Pääsitkö ajokortti-inssistä aikoinaan ensimmäisellä yrityksellä läpi ja jos et, niin missä mokasit?
Kommentit (68)
Toisella vasta pääsin. Ensimmäisellä kerralla olin niin paniikissa, että putkinäkö iski päälle enkä ymmärtänyt inssin ohjeita minne pitää ajaa. Itseasiassa en edes muista mikä oli se yksittäinen moka, koska paniikki söi muistin pois. Toisella sain kortin vähän ilmeisesti armosta.
Sittemmin, kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia kilometrejä ajaneena, monessa eri maassa ja kaupungissa, voin todeta että kokemus, kokemus ja kokemus.
Pääsin ekalla läpi aika perusteellisesta mokasta huolimatta.
Oltiin ajettu alle vartti Turun keskusta-aluella kun inssi totesi jotain tyyliin "eiköhän tämä ollut tässä" ja alkoi ohjata minua takaisin katsastuskonttorille.
Masentuneena käännyin viimeisestä risteyksestä ilman ohjeitakin konttorin pihaan kuulemaan mikä meni vituix mutta hapan inssi kääntyi katsomaan minua ja tiedusteli että missä vaiheessa hän käski kääntyä tänne?
Ei missään. Olin unohtanut että katsastuskonttorin ohi menevä tie muuttuu kilometrin päässä Raision moottoritieksi joka kuului yleensä inssiajon ohjelmaan.
Odotin kauhulla kun inssi raapusteli loputtoman pitkään jotain papereihin ja totesi lopulta että ei se moottoritie olisi sinulle mitään vaikeuksia aiheuttanut kun poljit jo keskustassakin sellaista vauhtia.
Kortti tuli.
Kerettiin ajaa 300 metriä ja olin jo ajaa suojatiellä jonkun päälle. Inssi huusi että "varo varo varo perkeelee.." Ja sitten käännyttiin takaisin ja retorinen kysymys: "miten meni omasta mielestä", johon yhtä järkevä vastaus "ei kai kovin hyvin" ja itku päälle.
Vierailija kirjoitti:
En, opetusharjoittelulupa ja ylinopeus :D Seuraavaksi ajeltiinkin sitten reippaasti alinopeutta ja läpi päästiin.
Aika omituista, että naurattaa ylinopeus. Ja vielä inssissä. No huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Kerettiin ajaa 300 metriä ja olin jo ajaa suojatiellä jonkun päälle. Inssi huusi että "varo varo varo perkeelee.." Ja sitten käännyttiin takaisin ja retorinen kysymys: "miten meni omasta mielestä", johon yhtä järkevä vastaus "ei kai kovin hyvin" ja itku päälle.
Miksi ihmeessä menit inssiajoon ylipäätään, jos havainnointikyky on tuota luokkaa?
Pääsin ekalla. Minusta ajokoe oli helppo. Ajoin vain, ja taskuparkki, muuta en muista. Sitten pimeällä ties missä jäällä se toinen osuus myöhemmin.
Olen miettinyt, päästikö hän minut liian helpolla. En nimittäin enää aja.
Vierailija kirjoitti:
En, opetusharjoittelulupa ja ylinopeus :D Seuraavaksi ajeltiinkin sitten reippaasti alinopeutta ja läpi päästiin.
Vaikea käsittää, että siinä kupongissa lukee suurin sallittu nopeus? Bemmikuski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä menit inssiajoon ylipäätään, jos havainnointikyky on tuota luokkaa?
Kävin ne pakolliset kurssit ja selvisin jotenkin ajo-opetuksesta inssivaiheeseen. Sitten silmät muljahti päässä ja olin kaasuttaa ihmisen päälle suojatiellä. Semmoista se oli. Minut pakotettiin autokouluun ja oksentelin ahdistuksesta. Tulos oli ruma. Sain kortin myöhemmin .
Toisella kertaa . En muista syistä kun yhden , valot unohtu laittaa päälle . Autokoulussa . Kaksi lisätuntia tuli seuraavaan koitokseen .
Autokoulu, naisopettaja ja pääsin molemmat kokeet ensimmäisellä läpi.
Ajoin inssin Helsingin Kalliossa, siellä taskuparkit, ziljoonat pyöräilijät, mäkistartit manuaalilla, ratikat yms. Helpotti että oli ajettu siellä aikaisemmin, silti tuli ekasta hylsy. Serkku, joka asui maaseudulla, sai kortin ekalla ja pilkkasi minua. Mutta kun se tuli ajamaan itse Helsinkiin se ajoi heti kolarin kun ei osannut kaupunkiliikennettä :D Itse sain kortin tokalla ja ajelin jo suvereenisti.
Vierailija kirjoitti:
Toisella vasta pääsin. Ensimmäisellä kerralla olin niin paniikissa, että putkinäkö iski päälle enkä ymmärtänyt inssin ohjeita minne pitää ajaa. Itseasiassa en edes muista mikä oli se yksittäinen moka, koska paniikki söi muistin pois. Toisella sain kortin vähän ilmeisesti armosta.
Sittemmin, kymmeniä ja taas kymmeniä tuhansia kilometrejä ajaneena, monessa eri maassa ja kaupungissa, voin todeta että kokemus, kokemus ja kokemus.
Ja tämä korostuu helposti kun vertaa autokoulua vs. opetuslupaa. Minimimäärä ajo-opetusta on 10 tuntia.
Olen opettanut omia ja veljen lapsia ja merkittyjä tunteja on tullut vähintään tuplat ja sitten vielä päälle kaikki pienemmät ajot, mitä en edes merkannut muistiin.
Toisella pääsin läpi. Ensimmäisen reputin siksi, koska sekoilin yhdessä kohtaa kahden kaistan välissä tunnetusti hankalassa risteyksessä. Tiesin jo ennen kokeen loppua, että myttyyn menee.
Pääsin ensimmäisellä kerralla. Samaten opetuslupa hakiessani pääsin kahdesti heti läpi. Kolmannella kerralla hakiessani pääsin vasta kolmannella kerralla. Silloin minulta oli ensin puuttunut yksi moniste ja videoharjoittelu.
Opetettavani saivat myös kortin ensi yrityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä korostuu helposti kun vertaa autokoulua vs. opetuslupaa. Minimimäärä ajo-opetusta on 10 tuntia.
Olen opettanut omia ja veljen lapsia ja merkittyjä tunteja on tullut vähintään tuplat ja sitten vielä päälle kaikki pienemmät ajot, mitä en edes merkannut muistiin.
Juurikin näin. Opetusluvalla on paras, jos vaan mahdollista. Saa ajella reilusti ja opetella ilman kiirettä. Itseä häiritsi se, että kaikki ränkytti että "milloin saat sen kortin" ja sitten heti yritettiin pakottaa kuskiksi. Olin paska housussa ekat kaksi vuotta ratissa, sitten vasta alkoi helpottaa ja varmuus olla kohdallaan.
En, tokalla vasta. Oli tammikuu ja ajoin kuulemma liian suurta tilannenopeutta 30km/h tiellä tasa-arvoisiin risteyksiin, olisi pitänyt hidastaa selkeästi jokaisen kohdalla koska oli lunta eikä ehkä näe kunnolla.
Lisäksi huomautti siitä etten ajamaan lähtiessä muuttanut auton lämmityssysteemejä ohjaamaan lämmintä ilmaa jalkoihin, hänellä kuulemma jalat palelivat...
Tokalla kerralla oli sama tyyppi, ajatti täysin saman reitin ku ekalla ja nyt päästi läpi aivan tyytyväisenä - vaikken kyllä niitä lämmityksiä silloinkaan muuttanut.
Ihan autokoulun kävin.
En päässyt, vaan tokalla. Siinä oli monta pientä epävarmuutta ja olihan se koko manuaalivaihteisen auton hallinta mulle ihan todella epävarmaa. Kun pääsin inssin tokalla kerralla läpi niin sen päivän jälkeen en oo manuaalilla ajanut. Nykyään siis olen mielestäni melko hyvä kuski, ajan suht paljon jne mutta aina automaatilla.
Vierailija kirjoitti:
En päässyt, vaan tokalla. Siinä oli monta pientä epävarmuutta ja olihan se koko manuaalivaihteisen auton hallinta mulle ihan todella epävarmaa. Kun pääsin inssin tokalla kerralla läpi niin sen päivän jälkeen en oo manuaalilla ajanut. Nykyään siis olen mielestäni melko hyvä kuski, ajan suht paljon jne mutta aina automaatilla.
Täsmennän vielä että kävin autokoulun ja se oli meille ihan itsestäänselvä valinta, opetusluvista ei edes puhuttu vanhempien kanssa. Mutta ei mulle oikein se joku 10-15 kertaa autolla ajoa riittänyt kun meni kaikki keskittyminen siihen vaihdepin heiluttamiseen... Ja kytkin ja mitä näitä nyt on.
Pääsin ekalla. Tosin eipä pikkupitäjässä edes ollut mitään vaaran paikkoja kun kulkijoita oli niin vähän. Kaupunkiajossa en varmaan olisi päässyt milloinkaan läpi. Ja ei, en ole ajanut sitten varsinaisen kortin saamisen jälkeen.