Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen äiti muuttanut lapsen sukunimen

Vierailija
19.04.2023 |

Veljelläni on nyt vähän alle kouluikäinen lapsi erään naisen kanssa. Veljeni kuoli pari vuotta sitten. Lapsi on asunut kahdestaan äitinsä kanssa lähes koko elämänsä, mutta lapsella on kuitenkin ollut veljeni sukunimi.

Nyt saimme tietää, että lapsen äiti on muuttanut lapsen sukunimen omaksi sukunimekseen. Minua ihmetyttää, että miten tämä on mahdollista. Miten lapsen sukunimen voi muuttaa noin vaan? Totta kai myös harmittaa, koska veljelläni ei ollut muita lapsia. Sukunimemme olisi jatkunut Veljeni lapsessa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on kauniimpi sukunimi. Jos toisen nimi olisi Körökkä ja toisen Taivas, valitsisin nimen Taivas. Eli kauniimpi ja parempi nimi voittaa. Sukua poika on kuitenkin. Onko nimessä vikoja siis?

Vierailija
22/30 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on kauniimpi sukunimi. Jos toisen nimi olisi Körökkä ja toisen Taivas, valitsisin nimen Taivas. Eli kauniimpi ja parempi nimi voittaa. Sukua poika on kuitenkin. Onko nimessä vikoja siis?

Eiköhän tuo valinta tehdä siinä vaiheessa kun sitä sukunimeä alunperin päätetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin tein. Alaikäiset lapset, jotka isänsä tunnustanut. Kun kuoli, vaihdoin omalle nimelleni. Tykkäävät. Isänsä nimisiä sukulaisia emme edes tunteneet.

Oli esim outoa tilata lääkärin- ym aikoja. Päivää täällä NN. Tilaisin ajan RR:lle. Sepustusta sitten, että ei, eivät ole samalla nimellä kuin minä, vaan ovat kuolleen isänsä

nimellä. Jäi tää turha selostus, kun NN tilaa ajan RN:lle. Eikä tarvinnut kantaa sitä taakkaa, että isänsä oli kuollut blaablaablaa.

No ei kukaan kysele tollasia asioita.

Lääkäri aikaa tilatessa ei ole kyllä koskaan kysytty, mutta esim pankki, koulu, passi, jne on joutunut selittelemään. 

Meillä tosin lasten isä on kuolleenkin osa meidän arkea, eikä hänestä puhumista vältellä. Hän on edelleen meidän perheen jäsen. 

Täh? Mitä selittelemään? Mulla on eri sukunimi kuin lapsillani, eikä kukaan ole koskaan kysynyt asiasta mitään tai kaivannut mitään selityksiä. Eiköhän ole ihan tavallista. Virallisissa rekistereissä näkyy, ketkä on huoltajia.

Joissakin maissa ei ole edes tapana vaihtaa sukunimeä naimisiin mennessä ja lapselle noissa tulee usein isän nimi (esim. Belgiassakin yleistä, ettei nimeä vaihdeta naimisiin mennessä).

Vierailija
24/30 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni muutti perinteikkään 1400-luvulta käytetyn nimen Virtaseksi. Nyt Virtanen ei enää periydy lapsilleni. Yhyy

Vierailija
25/30 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin tein. Alaikäiset lapset, jotka isänsä tunnustanut. Kun kuoli, vaihdoin omalle nimelleni. Tykkäävät. Isänsä nimisiä sukulaisia emme edes tunteneet.

Oli esim outoa tilata lääkärin- ym aikoja. Päivää täällä NN. Tilaisin ajan RR:lle. Sepustusta sitten, että ei, eivät ole samalla nimellä kuin minä, vaan ovat kuolleen isänsä

nimellä. Jäi tää turha selostus, kun NN tilaa ajan RN:lle. Eikä tarvinnut kantaa sitä taakkaa, että isänsä oli kuollut blaablaablaa.

Minulla on kaksi lasta, nyt täysi-ikäisiä, ja heillä on eri sukunimi mitä minulla. Vain yhden kerran minun on pitänyt selitellä sukunimeä. Varasin samalle lääkäriasemalle ajan sekä itselleni että lapselleni ja vastaanotossa oleva henkilö oletti, että meillä on sama sukunimi.

Vierailija
26/30 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aikoinaan esikoinen isänsä nimellä. Sain yksinhuoltajuuden, vaihdoin lapsen omille nimille. Juuri tuosta syystä, että ollaan saman nimisiä. En koskaan maininnut soittaessa, miksi oltiin erinimisiä. Miksi koit tarpeelliseksi sitä selvittää, kun ketään ei kiinnosta.

Vierailija
27/30 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että tämä lapsen äiti ilmeisesti haluaa hävittää sukumme lapselta muuttamalla nimenkin.

Lapsella pitäisi olla oikeus isänsä sukunimeen.

Vierailija
28/30 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se että tämä lapsen äiti ilmeisesti haluaa hävittää sukumme lapselta muuttamalla nimenkin.

Mutta hänellä ei ole mielestäsi oikeutta äitinsä sukunimeen?

Vierailija
29/30 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutatte hankalilta sukulaisilta. Lapsen huoltaja päättää sukunimen, ei muut sukulaiset. Kunnioittakaa lapsen äitiä.

Vierailija
30/30 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vaihtaisin lapsen sukunimen ihan jo siksi, ettei lapsi joutuisi nimensä perusteella yhdistetyksi noin pöheliin sukuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme