Raskaaksi kaavinnan jälkeen
En löydä tietoa vaikka kuinka yritän etsiä, niin kokeilempa täältäkin kysellä.
Eli taustalta löytyy kolme km, ei tosin peräkkäisiä. Nyt viimeisestä aikaa kuukausi. Silloin keskeytynyt km ja kaavinta. Meiltä painaa kaavinnan suorittaneen lääkärin ohje olla yritystauolla 2-3 kk. Mistä johtuu näin " pitkä" tauko?
Kuitenkin jostain olen saanut sen käsityksen että heti km:n jälkeen uudelleen raskautuminen olisi helpompaa, kun kohtu on ns. valmiustilassa. Onko kaavinta kohdulle niin rankka toimenpide että palautuminen vaatii enemmän aikaa? Mitäs jos kuitenkin tulee raskaaksi ennen kuin " vaadittavat" 3kk on kulunut?
Kommentit (2)
eli kuukautiset kannattaa odottaa on annettu myös minulle. Itselläni keskenmenot olivat peräkkäiset, toukokuussa rv 16 + alkoi vuoto, josta jouduin kaavintaan. Yhdet kuukautiset odotettiin ja tulin raskaaksi. Elokuussa keskenmeno rv 12+, np-ultrassa ei näkynyt sykettä ja kaavintaan jouduin. Sen jälkeen ei nuppi kestänyt heti yrittää uutta ja pidimme taukoa muutaman kuukauden ja seuraavan vuoden marraskuussa saimme ihanan pikku pojan, jota meillä ei nyt olisi ilman noita keskenmenoja. Ajattelen niin että ne vauvat oli tarkoitettu jonnekin muualle ja tämä viimeisin oli meille.
Kukin tekee tavallaan ja onhan noita onnellisia tarinoitakin heti raskautumisen onnistumisestakin luettu. Parasta on tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itse kuitenkin halusin noudattaa lääkärin ' ohjeita' .
Tsemppiä sinulle, älä luovu toivosta, se teidän vauva on odottamassa vuoroaan, vaikka raskasta aikaa odottelu ja toivominen onkin.
eli lääkäri käski odottaa yhdet kuukautiset kaavinnan jälkeen. Sanoi että ei voi kieltää yrittämästä, mutta suosittelee niitä yksiä kuukautisia väliin.
Kaavinta on rankempi elimistölle kuin spontaani km, ja riskinä on että vaikka hedelmöittyminen tapahtuu niin se uusi pieni salamatkustaja ei pysykkään sitten matkassa. Itse kyselin näitä asioita myös täältä sillon ja tulin siihen tulokseen että aika useat olivat saaneet uuden km jos olivat tulleet heti raskaaksi. Tietysti on poikkeuksia, niitä jotka on tullut samantien raskaaksi ja kaikki on mennyt loppuun asti hyvin. Mutta itse en halunnut sitä riskiä ottaa ja ne yhdet kuukautiset odotettiin.
Minun käsittääkseni sitten kun ne yhdet kuukautiset on tullut niin limakalvot on taas palautuneet " normaaliksi" .
Ajallisesti tuo sinun lääkärisi antama määräys sopii myös minun tapaukseen, niitä ensimmäisiä kuukautisia odotettiin 2,5 kk. Suosittelen että odotatte ainakin ne yhdet kuukautiset. Se tuntuu tietysti ikuisuudelta, varsinkin kun mullakin meni noin pitkään, ne oli varmasti elämäni pisimmät kuukaudet.
Mutta minulla nuo ensimmäiset kuukautiset myös viimeisiksi jäi. Nyt mennään jo raskausviikolla 29 ja siinä vaiheessa kun keskenmenosta tulee vuosi, on meiän pikkuinen jo 1 kk ikäinen =o) (jos syntyy LA)
Tsemppiä sinulle ja pikaista raskautumista tietysti
HANNELE + vilpertti rv 28+4