Alkoholisti perheessä
Isäni lähestyy eläkeikää ja on alkoholisti. Totuin pienenä siihen, että hän aina puhuessaan huusi äidille ja meille eikä minulla ole juuri yhtään hyviä muistoja hänestä. Alkoholi on hänelle yhä se tärkein asia. Hän rytmittaa koko päivänsä juomisen ympärille ja juo suuria määriä alkoholia. Nyt hän on sairastunut sydänsairauteen ja keuhkoissakin on jotain vikaa, ja lääkkeet joita hän on käyttämässä ovat hyvin vahingollisia alkoholin kanssa. Hän lupasi lopettavansa juomisen mutta on taas juonut. Äitini painostaa minua auttamaan häntä keskustelemalla, mutta en tiedä mitä tekisin ja miksi minun täytyy olla se joka saisi haukut ja huudot päälleen? Minulla on nyt omia lapsia ja tarpeeksi omia ongelmia hoidettavanani.
Luovutanko ja annan olla vai yritänkö senkin uhalla että hän käyttäytyy huonosti minua kohtaan..
Varmasti alkoholisti-isän tai äidin lapset tietävät mistä puhun
Kommentit (9)
Aikamoinen vitsi yrittää saada juoppo vaatimalla raitistumaan. Pidä huoli itsestäsi, ap.
En ole alkoholistin lapsi. Ex-mies käytti/käyttää alkoa paljon.
Luulen, että mikään teidän läheisten puhuminen ei auta. Isäsi on jo eläkeläinen, jos puhe ei ole aiemmin auttanut, miksi auttaisi nyt?
Ehkä lääkäri on ainoa, jonka sanominen saattaisi painaa. Tai sitten ei sekään.
Itsestä on muutoksen lähdettävä.
Ymmärrän äitisi huolen asiassa, ja toiveen että sinun sanomisesi auttaisi. Mutten usko sen tehoavan.
Ikävä kyllä.
Valitettavasti siinä ei läheisten huoli ja anelut auta, kun alkoholi on juopolle se ykkönen. Lopettaminen on hänen omissa käsissään. Olen jo edesmenneen alkoholistin lapsi eli omakohtaista kokemusta löytyy. Läheiset vaan uuvuttavat itsensä sitä touhua katsellessa ja toivoessa muutosta, jota ei todennäköisesti koskaan edes tule.
Vanhempani kuoli alkoholismiin, ei siihen läheiset tai kukaan pystynyt vaikuttamaan. Alkoholisti juo jos haluaa, tai ei juo. Se on alkoholistin päätös ja lopputulos.
Anna olla.
T. Raitistunut alkoholisti.
Ihan näin ystävällisenä neuvona; anna pas kan olla. Ja äitisi on turha asiassa aukoa ja jos niin tekee niin anna toisenkin pas kan olla.
Sinulla on oma elämäsi ja lapsesi ym, olet jo kärsinyt tarpeeksi isäsi vuoksi, älä enää jatka sitä kierrettä, vaikuttaa väistämättä myös omiin lapsiisi ym!
T. Alkoholistin aikuinen lapsi
Jos sanoo lopettavansa, mutta ei tee asian eteen mitään, niin tuskin lopettaa. Jos olisi tosissaan lopettamisen kanssa olisi jo ryhtynyt hakemaan itselleen apua. Äitisi ei saisi kaataa ongelmaa sinun niskaasi vaan hänen pitää antaa sinun elää rauhassa omaa elämääsi, et voi tehdä asialle mitään. Onneksi sinulla on oma perhe. Minullakin oli alkoholisti vanhempi ja minä otin aikanaan huolehtijan roolin ja jäin tähän rooliin loukkuun ja oma elämä jäi sitten elämättä.
Et ole vastuussa isäsi juomisesta. Äitisi takia sinun ei tarvitse puhua isällesi asiasta. Äitisi ei pitäisi asettaa sinulle velvollisuuksia/ vaatimuksia isäsi juomiseen liittyen. Isäsi on yksin ja ainoastaan itse vastuussa juomisestaan.
Ennen kaikkea pidä huoli itsestäsi ja omista lapsistasi. Tarvittaessa voit tehdä äitisi kanssa jotain mukavaa.
Et voi mitään asialle. Anna olla.