Kuinka pääsen pois puutarha-alalta? Vertaistukea kaipaan!
Tällä palstalla kysellään usein, kannattaisiko lähteä puutarha-alalle. Oma kysymykseni on päinvastainen: kuinka rohkenisin lähteä entisestä unelma-ammatistani kohti jotain muuta?
Olen ollut alalla pian 20 vuotta ja tehnyt töitä lähinnä kesäkaudet. Talvisin olen palautunut rasituksesta, opiskellut tai tehnyt muun alan töitä. Nyt en enää jaksa tätä kuviota.
Haluan ympärivuotisiin, vakituisiin töihin mutta se tarkoittaa sitä, että menetän nykyisen kesätyöpaikkani. Pelkään, että jään täysin tyhjän päälle. Olen ajatellut, että puoli vuotta palkkatuloja on parempi kuin tuilla eläminen mutta pieni palkkani ei enää riitä elämiseen. Lisäksi viihdyn huonosti nykyisessä työpaikassani, jossa työtavat ja -tilat ovat viime vuosituhannelta. Vaihto alan sisällä ei auta asiaa, vaan tarkoittaisi huonompaa palkkaa ja lyhyempää sopimusta yhtä puutteellisissa olosuhteissa.
TE-toimisto on tarjonnut minulle mahdollisuutta kouluttautua elektroniikka-asentajaksi. Minulla ei ole alasta mitään käsitystä mutta fiksuna ja käsistäni kätevänä ihmisenä pärjäisin kuulemma hyvin.
Mistä saisin rohkeuden hypätä tuntemattomaan? Mitä jos vihaankin elektroniikka-alaa tai olen sille täysin sopimaton, ja minusta tulee pitkäaikaistyötön? Kaipaisin vertaistukea ja rohkaisua etenkin muilta alanvaihtajilta.
Kommentit (27)
Puutarha-ala on kuluttavaa ja tylsää, olen ollut.
Lähde opiskelemaan. Alalla on laaja skaala työpaikkoja. Voit vaihtaa paikkakuntaakin.
Älä nyt jää kesätöihin kiinni!
Voisitko hyödyntää puutarhaosaamistasi ympärivuotisemmin? Esim. kukkakauppa (joo pitäisi ehkä olla floristi) tai sellaiset "viherkasvipalvelut", jotka toimittavat kasveja toimistoihin ja julkisiin tiloihin ja käyvät säännöllisesti kastelemassa ja hoitamassa niitä?
Elektroniikka-asentaja ei käsittääkseni ole hyvä vaihtoehto, jollei sinulla ole jo jokin tietty firma tiedossa. Suomi ei ole enää mikään Nokia-kokoonpanomaa... Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että elektroniikka-asentajille ei ole hyvin töitä.
Jos vihaat elektroniikka-alaa niin miksi et voisi palata puutarha-alalle, tai kouluttautua jollekin muulle työvoimapula-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko hyödyntää puutarhaosaamistasi ympärivuotisemmin? Esim. kukkakauppa (joo pitäisi ehkä olla floristi) tai sellaiset "viherkasvipalvelut", jotka toimittavat kasveja toimistoihin ja julkisiin tiloihin ja käyvät säännöllisesti kastelemassa ja hoitamassa niitä?
Elektroniikka-asentaja ei käsittääkseni ole hyvä vaihtoehto, jollei sinulla ole jo jokin tietty firma tiedossa. Suomi ei ole enää mikään Nokia-kokoonpanomaa... Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että elektroniikka-asentajille ei ole hyvin töitä.
Esimerkiksi kylmälaitteiden korjaajalle on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä et huomannut, että kysyin vinkkejä alalta pois pääsyyn, en keinoja jäädä sille.
Olen käynyt läpi alan työpaikat tällä seudulla. Muutto ei ole mahdollinen varsinkaan perhesyistä. Olen aiemmin tehnyt töitä muilla paikkakunnilla ja yhtä surkea palkkaus ja lyhyt kausi on sielläkin. Floristin työhön en kykene enkä halua. Olen ollut myös vihersisustaja, enkä halua tehdä niin liikkuvaa työtä. Haluan selkeät työajat ja hyvin organisoitu työpaikan. Se ei näytä onnistuvan puutarha-alalta etenkään pienyrityksissä.
Ehkä tässä on kyse siitä, että olen tehnyt aiemmassa elämässäni paljon vaativampia ja paremmin palkattuja töitä ja nyt kun tämä hippeilytrippi alkaa olla ohi, paluu niihin alkaa houkuttaa.
Minulla olisi tiedossa kolmekin elektroniikka-alan työpaikkaa, joihin pääsisin tutustumaan. Seudullani on alalla kuin alalla pula kätevistä tekijöistä. Joku väläytti kylmälaiteasennusta. Ala kiinnostaisi mutta tunnen paikalliset toimijat asiakkuuden kautta enkä missään nimessä menisi heille töihin. Ap
Jos TE-toimisto on ehdottanut elektroniikka-alan koulutusta, eivät he ehdota sitä jos alalla ja mahdollisesti jo alueellasi ja paikkakunnallasi ei olisi työllistymisen mahdollisuuksia.
Jos olet kätevä ja pidät itsenäisestä työstä, niin mikäettei?!
Olennaista tässä varmaan on se, kun luotat hiukan enemmän itseesi, niin itseluottamuksesi vahvistuu ja lähdet kokeilemaan avoimemmin mielin uutta. Koska kokemuksesi opettaa että pärjäät kyllä.
Onko sinulla tukena harrastuksia, esim jotain urheilullista ja liikunnallista jossa voit kokea onnistumisen elämyksiä? Mielestäni panostamalla itseluottamuksen nostamiseen moni muu asia sujuu luonnostaan. Elämässä on haasteita, mutta olet ennenkin pärjännyt.
Kirjoituksestasi välittyy älykäs ja herkkätunteinen ihminen!
Voisitko käydä tutustumassa elektroniikka-alan töihin ihan paikanpäälle, että mitä ne valmistuneet sitten tekevät?
Olisiko sinulla esim. TE-toimiston kautta mahdollisuus työ- tai koulutuskokeiluun? Se voisi auttaa selvittämään, kiinnostaako ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä et huomannut, että kysyin vinkkejä alalta pois pääsyyn, en keinoja jäädä sille.
Olen käynyt läpi alan työpaikat tällä seudulla. Muutto ei ole mahdollinen varsinkaan perhesyistä. Olen aiemmin tehnyt töitä muilla paikkakunnilla ja yhtä surkea palkkaus ja lyhyt kausi on sielläkin. Floristin työhön en kykene enkä halua. Olen ollut myös vihersisustaja, enkä halua tehdä niin liikkuvaa työtä. Haluan selkeät työajat ja hyvin organisoitu työpaikan. Se ei näytä onnistuvan puutarha-alalta etenkään pienyrityksissä.
Ehkä tässä on kyse siitä, että olen tehnyt aiemmassa elämässäni paljon vaativampia ja paremmin palkattuja töitä ja nyt kun tämä hippeilytrippi alkaa olla ohi, paluu niihin alkaa houkuttaa.
Minulla olisi tiedossa kolmekin elektroniikka-alan työpaikkaa, joihin pääsisin tutustumaan. Seudullani on alalla kuin alalla pula kätevistä tekijöistä. Joku väläytti kylmälaiteasennusta. Ala kiinnostaisi mutta tunnen paikalliset toimijat asiakkuuden kautta enkä missään nimessä menisi heille töihin. Ap
Nyt ymmärrän sinua paremmin, kun puhut "hippeilytripistä"!
Se on ihan ok, että on erilaisia trippejä eri aloille, ja ihan hyvistä omista syistäsi.
Onko sinulla niistä "vaativammista ja paremmin palkatuista" töistä huonoja kokemuksia? Kuinka voisit palata omilla ehdoilla takaisin? Kuten sanot että haluat selkeät työajat jne ja olet älykäs ihminen ja osaat hoitaa itseohjautuvasti työsi?
Ajattelen että olet kypsynyt asiomaan toistaitoisten ihmisten kanssa, ja se on ihan ymmärrettävää, niin kävi minullekin ja nyt työllistän itseni.
Opiskele floristiksi ja.perusta oma kukkakauppa.
Entä hammahuoltaja? Siinäkin tehdään töitä käsillä. Sisätyö
Sähkömies. Putkimies. Noissa duunariammateissa tienaa ihan hyvin.
Olen yhdistänyt talonmiehen töihin. Monessa paikassa tämä on mahdollista. Esim. seurakunnan tai kunnan palveluksessa. Töitä riittää vuoden ympäri.
Kesät ovat kiireisempiä, mutta talvella tulee täysi palkka, vaikka töitä olisikin vähemmän/enemmän seuraavan kesän suunnittelua. Onhan minulla kausityöntekijöitä, niin en fyysisesti koe työtä liian raskaana. Keväisin ja kesäisin painaa vastuut, että onnistun esim kasvatuksessa ja kesemmällä on mistä ottaa, kun jotain täytyy laittaa uusiksi. Työntekijöistä osa vaatii myös tarkempaa seurantaa ja uudestaan töihin tulevista on tässä apua, että työt tulee hoidettua oikeaaikaisesti. Voin olla vain yhdessä paikassa kerrallaan, mutta välillä olisi hyvä, jos voisin revetä useammaksi.
lähdet vain salaa :> pääset kyllä,alat opiskella muuta
Oi. Olen puutarhuri ja ylpeä siitä. Iloisesti kerron aina ammattini. En kuitenkaan opiskelujen jälkeen ole päivääkään varsinaista puutarhurin työtä. Siis kädet mullassa. Oon ollu rautakaupassa (tykkäsin), tukkuliikkeissä yms.
Ennen opiskeluja olin pienissä monipuolisissa kauppapuutarhoissa ja tykkäsin kovasti. Eu:n myötä tämmöiset pikkuhiljaa katosivat.
Nyt jo eläkkeellä en kadu lainkaan alan valintaa, opiskeluaikakin toi elinikäisiä ystäviä.
Mutta siis sinun tilanteesi:
Kartoitat mielenkiinnon aloja, oppisopimuskoulutus? Kierrätys, kirpputorit, neuvonta, esim.4h-ohjaaja, hevospuoli???
Rohkeasti uutta kohti!
Tsemppiä
Lähihoitajalle löytyy töitä. Ihme, että TE-toimisto ei ole jo ollut pakottamassa lähihoitajan koulutukseen.
Älä vaan lue lähihoitajaksi, ojasta allikkoon
Kokeile vaan sitä elektroniikka-alaa, varsinkin jos työkkäri maksaa niin ei tarvi opintolainaa. Ei uusi ammatti tarkoita että koko persoonallisuuden pitäisi muuttua, ei, työ on vaan työtä.
Parempi kokeilla ja katsoa, kuin ettei uskaltaisi edes yrittää.
Millaista palkkaa puutarha-alalla yleensä saa? Kysyn siksi, ettei ehdotella ainakaan mitään huonommin palkattua duunia.
20 vuotta pelkissä kesätöissäkö ap on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Jos TE-toimisto on ehdottanut elektroniikka-alan koulutusta, eivät he ehdota sitä jos alalla ja mahdollisesti jo alueellasi ja paikkakunnallasi ei olisi työllistymisen mahdollisuuksia.
Jos olet kätevä ja pidät itsenäisestä työstä, niin mikäettei?!
Olennaista tässä varmaan on se, kun luotat hiukan enemmän itseesi, niin itseluottamuksesi vahvistuu ja lähdet kokeilemaan avoimemmin mielin uutta. Koska kokemuksesi opettaa että pärjäät kyllä.
Onko sinulla tukena harrastuksia, esim jotain urheilullista ja liikunnallista jossa voit kokea onnistumisen elämyksiä? Mielestäni panostamalla itseluottamuksen nostamiseen moni muu asia sujuu luonnostaan. Elämässä on haasteita, mutta olet ennenkin pärjännyt.
Kirjoituksestasi välittyy älykäs ja herkkätunteinen ihminen!
Voisitko käydä tutustumassa elektroniikka-alan töihin ihan paikanpäälle, että mitä ne valmistuneet sitten tekevät?
Mua vähän nolottaa myöntää mutta vastauksesi sai minut kyyneliin. Kiitos, sinä tajusit tilanteeni ja tarjosit oikeita ratkaisuja. Olen itse ollut ihan sekaisin kaikkia vaihtoehtoja pyöritellessäni.
Minulta tosiaan puuttuu tässä hetkessä itseluottamusta, enkä ole sitä näin konkreettisesti tajunnut aiemmin. Lähipiiri tarjoaa vain vaihtoehtoja jäämisen puolesta. Pelotellaan tyhjän päälle jäämisestä ja muistutetaan, että on sentään henkilökunta-alennus ja saa liikkua, ja eikös minä niin tykkää työstäni ja osaa niin hyvin kasveja hoitaa. Ehkä muutos pelottaa muita ihmisiä yhtä paljon kuin minua?
Liikunta on ollut minulle se suurin syy jatkaa puutarhurina. Mikään ei tuo minulle niin hyvää oloa. En vaan enää jaksa liikkua työpäivien jälkeen. Olen uupunut tilanteeseeni ja myös työn kuormittavuuteen. Voisin löytää liikunnan ilon vapaa-ajalla, jos en olisi aina näin väsynyt työstä. Kaikki muutkin harrastukseni ovat jääneet tämän työn myötä. Työpäivän ajan olen pirteä mutta kotona vain nukun. (Terveydentila on tarkastettu ja kaikki on ok työkausien ulkopuolella.)
Nuorempana tein hyvin rohkeita ja reippaita suunnanmuutoksia elämässäni. Jotkut veivät oikeaan suuntaan, jotkut olivat kiertoteitä. Ehkä tämäkin uranvaihto voi olla kiertotie sinne, minne todella haluan, jos en koe sopivani uudelle alalle.
Mun pitää nyt vaan kerryttää rohkeutta mennä työkokeiluun syksyllä, kun tämä työsopimus päättyy. Otan nyt yhteyttä TE-virkailijaani ja lyön lukkoon tämän, että lähden kokeilemaan uutta nykyisen paikan menettämisen uhallakin. Kiitos vielä sinulle! Toivon, että jatkat toivon valamista tällä palstalla, sitä ei ole liikaa tarjolla :) t. Ap
Ajattelen että olet kypsynyt asiomaan toistaitoisten ihmisten kanssa
- tämä juuri on suurimpia syitä siihen, miksi en enää jaksa alaa.
Ap
Up