Miten osa-aikaisissa töissä menee verotus?
Neuvokaa tietämätöntä. Jos jollain on vaikka kolme eri osa-aikaista työpaikkaa, ja lisäksi vaikka jotain keikkatöitä, niin millä veroprosentilla ne mikäkin menee?
Kommentit (48)
Se on kyllä totta että ihmiset eivät ole perillä veroasioista. Miksi olisivatkaan kun näitä asioita ei edes koulussa opeteta? Sen sijaan opetetaan kaiken maailman turhia asioita, joita ei ikinä edes tarvita.
Olen työssäni mm. laskenut palkkoja nyt muutaman vuoden ja sanotaanko että noin 30 ihmisestä yleensä yksi on perillä veroasioista. Suurin osa hoitaa asiansa mutta ei ymmärrä veroista oikeastaan mitään. Ja sitten on ne muutama (2-3), jotka eivät haluakaan ymmärtää, vaikka kuinka yrittäisi auttaa. Itse huomautan aina verorajoista, vaikka se minun velvollisuuteni ei olekaan. Aina löytyy muutama jotka eivät korota veroprosenttiaan ja aina tulee yllätyksenä että veroja meneekin lisäprosentin.
Itseä kiinnostaa veroasiat, ja mielestäni verotusohjeet on kirjoitettu niin, että ne on hankala maallikon ymmärtää. Selkeämpiö ohjeita löytyy monesti muulta kuin verottajan sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajilta pyydän anteeksi, jos nämä ovat tyhmiä kysymyksiä, mutta en ole aiemmin ikinä tehnyt osa-aikaisia töitä joten en tiedä näitä. Toisessa ketjussa puhuttiin osa-aikaisista töistä ja joku sanoi että "kannattaa olla tarkkana verotuksen kanssa", siksi aloin miettiä.
Saathan sinä täältäkin vastauksia, ja tällä kertaa ihan ihan asiallisia ja oikeita. Yrittäjyys ja palkkatulo ovat eri asioita. Vuoden alussa pitäisi pystyä arvioimaan mahdollisimman tarkasti vuositulot ja tehdä verokortti sen arvion perusteella. Mutta tosi tärkeää on myös muistaa seurata tulojen kehittymistä vuoden mittaan. Ensin vaikka nyt heti ja taas lomien jälkeen. Ja jos alkaa näyttää, että tulot kovasti poikkeavat alkuperäisestä ajatuksesta, niin ottaa muutosverokortti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Jos minä alapeukuttaisin, niin syynä olisi se, että vauva-foorumilta ei noin yleisesti ottaen pidä/kannata kysellä vastauksia mihinkään näin tärkeään asiaan. Yleensä yksi vastaa yhtä ja toinen toista, totuus on sitten ihan kolmatta.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta että ihmiset eivät ole perillä veroasioista. Miksi olisivatkaan kun näitä asioita ei edes koulussa opeteta? Sen sijaan opetetaan kaiken maailman turhia asioita, joita ei ikinä edes tarvita.
Olen työssäni mm. laskenut palkkoja nyt muutaman vuoden ja sanotaanko että noin 30 ihmisestä yleensä yksi on perillä veroasioista. Suurin osa hoitaa asiansa mutta ei ymmärrä veroista oikeastaan mitään. Ja sitten on ne muutama (2-3), jotka eivät haluakaan ymmärtää, vaikka kuinka yrittäisi auttaa. Itse huomautan aina verorajoista, vaikka se minun velvollisuuteni ei olekaan. Aina löytyy muutama jotka eivät korota veroprosenttiaan ja aina tulee yllätyksenä että veroja meneekin lisäprosentin.
Itseä kiinnostaa veroasiat, ja mielestäni verotusohjeet on kirjoitettu niin, että ne on hankala maallikon ymmärtää. Selkeämpiö ohjeita löytyy monesti muulta kuin verottajan sivulta.
Koulussa ei opeteta paljon muutakaan tarpeellista. Kaikki voivat lukea tiedot vero.fi sivulta. Lisäksi aina kuin näissä on tapahtunut muutoksia lehdet ovat olleet täynnä juttuja miten ja mikä muuttuu.
Mutta, enemmän kiinnostaa kardashianin perseet ja bb-jonku kännisekoilut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se raja sitten menee, missä vaiheessa työt alkaisivat mennä lisäveroprosentille? Vai meneekö kaikki aina normaalilla veroprosentilla, jos yksikään työ ei ole kokopäiväinen?
Jos sun lisäprosentin raja olisi 10000 € ja kesäkuun alkuun mennessä olisit saanut palkkaa paikasta A 3000 €, paikasta B 6000 € ja paikasta C 1000 €, niin loppuvuoden kaikista tekemistäsi töistä menisi vero lisäprosentin mukaan. Myös satunnaisista pienipalkkaisista tunnin keikoista.
Ei mene sillä A, B ja C eivät tiedä mitä kukin on maksanut palkkaa, joten kaikki jatkavat ennakonpidätyksen tekemistä perusprosentilla kunnes kunkin maksama palkka ylittää tuon lisäprosentin rajan 10.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla ihmiset oikein ovat ihan perusasioista?
Olen yrittäjä joka maksaa monenlaista veroa pääoma, alv ja ihan teen työtä myös vieraalle joka menee ns perusverolla.
Maksan työntekijöille palkat itse ja sen olen huomannut ettei aikuisilla noin 50v ihmisillä ole verotus monellakaan selvillä.
Nuorilla se on suht ymmärrettävää, mutta luulisi kiinnostavan verotus palkansaajaa sen verran, että pystyy tarkistamaan meneekö oikein.
Yksi työntekijä aina sanoo ettei kannata loppuvuodesta töitä tehdä, kun kaikki menee lisäverolla eikä suostu nostamaan prosenttia jolloin menisi tasaisesti koko vuoden, koska hänen mielestään verottaja saa silloin enemmän...
Lasken useamman kymmnen henkilön palkkoja, joista valtaosa on keikkatyöläisiä. Aina ja jatkuvasti joukossa on niitä jotka ovat huuli pyöreänä, että pitääkö verokortti tuoda joka vuosi; hänhän oli täällä töissä toissa vuonna. Tai sitten viitataan kokonaan kintaalla verokortti pyyntöön ja sitten itketään kun ennakko napataan 60 % mukaan. Ja nämä siis ihan aikuisia oletettavasti täysijärkisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pihalla ihmiset oikein ovat ihan perusasioista?
Pahoittelen. Olen aina tehnyt kokopäivätyötä, ja ollut siinä käsityksessä, että lisäveroprosentti on kaikkia muita hommia varten.
Jos sitä tulorajaa voi aina nostaa sitä mukaa kun jotain muita keikkoja tulee lisää, niin mitä varten se lisäveroprosentti edes on olemassa?
Siinä olet oikeassa, että tulorajaa voi nostaa. Mutta tulorajan noustessa myös veroprosentti nousee.
Yleensä veroprosentti kannattaa laskea sen mukaan paljonko koko vuoden tulot ovat. Silloin ei mene loppuvuodesta lisäprosentille.
Jos vuoden tuloja ei tiedä etukäteen, niin silloin pitää vaan arvata paljonko ne voisivat olla. Mutta kannattaa myös seurata niitä tuloja ja pyytää uusi verokortti jos näyttää että ylität rajasi tai et pääse lähellekään asettamaasi arviota vuoden loppuun mennessä. Silloin veroprosentti lasketaan uudestaan.
Kiitos! Ymmärrän kyllä, miten veroprosentti toimii ja "elää" sikäli kun arviot omista tuloista muuttuvat. Olen aiemminkin ollut yrittäjänä, joten tuli ennakkoverojen kanssa sählättyä.
Tajusin vain yhtäkkiä, etten ymmärrä, mikä lisäveroprosentin pointti on, jos sitä ei kerran koskaan varsinaisesti "tarvita". Siis että se vältetään vain nostamalla tulorajoja sitä mukaa kun uusia töitä ja keikkoja tulee. Onko lisäveroprosentti siis tosiaan olemassa vain ähäkuttina sitä varten, jos vahingossa unohdat nostaa tulorajaasi?
No voihan sen niinkin nähdä.
Sen tarkoitus on kuitenkin säästää tulonsaaja suurilta mätkyiltä jos hän ei ymmärrä seurata tulojaan ja maksamiaan veroja. Siksi lisäprosentti on yleensä merkittävästi suurempi kuin alkuperäinen veroprosentti.
Ja todellinen tarkoitus on varmistaa verottajan verojen saanti. Jos ennakonpidätysprosentti on rumasti liian pieni, niin pidättämättömiä veroja on tietyltä ryhmältä hankala saada jälkiverona. Näin ollen peritäään kaikilta tarpeeksi niin ei tule suuria tappioita.
Jatkan tähän vanhaan ketjuun.
Millä perusteella ennakkovero siis lasketaan? Heitetään hatusta arvio koko vuoden tuloiksi, niistä lasketaan veroprosentti, ja sit se pitää etukäteen maksaa, vaikkei olisi niitä tuloja sitten lopulta?
Mulla o-a työ jonka palkkiot vaihtelee 10€-500€ väliltä per kk. Jos ei ole mitään varmuutta pystyykö tuon ennakon maksamaan (koska tuloista ei voi olla varma), niin eikö silloin ole oikeastaan ainoa vaihtoehto jättää ennakkovero hakematta/maksamatta, ja maksaa sitten mahd.mätkyt..?
Sun mielestä olis vaan parempi lätkäistä isot mätkyt? Siinä vaan isompi riski että verottaja joutuu hakemaan ulosoton kautta omiaan, ei ole kenenkään etu. Helpompi pidättää palkasta lisäveroprosentilla.