Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistinen ihminen

Vierailija
23.04.2023 |

Olemme aviopuolisoni kanssa alkaneet ymmärtää, että ex mieheni voi hyvinkin olla narsisti..Hänellä on myös alkoholiongelma, mutta käytös viittaa hyvinkin narsismiin.

Tässä muutamia juttuja, kertokaa vaikka oma mielipiteenne, miltä nämä kuulostaa?
Meillä on yhteisiä lapsia, ja siksi en ole päässyt tästä miehestä eroon..Lapsista olenkin huolissani, koska he joutuvat isänsä manipuloimaksi ja hänen kaltoinkohtelemaksi.
Kuinka pystyn todistamaan että hän kärsii narsismista? Olemme eronneet kuusi vuotta sitten.

Olen harrastanut aikoinaan paljonkin ratsastusta ja hevosten hoitoa. Nyt pitkästä aikaa olin aloittanut harrastuksen uudelleen. Myös lapseni tulivat mukaan tallille.
Exä ääniviesteissään kertoi minulle, etten minä edes tiedä hevosista mitään enkä osaa hevosia hoitaa ja lasten ei pitäisi olla kanssani tallilla, koska heille sattuu vielä jotain.

Mutta itseään tämä exä kuitenkin kehuu, miten hän on oikea hevosmies ja kaikkea, ja väitti jopa lapsilleni ostaneensa hevosen. Niin ylpeänä sitä hehkutti. Hän myös pelaa näitä ravipelejä.

Siinä kummasteltiin puolisoni kanssa kahestaan, että miten miehellä, jolla ei ole edes ollut rahaa ostaa ruokaa lapsilleen, ja maksaa talonsa sähkölaskuja,on voinut olla varaa ostaa hevonen, niin selvishän sekin, että ei hän ollut ostanut hevosta, vaan oli vain valinnut ystävälleen hevosen, jonka hänen ystävänsä sitten osti, ihan itse.
jatkuu..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä on haukkunut ulkonäköäni lapsillemme, kertonut lapsille, että minun pitäisi mennä mielisairaalaan. Haukkunut minun sukuni ja minut.

Hän on vuosikausia uhkaillut, kuinka kohta mennään oikeuteen ja hän paljastaa siellä minusta kaiken. Kuinka huono äiti olen ollut ja olen.

Hänellä on paljon todistusaineistoa kuulema minusta. Erityisesti jotain vanhoja videoita, joissa hän on kuvannut minua, kun olen ollut humalassa jne..

Hän on näihin päiviin asti pommittanut viestein ja ääniviestein, usein öisin, ja niissä hän kertoo kuinka minun pitäisi tehdä asioita, kuten hän on päättänyt. Saan kuulla kuinka huono ja mitätön olen, en osaa kasvattaa lapsia, mutta hän osaa, itseään kehuu näissä viesteissä ja kertoo kuinka kaikki hänen ystävänsä ja sukunsa inhoavat minua, he pitävät keskenään oikein palaverejä minusta ja perheestäni. He tietävät minusta kaiken.

Lapset ovat kertoneet, että isänsä haukkuu minua heille.

Hän kehuu kuinka hän saa juoda jokapäivä alkoholia, eikä kukaan voi häntä estää.

Hän syyttää minua asioista, joita hän itse tekee. Jos olin ottanut koulusta lapsille vapaapäivän, hän valitti siitä kovin sanoin, mutta hetken päästä hän teki niin, että mitään etukäteen kouluun ilmoittamatta, hän haki lapset kesken päivän ja vain sanoi, että lapset eivät tule enää sillä viikolla kouluun.

Hän sanoo lapsia valehtelijoiksi, kun he ovat kertoneet totuuden, mitä siellä isän luona tapahtuu.

Hän on mm. puhelimessa sanonut jouluna lapsille, että heidän valehtelunsa takia hän ei osta heille joululahjoja.

Hän syyttää lapsia, vaikka asiat mitä hän on tehnyt, ei ole valetta.

Hän ei tunne empatiaa, edes lapsiaan kohtaan. Kun hän aiheutti lapselle mustelman, oli hän vain tokaissut lapselle, että se oli lapsen oma syy.

Hän on hyvin ylimielinen, täynnä vihaa minua ja puolisoani kohtaan. Ollut jo, ennenkuin asiat menivät huonompaan suuntaan.

Asiat ovat menneet siihen pisteeseen, että olemme oikeuteen menossa ja haen yksinhuoltajuutta.

Toivoisin, että jos exä on oikeasti narsisti, se tulisi tietoon myös oikeudessa. Mutta, en voi vain syyttää toista narsistiseksi, vaan pitäisi olla todisteita ja näyttöä asiasta? Kuinka kannattaa toimia?

Nyt en ole enää aikoihin vastannut exän viesteihin, sillä sitä hän yrittää, saada minut väittelemään kanssaan. Ja hän ei lopeta.

Jos olen joskus laittanut yhden viestin, häneltä on tullut kymmenen viestiä, ja kaikki pelkkää haukkumista ja uhkailua.

Hänen äänensävynsä on lähes kaikissa ääniviesteissä uhkaavaa, pelottelevaa, käskevää, halveksivaa.

ap

Vierailija
2/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ikinä perustako perhettä!!!

Tällaista se on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi ketään diagnosoida tai syyttää narsistiksi. Kannattaa keskittyä tekoihin, ei luonteenpiirteisiin. Tsemppiä, toivottavasti asiat helpottuvat.

Vierailija
4/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsista oli saanut vähän huonomman numeron kokeesta, ei kuitenkaan mitenkään huolestuttavan huonoa, ja me puolisoni kanssa kehuimme lasta, että ihan hyvä numero, eikä tarvi murehtia, että tuli vähän huonompi kuin yleensä.

Niin ei mennyt kauaa, kun lapsen isä laittoi ääniviestiä lapselle, jossa valitti vihaisesti, kun lapsi oli saanut niin huonon numeron ja tulee jäämään luokalleen, jos ei paranna numeroitaan.

Tälläistä mollaamista myös lapsia kohtaan ja pelkkää pelottelua.

ap

Vierailija
5/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopää on, hyvin mahdollisesti narsistikin.

Et pysty todistamaan toisen narsismia. Oikeudessa kannattaa aina keskittyä siihen, miten asiat hoituvat lasten näkökulmasta ja kuka kykenee turvaamaan heille turvallisen lapsuuden. Toisen narsistiksi syyttely ei auta (voi jopa olla huono juttu) vaikka kyseessä olisikin narsisti. Narsistit eivät yleensä lähde psykologille joten asiaa ei voi todistaakaan. Keskity näyttämään toteen asioita, jotka vaarantavat lasten fyysistä ja henkistä turvallisuutta.

Vierailija
6/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pysty todistamaan toisen narsismia. Oikeudessa kannattaa aina keskittyä siihen, miten asiat hoituvat lasten näkökulmasta ja kuka kykenee turvaamaan heille turvallisen lapsuuden. Toisen narsistiksi syyttely ei auta (voi jopa olla huono juttu) vaikka kyseessä olisikin narsisti. Narsistit eivät yleensä lähde psykologille joten asiaa ei voi todistaakaan. Keskity näyttämään toteen asioita, jotka vaarantavat lasten fyysistä ja henkistä turvallisuutta.

Tiedän etten voi syyttää ketään tällä tavalla suoraan. Mutta voiko olosuhdeselvityksessä tuoda tätä huolenaihetta esille? ap

Vierailija
7/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän etten voi syyttää ketään tällä tavalla suoraan. Mutta voiko olosuhdeselvityksessä tuoda tätä huolenaihetta esille? ap

Voi tuoda ja kannattaa. Mutta tekojen ja toimintamallien kautta, ei ehkä narsistiksi nimittelemällä. Selvitysten tekijät ymmärtävät kyllä usein mistä on kyse, kun ovat nähneet kaikenlaista. Sillä ei ole merkitystä mikä diagnoosi on, vaan sillä millaista käytös on.

Vierailija
8/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäältä kuulostaa.

Ja huom! Kaikki kusipäät ei ole narsisteja.

Ammatti-ihmiselläkin vie vuosia tehdä narsistidiagnoosi.

Vierailija
9/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näet siitä olevan hyötyä? Väität eksää narsistiksi ilman mitään diagnoosia. Miten sossut sellaiseen voisivat suhtautua? Parempi keskittyä siihen mitä sossut voivat todentaa. Lasten vanhempaa nimittele vanhempi antaa itsestään ikävän kuvan.

Vierailija
10/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella exäsi on persoonallisuushäiriöinen ihan 100% :sesti.

Ei ole kuitenkaan sinun asiasi diagnosoida häntä ja viranomaiset, esim. sosiaalityöntekijä tai lastenvalvoja, koulukuraattori, rehtori ja henkilökunta huomaavat kyllä tämän.

Sinun kannattaa nyt olla hyvin neutraali ja asiallinen ja luottaa siihen, että viranomaiset huomaavat miehesi uhkaavan, ei- rakentavan ja asiattoman käytöksen.

Jolla on lapsia vahingoittava vaikutus, myös sinua vahingoittava vaikutus.

Tuollaiset uhkailut ovat todella pelottavia ja vaikeassa tilanteessa sinun ei kannata ärsyttää exääsi enää yhtään enempää ettei tilanne pahene.

Hän ei taida olla kovin viisas.

Molempien teidän pitää ymmärtää, että riitely vaikuttaa lapsiinne henkisesti todella paljon.

Ole viisas, kommunikoi exän kanssa mahdl. vähän, älä provosoidu, reagoi tai pelkää.

Olosuhdeselvityksessä varmasti sinulta kysellään ja saat kertoa tilanteista, jotka ovat tapahtuneet.

Kukaan vanhempi ei ole täydellinen ja tätä exäsi haluaa käyttää hyväksi pelotellakseen sinua.

Ole kuitenkin nyt rauhallisella  mielellä, yritä rauhoittaa tilannetta. Luota viranomiaisten järkeen ja ammattitaitoon.

Voimia sinulle, kaikki menee hyvin. Ja myös lapset saavat apua. Sosiaalitoimi auttaa erilaisin tukitoimin ja jos exäsi ei rauhoitu, voi hänelle seurata kauaskantoisia vaikeuksia elämäänsä.

Vierailija
11/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kusipäältä kuulostaa.

Ja huom! Kaikki kusipäät ei ole narsisteja.

Ammatti-ihmiselläkin vie vuosia tehdä narsistidiagnoosi.

Ammatti-ihmiset eivät tapaa asiakastaan kuin satunnaisesti. Ihmisen kanssa eläneillä on paljon enemmän aineistoa, jonka pohjalta tekee päätelmiä.

Vierailija
12/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näet siitä olevan hyötyä? Väität eksää narsistiksi ilman mitään diagnoosia. Miten sossut sellaiseen voisivat suhtautua? Parempi keskittyä siihen mitä sossut voivat todentaa. Lasten vanhempaa nimittele vanhempi antaa itsestään ikävän kuvan.

En halua nimitellä, vaan ymmärtää. Vuosia olemme ihmetelleet, miksi on niin vaikeaa hänen kanssaan.

Ja lasten mielenterveyden takia toivoisin, että asia selviäisi. ap

Vierailija
13/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä nyt varmaan tuollaista voi mennä sanomaan oikeudessa. Ota nyt huomioon myös, että nämä tyypit ovat todella tarkkoja itse laista ja saat pian itse kunnianloukkaussyytteen tai syytteen perättömästä ilmiannosta. 

Ota yhteyttä narsistien uhreihin tms tahoon. Yhdistyksen sivuilla on lista terapeuteista. Terapeutit tuskin osaavat neuvoa lakiasioissa mutta narsistin kanssa toimimisesta muuten. 

En tiedä, ottaako Markku Salo vielä asiakkaita tai tietääkö hän tai muu taho asiaan perehtyeitä juristeja. Voit ainakin lukea hänen kirjansa. 

Voimia sinulle!

https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/kirjallisuutta/sa…

Vierailija
14/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaikuttaa kieltämättä narsistilta, mutta kuten jo joku totesikin, niin älä vie keittiödiagnoosiasi oikeuteen. Sinun kannalta parasta, että itse säilytät maltin ja asiallisuuden, pitäydyt vain konkretiassa ja tosiasioissa (ei oletuksissa). Näin oikeudelle jää sinusta käsitys tervejärkisempänä ja lasten kannalta soveltuvampana osapuolena. Minimoi myös yhteydenpito exääsi. Jos exäsi lähettää kymmenen viestiä, laita sinä hänelle vain yksi - viileän asiallinen ja ytimekkään lyhyt. Anna hänen meuhkata, itselleen tekee sillä vain eniten vahinkoa.

Terv. Been there, done that

Vierailija
15/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertomasi perusteella exäsi on persoonallisuushäiriöinen ihan 100% :sesti.

Ei ole kuitenkaan sinun asiasi diagnosoida häntä ja viranomaiset, esim. sosiaalityöntekijä tai lastenvalvoja, koulukuraattori, rehtori ja henkilökunta huomaavat kyllä tämän.

Sinun kannattaa nyt olla hyvin neutraali ja asiallinen ja luottaa siihen, että viranomaiset huomaavat miehesi uhkaavan, ei- rakentavan ja asiattoman käytöksen.

Jolla on lapsia vahingoittava vaikutus, myös sinua vahingoittava vaikutus.

Tuollaiset uhkailut ovat todella pelottavia ja vaikeassa tilanteessa sinun ei kannata ärsyttää exääsi enää yhtään enempää ettei tilanne pahene.

Hän ei taida olla kovin viisas.

Molempien teidän pitää ymmärtää, että riitely vaikuttaa lapsiinne henkisesti todella paljon.

Ole viisas, kommunikoi exän kanssa mahdl. vähän, älä provosoidu, reagoi tai pelkää.

Olosuhdeselvityksessä varmasti sinulta kysellään ja saat kertoa tilanteista, jotka ovat tapahtuneet.

Kukaan vanhempi ei ole täydellinen ja tätä exäsi haluaa käyttää hyväksi pelotellakseen sinua.

Ole kuitenkin nyt rauhallisella  mielellä, yritä rauhoittaa tilannetta. Luota viranomiaisten järkeen ja ammattitaitoon.

Voimia sinulle, kaikki menee hyvin. Ja myös lapset saavat apua. Sosiaalitoimi auttaa erilaisin tukitoimin ja jos exäsi ei rauhoitu, voi hänelle seurata kauaskantoisia vaikeuksia elämäänsä.

Erittäin hyviä neuvoja.

Vierailija
16/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap jo tutustunut itse narsismiin syvällisesti? Jos et niin ota siitä nyt itsellesi päätyö tai pääharrastus valmistautuessasi tilanteeseen. On paljon meitä uhreja, jotka olemme käyttäneet asiaan perehtymiseen satoja tai tuhansia tunteja, jotta ymmärtää, mistä oikein on kyse ja saa itsensä ankkuroitua oikeaan mielentilaan. 

Vierailija
17/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut ketjun Narsistin keskustelutyyli?

Vierailija
18/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista varautua siihen että exäsi tekee jotakin epätoivoista jos saat yksinhuoltajuuden. Epätoivoista siinä mielessä että saa edes sillä tavalla tahtonsa läpi. Pidä perheenne turvassa.

Vierailija
19/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listaat konkreettiset tarkat ja tarpeeksi selventävät esimerkit (mitä tapahtuu, miten se vaikuttaa), mutta jätät diagnoosiarvelut pois. 

Vierailija
20/24 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista!

Olemme mieheni kanssa nyt enemmän lukeneet narsismista ja youtubesta löytyi mielenkiintoinen juttu.

Oli jotenkin ihmeellistä, kun tajusi, että moni täsmää exän käytöksessä juuri narsismiin.

Mutta toisaalta myös alkoholismi vaikuttaa mielenterveyteen. Siksi otamme asiasta enemmän selvää.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän