Mitä mieltä tämmöisestä lto:n käytöksestä? Sinänsä pikku juttu, mutta...
Hain eilen omaa lastani ja satuin kuulemaan, kuinka lto tiuskaisi kiukuttelevalle lapselle (ei minun). Kaikesta päätellen k. o. lapsi oli hangoitellut vastaan jo pitemmän aikaan eikä suostunut pukemaan vaatteita päälleen, jolloin lto ärähti hänelle jotain sen suuntaista kuin että " en kuule minäkään kohta enää jaksa" . Sitten hän poistui lapsen luota ja meni jatkamaan muiden auttamista.
Jäin miettimään, että pitäisikö tuota jotenkin paheksua? Äidithän ärähtelee lapsilleen vähemmästäkin ja pahemmin eikä siinä mitään. Mutta pitäisikö lto:lta vaatia enemmän? Olen tämän opettajan tuntenut jo kolme vuotta ja hän on minusta oikein hyvä työssään, vaikkakin joskus vähän epä-empaattinen. Tavallaan ymmärrän häntä, tavallaan en voi olla ajattelematta, että en kyllä tykkäisi jos omalleni tiuskittaisiin pk:ssa...
Mitä ajatuksia muissa herättäisi tämmöinen? Kyse siis 5-vuotiaista lapsista.
Kommentit (12)
Hoidon laatua se ei tietysti saa huonontaa, mutta muuten minusta hyvä asia. Siis kun tulee aiheesta ja hyväksyntää ja kehuja tulee vähintään yhtä paljon.
siis jos omat lapseni hangottelevat vastaan ja kuten ilmeisesti tuossa tapauksessa sanovat jotain että eivät jaksa pukea tms niin minun puolestani lto saa sanoa että hänkään ei enää kohta jaksa.
Vaikkei juuri tuo tapaus niin kummoiselta kuulosta, niin silti ajattelen, että opettajalla taitaa olla sinkki tiukalla.
Eipä myöskään lastentarhan opettajan tarvitse olla robotti, muuten eivät lapset opi ihan normaalia kanssakäymistä.
Kyllä viisivuotiaalle saa osoittaa että aikuistennkin sietokyvyllä ja jaksamisella on rajansa. Ei ole paha, että lapsi näkee että aikuisetkin on ihmisiä, joilla on tunteet.
kuulostaa minusta ihan asialliselta kommentilta. Tosin hoitajan täytyy käytännössä venyä jaksamaan kuitenkin. Hoitaja sanoi ääneen tunteensa. Lapsi oppii ymmärtämään toisten tunteita. Kyllä 5v lapselta voi odottaa omatoimisuutta ei lasta voi vaan paapoa koko ajan, vaikka ei liikaakaan pidä vaatia.
Miten lapsi voi oppia sellaisen asian, että huonosti käyttäytymällä pahoittaa toisen mielen ja toinen reagoi siihen suuttumalla tms. jos sitä ei tehdä? Minusta on ihan luonnotonta, jos lapsi uhmaa, että sitä iankaiken vain hyssytellään ja ollaan kärsivällisiä maailman tappiin asti. Niinhän se lapsi sitten oppii, että voin olla maailman napa ja muiden on kestettävä minua. Minusta on aivan oikein, että myös päiväkodissa henkilökunta osoittaa ärsyyntymistä silloin kun lapsi on ärsyttävä. Ei tietenkään mennä asiattomuuksiin, haukuta lasta pataluhaksi tms. mutta tuo nyt oli minusta varsin asiallinen kommentti ja rehellinen, ei kukaan jaksa sitä, että toinen vaan hangoittelee vastaan. Miksi pitäisi?
Ja itse en ole päiväkodissa töissä vaan kolmen lapsen äiti, ja aika paljon menoa ja meininkiä nähnyt.
Julmuutta tai ilkeyttä ei lausahduksessa mielestäni ollut. Jos olisi ollut kyse pienemmästä lapsesta, joka ei osaa hallita käytöstään, olisin pitänyt tapausta turhana aikuisen kiukutteluna, mutta 5-vuotiaan kanssa ei pukemisesta pitäisi joutua suuremmin kahnaamaan. Mehän emme edes tiedä, kuinka paljon aikaisemmin tilanne oli jo alkanut.
Mutta sitten mietin sitä, että oma lapseni kiukuttelee yleensä silloin kun on väsynyt, on ollut vaikka riitaa kaverien kanssa tai on äitiä ikävä... ja kyllä mua äitinä (herkkähipiäisenä sellaisena...) vähän riipaisisi ajatella, että hoitajat siellä tiuskivat reppanalle sitten, kun hän oikeastaan kaipaisi vain äidin syliä...
Mutta persoonallaanhan tuota työtä tosiaan tehdään ja kaikilla joskus pinna katkeaa. Ja kaippa 5 v:n tosiaan pitää jo oppia itsehillintää ja tsemppimistä, että jaksaa sen päivän loppuun silloinkin kun ei mikään huvita.
aivan varmasti sanonut lapselle tuolla tavoin. Jos lapsi sanoo esim miljoonannen kerran etten haluu lähtee ulos, en haluu syödä, en haluu, en haluu, en haluu... niin kyllä mä voin sanoo takas et en mäkään haluu enää kuunnella tota.... tai jotakin vastaavaa... eli uskon et ihan normaalitilanne, varsinkin jos muuten tiiät et lto on mukava.