Saako seurustelukumppanilta kysyä onko hänet HPV-rokotettu?
Tämä nyt koskee lähinnä nuorempia ikäluokkia.
M25
Kommentit (44)
Rokotteet eivät anna 100% suojaa kaikkia HPV:n muotoja vastaan ja uusia muotojakin ilmaantuu. Olen HPV negatiivinen eli minulla ei ole laboratoriotestin mukaan HPV:tä, mutta minua ei ole myöskään rokotettu. Mitäs ap tykkäät? Uskallan olla ilman rokotetta, kun laitan mahdollisen uuden kumppanin aina tautitestiin!
Miehille helpompi tauti kuin naisille, mutta voi toki vaarantaa lisääntymiskyvyn ja terveyden molemmilla. Klamydia aiheuttaa enemmän lapsettomuutta ja HPV pitkällä aikavälillä enemmän syöpiä sekä raskauksissa, jos on joudettu hoitamaan HPV:ta pois, voi kohdunkaula olla niin heikko, että lapsi on vaarassa syntyä ennenaikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältäkö tuota pitää kysyä. Huhhh.. 👿
Mistä sitten? Ylis? Et-palsta?
Kysy jumalauta siltä kumppanilta itseltään. .... Tietysti vauva-palstalla viisastuu.. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Tytöille on tarjottu rokotusta vuodesta 2013, pojat ovat saaneet sen osana rokotusohjelmaa vasta ihan lähiaikoina.
Oletko sinä ap rokotettu?
En mutta ikäisistäni naisista enemmistö on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy, et varmaan suusyöpää halua.
Rokote ei estä kantamasta joten testitulokset oleellinen.Ei ne virukset rokotetussa elä. Eli rokotettu on turvallisempi kumppani.
Jos on osunut oikea variaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältäkö tuota pitää kysyä. Huhhh.. 👿
Mistä sitten? Ylis? Et-palsta?
Kysy jumalauta siltä kumppanilta itseltään. .... Tietysti vauva-palstalla viisastuu.. 🙈
Halusin yleisempää keskustelua siitä onko kysymys jotenkin hyökkäävä/epäasiallinen, ei siitä yhden kumppanin vastaus paljon kerro.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet eivät anna 100% suojaa kaikkia HPV:n muotoja vastaan ja uusia muotojakin ilmaantuu. Olen HPV negatiivinen eli minulla ei ole laboratoriotestin mukaan HPV:tä, mutta minua ei ole myöskään rokotettu. Mitäs ap tykkäät? Uskallan olla ilman rokotetta, kun laitan mahdollisen uuden kumppanin aina tautitestiin!
Miehille helpompi tauti kuin naisille, mutta voi toki vaarantaa lisääntymiskyvyn ja terveyden molemmilla. Klamydia aiheuttaa enemmän lapsettomuutta ja HPV pitkällä aikavälillä enemmän syöpiä sekä raskauksissa, jos on joudettu hoitamaan HPV:ta pois, voi kohdunkaula olla niin heikko, että lapsi on vaarassa syntyä ennenaikojaan.
Miehille helpompi? Nielusyövät on aika tappavia.
Kyllä aivan ehdottomasti pitää kysyä.Todistus rokotteesta pitää esittää.
Miksi et ap käy hankkimassa itsellesi rokotusta, jos syöpäpelko ahdistaa sinua? Rahallinen panostus on pieni hinta ahdistuksen loppumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ap käy hankkimassa itsellesi rokotusta, jos syöpäpelko ahdistaa sinua? Rahallinen panostus on pieni hinta ahdistuksen loppumisesta.
Tarvitsee kolme rokotetta ja teho ei ole niin hyvä kuin nuorena rokotetuilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Jos itsesi on rokotettu, niin hyvä etsiä myös samanlaista paria.
Mitäs tuo vaikuttaa. Rokotettu voi yhtälailla levittää viirusta eteenpäin muttei itse sairastu siihen esimerkiksi tapauksessa jossa ollut hetkeä aikaisemmin tuollaista tautia kantavan kanssa limakalvokontaktissa ja seuraava partneri sitten saa viiruksen ja kontaminoituu ellei hän itsekin ole rokotettu.
Tuokaan rokotus ei estä tautia leviämästä vaan siltä ettei rokotettu itse sairastu ja jää taudinkantajaksi pitemmäksi aikaa.
Se että on ottanut rokotteen, voi tuudittaa henkilön valheelliseen turvallisuudentunteeseen ja riskikäyttäytymään. Viruksella on aina paine mutatoitua tartuntakykyisemmäksi oli rokotetta tai ei! Kun ihmisillä on enemmän seksikontakteja, joissa tarttua, niin ne mutatoituvat ja tarttuvat kyllä!
Rokote ei suojaa tyhmyydeltä, jos on valmis suojaamattomaan seksiin ihmisten kanssa, siis jopa useiden ihmisten kanssa, joista ei ole ottanut selvää!
En ole ottanut mitään rokotteita aikuisiällä enkä pahastuisi kysymyksestä.
Jos pelkäät, niin et pane tai tee mitään muutakaan siihen viittaavaa yhdenkään toisen ihmisen kanssa. Mielestäni tämä on hyvin selkeä juttu.
Vain itseäsi voit syyttää, jos lähdet kuksimaan ja saatkin taudin. :)
Vierailija kirjoitti:
Se että on ottanut rokotteen, voi tuudittaa henkilön valheelliseen turvallisuudentunteeseen ja riskikäyttäytymään. Viruksella on aina paine mutatoitua tartuntakykyisemmäksi oli rokotetta tai ei! Kun ihmisillä on enemmän seksikontakteja, joissa tarttua, niin ne mutatoituvat ja tarttuvat kyllä!
Rokote ei suojaa tyhmyydeltä, jos on valmis suojaamattomaan seksiin ihmisten kanssa, siis jopa useiden ihmisten kanssa, joista ei ole ottanut selvää!
Enpä usko, että kukaan tuudittautuu yhtään mihinkään tai oikeastaan edes ajattelee koko asiaa hetkeä enempää.
Elä ap, elä normaalin nuoren aikuisen elämää nyt kun voit. Voit kuolla tai vammautua vaikka auto-onnettomuudessa kuukauden päästä, joten kannattaa nyt elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille helpompi? Nielusyövät on aika tappavia.
Nielussa aina paska, mutta sukupuolielimissä miehellä helpompi havaita ja hoitaa ajoissa. Naisilla vie osan kohdunkaulasta tai enemmän!
Suurella osalla ihmisistä vastustuskyky ja geenit suojaa kaikista vakavimmilta syöpämuodoilta ja vain pienelle (tarpeeksi suurelle silti) osalle kehittyy vaikea kondylooma, sellainen rakenteeltaan kukkakaalimainen muutos, joka kehittyy jos ehtii syöväksi.
Jos riskikäyttäytyy, voi saada yhtaikaa jopa useita HPV-muotoja ja päälle vaikka klamydian ja muita sukupuolitauteja, jotka tulehduksellaan avittavat HPV:täkin pahenemaan. Rumaa jälkeä. Olen omin silmin nähnyt. Käytös voi jatkua samana myös hoitojen jälkeen ja riskit lisääntyvät, kun jo tiedetään, että henkilö kehittää vakavampia ko oireita.
Onko pakko esim humalassa tai huumeissa nussia tautisena ympäriinsä? Tulehtuneille limakalvoille kyllä tarttuu tauditkin tehokkaammin! Voisiko hoidon jälkeen antaa sukupuolielinten haavojen joskus parantua? Jotkut eivät ymmärrä lopettaa riskikäyttäytymistä, vaikka kyseessä on jo heidän henki, elämä ja lisääntymiskyky jo haaskattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Jos itsesi on rokotettu, niin hyvä etsiä myös samanlaista paria.
Mitäs tuo vaikuttaa. Rokotettu voi yhtälailla levittää viirusta eteenpäin muttei itse sairastu siihen esimerkiksi tapauksessa jossa ollut hetkeä aikaisemmin tuollaista tautia kantavan kanssa limakalvokontaktissa ja seuraava partneri sitten saa viiruksen ja kontaminoituu ellei hän itsekin ole rokotettu.
Tuokaan rokotus ei estä tautia leviämästä vaan siltä ettei rokotettu itse sairastu ja jää taudinkantajaksi pitemmäksi aikaa.
Rokottamaton voi nimenomaan olla kantaja vuositolkulla ja siksi ei-niin-turvallinen kumppani. Suojaa voi käyttää mutta joskus voidaan haluta lapsiakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsee kolme rokotetta ja teho ei ole niin hyvä kuin nuorena rokotetuilla.
Vanhenet koko ajan, joten nyt olisi vielä jotain saumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että kukaan tuudittautuu yhtään mihinkään tai oikeastaan edes ajattelee koko asiaa hetkeä enempää.
Elä ap, elä normaalin nuoren aikuisen elämää nyt kun voit. Voit kuolla tai vammautua vaikka auto-onnettomuudessa kuukauden päästä, joten kannattaa nyt elää.
Kondomin oikeaoppinen käyttö on normaalia. Haavaisilla, poikkeuksellisesti vuotavilla, erittävillä ja oireisilla sukupuolielimillä ei sitten hommeksita ollenkaan vaan hakeudutaan tutkimuksiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomin oikeaoppinen käyttö on normaalia. Haavaisilla, poikkeuksellisesti vuotavilla, erittävillä ja oireisilla sukupuolielimillä ei sitten hommeksita ollenkaan vaan hakeudutaan tutkimuksiin!
Syöpää aiheuttava hpv ei useinkaan oireile mitenkään.
Thl:
"HPV-rokote suojaa tehokkaasti syöviltä
HPV-rokote on varmin keino suojautua papilloomavirusten aiheuttamilta syövän esiasteilta ja syöviltä. Kansallisessa rokotusohjelmassa käytetään Cervarix-rokotetta, joka antaa erinomaisen suojan juuri niitä papilloomaviruksia vastaan, jotka todennäköisimmin aiheuttavat syöpää.
Papilloomavirusten syyosuus eri syöpien synnyssä vaihtelee. Sekä tyttöjä että poikia rokottamalla voidaan Suomessa estää lähes 300 syöpätapausta vuosittain. Näistä noin kolmasosa on miesten syöpiä.
Rokotuksesta saa parhaimman hyödyn, kun sen saa nuorena, jolloin tartuntaa ei ole todennäköisesti vielä saatu. Nuorena elimistö myös synnyttää paremmin vasta-aineita papilloomaviruksia vastaan. Alle 15-vuotias tarvitsee kahden annoksen ja 15 vuotta täyttänyt kolmen annoksen rokotussarjan."