Ei kuulkaa se korona ole ohi, vaikka miten haluttaisiin! Koronaviruspotilaiden määrä on selvässä kasvussa teho-osastoilla (HS)
Koronaviruspotilaiden määrä on selvässä kasvussa teho-osastoilla
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009537283.html
Huolestuttava kasvukäyrä parin viikon aikana, tehohoitopotilaiden määrä pompannut. Mitä luulette - jos tilanne kehittyy tarpeeksi pahaksi, tuleeko uusia varotoimenpiteitä?
Kommentit (523)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tutkijat pyri kokoajan löytämään toimivan lääkkeen/rokotteen koronaa vastaan mutta ei sellaisen teko ihan hetkessä onnistu.
Onko vielä tutkijat edes onnistuneet eristämään koronavirusta labatoriossa? Tai onko tutkijoilla vieläkään edes mitään kunnollista tietoa koronaviruksesta?
Sairastin itse rokottamattomana koronan noin 6kk sitten ja minulla se kesti noin 3 päivää. Yhtenä iltana kuume nousi 38 asteeseen ja pari päivää meni sitten vähän normaalia väsyneempänä. Minulle tuo oli varsin lievä tauti.
Jos koronaan kehitetään toimiva ja turvallinen rokote niin meinaan ottaa sellaisen koska silloin pääsemme koronasta eroon.Tuossa voisi olla ideaa. Ei ole varmaan kenelläkään vielä käynyt mielessä tutkia tuota virusta.
Häh? Kyllähän tuota virusta tutkitaan kokoajan mutta mitään läpimurtoa ei olla tehty koska eihän siihen olla edes kehitetty vielä toimivaa rokotetta.
Who haluaa kiinalta tietoa korona viruksesta mutta kiina salaa tietoa. Onko kiinalla varmasti tietoa koronaviruksesta ja onko kiinan labatoriossa koronavirus eristettynä? Sitä emme tiedä.Miksei Kiina sitten ole kehittänyt toimivaa rokotetta itselleen, jos selityksesi on jotenkin jollain kartalla? Tiedämmekö siitä jotain?
Ehkä toimivaa rokotetta ei kukaan osaa vielä valmistaa? Eikö usein mene vuosia siihen että johonkin tautiin saadaan kehitettyä rokote?
Vaikka tiede kehittyy jatkuvasti niin rajat tulee vastaan aina joskus.Toimivalla viitannet siihen, että rokote estäisi tartunnat? Onneksi meillä on edes vakavat tautimuodot estävät rokotteet terveille. Vanhuksille ja immuunipuolustukseltaan heikentyneille pitäisi ehkä kehittää toimivia lääkkeitä? Ettei olla minkään valkaisuaineiden, infrapunavalojen ja hevoslääkkeiden varassa.
Hybridikeskus taas äänessä. Kukaan ei ole suositellut valkaisuaineita, infrapunavaloja tai hevoslääkkeitä!
Kyllä se taisi olla Putinin ja Kimin kaveri, presidentti Trump, joka halusi selvitellä niiden toimivuutta. Sama kaveri kiihdytti rokotteen valmistumista pumppaamalla rahaa lääkeyrityksille. Sama kaveri, jolla oli omat lääkkeet kun itse sairastui rokotuksista huolimatta.
Anna linkki missä Trump suosittelee jotain näistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten aivosumua ja long covidia esiintyy vain vasemmistossa.
Konservatiivit ei usko koko juttuun, yskii vaan normiflunssana ja jatkaa matkaa.
Suomessa on tuhansia tai kymmeniätuhansia long covidista kärsiviä. En jaksa uskoa, että kaikki olisivat vasemmistolaisia. Jostain syystä THL on hiljaa long covidista eikä siitä kärsiviä tilastoida tai ainakaan tilastoja ei julkaista. Ihmisillä on sen takia väärä käsitys koronan vaarattomuudesta.
Valitettavasti rokotteilla ja rajoituksilla ei ole mahdollista estää long covidia.
Kaiketi ainakin sairastuneiden määrät vähenisivät. Suomessahan kuolleisuus nousi viime vuonna tappiinsa sen jälkeen, kun rajoitukset poistettiin. Ainakin niillä kahdella asialla on selvä syy ja seuraus -yhteys.
Ylikuolleisuus alkoi 7/2021, eli samaan aikaan 2. piikkien kanssa. Niistä se johtuu ja THL:n tilastot kertoo että 91% koronaan kuolleista ja sairastuneista on rokotettuja.
Tuo kertoo aika koruttomasti, että rajoituksilla on mahdollista suitsia pandemiaa ja täten estää vakavaa tautimuotoa toisin kuin rokotteilla.
Tokihan who kertoi tuon jo aikaa sitten, että nämä rokotteet ei yksinään riitä eikä niiden varaan voi yksistään heittäytyä.
Silti esim täällä alettiin vaan kahta kauheammalla vimmalla puuhaamaan rokotepasseja ym jotta rokottamattomilla ei vaan olisi rajoituksia ja pistettiin kaikki rokottamattomien syyksi vaikka oli jo selvää, ettei rokotukset estä sen paremmin tartunnan saamista kuin vaikuta siihen tautimuotoon jonka kukin saa. Se kun on ihan arpapeliä ollut alusta asti eikä sinne sairaalaan edes pandemian alussa joutunut kuin pieni osa tartunnan saaneista. Ihan kuten nytkin. Silloinkaan juuri ketään ei myöskään testattu vaan piti täyttää ehtoja ulkomaanmatkailusta lähtien eli suurin osa sairasti koronan ilman virallista testitulosta. Ihan kuten nytkin.
Koronapandemia ei ole kusetus, mutta nuo rokotteet sitä kyllä oli. Ja mikä pahinta, sitä ei vieläkään voida myöntää että ei näistä nyt oikeasti sellaista suojaa ollut mitä luvattiin ja jokainen rokotettu on ihan samalla tavalla riskissä mitä vuonna 2020 ilman rokotuksia. Suurimmalle osalle ei ainakaan akuutisti vaarallinen, mutta kukaan ei omaa kohtaloon ennalta tiedä.
Tuolloin 2020 oli asiantuntijoilla se asenne, että tätä sairastetaan tutkan alla ihan hurjasti (ja niin siis sairastettiinkin) ja että tätä kautta saadaan se laumasuoja. Sitten thl aloitti ne vasta-aine/immuniteetti-tutkimukset satunnaisotannalla, josta sitten paljastui ilmeisen yllärinä, ettei niitä vasta-aineita/immuniteettia sitten löytynytkään oikein keneltäkään.
Tuohan sitten lakaistiin vähin äänin maton alle koko tutkimus.
Ja mikä oudointa, tuohon immuniteetin puuttumiseen ei ilmeisesti reagoitu mitenkään hälytysmerkkinä vaan ennemminkin oletettiin, että ei virus sitten niin herkästi leviäkään kun ei sitä juuri kukaan ole sairastanutkaan kun ei vasta-aineita/immuniteettia ole.
Samaan aikaan sitten jossain ulkomaisessa tutkimuksessa tultiin siihen päätelmään, että ikuista immuniteettia ei sairastamalla saada ja se väliaikainenkin (noin 3-6kk kestävä) vaatii sen, että taudin sairastaa melkoisen voimakkain oirein eli se lieväoireinen tartunta on yhtä tyhjän kanssa laumasuojahaaveiden toteutumisen kannalta. Ja silti se lieväoireisena sairastettu tartunta voi oireilla kuukausia tartunnan jälkeen.
Täällä tunnuttiin jotenkin jääneen ihan jumiin tuohon laumasuojaan ja sitä on sitten liki pakkomielteisesti ajettu mitä moninaisimmin tavoin. Ihan kuin olisi joku pakkomielle siitä, että se laumasuoja on kyllä saatavilla ja tulossa ihan koska vaan, joten sitä yritetään saada vaikka väkisten. Viimeisin viritelmähän oli tämä superimmuniteetiksi lanseerattu, jonka kuulemma saa kun sairastaa koronan kolmesti rokotettuna, koska sitten on ainakin vuoden suojassa seuraavalta tartunnalta. Vähän on kyllä hiljaista sen suhteen, kun aika tosi moni sairastaa jo toista koronaansa puoleen vuoteen.
Ihan oikeasti, jos tästä olisi mahdollista päästä eroon sairastamalla, rokotuksilla tai niiden kombolla niin kyllä tämä pandemia olisi jo taputeltu aikaa sitten. Mutta kun ei päästä niin nyt sitten olisi tärkeintä tunnustaa nämä tosiasiat ihan thl:kin toimesta ja kertoa että jokaisen on hyvä suojautua tartunnalta esim julkisissa kulkuneuvoissa ja muissakin sisätiloissa olevissa ihmispaljouksissa, koska sairastamisella ei kukaan saavuta mitään hyötyä ja tartunnan saa vain kerta toisensa jälkeen. Lisäksi siitähän ei vielä ole minkäänlaista näyttöä mitä tartunnan sairastaminen (etenkin toistuvasti) ihmiselle aiheuttaa pitkässä juoksussa. Panikoida ei kannata kenenkään, koska se ei auta ikinä eikä siihen ole syytä, mutta sellainen terve järki olisi syytä kaikkien muistaa. Ja thl on se taho, jonka tehtäviin ja vastuulle näistä asioista kertominen kuuluu.
Se hengityssuojain ei nyt oikeasti ole niin hankala ja kauhea mitä moni väittää. Ja toisekseen, eihän sitä mikään pakko olisi käyttää vaan ainoastaan siitä olisi suositus ja jokainen voisi aivan itse punnita sen hyödyt ja haitat omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä maskisuosituksessa on niin vaikeaa Suomelle? Esimerkiksi Japanissa osataan ottaa muut ihmiset huomioon, eikä pärskitä toisten päälle missään. Maskeja siis pidetään vapaaehtoisesti!
Olisi voinut luulla, että suomalaiset ottaisivat maskit tyytyväisinä vastaan ja pitäisivät niitä jatkossakin esim. influenssakautena. Mutta ikävä kyllä ei. Vain pieni vähemmistö on ymmärtänyt maskien hyödyllisyyden muutenkin, oli pandemiaa tai ei. Useimmat suomalaiset ovat jumittuneet alkeelliseen ajatteluun, jonka mukaan on ihan normaalia sairastaa vuoden mittaan tartuntatauteja ja levittää tartuntoja kanssaihmisiin.
käytä maskia tai ota rokote
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee siihen asti pitää elämänsä koronapelon vuoksi holdissa, että korona on poissa maailmasta, niin se tulee kestämään todella, todella pitkään. Sitä ei tapahdu joko koskaan, tai meidän elinaikanamme tai sitten ehkä silloin, kun olemme iältämme jotain 90-vuotiaita. Juu, sitten toki silloin elämästä nauttimaan, mitä siinä vaiheessa vielä jäljellä olevan eliniän osalta ehtii tai kunnoltaan jaksaa. Tuossa iässä viikatemies alkaa usein korjaamaan tai on jo korjannut pois monista ihan muistakin syistä kuin koronan vuoksi.
Mä en ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Ikäänkuin ainoa tapa elää olisi olla ollenkaan välittämättä koronasta ja ainoa tapa varoa koronaa olisi perunakellarissa istuminen.
Miten olisi oman riskinsä arviointi ja sen mukaan eläminen? Itse käytän ffp2/3maskia sisätiloissa julkisilla paikoilla ja koronan estävää nenäsuihketta (ulkomailta hankittu kun Suomessa tätä ei haluta ihmisten käyttöön myydä) sisätiloissa terveenä tiettävästi olevia läheisiä tavatessa. Pesen käsiä ja nautin elokuvat kotisohvalta aiemman elokuvateatterin sijasta. Varon terveydentilani vuoksi tartuntaa varmasti tarkemmin kuin 95% muista ihmsisitä, mutta noiden tiettyjen varomisten ottaminen osaksi arkea ei ollut vaikeaa ja nyt ne ovat rutiinia siinä kuin käsien pesu kotiin tullessa tai turvavyö autolla ajaessa.
En ole koko aikana kytännyt muiden maskin käyttöä tai käyttämättömyyttä, rokotuksia tai menemisiä. Joitakin juttuja itsekseni ihmetellyt ja esim. töissä tiettyjä rajoituksia pidin tehottomina ja siksi turhina ja yritin sen nätisti sanoakin, mutta kun ohjeet tuli ylemmältä taholta niin pintoja desinfioitiin tunnin välein vielä silloiniin, kun oli ihan selvää tutkimusten valossa, että pinnat eivät ole tartuntareitti mutta maskeja ei käytetty. Kiltisti sitten minäkin desinfioin, vaikka ihan turhaa se oli ja maski olisi ollut isompi hyöty, jos jotain oikeasti oolisi haluttu tehdä sairaslomien vähentämiseksi.
Tämä olisi voinut olla minun vastaukseni! Hei vaan sielunsisko tai -veli!
Minä käytän aina ffp2 tai ffp3 suojainta ja elän ihan hyvää elämää. En hillu baareissa tms. Liikun luonnossa ja teen kotona kivoja juttuja. Tapaan ystäviä niin, että joko käytämme maskeja tai teemme pikatestit ennen tapaamista. Elämä ei ole missään odotustilassa vaan olen oppinut elämään ilman virusta ja tykkään tästä elämästä :)
Tarttuikohan Toyota Corollaani?
Pientä vuotoa ainakin on jo huohotinputkesta havaittavissa, ja moottori yskii ajoittain melko pahaenteisesti.
Lämpökin koholla.
Ei kai kukaan ole väittänyt, että covid olisi jonnekin kadonnut. Minä sain lapselta sen taas alkuvuonna.
nyt on siitepöly aikaa ja ihmiset pärskii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee siihen asti pitää elämänsä koronapelon vuoksi holdissa, että korona on poissa maailmasta, niin se tulee kestämään todella, todella pitkään. Sitä ei tapahdu joko koskaan, tai meidän elinaikanamme tai sitten ehkä silloin, kun olemme iältämme jotain 90-vuotiaita. Juu, sitten toki silloin elämästä nauttimaan, mitä siinä vaiheessa vielä jäljellä olevan eliniän osalta ehtii tai kunnoltaan jaksaa. Tuossa iässä viikatemies alkaa usein korjaamaan tai on jo korjannut pois monista ihan muistakin syistä kuin koronan vuoksi.
Mä en ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Ikäänkuin ainoa tapa elää olisi olla ollenkaan välittämättä koronasta ja ainoa tapa varoa koronaa olisi perunakellarissa istuminen.
Miten olisi oman riskinsä arviointi ja sen mukaan eläminen? Itse käytän ffp2/3maskia sisätiloissa julkisilla paikoilla ja koronan estävää nenäsuihketta (ulkomailta hankittu kun Suomessa tätä ei haluta ihmisten käyttöön myydä) sisätiloissa terveenä tiettävästi olevia läheisiä tavatessa. Pesen käsiä ja nautin elokuvat kotisohvalta aiemman elokuvateatterin sijasta. Varon terveydentilani vuoksi tartuntaa varmasti tarkemmin kuin 95% muista ihmsisitä, mutta noiden tiettyjen varomisten ottaminen osaksi arkea ei ollut vaikeaa ja nyt ne ovat rutiinia siinä kuin käsien pesu kotiin tullessa tai turvavyö autolla ajaessa.
En ole koko aikana kytännyt muiden maskin käyttöä tai käyttämättömyyttä, rokotuksia tai menemisiä. Joitakin juttuja itsekseni ihmetellyt ja esim. töissä tiettyjä rajoituksia pidin tehottomina ja siksi turhina ja yritin sen nätisti sanoakin, mutta kun ohjeet tuli ylemmältä taholta niin pintoja desinfioitiin tunnin välein vielä silloiniin, kun oli ihan selvää tutkimusten valossa, että pinnat eivät ole tartuntareitti mutta maskeja ei käytetty. Kiltisti sitten minäkin desinfioin, vaikka ihan turhaa se oli ja maski olisi ollut isompi hyöty, jos jotain oikeasti oolisi haluttu tehdä sairaslomien vähentämiseksi.
Minä käytän aina ffp2 tai ffp3 suojainta ja elän ihan hyvää elämää. En hillu baareissa tms. Liikun luonnossa ja teen kotona kivoja juttuja. Tapaan ystäviä niin, että joko käytämme maskeja tai teemme pikatestit ennen tapaamista. Elämä ei ole missään odotustilassa vaan olen oppinut elämään ilman virusta ja tykkään tästä elämästä :)
Kiva kuulla, että on muitakin, jotka varoo ja silti elää ihan normaalia ja hyvää elämää. Joskus olen miettinyt, että olisi kiva joku terveellä tavalla koronvarovaiset-keskustelupalsta vertaistueksi, mutta tuntuu että suurin osa keskusteluista on ääripäiden riitelyä, jota jaksan vain rajatusti. Mukavaa kevättä sinulle!:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että lehdet ja media ovat kyllästyneitä koronaan. Aiheesta on todella vähän enää juttuja, vaikkei korona ole missään vaiheessa poistunut. Ja THL se vasta onkin kyllästynyt.
Väkisinkö pitäis vääntää juttua,jos ei ole mitään uutisoitavaa?
THL tekee ihan oikeaa työtä, kun te vaan länkytätte.
Tartunnat ovat olleet reippaassa nousussa vaikka THL kuinka yrittää peitellä sitä. Se näkyy positiivisten testien osuudesta, jätevesiseurannasta ja nyt myös tehohoitomäärien kasvusta.
On kyllä merkillinen virus. Ei ole edelleenkään tarttunut.
Eihän influenssakaan tartu läheskään kaikkiin. Itselläni on ollut yksi testillä todettu korona pari vuotta sitten ja yksi ei-testattu viime kesänä. Tuo jälkimmäinen voi olla muutakin, mutta olen aika varma, että korona sekin oli. Minulla ei ole rokotteita. Ensimmäisessä tartunnassa meni maku- ja hajuaisti kokonaan pariksi kuukaudeksi, eikä ole vieläkään kunnolla palautunut.
Tiedän montakin, jolla ei ole ollut koronaa. Yleensä heillä ei ole pikkulapsia.
Kolmasosa sairaalassa olijoista rokottamattomia. Sitä ette pysty selittämään millään höpötyksillänne. Oiskohan nyt sellainen variantti, että saadaan pikkunuha-höpötykset loppumaan. Saa nähdä.
Kannattaa muistaa, että rokotteet eivät suojaa tartunnalta. Ne suojaavat vakavaa tautia vastaan. Ilmanvaihto ja FFP2- ja FFP3-maskit suojaavat tartunnalta myös kaikkien varianttien kohdalla. Ulkona on turvallisempaa tavata muita. Kaupassa ja joukkoliikenteessä on helppo käyttää maskia, jos haluaa suojella itseään.
Koronaan suhtaudutaan suorastaan naurettavan kaksijakoisesti:
Eletään FFP2-maskit naamalla ja tavataan muita ihmisiä viiden metrin päästä metsässä tai sitten ei välitetä mistään mitään. Mennään yskimään väkijoukkoon, syödään muiden räkää, eikä huomioida mitään.
Itse olen ollut käytännössä flunssaton parin vuoden ajan ihan vain aavistuksen huomioimalla etäisyyden etenkin kipeisiin ihmisiin, suoden ajatuksen ilmanvaihdolle, ottamalla rokotukset, pesemällä kädet ja eläen aivan normaalia elämää. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Uusimmat variantit aiheuttavat korkeampaa lämmönnousua.
Kraken varianti tarttuu tehokkaammin ja vie ihmisiä enemmän sairaalaan kuin omicron vei.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän montakin, jolla ei ole ollut koronaa. Yleensä heillä ei ole pikkulapsia.
Sen on silti voinut "sairastaa". Itsekin sairastin kerran koronan niin, että se huomattiin vain koska otin testin altistuttuani töissä. Toisella kierroksella tuntui siltä mikä onkin, eli keskivertoa pahemmalta flunssalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi Arcturus-variantti: Britanniassa 5 kuolemaa nyt, Intiassa tartunnat moninkertaistuneet
https://www.dailymail.co.uk/health/article-12006507/Arcturus-killed-5-B…
Saa taas nauraa niille, jotka inttävät että koronassa on vuodenaikavaihtelua. Ei ole. Delta iski kesällä, omikron iski kesällä ja nyt tämä uusia alavariantti iskee täällä kesällä.
Ainoa vuodenaikavaihtelua liittyy kouluihin. Loma-aikoihin tartuntaketjut katkeavat. Nyt on jo liian pitkä aika hiihtolomista, joten virusta on jätevesissä paljon. Mutta hei, ei pitänyt kouluissa tarttua ja koulut ovat turvallisia.
Omat lapseni ovat käyneet jatkuvasti koulussa. En ole kuullut mistään ongelmista, eikä lapsillanikaan ole ollut mitään ongelmia missään vaiheessa. Mutta hyvä, että sinä tiedät, että korona on tosi paha ongelma koulussa. Ilman sinun tietoasi olisin pulassa.
Puhut nyt vain omasta perheestäsi. Minä puhun siitä, mitä tapahtuu jätevesiseurannassa koulujen lomakausien aikana. Virusmäärät vähenevät jo viikon hiihtoloman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi Arcturus-variantti: Britanniassa 5 kuolemaa nyt, Intiassa tartunnat moninkertaistuneet
https://www.dailymail.co.uk/health/article-12006507/Arcturus-killed-5-B…
Saa taas nauraa niille, jotka inttävät että koronassa on vuodenaikavaihtelua. Ei ole. Delta iski kesällä, omikron iski kesällä ja nyt tämä uusia alavariantti iskee täällä kesällä.
Ainoa vuodenaikavaihtelua liittyy kouluihin. Loma-aikoihin tartuntaketjut katkeavat. Nyt on jo liian pitkä aika hiihtolomista, joten virusta on jätevesissä paljon. Mutta hei, ei pitänyt kouluissa tarttua ja koulut ovat turvallisia.
Omat lapseni ovat käyneet jatkuvasti koulussa. En ole kuullut mistään ongelmista, eikä lapsillanikaan ole ollut mitään ongelmia missään vaiheessa. Mutta hyvä, että sinä tiedät, että korona on tosi paha ongelma koulussa. Ilman sinun tietoasi olisin pulassa.
Puhut nyt vain omasta perheestäsi. Minä puhun siitä, mitä tapahtuu jätevesiseurannassa koulujen lomakausien aikana. Virusmäärät vähenevät jo viikon hiihtoloman jälkeen.
Koulut ja päiväkodit on järkyttäviä tautipesäkkeitä. Eikö lapsille opeteta enää käsihygieniaa? Ja miksi nykylapsilla on niin heikko vastustuskyky, että ovat jatkuvasti sairaana? Parikymmentä vuotta sitten tyypillinen lapsi sairasti ehkä 0-2 flunssaa talvena. Nyt lapset sairastavat parin viikon välein jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole oppinut elämään ilman virusta, vaan olet edelleen täydessä koronapsykoosissa.
Olen eri kuin jolle vastasit, mutta sinulla on hassu käsitys psykoosista. Tuo edellä kuvattu on nimenomaan sitä "koronan kanssa elämistä", mitä taas ei ole teeskentely siitä, että koronaa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että rokotteet eivät suojaa tartunnalta. Ne suojaavat vakavaa tautia vastaan. Ilmanvaihto ja FFP2- ja FFP3-maskit suojaavat tartunnalta myös kaikkien varianttien kohdalla. Ulkona on turvallisempaa tavata muita. Kaupassa ja joukkoliikenteessä on helppo käyttää maskia, jos haluaa suojella itseään.
Juuri noin. Tuo on se vakavin muistutus. Rokotus ei suojaa koronasta, mutta suojaa taudin vakavalta muodolta.
Ennen rokotuksia, jokaisella oli suuri riski sairastua äkillisesti. Kun korona alkoi maassamme ( ja maalimalla ) ihmisiä kaatui kuvaannollisesti hetkessä kotonaan( jopa kaduille maailmalla) ja osa ei ehtinyt saada apua, eikä soittaa ambulanssia.
Kiireesti tehohoitoon, nukutus , makuutus vatsallaan ja sitten viikkojen päästä paluu normiosastolle, jos saatiin pysymään hengissä.
Ei pidä väheksyä koronaa, varsinkin kun sen sairastamiseen liittyy veritulppariski.
Elän muutenkin rajoitusten mukaan (etätyö, maski julkisilla paikoilla enkä osallistu suuriin kokoontumisiin) eli ei muuttaisi elämääni.
Pandemiat ovat aina kestäneet 3-4 vuotta. Tämä koronapandemia voi kestää pitempään, koska meillä ei ole enää sitä pitkäjänteisyyttä, joka oli esi-isillämme, vaikka heillä ei ollut samaa lääketieteellistä osaamista kuin meillä. Ennen vanhaan tajuttiin kuitenkin rajoitustoimien ja varovaisuuden merkitys, ja sillä tavalla saatiin virus katoamaan. Enemmistö nykyihmisistä ei jaksa tinkiä mistään, koska ei osata olla kärsivällisiä. Pitää olla koko ajan kivaa ja antaa viruksen levitä hauskanpidossa.