Raha valuu sormieni välistä, enkä osaa säästää vaikka haluaisinkin
Olen yrittänyt nyt vuoden saada palkasta säästöön, mutta turhaan. Jos jossain kuussa jäänkin plussalle, seuraava kuukausi takuulla vie tuhkatkin pesästä.
Haluaisin osata, mutta teen ilmeisesti jotain väärin. Muita niukkuudessa eläviä, jotka eivät saa säästettyä yrityksestä huolimatta pitkällä tähtäimellä? Vinkkejä?
Kommentit (45)
Yhdessä vaiheessa onnistuin säästämään niin että siirsin palkkapäivänä toiselle tilille tietyn summan ja käyttötilille jäävän rahan laskujen jälkeen käytin miten halusin. Sitten tuli silmälasien hankkimista ja muita juttuja johon jouduin käyttämään säästöt, pitäisi taas aloittaa säästäminen. Muutama satanen on jemmassa säästöpossussa.
Vierailija kirjoitti:
Laita tumput käteen.
...ja tumputa!
Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:
Pienistä tuloista on tietysti vaikeaa säästää. Silti olen huomannut, että monilla pienituloisillakin on asioita joita heidän on "pakko" saada. Aivan kuin jotkut kalliitkin tuotteet olisivat jonkinlainen ihmisoikeus.
Kallista ruokaa terveyden nimissä, kalliita vaatteita kestävyyden nimissä, kalliita huonekaluja ekologisuuden nimissä ja hulluimpana kallis auto turvallisuuden nimissä.
Sekä myös tottuminen. Anoppi osti aina iltalehden ja iltasanomat ja samalla r-kioskilta suklaapatukan yms. pientä. Itki miten ei rahat riitä laskuihin, vaikka palkka noin 3000€ ja pienet asumiskulut. Tuo oli siis räikeimmät ostokset, mutta muina osteli sitten tiskistä 40€/kilo maksavaa savustettua lohta yms. ja söi näitä naapureiden kesken. Hieman suuttui, kun tultiin maininneeksi, että nuo sinun lehdet joka ikinen päivä kun ilmestyy sekä samalla ostetut herkut maksavat satoja euroja kuussa. Mutta kun hän on tottunut oli vastaus.
Mutta noissa vaatteissa olen eri mieltä hinnoista. Halvalla ei saa välttämättä hyvää. Sadesuojaa, sadesuojaa kengissä ja hyvä kävellä ei saa halvalla. Mutta itse käytän näissä hyväksi alet ja nyt alkuvuonna hommasin ensi talvelle ja syksylle kengät ja laadukkaat takit -70%.
Rahan säästäminen on aina huono idea koska inflaatio syö sun rahan arvoa kokoajan ja vaikka sulla ois kuinka paljon rahaa tilillä tai korkotilillä niin inflaatio imaisee aina omansa siitä pois ja usein se on inflaatioprosentti on korkeampi kuin korkotilien tuotto.
Osakkeet/kryptot/kulta tai muut sijoitusmielessä tehdyt hankinnat ovat fiksumpia vaihtoehtoja, kattavemmin säästövinkkejä löydät tästä: https://rahan-saastaminen.fi/
Käteinenkin on ok, jos ei liikaa polttele hyppysissä.