Oudoimmat/naurettavimmat työhakemukset ja -ilmoitukset?
Eli millaisia kummallisuuksia olette itse nähneet työhakemuksissa (jos HR:ssä työskentelette) tai työpaikkailmoituksissa?
Itse viime viikolla näin ilmoituksen, jossa ilmoitettiin hakuprosessiksi perinteisen CV:n ja hakemuksen ohella kolmiosainen ja lähes kolmetuntinen (!) haastattelu. Oli siis muistaakseni ensin 40 minuutin alustava haastattelu yhden työntekijän kanssa, sitten 50 minuutin syventävä taitojen arviointihaastattelu toisen työntekijän kanssa ja sitten jos tästä vielä etenee niin 60 minuutin ryhmähaastattelu useamman työntekijän kanssa. Eikä takeita siitä, että työpaikan lopulta edes saisi!
Kommentit (19)
Ilmoituksen alussa lukee: Ajokortti vaaditaan.
Muutama rivi myöhemmin: Työssä ei tarvita autoa.
Olen nähnyt tämän saman ilmoituksen muutaman kerran vuoden sisään.
Yhteen pienehköön putiikkiin haettiin varastotyöntekijää. Kokoaikainen päivätyö ja sen lisäksi pitäis olla öisin klo 4 aikaan purkamassa rekkaa (rahallisella korvauksella kyllä).
Ihan kuin ne h-vetin rätit ja kipot ei voisi odottaa aamuun. Kuljetusliikkeen kanssa VOI yleensä ihan sopia tällaisista aikatauluasioista. Ei tehtaat ja kaupat pyöri sen mukaan, miten joku Sergei ajaa paikalle. Sergei tarvittaessa vaikka odottaa autossaan, jos tulee väärään aikaan.
Mutta voi olla, että duuni oli "räätälöity jollekin".
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksen alussa lukee: Ajokortti vaaditaan.
Muutama rivi myöhemmin: Työssä ei tarvita autoa.
Olen nähnyt tämän saman ilmoituksen muutaman kerran vuoden sisään.
Tarkoittaakohan ettei tarvitse omaa autoa?
Usein näkee ilmoituksia, jossa yhteen paikkaan on tungettu vähintään kolmen ihmisen työt tyyliin vastaanottoapulainen/toimistotyöntekijä/asiakaspalvelija tai muuta vastaavaa. Ja sitten hirveä listaus siitä mitä tehtäviä työhön kuuluu, jotka ynnäämällä työpäivän mitaksi tulisi noin 12h.
Palkkaa maksetaan kuitenkin vain yhdestä työstä.
Joskus kauan sitten Hesarissa oli virkoja haettavana palstalla ilmoitus, jossa oli pieni painovirhe (oletan),
Haettiin henkilöä yleisen siittäjän virkaan.😅😅
Työpaikkailmoituksessa kehotettiin hakemaan tehtävään, "mikäli et pelkää muutosta ja työnteko voi olla sinusta myös kivaa". Tosi kutsuvaa, kun ennakko-oletus on, että hakija on mahdollisesti täysi laiskuri. Loi sen verran karmean kuvan työilmapiiristä, että jätin hakematta tähän periaatteessa ihan kiinnostavaan oman alani pestiin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkailmoituksessa kehotettiin hakemaan tehtävään, "mikäli et pelkää muutosta ja työnteko voi olla sinusta myös kivaa". Tosi kutsuvaa, kun ennakko-oletus on, että hakija on mahdollisesti täysi laiskuri. Loi sen verran karmean kuvan työilmapiiristä, että jätin hakematta tähän periaatteessa ihan kiinnostavaan oman alani pestiin.
Tuohan oli vain tuollainen keveä letkautus
Video-CV on aina yhtä naurettava vaatimus.
Tässä kans yks räätälöity ilmoitus useamman vuoden takaa:
Toimistohommaan piti olla suomen, englannin, venäjän ja kazakstanin kielitaito, lainopillinen koulutus, ja palkka 1700 € brutto.
Ja sitte muuten vaan klassikko:
Toimistohomma pienessä "mekaanisia härpäkkeitä" myyvässä firmassa. Ilmoituksessa ensin pitkä litania sinänsä ihan ymmärrettäviä toimistohommaan kuuluvia tehtäviä. Kunnes viimeisessä kohdassa käy ilmi, että itseasiassa -- sun pitäisi myös kokoonpanna ne myytävät tuotteet.
Palkka moniosaajalle oli varmaan ihan psk...
Muistan nähneeni hiljattain jossakin muussa Euroopan maassa (ehkä Alankomaat tai Saksa?) harjoittelupaikan asiakaspalvelun saralla, josta ei saanut ollenkaan rahaa. Siis ihan useita kymmeniä tunteja viikossa mutta palkaton. Kyseessä oli suurikin kaupunki, tiedä sitten miten luulevat tuon harjoittelijan selviävän ilman kotia tai ruokaa. Mikään hieno tai tunnettu yritys/organisaatio kyseessä ei edes ollut.
Vierailija kirjoitti:
En itse nähnyt tätä, mutta LinkedInissä oli joskus postaus työpaikkailmoituksesta, jossa vaadittiin tyyliin 5 vuoden kokemusta ohjelmistosta, joka oli ollut markkinoilla vaikkapa 3 vuotta. Siis kokemusta piti olla enemmän kuin itse ohjelmisto on ollut olemassa.
Muistan itsekin tämän! Ja hauskointahan oli, että kyseisen ohjelmiston luoja törmäsi samaan työpaikkaan ja kommentoi että eipä oma kokemus riittäisi.
https://twitter.com/tiangolo/status/1281946592459853830?lang=en
Vierailija kirjoitti:
Muistan nähneeni hiljattain jossakin muussa Euroopan maassa (ehkä Alankomaat tai Saksa?) harjoittelupaikan asiakaspalvelun saralla, josta ei saanut ollenkaan rahaa. Siis ihan useita kymmeniä tunteja viikossa mutta palkaton. Kyseessä oli suurikin kaupunki, tiedä sitten miten luulevat tuon harjoittelijan selviävän ilman kotia tai ruokaa. Mikään hieno tai tunnettu yritys/organisaatio kyseessä ei edes ollut.
Toi on todella yleistä ympäri Europpaa ja ympäri maailmaa, myös USAssa. Palkaton harjoittelu voi olla ihan mitä tahansa, lakitoimistohommaa, pankkipuolta (rahoituspuolella ilmeisesti todella yleistä), madiataloissa, kauppapuolella jne. Ei siis mitään ammattikoulutasoa, vaan korkeakoulun jälkeen tai yliopistokoulutukseen liittyen.
"Työstä ei makseta palkkaa"
Näitä on tullut aika ajoin vastaan. Kyseessä on siis enemmänkin "harjoittelu", mutta harjoittelija tekee täysin samoja hommia kuin "oikea" työntekijä, ja lisäksi häneltä aina vaaditaan sopiva koulutus sekä aikaisempaa työkokemusta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Näitä on tullut aika ajoin vastaan. Kyseessä on siis enemmänkin "harjoittelu", mutta harjoittelija tekee täysin samoja hommia kuin "oikea" työntekijä, ja lisäksi häneltä aina vaaditaan sopiva koulutus sekä aikaisempaa työkokemusta alalta.
Tiukempia työlakeja vaadittaisiin ja sassiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiukempia työlakeja vaadittaisiin ja sassiin
Paikallinen sopiminen.
En itse nähnyt tätä, mutta LinkedInissä oli joskus postaus työpaikkailmoituksesta, jossa vaadittiin tyyliin 5 vuoden kokemusta ohjelmistosta, joka oli ollut markkinoilla vaikkapa 3 vuotta. Siis kokemusta piti olla enemmän kuin itse ohjelmisto on ollut olemassa.