Ymmärtäkää nyt. Toiset eivät halua lapsia ja toiset haluavat. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää.
Jatkuvasti saa lukea miten lapsettomat ja lapselliset kinastelevat ja perustelevat miksi se oma elämäntapa on parempi ja pyrkivät alentamaan toista. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että olemme kaikki erilaisia ja haluamme eri asioita? Toiset tulevat onnellisiksi lapsiperhe-elämästä, toiselle se on painajaismainen ajatus. Kukaan ei voi omalla kokemuksellaan perustella miksi toisen elämä on huonompaa. Jos sinut tekee maailman onnellisimmaksi asia X, niin se on vain sinun kokemukseksi, kaikki muut ihmiset eivät tunne ja ajattele samoin. Ihan järjetöntä vääntää näistä asioista, ei ole oikeaa tapaa elää, jokainen luo elämänsä omannäköisekseen.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vierastaa asioita mitkä on poikkeavia tai luonnotonta. Lisääntymishalu on jokaisella lajilla päämääränä ja jos ei halua lisääntyä niin onhan se jotenkin omituista ja ehkä puuttuu jokin tietty ominaisuus silloin.
Kaikki saa elää elämäänsä miten haluaa, mutta se on eri asia onko se luonnollista ja siksi saa osakseen ihmettelyä ja kummastelua
Ihmettele ja kummastele ihan rauhassa mun puolesta, minä elän sillä aikaa elämääni.
En ihmettele, tiedän että poikkeavia löytyy joka lajista. On hyväkin että kaikki eivät lisäänny, varmasti siinäkin tarkoituksensa, miksi joiltakin lisääntymishalu puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien veroja voisi nostaa. Heillä elämä paljon helpompaa.
Se on valinta jonka sinäkin olisit voinut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat ovat yleensä itsekkäitä ihmisiä. Perheelliset joutuvat aina olemaan kaikki juhlapyhät töissä.
Tämä on niin totta. Lapsettomat voisi joustaa lomien pitämisessä, että perheelliset saisi olla esim. heinäkuulla lomalla.
Miksi perheellisten pitäisi olla heinäkuussa lomalla?
Koska aika moni päiväkoti on silloin kiinni ja koululaisetkin tietysti lomalla. Koululaisille on usein leiritoimintaa kesä- ja elokuussa, mutta heinäkuussa hiljaisempaa, kun kai oletetaan, että vanhemmat on silloin lomalla.
Mutta miksi lapsettomien pitäisi olla silloin lomalla? Itse ainakin ennen lapsia nimen omaan pyrin välttämään noita lapsellisten loma-aikoja. Paljon edullisempia matkoja saa touko-, kesä- tai vaikka syyskuussa. Parasta oli lähteä vaikka tammikuussa jonnekin tropiikkiin pariksi viikoksi (nyt lasten kanssa ei onnistu, koska oppivelvollisuus). Muutenkin heinäkuussa on kotimaan kohteetkin hirmu kalliita, joten jos ei lasten takia tarvitsisi, en tietenkään lomailisi silloin (mun lomat nyt ei vaikuta kollegoiden lomiin mitenkään, että voin valita vapaasti).
Oen lapseton ja lomalla aina heinäkuun koska töissä on silloin hiljaista. En voi olla pois sesonkiaikana koska vastaan tietystä tominnosta ainoana meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa. Naurattaa kun joku lapsellinen (palstalla) vaahtoaa ettei lapseton voi tietää mitä on elää lapsen kanssa, kannattaa koittaa, ei voi tietää, mitä jos tykkääkin, itse tykkään. Siihen voisi sanoa että ethän sinä tiedä mitä on elää lapsettomana vaikka 35-vuotiaana jos on lisääntynyt sitä ennen. Kokeile, et voi tietää, anna lapsesi huostaan ja unohda ne, saatat yllättyä, tämä on sinullekin parasta elämää koska minä tykkään tästä.
Jaa millähän lailla se on erilaista elää lapsettomana 35-vuotiaana kuin 30-vuotiaana? Eipä kovin merkittävästi erilaista. Lapsiperheet yleensä kyllä tietää mitä on elää ilman lapsia, ja ovat tehneet valinnan haluta lapsia. Tätä ei voi millään jankkauksella muuttaa. Se ei tietenkään poista sitä tosiasiaa ettei kaikkien todellakaan tarvitse tai edes pidä tehdä lapsia jos kokee ettei niitä halua, eikä sille tarvitse olla mitään muuta perustelua kuin ettei halua.
Mutta jos minä sanon että sinä olisit juuri nyt onnellisepi lapsettomana, niin annatko lapsesi pois jotta voit kokeilla tätä minun oikeaa tapaani elää? Sen on sovittava myös sinulle, kun se on paras tapa minulle.
Täh, missäs sellaista väitettiin? Jokainen voi puhua vaan omasta puolestaan ja minä tiedän, että olen onnellisempi lapsistani kuin mitä olisin ilman heitä. Turha yrittää väittää muuta. Sinä et voi tietää millaista olisi jos olisi oma lapsi, voit vain arvailla, mutta ei sinun tietysti tarvitsekaan tietää jos et lasta halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat ovat yleensä itsekkäitä ihmisiä. Perheelliset joutuvat aina olemaan kaikki juhlapyhät töissä.
Tämä on niin totta. Lapsettomat voisi joustaa lomien pitämisessä, että perheelliset saisi olla esim. heinäkuulla lomalla.
Koska aika moni päiväkoti on silloin kiinni ja koululaisetkin tietysti lomalla. Koululaisille on usein leiritoimintaa kesä- ja elokuussa, mutta heinäkuussa hiljaisempaa, kun kai oletetaan, että vanhemmat on silloin lomalla.
Mutta miksi lapsettomien pitäisi olla silloin lomalla? Itse ainakin ennen lapsia nimen omaan pyrin välttämään noita lapsellisten loma-aikoja. Paljon edullisempia matkoja saa touko-, kesä- tai vaikka syyskuussa. Parasta oli lähteä vaikka tammikuussa jonnekin tropiikkiin pariksi viikoksi (nyt lasten kanssa ei onnistu, koska oppivelvollisuus). Muutenkin heinäkuussa on kotimaan kohteetkin hirmu kalliita, joten jos ei lasten takia tarvitsisi, en tietenkään lomailisi silloin (mun lomat nyt ei vaikuta kollegoiden lomiin mitenkään, että voin valita vapaasti).
Oen lapseton ja lomalla aina heinäkuun koska töissä on silloin hiljaista. En voi olla pois sesonkiaikana koska vastaan tietystä tominnosta ainoana meillä.
Kun oli lapseton ja vielä silloinkin kun mun lapset oli alle kouluikäisiä, ja sitten kun he tulee olemaan isompia, en todellakaan halunnut ainakaan talvi- ja syyslomiani viettää koulujen loma-aikoina. Kesäloma on tietty kinkkisempi, kun kiva ois lomailla siihen lämpimimpään aikaan. Tosin monesti olin aiemmin lomalla loppukesästä kun koulut jo alkoi, sekin on hyvää aikaa lomailla. Nyt onneksi mun lomat ei vaikuta muitten lomiin, joten saan lomailla silloin kun pienet koululaisenikin. Minusta nimenomaan 1-3lk lasten vanhemmilla pitäisi olla etusija noissa loma-asioissa, sen ikäiset ei pärjää lomilla yksin kotona, mutta ei ole päivähoitoa. Päiväkoti-ikäisten ja isompien lasten osalta ei ole niin kriittistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa. Naurattaa kun joku lapsellinen (palstalla) vaahtoaa ettei lapseton voi tietää mitä on elää lapsen kanssa, kannattaa koittaa, ei voi tietää, mitä jos tykkääkin, itse tykkään. Siihen voisi sanoa että ethän sinä tiedä mitä on elää lapsettomana vaikka 35-vuotiaana jos on lisääntynyt sitä ennen. Kokeile, et voi tietää, anna lapsesi huostaan ja unohda ne, saatat yllättyä, tämä on sinullekin parasta elämää koska minä tykkään tästä.
Jaa millähän lailla se on erilaista elää lapsettomana 35-vuotiaana kuin 30-vuotiaana? Eipä kovin merkittävästi erilaista. Lapsiperheet yleensä kyllä tietää mitä on elää ilman lapsia, ja ovat tehneet valinnan haluta lapsia. Tätä ei voi millään jankkauksella muuttaa. Se ei tietenkään poista sitä tosiasiaa ettei kaikkien todellakaan tarvitse tai edes pidä tehdä lapsia jos kokee ettei niitä halua, eikä sille tarvitse olla mitään muuta perustelua kuin ettei halua.
Mutta jos minä sanon että sinä olisit juuri nyt onnellisepi lapsettomana, niin annatko lapsesi pois jotta voit kokeilla tätä minun oikeaa tapaani elää? Sen on sovittava myös sinulle, kun se on paras tapa minulle.
Täh, missäs sellaista väitettiin? Jokainen voi puhua vaan omasta puolestaan ja minä tiedän, että olen onnellisempi lapsistani kuin mitä olisin ilman heitä. Turha yrittää väittää muuta. Sinä et voi tietää millaista olisi jos olisi oma lapsi, voit vain arvailla, mutta ei sinun tietysti tarvitsekaan tietää jos et lasta halua.
Toisaalta sä olet kokenut olla lapseton vain siinä tietyssä elämänvaiheessa ja -tilanteessa joten tiedät ainoastaan sen millaista se oli silloin. Ihan järjetöntä joka tapauksessa vängätä tällaisista asioista, kun vapaaehtoisesti lapseton ja lapsia halunnut yksinkertaisesti kokevat tietyt asiat niin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sut aseella uhaten pakotettu paksuksi.
Nämä jotka valittaa lapsettomien loma-ajoista, tajuatteko että lapsettomuus ei tarkoita ettei ihmisellä olisi perhettä, läheisiä ihmisiä, menoja ja velvollisuuksia? Ei lapsiperheiden elämä ole yhtään arvokkaampaa kuin muiden. Kukaan ei ole velvollinen järjestämään toisten lastenhoitokuvioita, ne on jokaisen omalla vastuulla kerran on haluttu siihen lapsiperhe-elämään itse lähteä. Varmasti moni tosin joustaa vapaaehtoisesti, mutta mikään automaattinen oletus ja vaatimus sellainen ei voi olla. Ihmiset ovat tasa-arvoisia oli lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää sun tilannehan ei liity mitenkään siihen, että jonkun (perheellisen) kollegan olisi sitten pakko olla töissä heinäkuussa, koska sinä lomailet. Ihan epärelevantti kommentti.
Ei kellään lapsettomalla ole mitään oikeaa argumenttia, miksi se kollega, jolla on lapsia, ei voisi saada lomaa heinäkuussa, vaan lapsettoman on pakko saada.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka valittaa lapsettomien loma-ajoista, tajuatteko että lapsettomuus ei tarkoita ettei ihmisellä olisi perhettä, läheisiä ihmisiä, menoja ja velvollisuuksia? Ei lapsiperheiden elämä ole yhtään arvokkaampaa kuin muiden. Kukaan ei ole velvollinen järjestämään toisten lastenhoitokuvioita, ne on jokaisen omalla vastuulla kerran on haluttu siihen lapsiperhe-elämään itse lähteä. Varmasti moni tosin joustaa vapaaehtoisesti, mutta mikään automaattinen oletus ja vaatimus sellainen ei voi olla. Ihmiset ovat tasa-arvoisia oli lapsia tai ei.
Nämä täällä huutelevat lapsettomat haluavat vain periaatteesta, että juuri heidän täytyy olla nyt heinäkuu lomalla. Ihan vaan, koska tietävät sen aiheuttavan hankaluuksia lapsiperheessä. Kiva olla ikävä ja käkättävät paitaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä täällä huutelevat lapsettomat haluavat vain periaatteesta, että juuri heidän täytyy olla nyt heinäkuu lomalla. Ihan vaan, koska tietävät sen aiheuttavan hankaluuksia lapsiperheessä. Kiva olla ikävä ja käkättävät paitaansa.
Omituinen ajatusmaailma. Miksi sä kuvittelet, että tarkoitus olisi aiheuttaa hankaluuksia muille? Mä ainakin olen niin usein vapaaehtoisesti joustanut ja ollut heinäkuun töissä, että tänä vuonna vaan yksinkertaisesti haluan olla lomalla samoihin aikoihin kuin läheiseni. Minunkin vuoroni on välillä. Ei se ole mikään periaate minkä takia halutaan aiheuttaa hankaluuksia, ei ole mitään syytä moiseen. Minunkin aikani ja elämäni vaan on ihan yhtä tärkeää vaikka olenkin lapseton.
Tietenkin jokainen saa itse tuollaisen asian päättää.
Tunnen vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä, eikä ainakaan minun tuntemani velat ole yhtään itsekkäämpiä kuin kukaan muukaan.
Itselläni on lapsia, mutta ymmärrän hyvin jos jollain ei ole. Meitä on moneksi ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertävät lomat niin ei tarvitse kenenkään vinkua.
Loma-ajat pitää jakaa tasaväkisesti, olipa työntekijällä lapsia tai ei.
Olen kolmelapsisen perheen äiti, mutta ikinä en ole vaatinut itselleni sen perusteella tiettyjä loma-aikoja, vaan vuosittain lomat on työpaikallani kierrätetty tasapuolisesti kaikkien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on valinta jonka sinäkin olisit voinut tehdä.
Niin varmaan monikin olisi voinut tehdä tämän valinnan, mutta on eri asia haluaako sen tehdä. Loma-ajoista spekuloiminen ei varmaankaan ole vaikuttanut siihen, hankkiiko lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska päiväkoti on silloin kiinni, eikä lapsia voi jättää heitteelle. eri
Kaikki päiväkodit eivät ole kiinni yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Perheettömien kuuluu joustaa työpaikoilla. Esim ylityöt.
Miksi?
Lapsettomatkin ovat perheellisiä!!! Heilläkin on uskokaa tai älkää perhe jonka kanssa he mielellään viettäisivät joulua edes kerran 10-vuodessa, jonka aikana sinä perheellinen olet ollut joka joulu itsekkäästi lomalla. Hekin myös varmasti haluavat edes joskus olla joulu perheen kanssa.