"Työvoimapula" taitaa olla yksi tämän aikakauden suurimmista valheista
Sitä hoetaan pakkomielteisesti kuin jotain uskonnon oppia.
Tavallinen työnhakija kohtaa kuitenkin ihan eri todellisuuden. 200 hakijaa ja valitettavasti tällä kertaa...
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä olen miettinyt sellaistakin, että ennen ysärin lamaa sekä työntekijät että työnantajat olivat toisilleen aika lojaaleja. Työnantajan oli ihan kannattavaa ottaa työntekijä oppisopimuksella, koska työntekijä oli saman työnantajan palveluksessa (ehkä ajan myötä eri tehtävissä eli pääsi ylenemään) kunnes jäi eläkkeelle. Ysärin lama opetti työnantajille, että oven takana on jonossa tulijoita. Työntekijöistään ei tarvinnut enää välittää. Ja kun työntekijät huomasivat olevansa vain yksi sotilas shakkilaudalla, ei työntekijöitäkään kiinnostanut olla lojaaleja työnantajilleen. Jos sattuikin saamaan oppisopimuspaikan, tutkinnon suoritettuaan ihan hyvällä omatunnolla meni kilpailevaan firmaan töihin. Näin ollen työnantajien ei enää kannattanut käyttää resursseja oppisopimuksella oleviin työntekijöihin ja oppisopimuspaikkoja on yhä vaikeampi saada.
Ja sitten taas yritykset kalastelee amiksissa, josko löytyisi oppisopimuksesta kiinnostuneita opiskelijoita, jotka tulisi 1600 e/ kk palkalla töihin. Omakin muksu tarttui tarjoukseen viimeisen opiskeluvuoden syksyllä . Oli vuoden loppuun oppisopimuksella töissä. Teki viimeiset näytöt vuoden alussa ja on siitä lähtien ollut täydellä palkalla töissä.
Mukava kuulla, että on vielä sekä fiksuja työnantajia että fiksuja oppisopimusopiskelijoita. Enkä nyt aiemmassa kommentissani tarkoittantkaan, että kaikki toimisivat samoin. Mulla on ihan älyttömän hyvä työpaikka eikä meiltä juurikaan ole lähtenyt porukkaa kuin eläkkeelle. Jotkut eivät vielä edes eläkkeelle, vaikka ylin eläkeikä on tullut jo täyteen.
"Mee töihin!"
Miten meet töihin, kun et saa haastattelukutsuja?
Erikoista on, että joillain aloilla työvoimapula jatkuu vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen, esim. lääkärit. Mutta Lääkäriliitto pistää heti mekkalan pystyyn, jos avataan keskustelu lääkiksen aloituspaikkojen lisäämisestä. Olisihan se ikävää, jos alalle ilmestyisi lisää työvoimaa ja ei voisi enää vaatia täyttä ökypalkkaa.
Todellisuudessa lääkäreitä pitäisi kouluttaa valtava määrä enemmän ja pitkällä tähtäimellä tämä laskisi lääkärien palkkoja ja helpottaisi sote-kriisiä ja näin syntyisi säästöjä julkiseen talouteen.
Nämä mystiset huippuosaajat taas ovat useimmiten ohjelmistoinsinöörejä yms. Heidän työkuvansa tulee olemaan murroksessa tulevan 10 vuoden aikana, kun tekoäly tekee yhä enemmän ja yhä vaativampia tehtäviä. Niinpä pula näistä huippuosaajista ei välttämättä ole pysyvää tässä mittakaavassa.
Matalapalkka-alan työvoimapula taas on ihan ansaittu. Niin vähän palkkaa ja arvostusta nuo ihmiset saavat työstään, että hyvä vain jos ei tekijöitä löydy.
164: Eivät Suomessa palkat koskaan laske. Nimellisesti ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin aloilla on aito työvoimapula. Ne alat ovat yleensä erikoisosaamista vaativia, johon ei vaan löydy tarpeeksi sopivia koulutettuja tekijöitä. Joillakin aloilla taas on liikaakin koulutettua työvoimaa, josta osa on työttömänä.
Näinhän se on kun ei yhtään sopeuteta koulutusta yhteiskunnan todellisiin tarpeisiin. Oppilaitokset pitää kiinni koulutusmääristään ja kouluttaa porukkaa turhille aloille, joilla ei monelle ole töitä. Toki tietty ne tyhmätkin pitää joksikin kouluttaa, mutta kaikki ei vaan sijoitu työmarkkinoille. Surkein porukka länkyttää ja ulisee netissä ja haukkuu työnantajia ja työvoimapalveluja.,eikä juolahda mieleen, että jokainen voi ihan vapaasti ryhtyä yrittäjäksi ja työllistää itse itsensä. Siinä saa painaa duunia niin paljon kun haluaa ja laskuttaa just niin paljon kun haluaa.
ihanko totta että JOKAINEN? Ahaa. Ja vieläpä laskuttaa just niin paljon kun haluaa. Sinullahan on fantastisia ajatuksia. LOL. Oletko kokoomuksen älyniekka? ei ollut vaikea arvata.
No voisinpa minäkin nyt alkaa "yrittäjäksi" ja aloitta sun henkilökohtaisena lääkärinä, ihan ilman koulutusta tai lupia mut jos kerta on niin helppoa ja haluat työllistää. Ihan ekana teen sulle aivoleikkauksen ja laskutan miljoonan.
Ilmeisesti sinulla on ongelma älykkyydessä, joka rajoittaa sekä työllistymistä että yrittäjyyttä. Tietenkin se yrittäminen tulee tehdä alalla, jolla itsellä on osaamista . Täytyy keksiä se juttu/ palvelu, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan.
Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei kaikilla ole mitään sellaista osaamista tai erityiskykyä, joilla voisi perustaa kannattavan yrityksen.
Työttömällä on aika paljon aikaa opetella. Kaikki kyvyt on hankittu neuroverkkoa treenaamalla. Vanha kansa ruukasi sanoa ettei kukaan ole seppä syntyessään.
Loppujen lopuksi yrittäjänä riittää kun pystyy tekemään jonkun asian paremmin kuin henkilö joka ei ole koskaan asiaa tehnyt aiemmin. Osaat vaikka rakentaa aidan, pudottaa lumet katolta, puhdistaa rännin, laatoittaa pesuhuoneen, rempata keittiön kaapit, vaihtaa auton renkaat/öljyt jne
-eri
Minä en osaa mitään. selkävaivainen 47 v nainen Hki. Ikävä kyllä erityistaitoja ei ole. hoitoala ei sovi enää selän takia eikä siivous. luettelemasi asiat sopivat hyväkuntoisille ja nuorille ei vanhemmille ja huonokuntoisille keillä on jotain fyysisiä vaivoja. Ei kaikki työttömät ole 20 v nuoria miehiä.
Olet aika tyypillinen väliinputoaja. Ikää on liikaa, jotta kukaan noin muutenkaan palkkaisi sua. Paitsi jos olet jonkun erityisalan guru. Uudelleen koulutus työtehtäviin, joita pystyisit vielä tekemään, ei ole aloilla, joilla on työllistymismahdollisuuksia. Työllistymismahdollisuudet ovat vain aloilla, joita et selkäsi vuoksi pysty tekemään. Työkyvyttömyyseläkkeellekään et pääse, koska eläke olisi suurempi kuin Kelan maksama peruspäiväraha. Joten roikut hakemassa 4 kertaa kuukaudessa työpaikkoja, joihin jo hakemusta tehdessäsi tiedät, että et tule pääsemään.
Kieltämättä hankala tilanne, mutta aina on vaihtoehtoja. Bussikuski, taksikuski? Kouluun opiskelemaan esim kirjanpitäjäksi, käsittääkseni heistä on huutava pula ja luultavasti töihin pääsee vaikka olisi ikääkin.
47-vuotiaalla on kuitenkin vielä paljon työvuosia vielä edessä, ehtii vielä opiskella uuden alan.
Bussikuski ja taksikuski ja yleensäkään mitkään kuskinhommat ovat aika huono vaihtoehto selkävaivaiselle.
Tälle 47-vuotiaalle lähes ainoa vaihtoehto, joka itselleni tulee mieleen virallisista koulutuksista, olisi prosessinhoitaja. Mutta prosessinhoitajiakin tarvitaan vain teollisuuspaikkakunnilla; jos asuu pk-seudulla, niin aika heikkoa on.
Tietenkin sitten on vaihtoehto, että pystyy myymään jonkinlaista digitaalista palvelua. Näitä on nykyään jotain tiettyjä niche-hommia, joista maksetaan hyvin freelancereille. Mutta ne ovat yleensä todella erikoistuneita juttuja, esimerkiksi että on hyvä kääntämään terveysteknologian laitteiden ohjetekstejä eri kielille. Täysin esimerkkinä siis, mutta tuota tasoa erikoistuneita hommia. Jotain sellaista voisi pystyä myymään digitaalisesti niin, että tekee sen täysin kotoa. Mutta kuten sanottu, se vaatii 1) sen erikoistuneen osaamisen, sekä ehkä vielä tärkeämpänä 2) sen tiedon markkinoista, että juuri tälle tietylle jutulle on nyt kysyntää ja heti kun soittaa yrityksiin, niin kaupaksi menee. Useimmilla ihmisillä puuttuu vähintään jompi kumpi.
M42
Käännöstöidenkin palkkiot on poljettu ihan alas konekäännösten yleistyessä.
Luulen, että työvoimapulalla on tarkoitettu sitä, että tarvittaisiin lisää työpaikkoja ja veroeuroja tuottavasta työstä ja ulkomaankauppaa. Ja lisää tarvittaisiin huippu työpaikoilla työskenteleviä, jotka luo tulevaisuudessa menestyviä firmoja ja työpaikkoja suomeen.
166: Niistä parhaat ovat todella hyviä nykyään. Kiusaus siirtyä niihin on yrittäjillä taatusti suuri.
Persut ei ymmärrä ettei kotimaisista wt Sussuista ja alkoholin avulla dementiaa kohti marssivasta 32v Juhosta saada sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että työvoimapulalla on tarkoitettu sitä, että tarvittaisiin lisää työpaikkoja ja veroeuroja tuottavasta työstä ja ulkomaankauppaa. Ja lisää tarvittaisiin huippu työpaikoilla työskenteleviä, jotka luo tulevaisuudessa menestyviä firmoja ja työpaikkoja suomeen.
Kyllä "huutavalla työvoimapulalla" on yleensä yritetty perustella halpatyövoiman tuomista ulkomailta suomalaisten palkkoja halpuuttamaan. Ulkomaalaisilla kun ei ole tietoa oikeuksistaan eivätkä uskalla vaatia työehtosopimusten noudattamista karkotuksen pelossa.
Halpatyövoimaa siinäkin halutaan.Suomalaiset yliopiston käyneet ei työnantajille kelpaa.Jotkut di insissit kertoivat hakeneensa töitä.Heitä ei valittu ja pian samat työpaikkailmoitukset olivat taas auki.Työpaikat eivät olleet todellisia,tai sitten vain haettiin halpatyövoimaa.Intiastahan niitä korkeakoulutettuja on aiemminkin otettu tekemään korkeanluokan osaamista- halvalla.Täytyis hankkia ne pääjohtajatkin sieltä Intiasta,niin suomalaiset johtajat sais maistaa omaa lääkettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toisille selvä itseisarvo tuoda väki jostain muualta kun voisi tehdä itsekin. Ne vihaa suomalaisia oikeasti.
Tätä olen hämmästellyt. Kuinka paljon ihminen voi vihata omaa kansaansa?
Minä olen aina hämmästänyt kuinka vähän persut tietävät taloudesta ja politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa ei tosiaan ole pk seudulla ainakaan kuin seuraavissa ryhmissä:
lastenhoitajat ja opettajat
lääkärit
terapeutit
kokit,tarjoilijateli mihin näistä töistä tarvitaan ulkom maahanmuuttoa? kokeiksi ja tarjoilijoiksi? muita ei voi ilman kielitaitoa tehdä.
Kunhan on joustoa työvuoroissa, opiskelijoissa riittää kyllä väkeä tarjoilijan hommiin.
Jäljelle jää siis kokit. No jospa lisätään kokkien koulutuspaikkoja?
Minä olen loistava kokki. Moni ravintolan kokki jää varjooni. Mulla ei tietenkään ole kokin koulutusta tai hygieniapassia. Haluaako joku arvata, millä todennäköisyydellä pääsen haastatteluun yliopiston papereilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lääkärit
terapeutit
kokit,tarjoilijateli mihin näistä töistä tarvitaan ulkom maahanmuuttoa? kokeiksi ja tarjoilijoiksi? muita ei voi ilman kielitaitoa tehdä.
Kunhan on joustoa työvuoroissa, opiskelijoissa riittää kyllä väkeä tarjoilijan hommiin.
Minä olen loistava kokki. Moni ravintolan kokki jää varjooni. Mulla ei tietenkään ole kokin koulutusta tai hygieniapassia. Haluaako joku arvata, millä todennäköisyydellä pääsen haastatteluun yliopiston papereilla?
Minä taas osaan leipoa konditoriatasoisia koristeellisia kakkuja. Ei minullakaan ole mitään koulutusta tuohon. En ikinä pääsisi edes haastatteluun. Kyllä joku pikkulikka sopivalla koulutuksella aina löytyy.
Eihän kaupan henkilöstöstä tule pulaa,kun kassan työt teetetään asiakkailla.Itse pitää etsiä tavarat hyllyistä ja itse maksaa.Valitetaan vielä,että näpistely lisääntyy.Köyhät työttömät näpistelee,kun ei tule työttömyyskorvauksella toimeen.Kyllä k kauppa ja s kaupat ovat ahneita.Niille ei mitkään voitot riitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaupan henkilöstöstä tule pulaa,kun kassan työt teetetään asiakkailla.Itse pitää etsiä tavarat hyllyistä ja itse maksaa.Valitetaan vielä,että näpistely lisääntyy.Köyhät työttömät näpistelee,kun ei tule työttömyyskorvauksella toimeen.Kyllä k kauppa ja s kaupat ovat ahneita.Niille ei mitkään voitot riitä.
Minä olen tullut toimeen työttömyyskorvaukselle tosin en ryyppää ja mätä naamaan kalliita eineksiä tai ostele turhaa tavaraa.
Ps- johtajina on useita korkeakoulutettuja osaajia.Esim.Sakari Puisto.Hän opiskeli englantilaisessa huippuyliopistossa ja väitteli tohtoriksi myös sieltä.On kansainvälistä yliopistokokemusta yliopistotöistä sekä työkokemusta ulkomaalaalaisista työpaikoista.Nyt aiemman hallituksen jäsenet ovat päättäneet estää ps pääsyn hallitukseen kieltäytymällä hallitustyöstä ps kanssa.Se vielä kostautuu,sillä emme voi jatkaa maailmoja syleilevällä vihervasemmisto linjalla,koska nyt pitäisi laittaa Suomen ja suomalaisten asiat kuntoon.Suomi nousee vain ahkeruudella ja omien kansalaistenntyöllä.Koulutettua väkeä täällä on tarpeeksi.Tulee aina halvemmaksi kouluttaa jo täällä olevia,kuin aloittaa alusta toisesta kulttuurista/ kielistä tulevan kouluttaminen,kotouttaminen,perheen yhdistäminen asunnonnjärjestäminen ym ym.En todellakaan ymmärrä mistä johtuu tämä kokoomuksen Rkp: n ja Sep: n hokema huutava työvoimapula,kun todellisuudessa töitä on mutta palkanmaksajia puuttuu Entisenä työväen puolueena Sdp,: n luulisi kannattavan suomalaisten ja jo Suomessa olevien ihmisten työllistämistä/ tai kouluttamista aloille jossa työvoimaa tarvitaan.Mutta SDP huutaa toisten mukana ,ettemme päärjää ilman ulkomailta tuotua työvoimaa.Olisivat edes rehellisiä ja puhuisivat halpatyövoimasta sillä siitähän täällä pulaa on.SDP ei ole enää mikään työväen puolue joka ajaa pienituloisten asiaa.Jos ps ei päästetä nyt hallitukseen,seuraavissa vaaleissa se on ylivoimainen voittaja.
Vierailija kirjoitti:
lääkärit
terapeutit
Pk-seudulla on yli puolet lääkäreistä ulkomaalaisia. Miten ajattelitkaan, että ulkomaalainen ei voisi opetella suomea?
Myös sairaanhoitajista ja lähihoitajista on pula. Suurin pula taitaa tällä hetkellä olla nimenomaan lähihoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin aloilla on aito työvoimapula. Ne alat ovat yleensä erikoisosaamista vaativia, johon ei vaan löydy tarpeeksi sopivia koulutettuja tekijöitä. Joillakin aloilla taas on liikaakin koulutettua työvoimaa, josta osa on työttömänä.
Näinhän se on kun ei yhtään sopeuteta koulutusta yhteiskunnan todellisiin tarpeisiin. Oppilaitokset pitää kiinni koulutusmääristään ja kouluttaa porukkaa turhille aloille, joilla ei monelle ole töitä. Toki tietty ne tyhmätkin pitää joksikin kouluttaa, mutta kaikki ei vaan sijoitu työmarkkinoille. Surkein porukka länkyttää ja ulisee netissä ja haukkuu työnantajia ja työvoimapalveluja.,eikä juolahda mieleen, että jokainen voi ihan vapaasti ryhtyä yrittäjäksi ja työllistää itse itsensä. Siinä saa painaa duunia niin paljon kun haluaa ja laskuttaa just niin paljon kun haluaa.
ihanko totta että JOKAINEN? Ahaa. Ja vieläpä laskuttaa just niin paljon kun haluaa. Sinullahan on fantastisia ajatuksia. LOL. Oletko kokoomuksen älyniekka? ei ollut vaikea arvata.
No voisinpa minäkin nyt alkaa "yrittäjäksi" ja aloitta sun henkilökohtaisena lääkärinä, ihan ilman koulutusta tai lupia mut jos kerta on niin helppoa ja haluat työllistää. Ihan ekana teen sulle aivoleikkauksen ja laskutan miljoonan.
Ilmeisesti sinulla on ongelma älykkyydessä, joka rajoittaa sekä työllistymistä että yrittäjyyttä. Tietenkin se yrittäminen tulee tehdä alalla, jolla itsellä on osaamista . Täytyy keksiä se juttu/ palvelu, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan.
Fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät, ettei kaikilla ole mitään sellaista osaamista tai erityiskykyä, joilla voisi perustaa kannattavan yrityksen.
Työttömällä on aika paljon aikaa opetella. Kaikki kyvyt on hankittu neuroverkkoa treenaamalla. Vanha kansa ruukasi sanoa ettei kukaan ole seppä syntyessään.
Loppujen lopuksi yrittäjänä riittää kun pystyy tekemään jonkun asian paremmin kuin henkilö joka ei ole koskaan asiaa tehnyt aiemmin. Osaat vaikka rakentaa aidan, pudottaa lumet katolta, puhdistaa rännin, laatoittaa pesuhuoneen, rempata keittiön kaapit, vaihtaa auton renkaat/öljyt jne
-eri
Minä en osaa mitään. selkävaivainen 47 v nainen Hki. Ikävä kyllä erityistaitoja ei ole. hoitoala ei sovi enää selän takia eikä siivous. luettelemasi asiat sopivat hyväkuntoisille ja nuorille ei vanhemmille ja huonokuntoisille keillä on jotain fyysisiä vaivoja. Ei kaikki työttömät ole 20 v nuoria miehiä.
Olet aika tyypillinen väliinputoaja. Ikää on liikaa, jotta kukaan noin muutenkaan palkkaisi sua. Paitsi jos olet jonkun erityisalan guru. Uudelleen koulutus työtehtäviin, joita pystyisit vielä tekemään, ei ole aloilla, joilla on työllistymismahdollisuuksia. Työllistymismahdollisuudet ovat vain aloilla, joita et selkäsi vuoksi pysty tekemään. Työkyvyttömyyseläkkeellekään et pääse, koska eläke olisi suurempi kuin Kelan maksama peruspäiväraha. Joten roikut hakemassa 4 kertaa kuukaudessa työpaikkoja, joihin jo hakemusta tehdessäsi tiedät, että et tule pääsemään.
Kieltämättä hankala tilanne, mutta aina on vaihtoehtoja. Bussikuski, taksikuski? Kouluun opiskelemaan esim kirjanpitäjäksi, käsittääkseni heistä on huutava pula ja luultavasti töihin pääsee vaikka olisi ikääkin.
47-vuotiaalla on kuitenkin vielä paljon työvuosia vielä edessä, ehtii vielä opiskella uuden alan.
Bussikuski ja taksikuski ja yleensäkään mitkään kuskinhommat ovat aika huono vaihtoehto selkävaivaiselle.
Tälle 47-vuotiaalle lähes ainoa vaihtoehto, joka itselleni tulee mieleen virallisista koulutuksista, olisi prosessinhoitaja. Mutta prosessinhoitajiakin tarvitaan vain teollisuuspaikkakunnilla; jos asuu pk-seudulla, niin aika heikkoa on.
Tietenkin sitten on vaihtoehto, että pystyy myymään jonkinlaista digitaalista palvelua. Näitä on nykyään jotain tiettyjä niche-hommia, joista maksetaan hyvin freelancereille. Mutta ne ovat yleensä todella erikoistuneita juttuja, esimerkiksi että on hyvä kääntämään terveysteknologian laitteiden ohjetekstejä eri kielille. Täysin esimerkkinä siis, mutta tuota tasoa erikoistuneita hommia. Jotain sellaista voisi pystyä myymään digitaalisesti niin, että tekee sen täysin kotoa. Mutta kuten sanottu, se vaatii 1) sen erikoistuneen osaamisen, sekä ehkä vielä tärkeämpänä 2) sen tiedon markkinoista, että juuri tälle tietylle jutulle on nyt kysyntää ja heti kun soittaa yrityksiin, niin kaupaksi menee. Useimmilla ihmisillä puuttuu vähintään jompi kumpi.
M42
Käännöstöidenkin palkkiot on poljettu ihan alas konekäännösten yleistyessä.
Nojoo, nauratti kun joku oli jostain netin prno sivuilta löytänyt ilmeisen konekäännetyn mainosbannerin jossa mainostettiin jotenkin siihen tyyliin että lähelläsi kotirouvat ovat valmiina vi..uilemaan.
Siinä on tiivistetysti konekäännökset ongelmineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lääkärit
terapeutit
Jos oikeasti haluaisit keittiöön töihin, olisit kyllä jo tehnyt hygieniapassin. Ei se ole vaikea. Yliopistokoulutetulle ihmiselle se on aivan läpihuutojuttu, luet 1-2 päivässä netistä sen materiaalin ja teet sen jälkeen yhden rasti ruutuun -tentin. Katso netistä, missä on seuraava tentti.
Ja sitten taas yritykset kalastelee amiksissa, josko löytyisi oppisopimuksesta kiinnostuneita opiskelijoita, jotka tulisi 1600 e/ kk palkalla töihin. Omakin muksu tarttui tarjoukseen viimeisen opiskeluvuoden syksyllä . Oli vuoden loppuun oppisopimuksella töissä. Teki viimeiset näytöt vuoden alussa ja on siitä lähtien ollut täydellä palkalla töissä.