Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joissakin perheissä vietetään joulua vain toisten sukulaisissa, vaikka molempien vanhemmat asuvat samassa kaupungissa.

Vierailija
30.11.2006 |

Tällainen tuntuu ainakin meidän lähipiirissä olevan valloillaan, että (yleensä) joulua vietetään vain vaimon suvun parissa. Meillä ei mies ikinä hyväksyisi tällaista, tottakai hän haluaa olla myös omien vanhempien kanssa ja minäkin haluan että myös hänen vanhempansa saavat viettää joulua lastenlastensa kanssa.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tarvitse tapella kumman vanhemmilla ja sitä paitsi emme edes halua lähteä esim minun kotiin hössötyksen keskelle ( omien ja serkkujen lasten kamalat lahjavuoret ja lahjojen kilpaa aukirepiminen)

missään ei saa olla rauhassa, kun koko ajan hirveä hössötys päällä. YÖK

Vierailija
62/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti, kun ensimmäinen lapsemme syntyi, ilmoitimme jatkossa viettävämme joulut kotona. Kummasti kelpasi kaikille isovanhemmille se, että he tulevat meille aattona.

Osa jatkaa sitten iltaansa omissa oloissaan, osa käy vain piipahtamassa ja yksi osa viettää koko illan kanssamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä siis siksi käy siellä jouluna. Käyvät kuitenkin viettämässä äidin syntymäpäiviä.

Vierailija:

Taidat olla juuri sellainen tyypillinen tapaus tällaisesta tyrannivaimosta, jonka mukaan on mentävä, että rouva pysyy tyytyväisenä. Hyi helvetti!

Vierailija:

10, en esittänyt kysymystä vaan totesin. Siellä on minun mielestäni " pakko" käydä. Mieheni pitää äidistään, minä en. -9-

Vierailija
64/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

=) Olen miettinyt, että pitäisikö sinne anoppilaan lähettää kirjallinen kutsu - tehoaisko se? Minkähän takia se on niin vaikeaa?

Vierailija:

Tosin meillä eka oman kodin joulu vasta edessä... :-)

Kaikki vanhemmat ja sisarukset on kutsuttu meille. Oma äitini ja siskoni miehineen tulevatkin oikein mielellään - miehen vanhemmat ja sisarukset ovat vastahankaisia. Haluavat ilmeisesti viettää mieluummin joulua kotonansa kuin katsella lastenlastensa iloa ja joulumieltä. Molemmat vanhemmat ovat hyväkuntoisia ja nuoria (55-60v.) ja miehen vanhemmilla lisäksi auto. Välimatkaa 150km.

No, olen onnellinen, että oma lapsuudenperheeni haluaa jakaa joulun meidän kanssamme.

Vierailija:

jouluvieraina anoppilassa ja äitini luona. Sitten saimme tontin ja varoitimme heti, että kunhan talo valmistuu, vietämme joulut omassa kodissa. Ja viime joulu oli ensimmäinen oman kodin joulu ja se tuntui niin ihanalta!. On paljon helpompaa, kun ei tarvitse viettää matkalaukkuelämää kolmen lapsen kanssa toisten nurkissa. Toki toivomme, että meille tulee jouluvieraita ja olemme esittäneet avoimen kutsun äidilleni, siskoilleni, miehen vanhemmille ja miehen veljille. Viime vuonna saimme vieraiksi äitini ja siskoni perheineen ja sama toistuu tänä vuonna. Eli taitaa olla niin, että anoppi ja appi eivät halua viettää joulua missään muualla kuin omassa kodissaan. Ymmärrän sen ja toivon, että anoppi ymmärtää, miksi me haluamme myös olla omassa kodissa. mutta jos anoppi ja appi haluavat nähdä jouluna lasten riemun, niin tervetuloa lämpimästi meille.

Vierailija
65/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Heti, kun ensimmäinen lapsemme syntyi, ilmoitimme jatkossa viettävämme joulut kotona. Kummasti kelpasi kaikille isovanhemmille se, että he tulevat meille aattona.

Osa jatkaa sitten iltaansa omissa oloissaan, osa käy vain piipahtamassa ja yksi osa viettää koko illan kanssamme.

Maalla vanhempieni luona lapsilla on tilaa ja mahdollisuuksia leikkiä ulkona, paljon sukulaislapsia kavereina ja näkevät isovanhempiaankin enemmän. Koko suku kun asuu siellä maalla, miehen perhettä (ei paljon sukulaisia) nähdään paljon muutenkin kun asutaan lähellä heitä.

Vierailija
66/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Maalla vanhempieni luona lapsilla on tilaa ja mahdollisuuksia leikkiä ulkona, paljon sukulaislapsia kavereina ja näkevät isovanhempiaankin enemmän. Koko suku kun asuu siellä maalla, miehen perhettä (ei paljon sukulaisia) nähdään paljon muutenkin kun asutaan lähellä heitä.

Vierailija
67/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esimerkiksi kuka sen joulun laittaisi, jos nainen kävisi vain ostamassa lahjoja, kuusen ja esittäisi pukkia? No, ei kukaan...

Mies tekee joululeivonnaisia ja -ruokia. Suunnittelee joulumenyyn. Ja molemmat laittaa kotiin joulua, mies ehkä innokkaammin kuin minä.

Sukujouluja vietämme omalla tavallamme. Joka toinen tai kolmas joulu minun vanhemmillamme. Muut joulut omassa kotona, jonne appivanhemmat tulevat katsomaan pukin käynnin ja lasten lahjojen aukaisua.

Ja miksi näin? En suostu meneen appivanhemmille jouluksi, sillä heidänkin jouluunsa kuuluu alkoholi. Eivätkä he meitä kutsukaan. Kun käyvät meillä lahjojen aukaisussa, eivät vielä ole kovin humalassa ja ovat toki vähentäneetkin kovasti näiden parinkymmenen vuoden sisään, jotka heidät olemme tunteneet.

Omat vanhempani puolestaan eivät voi tulla meille jouluksi koskaan, sillä sekä siskoni että veljeni perheineen viettävät joulunsa ainakin osittain siellä. Meille taas ei ole niin pieni ajomatka, että sen pikaseen käväsis (ei mitään päiväreissua tehdä 750 km ajon takia - edestakaisin siis tuo).

Niinä jouluina (kerran kolmessa-neljässä vuodessa), kun mieheni on töissä koko joulun, vietän jouluaaton nelistään lasten kanssa. Emme kutsu ketään kylään, emmekä lähde itse minnekään. Ei olisi miehelle mukava, jos menisin esim. vanhempieni luo, silloinhan hän olisi totaalisen yksin joulun.

Vierailija
68/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka toisen sitten kotona. Omat vanhempani ovat eronneet ja alkoholisteja, joiden luokse en halua mennä jouluamme pilaamaan. Soitan heille aattona kuitenkin. Hyvällä tahdollakaan en kestä heitä ja viinan juontia. Isäni ei piittaa joulusta muutoinkaan: ei ole koskaan piitannut eikä edes avaa joululahjojaan.

Viime jouluna appivanhemmat tulivat meille ja nyt aiomme olla ihan omalla porukalla kotona, lapsi 3v6kk. Appivanhemmat ovat tervetulleita meille jos haluavat. Omat vanhempani myös, jos malttaisivat olla ilman joulupulloja.

Vierailija
69/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt meillä kolme lasta joten olemme miehen kanssa todenneet että stressittömämpi ja mukavampi joulu kaikilla kun olemme kotona ja käymme aattona minun vanhemmillani (joita lasten äänet eivät häiritse)

kuin että ajaisimme yli 300km anoppilaan jossa pitäisi koko ajan hyssytellä lapsia ja muutenkin olla kuin seipään nielleitä ettei anopin ja hui kauihistus, seinänaapureiden joulurauha häiriinny.

Muutenkin vierailuilla anopin luona täytyy koko ajan olla vähän varpaillaan ettei itse tai lapset käyttäydy anopin mielestä sopimattomasti, on melkoisen tiukkapipoinen ihminen.

Ja huom. tätä mieltä on siis myös poikansa eli mieheni, ei ole minun keksintöni tai päätökseni ettei anopin luo jouluksi mennä.

Ap. ja monet muut täällä ketjussa voisivat yrittää ymmärtää että aina kaikilla ei ole todellakaan mutkattomat välit molempiin isovanhempiin. Jokaisella on varmasti ihan hyvä syy siihen jos toisen vanhempien luona ei joulua vietetä.

Vierailija
70/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. ja monet muut täällä ketjussa voisivat yrittää ymmärtää että aina kaikilla ei ole todellakaan mutkattomat välit molempiin isovanhempiin. Jokaisella on varmasti ihan hyvä syy siihen jos toisen vanhempien luona ei joulua vietetä.

Vierailija
71/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään lähteä jouluksi toisten nurkkiin, ei omien vanhempien eikä miehenkään.

Vierailija
72/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ole miehen vanhemmat koskaan jouluksi edes pyytäneet. Eipä tunnu toi mies valittavan, itse aina ensimmäiseksi vanhemmilleni menossa.

Vierailija
73/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kuulemma kuusimetsään isäni kanssa.

Vierailija
74/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen miehet monesti jättävät tyytyväisinä nämä naisten asiat naisten hoidettaviksi.

Esimerkiksi kuka sen joulun laittaisi, jos nainen kävisi vain ostamassa lahjoja, kuusen ja esittäisi pukkia? No, ei kukaan...

Kyllä mies voi ihan itse olla vastuussa omaan sukuunsa päin ja järjestyää vaikka itse sukujouluja jos kiinnostaa. Kiinnostaakohan??

Se on niiin helppo jättäytyä vaan perästähiihtämään. Tehdäänpä mekin naiset joskus niin ja katsotaan millaisena aattoaamu koittaa.

Niin ja meillä ollaan yksipuolisesti joulu miehen vanhempien kanssa. Appi on vakavasti sairas - sen sijaan omilla vanhemmillani ei ole hätäpäivää veljeni ja sikoni perheiden kanssa.

Vierailija
75/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ottaa myös huomioon se miten kaukana isovanhemmat asuvat. Jos toiset asuvat lähellä ja osallistuvat normaaliin arkeen ja toiset taas kaukana eivätkä näe lastaan ja lapsen lapsiaan kuin lomilla niin on mielestäni ihan reilua että joulua vietetään silloin siellä kauempana kun sinne on kerta mahdollisuus lähteä.

Vierailija
76/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voi että, miten haluaisin edes joskus viettää joulua siten, että omat lapseni ja veljeni lapset leikkisivät yhdessä. Sitäpaitsi minä viihtyisin veljeni vaimon kanssa, vaikka hän ei viihdykään meidän kanssamme. Vanhempanikin ovat aina surullisia, kun veljeni ilmoittaa, että he menevät taas jouluksi vaimon vanhempien luo. Meidänkin perheemme viettää joka toisen joulun mieheni vanhempien ja joka toisen omien vanhempieni luona. Omat vanhempani ovat siis joka toinen joulu kahdestaan.

Vierailija
77/77 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa siinä' on? Jokainen viettää aikaa heidän kanssa kenen kanssa suhde toimii ja voi hyvin. Ei kai sitä pakolla kannata kenenkää kans olla jos tuntuu että sukset menee vaa koko ajan ristii. Anoppi vois myös olla kiltimpi joskus, etes jouluna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme