Helteet tulee taas! Miten pystytte olemaan kuumassa kämpässä?
Mä vihaan näitä kuumia päiviä! Katsoin juuri lämpömittariani ja näytti että 23 astetta! Ihan hirveä helle sisällä kun tietokone ja televisiokin vielä lämmittää?!? ja nyt on vasta huhtikuu. Auttakaa! Parhaat vinkit kehiin
Kommentit (439)
Voi helposti pystyn. Töissä on vielä kuumempi ja kun siihen "tottuu/turtuu" niin kotona on jopa viileää.
Salve amigos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Tehkää kuten etelässä. Päivisin kaikki lävet kiinni, vain yöksi avataan. Pysyy viileämpänä.
Tämä on toimiva tapa elää helteellä.
Mun ongelma on se että mies ei tätä allekirjoita, helteellä kaikki lävet auki koska "viilentää". No ei viilennä, vaan kuuma ilma kulkeutuu myös sisälle.
Oon asunut Espanjassa ja toki siellä talot helteitä varten, talvet hellettä sen kylmyyden ja kosteuden kanssa. Mutta kyllä toimii Suomessa sama, päiväksi kaikki lävet kiinni valoverhot ikkunoihin ja lävet avataan vasta kun ilta viilenee auringon laskiessa. Eikä ole pakko silloinkaan avata jos edelleen kuuma
Valoverhoja paremmin toimii kyllä pimennysverhot.
Tulen hyväosaisesta perheestä ja olen itse myös hyväosainen. Miksi se on niin vaikea ymmärtää?
No ei mitenkään pystytä! Tänään mittari näyttää 28 ja huomenna 30. Tosi kivaa asua pääkaupunkiseudulla.
Voisitko vastata kysymyksiin? AP
Vierailija kirjoitti:
Salve amigos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Tehkää kuten etelässä. Päivisin kaikki lävet kiinni, vain yöksi avataan. Pysyy viileämpänä.
Mun ongelma on se että mies ei tätä allekirjoita, helteellä kaikki lävet auki koska "viilentää". No ei viilennä, vaan kuuma ilma kulkeutuu myös sisälle.
Oon asunut Espanjassa ja toki siellä talot helteitä varten, talvet hellettä sen kylmyyden ja kosteuden kanssa. Mutta kyllä toimii Suomessa sama, päiväksi kaikki lävet kiinni valoverhot ikkunoihin ja lävet avataan vasta kun ilta viilenee auringon laskiessa. Eikä ole pakko silloinkaan avata jos edelleen kuuma
Ei toimi kaikissa asunnoissa. Meillä on ylimmän kerroksen kulmahuoneisto, johon paistaa auringon laskuun saakka suoraan. Aurinko lämmittää ulkoseinää niin tehokkaasti, että sieltä tulee lämmintä ilmaa vielä pitkään yöllä. Syksyä kohti seinät lämpenee entisestään. Tuo menetelmä laski lämpötilaa yöllä noin kaksi astetta ja nousi takaisin puoleen päivään mennessä. Hankittiin ilmalämpöpumppu.
Ei toimi kaikissa, mutta suurimmassa osassa kyllä. Ärsytti kun toissa kesänä pitkien hellejaksojen aikana naapurihuoneistoilla oli kaikki akkunat sepposen selällään päivällä ja tuulta vetoa varten joka viilentäisi ei missään. Yöllä oli viileämpää, mutta asunnot eivät ehtineet juuri jäähtyä kun päivällä oli otettu sisään kuumaa ilmaa joka imeytynyt rakenteisiin.
Tuon kesän jälkeen päätin hankkia liikuteltavan jäähdytinlaitteen. Eipähän ole naapureista kiinni viilentyminen.
Ilmalämpöpumppu tietysti viilentää.
Olen töissä!!! Työpaikalla on ilmastointi säädetty +22 asteeseen. Kotona on makkarissa viilennin, säädetty +20 asteeseen, hyvä nukkua. Makkarissa kaksinkertaiset pimennys verhot, makkariin ei pääse luonnonvaloa mistään, verhot teipattu sivusaumoista seinään, ovi pidetään kiinni. Ja ongelma oli ilmeisesti vain aloittajan loisiminen päivätpitkät kotosalla?
Puhallettava lasten uima-allas kylppäriin ja sinne pohjalle 10 senttiä vettä. Viilentää kivasti kun siellä istuskelee ja lueskelee kirjaa.
ILP puhkuu viileää niin antaa tulla vaan. 21C nyt sisällä, lattianrajassa varmaan vähemmän niin pitää laittaa villasukat jalkaan ja ottaa kuppi kuumaa.
Tällä hetkellä odotan niitä helteitä että jos kämppä lämpenisi vaikka, ettei tarvitsisi koko ajan lämmittää. Saas nähdä lämpeneekö, eipä täällä päin montaa hellepäivää vuodessa edes ole.
On nii kuivaa ettei pystyis mistää muualt shoppaa
Hei ystavat hyvatjattakaa nyt herrajumala minut rauhaan ja keskittykaa johonkin muihin asiohin vai pitaa pahaa Mina on teille tehnyt?!
Kosteus vaikuttaa yhtä paljon kuin asteet.
Vierailija kirjoitti:
Salve amigos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valoverhoja paremmin toimii kyllä pimennysverhot.
Niitäpä itse asiassa tarkoitin, suomenkielinen sana hukassa.
Ei ole vielä yhtään kuuma. Ihan hyvin pärjää.
Yksi päivä ollut vähän lämpimämpää ja täällä jo valitetaan. Herkkää on.
Ei toimi kaikissa asunnoissa. Meillä on ylimmän kerroksen kulmahuoneisto, johon paistaa auringon laskuun saakka suoraan. Aurinko lämmittää ulkoseinää niin tehokkaasti, että sieltä tulee lämmintä ilmaa vielä pitkään yöllä. Syksyä kohti seinät lämpenee entisestään. Tuo menetelmä laski lämpötilaa yöllä noin kaksi astetta ja nousi takaisin puoleen päivään mennessä. Hankittiin ilmalämpöpumppu.