Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko esittää toiveen, että minulle ei järjestetä hautajaisia?

Vierailija
22.04.2023 |

Onko sellaiset pakko järjestää?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit esittää toiveen, on eriasia toteuttaako jälkeenjääneet toivettasi.

Laitan sen testamenttiin perinnönsaannin ehdoksi.

Tuo on mainio keino 👍

Mutta eikö testamentti lueta vasta hautajaisten jälkeen. Kannattaa ainakin kertoa ääneen toiveesta ja testasmentin ehdosta. 

Mulla oli oletuksena just tuo että kerrotaan ehdosta etukäteen, eihän se muutoin ole toimiva.

Vierailija
22/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sut on haudata joka tapauksessa. Muistotilaisuus on eri asia. Eihän sitä ole pakko pitää. Omaiset sitten päättävät mitä tekevät.

Ei ole pakko haudata. Tuhkaus ja tuhkan sirottelu omaan puutarhaan on mun toive.

Minulla sama ajatus. Nyt pitää selvittää/hakea lupa omaan puutarhaan tuhkan sirottelusta. Joskus luin, että mihin vaan ei tuhkia saa sirotella.

Joka tapauksessa on vanhanaikaista haluta hautapaikka hautausmaalle kivimonumentteineen.

Esim. minun äidilläni on 6 lasta. Hänen haudalleen on hoitanut kesäkukat vain kaksi lapsista. Muut viis veisaa kukkaistutuksista. Mitä virkaa on hoitamattomalla hautapaikalla? Siellä on muitakin monumentteja hautausmaalla, joiden edessä kasvaa vain rikkaruohoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimistossa voi käydä tekemässä hautaustestamentin, niin teki isäni ennenkuin kuoli kun halusi tuhkauksen eikä mitään muistotilaisuutta. Sinne tuli myös tieto mitä haluaa tuhkille tehtäväksi. Hautaustoimisto toimi prikulleen isäni tahdon mukaan ja perikunnalle jäi tehtäväksi ainoastaan maksaa lasku vainajan tililtä.

Vierailija
24/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäät suohon niin ei nouse myöhemmin pintaan niinkuin järvessä

Vierailija
25/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tuttavani vanha omainen kuoli ja leski säilytti jonkun aikaa uurnaa kirjahyllyssä. Sitten vain päättivät ripotella tuhkat vainajan lempipaikkaan kaivettuun kuoppaan. Ei ole kukaan kuulemma kysellyt perään, kun vähän muistelin, että pitäisi olla kai lupa sellaiseen.

Leskikin on jo kuollut, joten mahdollinen rikos lienee vanhentunut.

Vierailija
26/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden tuttavani vanha omainen kuoli ja leski säilytti jonkun aikaa uurnaa kirjahyllyssä. Sitten vain päättivät ripotella tuhkat vainajan lempipaikkaan kaivettuun kuoppaan. Ei ole kukaan kuulemma kysellyt perään, kun vähän muistelin, että pitäisi olla kai lupa sellaiseen.

Niin, luulisi näin maalaisjärjellä ajatellen, että tuhkat saa kaataa omalle tontille kuoppaan. Muistan lukeneeni, että siihen pitää hakea lupa. En tiedä asiaa varmaksi. Mutta minulla on oma toive myös, että tuhkat omalle tontille tiettyyn paikkaan.

Vierailija
27/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää tuohon edelliseen vielä, että tuhka on tuhkaa. Ei siitä mitään haittaa voi olla ympäristölle. Siksi on omituista, jos lupa pitää hakea.

Vierailija
28/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit esittää toiveen, on eriasia toteuttaako jälkeenjääneet toivettasi.

Laitan sen testamenttiin perinnönsaannin ehdoksi.

Sehän voi olla ettei testamenttia etsitä, löydetä tai lueta ennen kuin sut on siunattu ja haudattu ja hautajaiset pidetty. Myöhäistä siis voi olla ladella testamenttiin hautajaistoiveita.

Vierailija
29/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut voi hävittää biojätteisiin, mutta tästäkin nousisi jokin kohu sanomalehtiin...

Vierailija
30/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit.

Minä olen toivonut, että tuhkani lasketaan vesistöuurnassa mökkijärveemme. Ei pappia, ei siunausta, ei ristejä. Jos itse haluavat jotain ei-uskonnollista muistotilaisuutta vaikka kahvitellen, niin pitäkööt, mutta mitään sellaista en itse toivo.

Vierailija
31/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Uurnaa haettaessa ilmoitettava minne tuhka sijoitetaan.

Vierailija
32/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Joo, vaan kukapa sen vahtii mikä tuhka sinne ilmoitettuun paikkaan muka sijoitetaan.

Vierailija
33/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia pitäisi mennä näin päin, että hautajaiset järjestettäisiin ainoastaan silloin, jos vainaja on sitä eläessään toivonut.

Vierailija
34/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisuurnaa ei siis saa sujauttaa takapihan kukkapenkkiin 5 v kuluttua. Se täytyy haudsta/tuhka ripotella vuoden kuluessa asialliseen paikkaan. Paikka ilmoitettava uurnaa haettaessa.

Vierailija
35/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Joo, vaan kukapa sen vahtii mikä tuhka sinne ilmoitettuun paikkaan muka sijoitetaan.

No, sittenhän sitä syyllistyy erilaisiin rikkomuksiin ja kantaa sisimmässään sitä taakkaa loppuelämänsä.

Vierailija
36/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset ovat enemmän läheisiä kuin vainajaa varten. Ne ovat eräänlainen siirtymäriitti. Monelle lähiomaiselle hautajaiset ovat sellainen rituaali, jonka jälkeen pystyy jotenkin jättämään surun vähän taaemmalle ja keskittymään taas normaaliin elämään. En tarkoita, että suru loppuisi siihen, mutta kuitenkin on edes jollain tavalla palattu normaaliin. Tämä siirtyminen normaalielämään voi olla selvästi vaikeampaa, jos siirtymäriitti puuttuu. Ei näitä rituaaleja ole ihan sattumalta lähes joka kulttuurissa.

Vierailija
37/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sut on haudata joka tapauksessa. Muistotilaisuus on eri asia. Eihän sitä ole pakko pitää. Omaiset sitten päättävät mitä tekevät.

Ei ole pakko haudata. Tuhkaus ja tuhkan sirottelu omaan puutarhaan on mun toive.

Ei sitä tuhkaa voi minne tahansa sirotella, siihen on ihan määrätyt, lain mukaiset paikat.

Vierailija
38/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni vietiin suoraan sairaalan kylmiöstä tuhkaukseen krematorioon. Lähiomaiset noutivat uurnan krematoriosta, ja uurna laskettiin perheen kesken heidän sukuhautaansa. Tässä toimittiin niiden ohjeiden mukaan, jotka ystäväni oli ehtinyt antaa lapsilleen ennen menehtymistä syöpään.

Siunaus- tai saattotilaisuus ei ole pakollinen. Eikä muistotilaisuus. Sen sijaan laki määrittelee tarkasti, miten vainajan tuhkan kanssa saa menetellä.

Vierailija
39/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisseremonioita ei tarvitse järjestää. Mutta hautaus vaaditaan tavalla tai toisella. Arkku on Suomessa pakollinen, on sitten kyse tuhkauksesta tai maahan hautauksesta. Pelkissä käärinliinoissa ei edes tuhkata. Ja tuhkauksen jälkeen pitää olla jonkunlainen uurna, mihin ne tuhkat laitetaan, ei taida mikään muovikassi käydä. Eli ihan ilman mitään hankintoja ei kuolemasta selviä, mutta mitään juhlia ei kenenkään ole pakko järjestää. Tuhkien sijoituspaikka pitää viranomaisille ilmoittaa ja sen pitää olla luvallinen paikka, ihan minne vaan ei saa sirotella.

Vierailija
40/55 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri kirkkoon kuulumattoman hautajaisissa. Vietettiin kyllä kirkon kappelissa, mutta ilman mitään uskontoon liittyvää, virsiä, rukouksia tai muita juttuja.

Pappia ei ollut, mutta oli hyvä esiintyjä, joka piti puheen, soitti ja lauloi vainajalle rakkaita kappaleita. Ehkä hienoimmat hautajaiset missä olen ollut. Sen jälkeen oli kiva kahvitilaisuus, ihan rento sellainen. Muistojuhlan ei nykyisin tarvitse olla ollenkaan harras tilaisuus. Hyvät bileet, missä juhlitaan vainajan mennyttä elämää, voi monelle olla paljon parempi valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi