oltiin 100% varmoja ettei enää. Oli kivaa jatkaa ns normaali elämää vauva-ajan jälkeen ja kun lapset kasvoivat, vapautui enemmän omaa aikaa. Sitten yhtäkkiä lähemmäs 10v jälkeen tuli vain iso tarve saada kolmas, ihan tyhjästä. Ja niin meitä on 5 😊
Meillä on ainakin mukavaa kun on vain yksi lapsi. Ei tarvita isoa asuntoa. Ei tarvita edes autoa. Rahaa riittää kaikkeen tarvittavaan ja vähän enemmänkin. Ei tarvitse kuunnella lasten riitoja turhista asioista. Ei tarvitse miettiä minne laittaa kaksi lasta hoitoon. Yhden saa helpommin hoitoon. Ei tarvitse koko ajan olla sairaan lapsen kanssa vuoron perään kotona. Ei tarvitse kantaa toista lasta kainalossa kun vie toista esim. lääkäriin.
Onhan noita syitä. Rauha ja raha ehkä tärkeimmät, miksei jaksettu toista tehdä.
Haluaisin kuulla lisää kommentteja ja kokemuksia yhden tai kahden lapsen äideiltä! :)
Tämä. Ei ole epäitsekästä syytä lisääntyä. Pahempaa on oma kärsimys siitä ettei lisääntynyt kuin lapsen kärsimys siitä että lisääntyi.