Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laihtua pelkällä ruokavaliolla ja uimisella?

17.04.2023 |

Sairastan harvinaista sidekudossairautta, EDS:ää joka invalidisoi minut niin etten pysty harrastamaan muuta liikuntaa kuin uimista, ( en joko saa tai en voi) enkä sitäkään paljon kerralla. Käyn uimassa aina kun vointi antaa periksi, noin 2-3 kertaa viikossa yleensä. Käytän liikkuessa joko pyörätuolia, rollaattoria tai kyynärsauvaa ihan vointini mukaan, joka on hyvin aaltoileva. Joskus varsinkin kesäisin pystyn kävelemään lyhyitä matkoja ilman apuvälinettä. Sairaudessani on joitain samoja oireita kuin MS-taudissa, vaikka aiheuttaja onkin täysin eri.

Minulla on noin 10 kiloa liikaa,ja ja suurin osa on keskivartalossa. :( Kilot ovat tulleet vaihdevuosien jälkeen kuin itsekseen ja tupakoinnin lopetuksen jälkeen vaan yltyi, vaikka olen jo aikapäiviä sitten jättänyt karkit ja pullat ja rasvaiset ruuat pois. En tiedä sitten syönkö liian vähän, sekään ei ole hyvä, tiedän. Ikää minulla on pian 51 v. eli ihan kypsässä iässä olen jo-nuorempana laihduttaminen onnistui tosi helposti, silloin harvoin kun siihen oli tarvetta, olin joko hoikka tai normaalipainoinen 48-vuotiaaksi asti.

Minkä verran pitäisi syödä laihtuakseen pelkällä uimisella ja ruokavaliolla? Nyt syön aamiaiseksi 2 dl puuroa ja desin marjoja, lounaaksi ja päivälliseksi kanaa, kalaa tai lihaa ja vihanneksia, (puolet lautasesta vihanneksia) välipalaksi vihanneksia esim. porkkana tai muutama pala kukkakaalia tms., iltapalaksi raejuustoa tai rahkaa marjoilla tms.

Olen kiitollinen hyvistä neuvoista. Kesäkuntoon olisi kiva päästä. :)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta pelleily. Punnitse itsesi joka aamu.

Jos painat saman tai enemmän kuin eilen, syö vähemmän.

Vierailija
22/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alapeukuttaja paikalla täällä joka alapeukuttaa kaikki viestit :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suzyanne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suzyanne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VHH toimii ruokavaliona.

Eikös tuo minun ruokavalioni ole jo aika vähä-hiilarinen, tai olisi jos korvaisi aamupuulon vähähiilarisella ruualla? 

Voi vhhlla puuroa syödä, ainakin itse syön ja hiilarit siinä 100-140 päivässä.

Toki puuro sopii myös vhh-ruokavalioon, mutta tuo sinun ruokavaliosi ei ole vhh:ta.

Eikö, itse olen luullut niin. :D 

Et ole sitten hankkinut tietoa kyseisestä ruokavaliosta, jos vain luulet.

En niin, juuri googlettelen aiheesta. :) 

24/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suzyanne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan suurin osa ole edes lukenut sun aloitusta... Sun ruokavalio on kunnossa ja liikut niin paljon kuin sairautesi antaa myöden. 

Joo vähän oli pitkänpuoleinen aloitus. :D Kiva kuulla että ruokavalioni on kunnossa. :) 

Eihän se ole kunnossa.

No vastasin tuolle joka sanoi että on, en sinulle. :D Mutta googlettelen tosiaan juuri tuosta VHH:sta tietoa.

25/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttaja, alapeukuta tätäkin. :D

26/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhuit vähän mutta asiaa! :)

Vierailija
27/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää ravitsemussupsituksista ja noudata niitä. Syö joka aterialla noin puolet lautasesta kasviksia, äläkä syö roskaruokaa, karkkia, leivoksia tms. joka päivä.

Vierailija
28/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää ravitsemussupsituksista ja noudata niitä. Syö joka aterialla noin puolet lautasesta kasviksia, äläkä syö roskaruokaa, karkkia, leivoksia tms. joka päivä.

*ravitsemussuosituksista

Vierailija
29/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaaloissa ylipainoiset ihmiset laihtuu vaikka ne lähinnä vain makaavat vuoteellaan ja ei sairaaloissa ihmisiä nälissään pidetä? Aivan se on se ruokavalio jonka takia laihtuvat. 

Sairaalassa laihtuu siksi, että paraneminen vie hirveästi energiaa. Kehon täytyy rakentaa uusia soluja ja proteiinin tarve nousee. Pelkkä hengittäminen saattaa viedä tuplamäärän energiaa kun se täytyy tehdä lihaksilla. Siksihän syöpäpotilaatkin laihtuu ihan riu'uiksi. 

Vierailija
30/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noinhan ap kertoo syövänsä. Luitko aloitusta lainkaan?

Vierailija
31/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii vain siinä tapauksessa että oikeasti syö valtavia annoksia ilman tarvetta. Liian vähäinen syöminen saa useimmilla aikaan niin pahan energiavajeen, että tulee sorruttua helpommin roskaruokaan ja vastaavaan. Tarkoitus on ottaa kaikki tarpeellinen energia (kalorit), ja se otetaan ruuasta, jossa sitä on maltillisesti. Eli vatsa tulee täyteen samassa suhteessa energian kanssa. Pienessä sipsipussissa voi olla neljäsosa keskimääräisen aikuisen energiantarpeesta, mutta neljä sipsipussia ei täytä vatsaa päivän aterioiden tavoin.

Vierailija
32/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaastolle vaan. Älä syö mitään klo 17.00 jälkeen illalla. Ensimmäinen ruokailu klo 08.00 aamulla desi puuroa tai maustamatonta jugurttia ja puolikas banaani. Kahvia tai teetä ilman sokeria tai makeutusaineita. Toinen ruokailu klo 12.00 salaatti vihanneksilla ja keitetty kananmuna.

Leipäviipale juustolla. Kolmas ruokailu klo 16.30. Kalaa, kanaa tai lihaa, vaihtoehtona myös halloumijuustoa tai fetaa, lisäksi salaattia ja lämpimiä kasviksia.

Ei mitään välipaloja aterioiden välillä.

Painoa pudonnut vuodessa 18kg.

Vierailija
33/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viisas aikoinaan sanoi, että paino nousee kiloittain ja lähtee grammoittain.

Vierailija
34/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ruokavalio: syöt 2 tai 3 ateriaa päivässä, ei välipaloja. Juomaksi hanavettä, mustaa kahvia, vihreää teetä tai tavallista vissyvettä.

Jätä kaikki siemenöljyt pois. Käytä paistamiseen voita tai ihraa/talia.

Aamupalaksi paistettuja munia/munakas/kokkelia/keitettyjä munia ja pekonia/raakamakkaraa, muutama siivu/pala rasvaista juustoa oman maun mukaan. Myös rasvaista maustamatonta jogurttia voi syödä sellaisenaan.

Syö niin paljon, että tulet kylläiseksi mutta et liian täyteen. Muista käyttää voita!

Lounas: mitä tahansa lihaa voissa paistettuna. Esim. lohta, kanan rintapaloja, jauhelihapihvejä, pihviä, grillikylkeä... Lisäksi voisulaa tai smetanaa/ranskankermaa kastikkeeksi. Maustamiseen voi käyttää yrttejä ja kuivamausteita.

Päivällinen/illallinen: Sama kuin lounas. Jos kaipaa jotain kasvista, voi paistaa tai grillata lisäksi (herkku)sieniä, kesäkurpitsaa, pieniä määriä tomaattia, hieman parsaa tms.

Juustoja voi myös syödä: fetaa, halloumia, mozzarellaa, leipäjuustoa...

35/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi ruokavalio: syöt 2 tai 3 ateriaa päivässä, ei välipaloja. Juomaksi hanavettä, mustaa kahvia, vihreää teetä tai tavallista vissyvettä.

Aamupalaksi paistettuja munia/munakas/kokkelia/keitettyjä munia ja pekonia/raakamakkaraa, muutama siivu/pala rasvaista juustoa oman maun mukaan. Myös rasvaista maustamatonta jogurttia voi syödä sellaisenaan.

Syö niin paljon, että tulet kylläiseksi mutta et liian täyteen. Muista käyttää voita!

Lounas: mitä tahansa lihaa voissa paistettuna. Esim. lohta, kanan rintapaloja, jauhelihapihvejä, pihviä, grillikylkeä... Lisäksi voisulaa tai smetanaa/ranskankermaa kastikkeeksi. Maustamiseen voi käyttää yrttejä ja kuivamausteita.

Päivällinen/illallinen: Sama kuin lounas. Jos kaipaa jotain kasvista, voi paistaa tai grillata lisäksi (herkku)sieniä, kesäkurpitsaa, pieniä määriä tomaattia, hieman parsaa tms.

Ei ole yhtään minun makuuni. Mutta onneksi täällä on tullut hyviä vinkkejä joista aion ottaa vaarin. 

Vierailija
36/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suzyanne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään minun makuuni. Mutta onneksi täällä on tullut hyviä vinkkejä joista aion ottaa vaarin. 

Hyviä vinkkejä, joissa kehotetaan jatkamaan pitkälti samaan malliin kuin nytkin tai lisäämään hiilareita. Et tule laihtumaan. 

Vierailija
37/39 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosi kuulosta juuri sen sorttiselta, mitä itse syön silloin kun yritän painoa alas. Päivän kokonaiskalorimäärän pidin siinä 1000cal joskin luulen että 1200cal kaikkine rasvoine ja sokerit teehen jne. on todellisempi. Moni sanoo että kulutus olisi 2000cal ja sillä 1500cal laihtuisi, mutta minun laskujeni mukaan minun pitäisi syödä tuon 1500ca, jos mieli pysyä normaalissa painossa, jolloin on syötävä alle sen kun haluaa laihtua.

Kun näkee pienen vaivan ja opettelee laskemaan kalorit, oppii näkemään mikä määrä se on lautasella. Joku ehdotti ravitsemusterapeutilla käyntiä. Jos olet jo pitempään syönyt mallisi mukaan, niin kävisin juttelemassa ja kysymässä missä on vika.

38/39 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suzyanne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan suurin osa ole edes lukenut sun aloitusta... Sun ruokavalio on kunnossa ja liikut niin paljon kuin sairautesi antaa myöden. 

Joo vähän oli pitkänpuoleinen aloitus. :D Kiva kuulla että ruokavalioni on kunnossa. :) 

Eihän se ole kunnossa.

No siihen on aina jokaisella oma mielipide, mutta ainakin yksi täällä oli sitä mieltä, ja hänen kommenttiaan kommentoin. :D

39/39 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavaliosi kuulosta juuri sen sorttiselta, mitä itse syön silloin kun yritän painoa alas. Päivän kokonaiskalorimäärän pidin siinä 1000cal joskin luulen että 1200cal kaikkine rasvoine ja sokerit teehen jne. on todellisempi. Moni sanoo että kulutus olisi 2000cal ja sillä 1500cal laihtuisi, mutta minun laskujeni mukaan minun pitäisi syödä tuon 1500ca, jos mieli pysyä normaalissa painossa, jolloin on syötävä alle sen kun haluaa laihtua.

Kun näkee pienen vaivan ja opettelee laskemaan kalorit, oppii näkemään mikä määrä se on lautasella. Joku ehdotti ravitsemusterapeutilla käyntiä. Jos olet jo pitempään syönyt mallisi mukaan, niin kävisin juttelemassa ja kysymässä missä on vika.

En ole vasta kuin kuukauden, mutta luulen että mulla on mennyt se 1500 kcal, pitäisi saad vielä vähennettyä se 300 kcal, ajattelin että lämpimän ruuan annoskokoja pitää vähentää ja lisätä kasviksia tilalle vaikka nytkin on se puoli lautasellista joka aterialla.