Miten joissakin perheissä vietetään joulua vain toisten sukulaisissa, vaikka molempien vanhemmat asuvat samassa kaupungissa.
Tällainen tuntuu ainakin meidän lähipiirissä olevan valloillaan, että (yleensä) joulua vietetään vain vaimon suvun parissa. Meillä ei mies ikinä hyväksyisi tällaista, tottakai hän haluaa olla myös omien vanhempien kanssa ja minäkin haluan että myös hänen vanhempansa saavat viettää joulua lastenlastensa kanssa.
Kommentit (77)
ap, hyvä että tellä on näin että molemmat vanhemmat ottavat teidät ilolla vastaan ja pärjäätte hyvin keskenänne. Teillä on ollut onnea kun olette saaneet hyvät vanhemmat!
jouluvieraina anoppilassa ja äitini luona. Sitten saimme tontin ja varoitimme heti, että kunhan talo valmistuu, vietämme joulut omassa kodissa. Ja viime joulu oli ensimmäinen oman kodin joulu ja se tuntui niin ihanalta!. On paljon helpompaa, kun ei tarvitse viettää matkalaukkuelämää kolmen lapsen kanssa toisten nurkissa. Toki toivomme, että meille tulee jouluvieraita ja olemme esittäneet avoimen kutsun äidilleni, siskoilleni, miehen vanhemmille ja miehen veljille. Viime vuonna saimme vieraiksi äitini ja siskoni perheineen ja sama toistuu tänä vuonna. Eli taitaa olla niin, että anoppi ja appi eivät halua viettää joulua missään muualla kuin omassa kodissaan. Ymmärrän sen ja toivon, että anoppi ymmärtää, miksi me haluamme myös olla omassa kodissa. mutta jos anoppi ja appi haluavat nähdä jouluna lasten riemun, niin tervetuloa lämpimästi meille.
omat vanhempani asuvat kauempana ja joulunpyhät ja muut pidemmät lomat ovat ainoaa aikaa kun sinne ehtii.
Tässä otetta viime viikon joulukeskustelusta:
Minä: Mitä tehdään/missä ollaan jouluna? Mies: Aivan sama. En ole miettinyt.
Minä: Teenkö jotain herkkuja jouluksi? Mies: Aivan sama, ei minun takia tartte.
Minä: Ostetaanko kinkku? Voisin itse paistaa... Mies: Eikö ne ole niin kamalan isojakin? Minä: Voihan lopusta tehdä pitsaa, kiusausta jne. Mies: Mrrph...
Minä: Ostetaanko esikoiselle enää muita lahjoja? (Olen ostanut kolme pakettia) Mies: Lukee lehteä, ei vastaa mitään. Jonkun ajan päästä totetaa: Onhan tuota romua jo.
Mulle on kohta aivan sama koko mies. Joulun vietän ihan kotona, en tiedä viettäkö mies missään.
Anoppi kuuluu johonkin toiseen uskontoon eikä vietä joulua lainkaan. Appiukko taas on tehnyt joulupukkikeikkoja jo monta vuotta eikä ole jouluaattoiltapäivisin kotona. Yleensä käväisemme hänen luonaan aattona puolenpäivän aikaan, menemme sitten vanhemmilleni joulunviettoon ja joulupäivänä käymme appiukon luona paremmalla ajalla.
... ja onnistuu pilaamaan niin joulun kuin kaikki muutkin päivät kaikilta läsnäolijoilta joten jouluna en viitsi häntä tavata kuin pikaisesti, joskus viedään kukka jos ollaan samalla paikkakunnalla.
Viime joulut ollaan vietetty oman perheen kesken, mikä on ollut todella ihanaa koska omatkin vanhempani alkavat olla vanhoiksi tultuaan aika hankalaa seuraa, lasten pitäisi olla koko ajan hiiren hiljaa ja istua paikoillaan. Tänä jouluna yritetään saada aikaan joku kompromissi niin ettei kukaan loukkaantuisi eikä kenenkään joulu menisi pilalle.
Tosin meillä eka oman kodin joulu vasta edessä... :-)
Kaikki vanhemmat ja sisarukset on kutsuttu meille. Oma äitini ja siskoni miehineen tulevatkin oikein mielellään - miehen vanhemmat ja sisarukset ovat vastahankaisia. Haluavat ilmeisesti viettää mieluummin joulua kotonansa kuin katsella lastenlastensa iloa ja joulumieltä. Molemmat vanhemmat ovat hyväkuntoisia ja nuoria (55-60v.) ja miehen vanhemmilla lisäksi auto. Välimatkaa 150km.
No, olen onnellinen, että oma lapsuudenperheeni haluaa jakaa joulun meidän kanssamme.
Vierailija:
jouluvieraina anoppilassa ja äitini luona. Sitten saimme tontin ja varoitimme heti, että kunhan talo valmistuu, vietämme joulut omassa kodissa. Ja viime joulu oli ensimmäinen oman kodin joulu ja se tuntui niin ihanalta!. On paljon helpompaa, kun ei tarvitse viettää matkalaukkuelämää kolmen lapsen kanssa toisten nurkissa. Toki toivomme, että meille tulee jouluvieraita ja olemme esittäneet avoimen kutsun äidilleni, siskoilleni, miehen vanhemmille ja miehen veljille. Viime vuonna saimme vieraiksi äitini ja siskoni perheineen ja sama toistuu tänä vuonna. Eli taitaa olla niin, että anoppi ja appi eivät halua viettää joulua missään muualla kuin omassa kodissaan. Ymmärrän sen ja toivon, että anoppi ymmärtää, miksi me haluamme myös olla omassa kodissa. mutta jos anoppi ja appi haluavat nähdä jouluna lasten riemun, niin tervetuloa lämpimästi meille.
Meidän perhe on vuorotellen jomman kumman vanhempien luona. Näin joka toinen joulu on molemmissa paikoissa " koko perhe koolla" . Tänä jouluna olemme minun vanhempieni luona ja vuodenvaihde anoppilassa (ja ensi vuonna päin vastoin). Näillä kahdella paikalla on maantieteellisesti eroa 2000km mutta silti mielellään vietetään molemmissa paikoissa joulua ja juhlistetaan vuoden vaihtumista. Se mikä sopii meille, ei välttämättä sovi kaikille... =)
20 ensimmäistä joulua riittivät. He eivät kertakaikkiaan osaa olla kolmea päivää riitelemättä. Isukki yleensä viimeistään joulupäivänä ratkeaa riitojen päälle naukkailemaan ja sitä ei enää omien lasteni tarvitse katsella.
ei tulisi mieleenkään, että lähtisin pakettien kanssa minnekään raahaamaan lapsia.
Ja kun pojat löytävät miniät niin todennäköisesti vietämme miehen kanssa joulut silloin myös kotona tai jossain tunturissa tai mökillä kahden. Miniä saa vetää herneen nenään rauhassa, mutta en jaksa, enkä ymmärrä näitä aaton pakkopullavierailuja. Mitä näkemistä on lastenlasten riemussa? Miniä hermostuneena jännittää kun minä anoppi olen siellä. Ja oikeasti haluaisi, että me oltais jossain muualla. Lapset hermostuneina kitisevät ja sitten kamala pakettien auki repiminen ja kiljunta.
Juu, me häivytään tunturiin pakoon joulua kun lapset muuttaa maailmalle. Tykkää miniät siitä asiasta mitä tahansa. Meille en kutsu, koska olen siihen mennessä ehtinyt laittaa niin monta joulua, että haluan varmaan viettää jo ihan lokoisasti sen juhlan kun lapset ei asu enää kotona.
Terveisin itsekäs äiti ja tuleva itsekäs anoppi.
Aatto vietetään minun sululaisteni seurassa, joko meillä tai sitten siskollani. Paikalla vanhempani, tätini, siskoni lapsineen (saman ikäisiä kuin meillä, eli serkukset viihtyvät hyvin yhdessä), ja meidän perhe (äiti, isä, tyttö 4v, poika 10kk).
Joulupäivänä menemme anoppilaan, jossa vietämme ikäänkuin " toisen jouluaaton" pakettien aukaisuineen ja ruokineen. Eli pukki on vienyt sinne osan lahjoista..Paikalla usein miehen useat siskot lapsineen (teini-iästä aikuisiin).
Tämä järjestely meille paras. Miehen sukua niin paljon ettei mahduta kaikki saman katon alle, anoppilassa väkeä reilusti myös aattona (eivät siis itke siellä yksinään...), omat lapset haluavat leikkiä ikäistensä serkkujen kanssa aattona (=kaikille helpompaa...), ja tärkeintä se ettei koko aatto mene hirveään autorumbaan ja aikatauluttamiseen ja stressiin että täytyy ehtiä joka paikkaan! Ekan sellaisen joulun jälkeen tein sille stopin..
Näin ehdimme nauttia molempien sukulaisten seurasta kiireettä.
Ainoa huono puoli että lapset oppivat ja tottuvat siihen että on aina " kaksi jouluaattoa" paketteineen... ;)
Vierailija:
Aivan kuten mekin teemme, heh. Syynä tosin se, että miehen vanhempien mielestä joulu on ryyppyjuhla, emmekä halua miehen kanssa sellaista jouluperinnettä lapsillemme opettaa.
Sama juttu meillä miehen vanhempien ja sisarusten kanssa. Olimme yhden aaton siellä kun odotin esikoistamme ja se riitti. Porukka oli kännissä ja örvelti, itki ja tappeli. Joulupukki oli niin kännissä ettei kyennyt lukea lahjoista nimiä. Miehen siarusten lapset oli hämillään. EI kiitos tuollaista joulua meille. Siispä olemme omalla perheellä aaton ja välipäivinä käymme kummankin vanhempien luona.
ainakaan lainkaan samassa mittakaavassa kuin minun sukuni. Mieheni isoäidin eläessä joivat he yhdessä aattokahvit isoäidin luona, sen enempää ei joulua juhlittu. Nykyisin mieheni äidin puolen suku ei taida tavata aattona lainkaan, me käymme anoppilassa aattoiltapäivänä pistäytymässä.
Meillä taas on sama kaava ollut jo minun lapsuudessani, ensin alkuillasta aattohartauteen, sitten syödään, sitten tulee joulupukki ja sen jälkeen vietetään iloista iltaa vähintään puoleenyöhön. Lapsuudessani vietimme joulua joko äitini vanhempien luona tai sitten isovanhemmat tulivat meille joulunviettoon. Isäni suku ei myöskään ollut erityisiä joulunviettäjiä, joten yleensä isän puoleinen isoäitini ja tätini mieluummin viettivät joulua kahdestaan kuin tulivat meile ison perheen hulinaan. Jotenkin olen siis perinyt jo lapsuudestani tämän kaavan, että joulua juhlitaan joko omassa kodissa tai vaimon vanhempien kotona.
Viime jouluna olimme anopin kanssa reissussa, ja kyllähän me jonkinlaiseen aattotunnelmaan sielläkin pääsimme, mutta kyllä sen luominen oli täysin minun harteillani. Tuntuu, että anoppi ahdistui minun jouluhössötyksestäni ihan samassa määrin kuin minä ahdistuin hänen tavastaan ottaa ihan rauhallisesti jouluaattona. Parhaan joulumielen saamme luultavasti kumpikin, kun vietämme sen omia tapojamme noudattaen!
Tapanina sitten kutsumme perinteisesti miehen puolen sukua meille syömään.
Eikö perheeseesi kuulu muita kuin sinä? Etkö voisi ottaa huomioon muutkin ihmiset? Juuri tuollaisen vaimon takia en saa koskaan viettää joulua ainoan veljeni perheen kanssa. Veljeni vaimolle ei kelpaa minun vanhempieni + koko sukumme tapa viettää joulua ja lapatossu-veljeni antaa periksi, ettei vaimo huuda. Voi että, miten haluaisin edes joskus viettää joulua siten, että omat lapseni ja veljeni lapset leikkisivät yhdessä. Sitäpaitsi minä viihtyisin veljeni vaimon kanssa, vaikka hän ei viihdykään meidän kanssamme. Vanhempanikin ovat aina surullisia, kun veljeni ilmoittaa, että he menevät taas jouluksi vaimon vanhempien luo. Meidänkin perheemme viettää joka toisen joulun mieheni vanhempien ja joka toisen omien vanhempieni luona. Omat vanhempani ovat siis joka toinen joulu kahdestaan.
jouluna olemme pääasiassa kotona, aattona käymme vanhemmillani jotka asuvat samalla paikkakunnalla.
Pääsiäiseksi matkustamme miehen vanhemmille, jonne matkaa 500km.
Itse olen aina ajatellut, että nämä jaettaisiin tasapuolisesti. Vuorovuosin, meillä on kaikkiin paikkoihin väimatkaa, joten aattoillan piipahdus ei vain sovi. Mutta niin vain on mennyt, että minun eli vaimon vanhemmille mennään joulunpyhiksi. Syitä:
- appi ja anoppi eronneet, apen vaimo ilmeisesti stressaa joulua niin paljon että tiuskii ja huutaa eikä jaksa lapsia (outoa, koska on muulloin aivan kiva ihminen ja haluaa meitä tavata ja jaksaa lastenkin kanssa, vaikkeivät ole hänelle biologista sukua). Mennään sinne kylään siis, kun ns. pahin on ohi eli välipäivinä ;)
- anoppi on köyhä ja tiedetään, että meidän vierailut on oikeasti taloudellinen rasite; hänellä ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa joulua ja hänestä on kiusallista, jos tarjoudumme auttamaan
- anopilla myös mielenterveysongelmia eli hänestä on tosi vähän seuraa, ei jaksa lasten kanssa 10 min. kauempaa; ollaan käytännössä siellä omissa oloissamme mutta vieraassa paikassa
Ollaan päädytty siis siihen, että minun vanhemmillemme olemme tervetulleimpia koko kokoonpanollamme, myös miehen esikoinen ollut siellä mukana vaikkei ole biolapsenlapsi heille ja kaikki ovat viihtyneet. Meille ei voi kutsua, sillä on ahdasta. Jos olisikin talo vierashuoneineen tai esim. edes että voisi tarjota vieraille muun nukkumapaikan kuin olohuoneen, niin olisi kiva kutsua sukulaisia meillekin.
Eivät osta edes lahjoja lastenlapsille. Turha kuvitella, että alkaisivat passaamaan jouluaterioita tai muutakaan. He haluavat oleskella omassa rauhassa. Meidän suvussa taas iloitaan ja juhlitaan joulua, joten valinta kyläilyyn on helppo. Toki itse autamme järjestelyissä ja ruoan laitossa.
-Anoppi on todennäköisemmin kännissä tai umpihumalassa, koska vihaa joulua ja sairastaa alkoholismia.
-Mies ei itsekään jaksa katsella sitä, saati että haluaisin näyttää asian lapsille.
-Anoppi ei valmistele joulua, " lätkäisee" korkeintaan jonkun valmislaatikon ja valmiskinkun pöytään
-Anopilla on niin likaista, ettei siellä muutenkaan voi olla.
-Appi ei myöskään ole kovin jouluihmisiä ja on sen lisäksi ateisti. Siellä vierailemme kyllä joulunpyhinä.
Jos teidän mielestänne mieheni on tossunalla, niin siitä vaan. = D
Minulla taas on erityisen lämpimät välit vanhempiini, ja minulle ei ole ihan sama. Lisäksi anoppi ei ole koskaan kutsunut.
Vierailija:
Tällainen tuntuu ainakin meidän lähipiirissä olevan valloillaan, että (yleensä) joulua vietetään vain vaimon suvun parissa. Meillä ei mies ikinä hyväksyisi tällaista, tottakai hän haluaa olla myös omien vanhempien kanssa ja minäkin haluan että myös hänen vanhempansa saavat viettää joulua lastenlastensa kanssa.
olla että täällä on myös joku nainen jonka veli menee aina perheensä kanssa vaimon sukulaisille, ja siitä vetänyt herneen nenuun.
t. 46
Eikä miehen tarvitse olla tossu, viihtyy ehkä itsekin paremmin vaimonsa sukulaisten kanssa entä omien. KAikki ei ole niin mustavalkoista!!