kaverini sai eilen keskenmenon, rv oli jo 19..mutta en osaa kyllä surra.
ehkä olen kauhea ihminen, mutta jos joku menee yksityiselle lapsivesipunktioon ja saa seurauksena keskenmenon, niin taitaa olla ihan oma vika.
hän ei siis kuulu mihinkään riskiryhmään, ja np-ultrassakin kaikki oli ihan ok. kun kysyin miksi hän menee punktioon, vastaus oli:
" en tod. tahdo mitään vammaista lasta synnyttää, ei musta oo vammaisen äidiks. "
eipä tainnut tajuta, että voihan se vauva vammautua myöhemminkin..
punktion jälkeen vedet alkoivat tihkua, ja lopulta meni kesken. ja mitä luultavimmin vauva oli kuitenkin ihan terve. surettaa kyllä vauvan puolesta, mutta ei äidin. sitä saa mitä tilaa.
käsi sydämmelle: oletteko samaa mieltä kanssani?
Kommentit (18)
sina et vain ollut tarpeeksi hyva ystava, jotta sina olisit siita tiennyt *sehan jo nahtiin tasta avauksesta*
Parempaa loppu elamaa ap sinulle.
Oma lapsi on rakas, vaikka olisi vihreä!
" noinhan vois vaikka oikeesti sattua, laitanpa av:lle viestin, niin saavat kauhistella" . Plaah
Ja sinä kutsut häntä kaveriksi. Kutsuuko hän sinua. Ei ehkä kannattaisi.
mihin tarvitsee vihollisia jos on tuollaisia ystäviä?
ja ei me nyt ihan kavereita olla, miehen suvun puolelta on tämä nainen, ehkä paremminkin tuttuja.
enkä mene kyllä hänelle näitä juttuja kertomaan, tietenkään! eiköhän hän ihan tarpeeksi itseään syytä, ei siihen minua tarvita!
ja tunnen kyllä empatiaa, ja surua, mutta SILTI OLEN SITÄ MIELTÄ, että itse itselleen tilanteen aiheutti! toivottavasti oppii tästä, ehkä ensi raskaudessaan ei ota turhia riskejä.
ap
jossa en osaa käsitellä suruani syvemmin, suojellakseni itseäni. voin esim olla itse raskaana, kun kuulen toista kohdanneesta surusta, jolloin suljen tiedon kauemmaksi itsestäni. on tuo kauhea tilanne. en uskaltanut itse mennä lapsivesipunktioon, vaikka rakenneultran perusteella antoivat harkittavaksi. no syntyi terve lapsi. punktion riski oli suurempi kuin riski ko vamman toteutumisesta. epäilty vamma olisi johtanut vauvan kuolemaan viimeistään ekan elinvuoden aikana.
En ymmärrä koko punktioita muuten kuin silloin, jos vammautuneen lapsen todennäköisyys on isompi kuin punktiossa keskenmenon todennäköisyys.
Odotuspalstoja selaillessa olen huomannut että äidit eivät ota keskenmenoriskiä tosissaan. Kaikki luulevat ettei se osu omalle kohdalle. Mutta niin vaan se voit olla juuri sinä, kenellä " nalli napsahtaa" , valitettavasti.
Toivon että kaikki kevein perustein tällaisiin tutkimuksiin menijät miettisivat vielä, että kestävätkö he sitten sen vauvan menetyksen ja itsesyytökset.
Jo se että tätä pidetään provona, kertoo sen että ihmiset luulee ettei näitä tapahdu, vaikka oikeasti niitä tapahtuu useinkin.
eihän siinä ole mitään järkeä jos nyt mistään mitään ymmärrätte. Vai odottaako joku että lapsi liikkuu huomattavasti, ja sitten menisi punktioon? Ja jos ei lapsessa ole löytynyt ennemin mitään vikaa ni mikä olis pointti mennä punktioon tässä vaiheessa??? Tää on provo, aivojen käyttö ei ole tälläkään palstalla kielletty.
En voi kun halveksua häntä asian retostelusta tällä palstalla.
Mistä voit tietää, ettei kaverisi ole aktiivinen av mamma ja törmää ilkeään viestiisi täällä..
HÄPEÄ!
Mut toisaalta eikö julma ole myös se, joka vammaisuuden pelossa vaarantaa oman lapsensa hengen??
aika varattuna, mutta sitten aloin pelätä keskenmenoa niin paljon, että en uskaltanut mennä. Niskapoimu - ja veriseerumiseula oli ok, joten en mennyt.
kun valitsee punktion, niin ottaa riskin. Kaveri oli laittanut vaakakuppiin sen, mikä on tärkeintä.
Minustakin on ihmeellistä se, kuinka paljon ihmiset yrittävät kontrolloida elämää. Vaikka lapsi syntyisi kuinka terveenä, mitä tahansa voi tapahtua matkan varrella. On sairauksia ja onnettomuuksia. Kun hankkii lapsen, on se riski otettava.
Kolmannesta lapsesta eli toisesta kerrasta alkoi supistella, mutta ei onneksi muuta. En olisi siihen suruun enää kaivannut " mitäs menit sinne" kommentteja... Aika tollo ap!
Vaikka punktio ei olisi aiheuttanut keskenmenoa, ja vauvan kromosomimäärä olisi ollut normaali (todennäköisesti olikin), niin silti vauva olisi voinut olla vammainen tai sairas, tai vammautua synnytyksessä esim.
On paljon kehitysvammaisuutta aiheuttavia geenivirheitä, joita ei tavallisella kromosomitutkimuksella saada näkyviin, eikä niitä mitenkään voida rutiinisti seuloakaan, jos riskiä ei ole tiedossa. Näihin kuuluu mm. INCL, todella surullinen kuolemaan johtava sairaus, ja paljon muita.
Eihän näitä voi verrata keskenään, mutta pointtini onkin, että kaikkea ei voi määrätä ennalta ja kaikkia sairauksia ei voi seuloa. Eli sikälikin tuossa tilanteessa tuli todella turha keskenmeno turhan tutkimuksen seurauksena. Surullista.
että lähimmäisille käy jotain kauheaa, kuten tässä tapauksessa. Suosittelen vakavasti sinua kääntymään jonkun ammattiauttajan puoleen. Olet kuvottava ja sairas ihminen.