Loukkasin jalkani! :( Tarvitsen neuvoja
Anteeksi tämä aloitus, kun moni pitää ehkä tyhmänä. Minulla on lääkäri/hoitaja-ahdistusta ja kysyn nyt ensin täältä mitä kannattaa tehdä. Olen köyhä ja käytän julkista terveydenhuoltoa, eli yksityiselle en valitettavasti voi mennä.
Tein kotitöitä Hyvän mielen siivousketjujen innostamana <3 ja kyykistyin reilun minuutin kahden ajaksi siivoamaan, sellaiseen slaavilaiseen kyykkyasentoon tjs. ja noustessa ylös jalkaterään sattuu aivan järkyttävästi kun sitä liikuttaa. Kyykkyyn mennessä ja siinä ollessa en tuntenut mitään kipua tai repeämisiä.
Paikoillaan ei tunnu paljoa mitään, mutta pottuvarpaan liitoskohta on kipuasteikolla 1-10 ihan 8/9 (vertaan kipua umpisuolen tähystysleikkaukseen, eli se oikeasti sattuu sattuu, ihan järkyttävästi) ja se on nyt turvonnut, punertava ja lämmin. Normaalisti mun raajat on kylmät ja tunnottomat. Kipua on kestänyt nyt yli 3h ja kävellä voi vaan kivuliaasti klenkaten ja hammasta purren.
Mitä voin tehdä nyt kotona ollessa? Kysyn ihan tosissaan, koska on vkl ja pitää pärjätä huomiseen, koska mielestäni tämä ei ole hengenvaarallinen päivystysasia enkä sinne haluaisi mennä istumaan 12 tunniksi. Loukkasin jalkani käytännössä tekemättä mitään... Pelkään, ettei minulle anneta edes aikaa, koska yleensä vammat liittyy urheiluun ym.
Kyllä sen näkee, että se on ihan punainen, turvonnut ja kivun kyllä näkee naamasta ja kävelystä. Kylmä, koho ja kompressio? Tavallisia parasetamoleja ja aspiriinia löytyy, pakkasessa HeMaPa, mutta ei joustosidettä kompressioon. Olen reilu 30 vuotias nainen ja niveleni ovat yliliikkuvaiset. Naisena olen valitettavasti kokenut paljon oireideni vähättelyä ja mitätöintiä, jopa naislääkärien- ja hoitajien osalta, siksi arkailen asiaa. Jos pystyisin kävelemään edes jotenkin normaalisti en kyselisi täällä enkä vaivaisi terveydenhuoltoa, mutta nyt en pysty kävelemään :/ En ole haluamassa mitään kipulääkkeitä, kyllä burana ja tarvittaessa panadolikin toimii minulla, kun en niitä muutenkaan käytä usein.
Pahoittelen pitkää tekstiä, harmittaa vaan kun hyvä siivousinnostus meni tähän...