Haaveilen ulkomaille muuttoa - en ole vielä päättänyt maata
olen vertaillut paljon eri maita ja kustannuksia. Olen kyllästynyt asumaan Suomessa, täällä on kovin tunkkaista ja kallista. En ole koskaan tuntenut kuuluvani tänne, en ole tyypillinen suomalainen joka juoksee rahan perässä ja yrittää esittää rikasta ja menestyvää. En ole löytänyt täältä itselleni onnea. Tämän vuoksi lähden hakemaan sitä muualta. Raha on tärkeää, mutta tärkeämpää on että saa hyviä ystävyyssuhteita ja voi tehdä ystävien kanssa asioita. Suomessa ihmiset tuijottavat vaan sitä typerää laitettaan päivät pitkät. Kun katselee ohjelmia ulkomailta, siellä ihmiset tekevät muutakin kuin tuijottavat sitä typerää älykännykkää.
Kommentit (23)
Ei se ruoho välttämättä ole yhtään sen vihreämpää aidan toisella puolella. Toivottavasti et tule pettymään.
Aika ruusuinen kuva :) toki monissa maissa esimerkiksi perheellä on korostunut merkitys Suomeen verrattuna ja kulttuurista eroa sosiaalisen kanssakäymisen tapoihin liittyen, mutta ei kannata pelkkien telkkariohjelmien perusteella vetää hirveän voimakkaita johtopäätöksiä.
Olen osittainen kreikkalainen (joten sukujuhlissa ei ole kovin hiljaista eikä niissä kursailla kahvipöydässä..) ja asunut Suomen lisäksi työn puolesta välillä muuallakin ja suosittelisin, että jos sinulla ei ole tukiverkostoja olemassa kohdemaassa, niin kannattaa ainakin jollain tavalla turvata hieman selustaa hankkimalla etukäteen edes se työpaikka. Pinnallinen tutustuminen on suhteellisen helppoa suunnilleen missä hyvänsä, mutta osaksi yhteisöä pääseminen vie aikansa ja todellisten ystävyyssuhteiden luominen voi lopulta olla aika vaikeaakin.
Kokeile vaikka Espanjan mañana-meinikiä.
Tervemenoa,eikä tarvii tulla takaisin🤣
Olet oikeassa. Suunnitelma kuulostaa hyvältä. Kannattaa varmistaa myös vakuutus ja turva, jos menettää työpaikan siellä. Ehdottomasti parempi ilmasto auttaa terveyttä, virkistää ja on ihmisiä jotka tykkäävät tehdä/olla, ei pelkkä kännykkä.
Onko se joku tae, että saat hyviä ystäviä ulkomailta? Onko paljoa vaihtoehtoja eri maista? Se että mitä teet työksesi ja mitä kieliä osaat? Tai toki varmaan siivoustöitä saa mistä vaan vaikkei maan kieltä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se joku tae, että saat hyviä ystäviä ulkomailta? Onko paljoa vaihtoehtoja eri maista? Se että mitä teet työksesi ja mitä kieliä osaat? Tai toki varmaan siivoustöitä saa mistä vaan vaikkei maan kieltä osaa.
En ole ap. Osa ihmisistä saa helpommin ulkomailla tuttuja, kunhan ei mene väärään seuraan. Suomessa voi olla haasteita, ihmiset urakeskeisiä ja perhe.
Näistä samoista syistä on lähdetty ennenkin USA:n ja Ruotsiin
Olen asunut Suomen ulkopuolella nyt 15 vuotta ja voin vain ihmetellä että jonkun mielestä Suomessa juostaan rahan perässä. Olen totaalisen toista mieltä! Raha ja ura ovat harvalle suomalaiselle tärkeitä ja vielä harempi uhraa elämäänsä niille.
Asun suuressa miljoonakaupungissa ja täällä kuljetaan rahan perässä. Se tarkoittaa 15 h työpäiviä ja kahden viikon lomaa vuodessa. Lisäksi asuminen on täällä järkyttävän kallista, peruskämpästä saa maksaa miljoona euroa. Se tietenkin tarkoittaa että eletään ahtaasti ja monet sukupolvet samassa asunnossa.
Ap:lle toivotan tsemppiä. Muuttaminen avartaa maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Suomen ulkopuolella nyt 15 vuotta ja voin vain ihmetellä että jonkun mielestä Suomessa juostaan rahan perässä. Olen totaalisen toista mieltä! Raha ja ura ovat harvalle suomalaiselle tärkeitä ja vielä harempi uhraa elämäänsä niille.
Asun suuressa miljoonakaupungissa ja täällä kuljetaan rahan perässä. Se tarkoittaa 15 h työpäiviä ja kahden viikon lomaa vuodessa. Lisäksi asuminen on täällä järkyttävän kallista, peruskämpästä saa maksaa miljoona euroa. Se tietenkin tarkoittaa että eletään ahtaasti ja monet sukupolvet samassa asunnossa.
Miksi asut miljoonakaupungissa. Onko muita vaihtoehtoja. Suomessa ihmiset ovat vain töissä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen ulkosuomalainen ja ihmettelin samaa. Suomessa tuntuu täältä Briteistä, tai aiemmasta asuinmaastani USA:sta katsottuna, olevan aika hyvä work-life balance. Liukuvat työajat, ylitöistä saa joko palkkaa tai vapaata, lomaa viikkotolkulla vuodessa ja sitä voi pitää vaikka kuukauden putkeen.
Mutta en itse ole siellä kesätöitä lukuunottamatta ollut koskaan työelämässä joten voin olla väärässä.
Suosittelisin kuitenkin ulkomaille muutosta haaveilevan miettivän ensin vaikkapa mihin maahan esim oma kielitaito riittää. Koska muuten niitä ystäviä saa vain muista ulkomaalaisista. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta aina saa olla hyvästelemässä kotimaahansa palaavaa ystävää juuri silloin kun tuntee vihdoin tavanneensa todellisen sielun sisaren.
Muutenkin aikuisena ystävystyminen saattaa kestää todella kauan ja olla vaikeaa kun kaikilla on jo oma elämä ja kaveripiiri, eikä johonkin kielipuoleen ulkkikseen tutustuminen ole kovin korkealla prioriteeteissa. Opiskelijana uran alussa parikymppisenä se oli aika helppoa vaikka toki vaatii silloinkin paljon omaa aktiviisuutta ja itsensä likoon panemista. Kannattaa miettiä monenko ulkkiksen kanssa itse on vaivautunut ystävystymään Suomessa.
Suosittelen kuitenkin että ulkomaille muutosta haaveilevat tekevät haaveestaan totta, ainahan sitä voi palata kokemusta rikkaampana jos ei napannutkaan.
T: ulkosuomalainen jo 30 vuotta.
Ulkosuomalaisena, 40 vuotta sitten Saksaan muuttaneena, sanoisin että ruusunpunaiset kuvat voi kättelyssä jättää pois. Kielitaito ja taito tehdä kyseessä olevia hommia on tärkeintä. Ja seuraavaksi tärkeintä on tieto siitä, miten asuminen, liikkuminen, verotus, sairaus- ja muut vakuutukset, lomat toimivat uudessa maassa. Se, saatko kavereita, riippuu kaikkein eniten itsestäsi.
Mitä sä AP olet menossa tekemään sinne ulkomaille? Siitä riippuu paljon minne kannattaa/voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle toivotan tsemppiä. Muuttaminen avartaa maailmaa.Miksi asut miljoonakaupungissa. Onko muita vaihtoehtoja. Suomessa ihmiset ovat vain töissä koko ajan.
"Koko ajan"? Suomessahan on todella rento työelämä. Lyhyt työpäivä ja pitkät lomat. Kuvitteletko todella pääseväsi helpommalla jossakin myyttisessä "ulkomaassa". Pääkaupunkiseudulla on joitakin akateemisesti koulutettuja uraohjuksia, jotka tekee pitkiä päiviä, mutta suurin osa suomalaisista pääsee todella helpolla.
Ne tv ohjelmat on yleensä kuvattu monta vuotta sitten ja samalla tavalla puhelin kädessä ollaan nykyään muissakin maissa.
Mutta miten olisi Portugali? Siellä on köyhää mutta ei ihan samoja ongelmia kuin vaikka Espanjassa. Osaako joku sanoa kannattaako suomalaisen muuttaa Portugaliin?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Suomen ulkopuolella nyt 15 vuotta ja voin vain ihmetellä että jonkun mielestä Suomessa juostaan rahan perässä. Olen totaalisen toista mieltä!
Samaa mieltä. Suomessahan ollaan totaalisesti EI-uraorientoituneita. Työn perässä ei olla valmiita muuttamaan, matkustamaan, tai tekemään pitkää päivää. Hanskat tippuu käsistä klo 16 ja kesäloman pitää olla 4 viikkoa putkeen. Ei onnistuisi suurimmassa osassa eurooppaa saati sen ulkopuolella. Suomessa henkilö saa työn ja on tyytyväinen johonkin 3500e palkkaan ja pysyy siinä loppuikänsä, muualla töitä vaihdetaan parin vuoden välein ja urakehitystä haetaan koko ajan.
Suomi on yksi vähiten työorientoituneista maista joita tiedän...
Ystäviä on kyllä helpompi saada omasta kotimaasta. Tiedän kun olen Saksassakin asunut. Jengillä on jo omat ystäväpiiriinsä kotikaupungissaan, ehkä yhteisiä muistoja kouluajoilta asti, ei ne kaipaa jotain tuntematonta ulkolaista siihen. Ellei sit ole nuori ja liiku tyyliin opiskelijapiireissä, Outo kuva sinulla suomalaisista, ehkä pitäisi vaihtaa porukkaa täällä Suomessa? Älykönnykön tuijotus bussissa tms on totta mut ei mun kaverit ainakaan katso kännyä ollenkaan kun käydään vaikka kahvilla tai avantouimassa.
Ja lähdet sinne mistä saat töitä, tietysti. Espanjassakin näitä kodittomaksi päätyneitä suomalaisia jotka kuvittelivat sen olevan joku paratiisi. Arki on arkea kaikissa maissa, älä erehdy kuvittelemaan muuta, vaikka onhan se mielenkiintoista perehtyä uuden kotimaan tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Suomen ulkopuolella nyt 15 vuotta ja voin vain ihmetellä että jonkun mielestä Suomessa juostaan rahan perässä. Olen totaalisen toista mieltä!
Samaa mieltä. Suomessahan ollaan totaalisesti EI-uraorientoituneita. Työn perässä ei olla valmiita muuttamaan, matkustamaan, tai tekemään pitkää päivää. Hanskat tippuu käsistä klo 16 ja kesäloman pitää olla 4 viikkoa putkeen. Ei onnistuisi suurimmassa osassa eurooppaa saati sen ulkopuolella. Suomessa henkilö saa työn ja on tyytyväinen johonkin 3500e palkkaan ja pysyy siinä loppuikänsä, muualla töitä vaihdetaan parin vuoden välein ja urakehitystä haetaan koko ajan.
Suomi on yksi vähiten työorientoituneista maista joita tiedän...
Samaa mieltä täällä toinen ulkosuomalainen.
Opettele ensin suomi.