Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömishäiriö mielenterveydellisenä hallintakeinona

Vierailija
20.04.2023 |

Katsoin dokkarin naisesta jolla on anoreksia nervosa ja hän sanoi että jos hän lopettaa syömistensä kontrolloinnin ja juoksulenkit, hänelle alkaa tulla mustia ajatuksia ja sietämätön ahdistus ja masennus alkavat ottaa vallan. Ne katkeavat kun hän lähtee pitkälle juoksulenkille. Hänen henkinen vointinsa on heti parempi.

Vaikka mulla ei ole anoreksiaa, tunnistan saman itsessäni! Eilen minulla oli huono päivä, oli masennusta ja ahdistusta ja oloa että olen huono ja paska. Illalla aloin suunnitella kalorirajoitusjaksoa, ja nyt suunnitelma on valmis. Olen tehnyt ostoslistan jaksolle ja aikataulun syömisille ja liikunnalle. Olo on parempi ja mieliala suorastaan innostunut. Mulla kontrolloidut elämäntavat muistuttavat sisällöltään enemmän ortoreksiaa kuin anoreksiaa. Sama hallintakeinon juttu tässä on. Mulla ei ole niin että oisin koko ajan syömisten yms. kontrolloimismoodissa vaan niin että kun on huono päivä, otan käyttöön kontrolloinnin saadakseni paremman olon.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki häiriöt ovat tavalla tai toisella hallintakeinoja.

Vierailija
2/29 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta ollaan entistä enemmän sekaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu,näin on. Minulla bulimia ja ahmimishäiriö olivat keinoja selvitä kaltoinkohtelusta lapsuudessa ja nuoruudessa.

Vierailija
4/29 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se menee. Itseä ahdistaa tänään ja olen lähdössä kävelylle, että saan ahdistusta alas. 

Perheenjäsen juoksee maratoneja ja ultrapyöräilee. Hän on umpiahdistunut.

Vierailija
5/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kuntoilu- ja terveellisesti syöminen täydessä tohinassa, ja olo kohentunut. Tämä on hyvä asia. En keksi mitään huonoa siinä että lähtee lenkille ja syö terveellisesti ja kevyemmin muutaman päivän.

Syömishäiriöstä lienee kyse kun jakso on pitkä ja toimet äärimmäiset? Jännästi kyllä sama mekanismi taustalla (= liikunnalla ja hyvällä ruoalla parempi mieli).

Vierailija
6/29 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kuntoilu- ja terveellisesti syöminen täydessä tohinassa, ja olo kohentunut. Tämä on hyvä asia. En keksi mitään huonoa siinä että lähtee lenkille ja syö terveellisesti ja kevyemmin muutaman päivän.

Syömishäiriöstä lienee kyse kun jakso on pitkä ja toimet äärimmäiset? Jännästi kyllä sama mekanismi taustalla (= liikunnalla ja hyvällä ruoalla parempi mieli).

Hyvä pointti. Sama mekanismi mutta eri aste. Jopa asiantuntijat suosittelevat liikuntaa psyykkisen hyvinvoinnin hallintaan! Jos ahistaa, lähde vaikka lenkille! Jos samaa ohjetta käyttää äärimmäisyyksiin, on kyseessä häiriö 🤔

Vierailija
7/29 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitys: ateria- ja treeniohjelma on ollut käynnissä kolmatta päivää ja olo on pysytellyt suurimman osan ajasta parempana kuin ennen ohjelman aloittamista.

Yritän nyt kuvailla kontrolliohjelman psyykkistä vaikutusta: Ei tarvitse välittää mistään ennen seuraavaa ateriaa ja sen jälkeen ei tarvitse välittää mistään ennen seuraavaa treeniä. Vatsa kurnii mutta mitä sitten. Syön kun on sen aika. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä että teen niin kuin ohjelmassa lukee. Ohjelmassa pysyminen ikään kuin laittaa kaiken muunkin elämässä järjestykseen. Eihän se niin ole mutta kontrollin tunne on rauhoittava.

Vierailija
8/29 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairas ketju tämä on?

Poistoon!

Vierailija
9/29 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo lapsuudessani oppimani lohtusyöminen ja herkkujen ja epäterveellisen ruoan syöminen on ollut itselläni aina keino yrittää hoitaa tai edes lievittää ahdistustani ja muita ongelmiakin. Tietenkään tämä ei auta, mutta mitään oikeaa apua ongelmiini en ole saanut.

Vierailija
10/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo lapsuudessani oppimani lohtusyöminen ja herkkujen ja epäterveellisen ruoan syöminen on ollut itselläni aina keino yrittää hoitaa tai edes lievittää ahdistustani ja muita ongelmiakin. Tietenkään tämä ei auta, mutta mitään oikeaa apua ongelmiini en ole saanut.

Kyllä. Sekä syömistä että syömisen rajoittamista käytetään ahdistuksen hallintakeinona. Mulla toimii rajoittaminen, koska en saa ahdistuneena nautintoa syömisestä.

Vierailija
11/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Jos mikään muu ei pysy elämässäni kasassa, niin painon kontrollointi pysyy. Minä syön max 800 kaloria päivässä.

Vierailija
12/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä elämän epävarmuutta ja ahdistusta pyritään alistaa monilla keinoilla. Väkivallalla, viiltelyllä, syömättömyydellä, suorittamisella. Kaikki pyrkimyksiä kontrolloida silloin kun ihminen tuntee menettävänsä kontrollin. Ei kovin hedelmällisiä, kestäviä tai eteenpäin vieviä keinoja.

Vierailija
13/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä elämän epävarmuutta ja ahdistusta pyritään alistaa monilla keinoilla. Väkivallalla, viiltelyllä, syömättömyydellä, suorittamisella. Kaikki pyrkimyksiä kontrolloida silloin kun ihminen tuntee menettävänsä kontrollin. Ei kovin hedelmällisiä, kestäviä tai eteenpäin vieviä keinoja.

Onko sulla parempia? Minulla, 50 vuoden kärsimyselämän ja 10 vuoden terapian jälkeen ei ole. Kerro äkkiä jos on. Niiden on sitten toimittava.

Vierailija
14/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on myös. 

Vierailija
15/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen anorektikko, nykyinen peliongelmainen. 

Vierailija
16/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla parempia? Minulla, 50 vuoden kärsimyselämän ja 10 vuoden terapian jälkeen ei ole. Kerro äkkiä jos on. Niiden on sitten toimittava.

Aina tää sama jankkaamassa 10 vuoden terapiastaan

Vierailija
17/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Jos mikään muu ei pysy elämässäni kasassa, niin painon kontrollointi pysyy. Minä syön max 800 kaloria päivässä.

Tämä. Kun minut (jälleen) hylkää kaikki, pysyy luonani nälkä. Ihana, ikuisesti kanssani. Ja kontrollissani vaikka koko maailma kaatuisi.

Vierailija
18/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktio kuin addiktio, ne syö ihmisen sisältä kaikki.

Vierailija
19/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Addiktio kuin addiktio, ne syö ihmisen sisältä kaikki.

Elämä syö ihmisen sisältä. Ja lopuksi tappaa.

Vierailija
20/29 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin että jotkut hoitavat pahaa oloa epäterveellisillä keinoilla (esim ylensyöminen ja päihteiden käyttö), kun taas jotkut lähtevät lenkille ja haluavat syödä terveellisesti? Voisikohan kaikille saada jälkimmäisen hallintakeinoksi jotenkin ehdollistamalla kognitiivisbehavioraalisella terapialla tms.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi