((( KESÄKUISTEN LOPPUVIIKKO TO-SU )))
Kommentit (37)
Huh. Pinna kireälläkö...muuten vain
Meidän pikku-uukeli on ollu tänään niiin kiukkuinen, niin kiukkuinen. Ihme kun oon selvinny itkemättä koko aamun.
Onko kellään semmosta paksua kellertävää, hiukan venyvää valkovuotoa?
Kun itse tässä olen jo melkoisesti pelännyt kaikenlaista...minulla kun ei ole koskaan aiemmin ollut edes kunnollista valkovuotoa ja kuukautisetkin on ollu tosi niukkoja... Siis vuoto ei ole mitenkään runsasta, kun ei edes tule pikkuhousuihin saakka, mutta paperilla pyyhkäistessä tulee lähes joka vessakerta jonkin verran sitä.
No kaikkea sitä miettiikin...mieskin meni sanomaan, että syynään itseni hirveän tarkkaan, että mikä on normaalia ja mikä taas ei.
Jahas nyt meidän pikku haisuliini simahti viimeinkin. :o) Rauha maassa. Pitäis kyllä kohta alkaa leipoon pikkujouluihin torttuja...
Tuli taas lähes tyhjää jaariteltua, mutta jatkan sitten, jos tulee vielä asiaa.
Marikki rv 11+6
Marikki: Kyselit valkovuodosta. Minullakin oli ja on edelleen. Liberon sivuilla on raskauskalenteri viikoittain, jossa sanotaan viikolle 11: Lisääntynyt verimäärä turvottaa elimistön limakalvoja. Valkovuotoa esiintyy enemmän kuin tavallisesti, ja nenä voi tuntua tukkoiselta. Joten nou hätä :).
tiinuli 12+2
Heippa, soittelin tänään neuvolaan th:lle niistä pissanäytteen labratuloksista. Olin etukäteen ihan varma, että pissatulehdus on, koska vatsakivut on olleet niin kovia, pistää, polttaa ja toden totta ihan kuin supistelisi. Mutta th kertoi, että viljelytulos on negatiivinen, tosin lisäsi, että jotain häikkää siinnä pissassa oli ollut, että pissasta oli löytynyt punasoluja.(?) Ja, kun kysyin mitä se voi meinata niin sanoi, että olen vain todennäköisesti pessyt alapäätäni liian kanssa ennen näytteen ottoa!? Että mitä!? Kerroin oireista ja että joudun pysähtelemään kävellessä, koska pistää, vihloo ja tuntuu ikään kuin supistuksia siihen th totesi, että kasvu- ja kiinnikekipuja ovat. Siihen minä sanoin, että ei ollut kyllä mitään vastaavaa esikoiselta ja ei tunnu kasvikivuilta yhtään. Vaan th pysyi kannassaan, että ovat kasvukipuja. Kysyin voiko olla joku muu tulehdus, joka ei näy pissatestissä esim. kohtutulehdus ja tähän th sanoi, että ei ole mahdollista, että kohtuun pääsisi tulehdus, koska kohdunsuu on niin tiivisti kiinni. Tämä ei minun mielestäni pidä alkuunkaan paikkaansa. Vai tietääkö joku viisaampi. Th oli sitä mieltä, että asiaa on turha tutkia sen enempää, mutta jos väkisin lääkärille haluan niin seuraava vapaa aika on 17.12. Aika pitkä aika mielestäni ja olin niin sisuuntunut tuohon naiseen, että sanoin hoitavani asian muualla, että ei tarvitse varata aikaa.
Mitä mieltä olette? Onko teistä tuo syytä tutkia? Vai uskonko th:ta, että kaikki on hyvin ja normaalia ja annan asian olla?
Minä olen totaalisen kypsä tuohon terkkaan ja koko neuvolaan. Tekisi mieli siirtyä yksityiselle ja näyttää pyllyä koko paikalle. Parit itkut tuli itkettyä aamulla, kun oli niin kurja olo tuon puhelun jälkeen. :(
Tuulia 12+6
Jos sullakin on hiivatulehdus? Mä nimitäin kanssa eka luulin, että mulla olis virtsatietulehdus kun oireet viittasi omasta mielestä siihen eikä hiivatulehduksen. Labratulokset kuitenkin oli niin että pissa oli puhdas mutta hiiva löytyi. Mulla myös ikään kuin supisteli ja tuntui kävellessä välillä kun joku olisi " työntänyt sukkapuikolla tms" jonnekin sinne emättimen/kohdunkaulan tietämille. Hiivatulehdus lääkkeet on auttaneet ja vieneet noi tuntemuksen pois. Pyydä, että ne ottaa sulta sen hiiva kokeen.
Iira
Mäkin veikkaan ennemmin hiivaa. Se punasolut siellä on ihan normaalia, mulla on aina raskauden aikana. jotenkin herkemmät limakalvot niin hankautuu herkästi jo pikkuhousujen käytöstä ja pyyhkimisestä. Juuri niin kuin th:si sanoi. :)
Pitää varmaankin pyytää tutkimaan sekin vaihtoehto, mutta tuonne neuvolaan en tosiaan mene tutkimuksiin.
Tuossa äsken tuli mieleen, että tiistaina neuvolassa lääkärin tekemä sisätutkimus sattui tosi paljon. Ja mielestäni just jonnekkin kohdun tai kohdunsuun tietämille. Oli siis jotenkin kosketusherkkä.(?) Voiko tuo hiiva tehdä sen oireen. Oliko sinulla tuollaista oiretta?
Minultahan ei ole muuten otettu papaa ollenkaan tämän raskauden yhteydessä. Onko teiltä muilta otettu?
Tuulia
Minä pelkäsin aluksi myös, että mulla on hiivatulehdus, kun alakerrasta tuli jonkun verran sellaista sitkeämpää valkovuotoa. mut nlalekuri sanoi, että ihan normaalia on lisääntynyt valkovuoto, elimistö ikään kuin suojaa sillä, ettei kohtuun kulkeudu bakteereja. Sitten jos valkovuoto on pahanhajuista ja kokkareista ja kutiaa, niin on kyse varmaan muusta. mut en ole mikään hiivan asiantuntija.
Tuulia: ärsyttävää, jos terkka ei suostu selvittämään asiaa enempää. Kysyitkö jo hiivatulehdustestiä? Voithan aina mennä päivystykseen, jos kivut vaivaavat.
Mulla oli just sellaista " painetta" tai miten sen kuvailisi tuolla alhaalla ja just kävellessä tuli se sellainen ihmeellinen kipu kun joku olisis sörkkässy just jonnekin kohdun suun tietämille. Muuten limakalvot ja koko alapää on ollut jotenkin arka. Lääkäri sanoikin, että on tosi ärtyneet limakalvot. Mulla ei ollut mielestäni normaalia runsaampaa valkovuoto, mutta mulla on muutenkin se aina aika runsasta raskauden aikana ja ei ollut siis mitenkään kökkäreistä tai pahanhajuista. Kutinaa oli kyllä vähäsen, mutta se mitä vähän pelästyin oli ne kiputuntemukset. Muistelen että vastaavan tyyppistä kipua mulla oli viime raskaudessa ihan loppuvaiheessa. Kuitenkin kohdunsuu oli nyt täysin kiinni ja sen puolesta kaikki ok. Ilmeisesti se hiivatulehdus voi oireilla kaikilla vähän eritavalla.
Papaa mulla ei ole nyt otettu ja oon ymmärtänyt että sitä ei oteta koskaan raskaana olevalta? voi olla kyllä väärä tieto. Se hiivanaytehän otetaan pumpulipuikolta siitä ihan reunalta, että siinä ei ruveta sörkkimään yhtään syvemmältä. Kävin kyllä papa kokeessa viime keväänä, että siitä ei ole kauaa.
Gynodaktarin on sellainen lääke mitä saa tohon hiivaan ainakin käyttää kun on raskaana. Mulle lääkäri sanoi että jatkossa ei tarvitse käydä lääkärissä jos tulee oireita, hakee vaan apteeksista sen 3 päivän kuuriin. Siitä ei kuulemma oli mitään haittaa vaikkei sitten loppupeleissä olisikaan koko hiivaa. Vaikka eihän sitä ikinä tee mieli näin raskaana ollessa ottaa yhtään mitään lääkettä ilman lääkärin vahvistusta.
Terve kaikille!
Eilen oli siis kauan odotettu eka ultra... YKSI vauva siellä voi mainiosti ja viikotkin tääsmäs. Saan siis viettää jatkossakin aikaa kanssanne=)
On vaan maha muuten iso ja kohtua piti myös viikkoihin nähden normaalikokoisena. Näin ne lääkärien mielipiteet vaihtelee...
Kaikki oli muutenkin hienosti ja liikettä löytyi tältäkin kaverilta. Turvotus oli 0,7mm, aika samoissa kun esikoisella (0,8mm).
Täällä siis jatkuu onnellinen odotus nyt asteen verran konkreetisempana.
Suffeliini: Mietimme ihan samaa miehemme kanssa, että miten se voi olla niin valmiin näköinen vaikkakin pieni. Siinä ruudulla jotenkin niin vauvan näköinen jo.
Oli todella ihana lääkäri Tampereen Keskusäitiysneuvolassa. Joku nainen, nimeä en muista... Tarkasti näytti kaikki ja selitti pitkään. Ultrasi mahan päältä, sisältä ja vielä mahan päältä, saatiin live-lähetystä " koko rahan edestä" . Ja rakenneultraan päästään vkolla 20+ myös!
Äippä:) 13+1
Olen taustaillut jo pitkään mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa.
Meidän esikkotyttö on 06/05 syntynyt ja kakkosta odotellaan syntyväksi 06/07, vajaan viikon ikäerolla esikkoonn ;)
Esikosta ei ollut mitään raskausoireita, mutta nyt on aivan hirveä pahoinvointi ja väsymys päällä, toista kuukautta jo...Tätä odottelen että menisi ohi ja kauas pois. Töissä olen jaksanut just ja just olla....
Tällä viikolla olisi ultra, joten siellä nähään mitä masussa on meneillään...
Z ja vaavi 12+ jotain....
Mä en tiiä koska oon papassa viimeks käyny. Multa kyllä otettiin tuossa joku vuos ties mitä näytteitä, mut ei silloin mistään löytyny mitään syytä. Ymmärtääkseni ottivat papankin, mut en oo varma.
Nyt kuitenkin tosiaan ektopia kohdunnapukassa. Lääkäri sano, et heti raskauden jälkeen papaan ja mä olin ihan kauhusta kankeana, kun sinnehän on vielä pitkä matka. Mut oon tuntenu tuon ektopian viime raskaudesta lähtien. Yhdynnässä siis tuntunu epämukavalta asennoissa jossa mennään oiekin syvälle. Samoin sisätutkimuksessa ja np-ultrassa tuntu inhottava vihlaisu, kun osuu sinne napukkaan. :/ Mulla on ollu kaikenlaista tuntemusta kohdun seudulla, joten en tiiä sit mitkä johtuu tuosta ja mitkä kohdun kasvusta.
Mieli ja olo on asteen verran parempi. Mä ajattelin soittaa mun kaverille, joka on Taysissa naistentautien- ja synnytyslääkärinä kunhan se pääsee töistä. Kysäisen sen mielipiteen ja todennäköisesti painelen sitten apteekkiin ostamaan tuota lääkettä tuohon hiivaan.
Nämä kivut ja kaiken maailmaan apämiellyttävät tuntemukset ne on just ne mitkä säikäyttää, kuten Iiran totesit esikoiselta nämä kuului vasta sinne raskauden loppuvaiheeseen. Valkovuoto on kyllä tosi runsasta, mutta ei kokkareista tai haisevaa.
Kiitos teille ootte kyllä ihania.:)
Äipälle:) Onnittelut hyvistä np-ultra uutisista! Kiva kuulla, että kaikki oli hyvin vauvelilla. Oma np-ultra tasan viikon päästä. Jännää.. Kiva, että saitte rakenne-ultrankin. Onko siis oma kustanteinen?
Tuulia
No siirryn taustalle, että ei ole koko pino täynnä minun höpinöitä.;)
Mä suosittelisin ennen Gyno Daktarinin kokeilua kokeileen Gynophilus-puikkoja. Ne ei oo varsinaisesti hiivaan, vaan ne tasapainottaa emättimen bakteeritasapainoa. Mä käytin niitä ekassa raskaudessa pariin otteeseen kun oli vähän kutisevaa valkovuotoa, mutta ei kuitenkaan selkeesti hiivaa. Niitä voi huoletta käyttää raskauden aikana. Olipas kyllä tökeröä kohtelua sun th:lta!!! Kiukuttaa tollanen!
Mä olen täällä vaihteeks sairaslomalla... Oon syksyn aikana saanu useemmankin flunssan ristikseni ja lisäks oli yks paha viikon kestävä migreenipäänsärky. Nyt on ollu hirvee nuha viime viikonlopusta asti ja eilen alko sitten kurkkuun sattuun ja heti meni ääni ja lämpö nousee...Tuntuu, että joka toinen viikko joudun olla jonkun päivän töistä pois. Ärsyttävää... Ja tietysti aina menee viikonloppukin sairastaessa eikä mitään joulujuttuja jaksa/ehdi tehdä! Nyt kyllä päätin, että lauantaina lähden jouluostoksille vaikka pää kainalossa, alkaa muuten vapaat viikonloput käymään vähiin.
Eipä mullakaan näköjään mitään ihmeellistä asiaa ollu, kunhan jaarittelin. ;) Vointeja kaikille!
Hemppa (12 ja jotain)
Mullakin on ollut kaikenmoisia ihmeellisiä kiputuntemuksia kohdun seudulla. Siis nimen omaan yhdynnässä mutta myöskin kävellessä ja juostessa. Siis tämä oli jo ennen raskautta.
Kävin niiden vuoksi lääkärissäkin ja sain lähetteen gynelle, mutta ei mitään niin löytynyt kaikkien verinäytteitten, pissanäytteitten ja ultrausten jälkeen. Papaan en muistanu/ehtiny missään välin mennä edellisen raskauden jälkeen, kun kaiken maaliman lääkärin lantut meni epäileen että olen raskaana. Sanoivat vaan että raskaudesta nuo kivut johtuvat. Ja katin kontit, itsekin epäilin lopulta että olenkohan ja menin labraan testeihin, eikä mitään löytynyt. Mikä huvittavinta olin jo kerran pöydällä housut kintuissa otattamassa papaa kun sitten laboratorion hoitaja kysyikin, että eikös sinulta juuri otettu raskaustesti. Ja siihen se papa sitten kaatui. Raskaustesti tosin varmistui siitä tunnin päästä negagsi. Krääh.
Mutta tosiaan ne oireet oli kyllä tosi inhottavia...hihi niin ja mitä parasta, yksi yleislekuri sanoi että jälkisupistuksia on vaikka minulla niitä ei edes synnytyksen jälkeenkään ollut...Niin miten ihmeessä voisi olla kun synnytyksestä tuolloinkin oli kulunut jo sen puolivuotta.
Aika hassua kun minulle muuten edellisen raskauden ensimmäisessä lääkärineuvolassa kysyttiin, haluanko että papa otetaan. Ja kuitenkin sitten nyt labrassa ei voinutkaan ottaa kun on se keskenmenoriski. Voiskohan olla että se keskenmenoriski on silloin kun rv:t on vielä alle sen 12vk. Mene ja tiedä...
No mutta kaikenlaista on tullut näitten ihmeoireitten takia käytyä. Yritän nyt uskotella että kaikki nämä oireet vain johtui edellisestä synnytyksestä. Toivotaan ainakin parasta.
Mutta nyt menen syömään...Maha kiljuu jo ruokaa ihan armottomasti. :o)
Hohhoijakkaa, tänään on ollut TOUDELLA pitkä päivä, kun teen yli 10-tuntisen työpäivän. Mulla oli nimittäin miinuksia työaikaseurannassa ja halusin nollata ne nyt kuun vaihteessa. Ja tätä puuhaakin on yllin kyllin juu. Oli pakko oikaista nyt selkää, kun tuntuu, että on istunut selkä kyyryssä koneella koko päivän ja masukin siinä välissä on ahdistunut. Saa olla viimeinen kerta pitkään aikaan, kun tällasta megapäivää teen.
Masulle kuuluu muuten ihan hyvää, vatsa kasvaa mutta liikkeitä en ole vielä tuntenut. Milloinkahan sitä pulputusta vois odottaa tuntevansa, ehkä muutaman viikon päästä? Nyt siis mennään rv 13 + 0 ultramariinin mukaan. Jatkan duunia, niin pääsen kohta poiskin!
Tässä olisi terveisiä np-ultrasta. Yksi sikiö löytyi ja se oli melkein viikon vanhempi kuin oli kuviteltu. Eli sitä hypättiin 13+1:stä 14+0. Nippa nappa pysyn kesäkuisissa sillä la on nyt 1.6.2007 ;). Niskaturvotus oli 1,4 (kun 2,7 olisi vielä normaali tämän ikäiselle sikiölle). Parin viikon kuluttua tulee postitse tieto veriseerumin ja niskaturvotusultran yhteistuloksesta. Siellä se vauveli heilutteli käsiään (saatiin muuten kotiin semmoinen morjenstuskuva ;) ) ja jalkojaan. Kaikki oli kunnossa ja kätilö kehui miten hyvin siitä saa kaikki asiat selville (kun vauva liikkui niin hyvin).
Nyt tuli vieraita, pitää mennä avaamaan ovi
mulla oli sit se kauan odotettu lekuri ja en osannut edes nukkua kunnolla kun jännitti.
kaikki ok, painokin laskenut ;)) mut no hätä, sit lekuri rupes kuuntelemaan sydänääniä, hiero ja pyöritti melkeen puoli tuntia ja mitään ei kuulunut. mulla jo itku silmässä ja lääkäri oli kans huolestuneen näkönen..mulla kädet täris ihan sikana, sit lekuri kysy et onko kukaan tarkistanut vuotojen jälkeen et sikiö olis hengissä, no eipä oo ei, sillon vuotojen alkupäivänä syke näkyi. sit lekuri sano et tekee sisätutkimuksen ja paineli kohtua..sit otti uudelleen doblerin ja syke kuului, hiljaa mutta varmasti. lekurikin huokas helpotuksesta.Minä juoksin kotiin ja itkin ukolle, joka ei saanut mitään selvää mun sanoista. Onneks kuitenkin jotain kuului. Seruraava neuvola onkin sitten vasta tammikuussa, ei oo tarvetta mennä näytille aiemmin.
Mulla muuten otettiin papa sillon kun kävin vuotojen takia ultrassa, just sen takii et jos vuodot johtuukin tulehduksesta, mut kaikki ok.
Mulla oli viime raskaudessa alussa koko ajan hiiva, ei tarvinnu kun kuuri lopettaa ni jo uus pukkas päälle.nyt kops kops- ettei kohta alapäätä kirvele ;))
Tänään taas nukuin megapäikkärit,ehkä helpotuksesta ja ruokakin maistui älyn hyvin.
Nyt pitää surffailla netissä, ennen kun alan tenttaamaan fysiikkaa tytöltä.
kuumetta ja rv 12+3(neuvolan täti laski mulle)
Miten sit noi rv:t laskettiin kun menkkojen mukaan on toi 12+3 ja koon mukaan viime ultrassa 5 pv isompi??
Onneksi omalla neuvolatädillä on puhelinaika joka päivä klo 12-13. On helppo kysästä jos jokin vaivaa. Ja täällähän vaivaa huimaus. Aamuista nyt puhumattakaan, mutta kun koko aamupäivä menee töissä sumein silmin. Kaikki verikokeen ja pissatestin tulokset oli tulleet ja puhtaat ja hyvät. Mulle selvisi myös että veressä on rh- tekijä. En tämmöisestäkään tiennyt mitään aiemmin :) Saatika siitä että sitä pitää tarkkailla raskauden ajan...
Huimaukseen ei helppoa syytä löytynyt, paitsi ainainen alhainen verenpaine. Tänää buenos olo, kävin jopa salilla!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8948999&p=1&tmode=1&smode…