Miten laihtua pelkällä ruokavaliolla ja uimisella?
Sairastan harvinaista sidekudossairautta, EDS:ää joka invalidisoi minut niin etten pysty harrastamaan muuta liikuntaa kuin uimista, ( en joko saa tai en voi) enkä sitäkään paljon kerralla. Käyn uimassa aina kun vointi antaa periksi, noin 2-3 kertaa viikossa yleensä. Käytän liikkuessa joko pyörätuolia, rollaattoria tai kyynärsauvaa ihan vointini mukaan, joka on hyvin aaltoileva. Joskus varsinkin kesäisin pystyn kävelemään lyhyitä matkoja ilman apuvälinettä. Sairaudessani on joitain samoja oireita kuin MS-taudissa, vaikka aiheuttaja onkin täysin eri.
Minulla on noin 10 kiloa liikaa,ja ja suurin osa on keskivartalossa. :( Kilot ovat tulleet vaihdevuosien jälkeen kuin itsekseen ja tupakoinnin lopetuksen jälkeen vaan yltyi, vaikka olen jo aikapäiviä sitten jättänyt karkit ja pullat ja rasvaiset ruuat pois. En tiedä sitten syönkö liian vähän, sekään ei ole hyvä, tiedän. Ikää minulla on pian 51 v. eli ihan kypsässä iässä olen jo-nuorempana laihduttaminen onnistui tosi helposti, silloin harvoin kun siihen oli tarvetta, olin joko hoikka tai normaalipainoinen 48-vuotiaaksi asti.
Minkä verran pitäisi syödä laihtuakseen pelkällä uimisella ja ruokavaliolla? Nyt syön aamiaiseksi 2 dl puuroa ja desin marjoja, lounaaksi ja päivälliseksi kanaa, kalaa tai lihaa ja vihanneksia, (puolet lautasesta vihanneksia) välipalaksi vihanneksia esim. porkkana tai muutama pala kukkakaalia tms., iltapalaksi raejuustoa tai rahkaa marjoilla tms.
Olen kiitollinen hyvistä neuvoista. Kesäkuntoon olisi kiva päästä. :)
Kommentit (39)
Kannattaa laittaa netistä joku laskuri tai ladata puhelimeen, niin voit laskea kalorit. En tietenkään tiedä päivittäistä kulutusta, mutta yleensä se on ihmisillä 2000 kcal paikkeilla eli pitäisi syödä 1500 kcal että laihtuu. Liikkumisella ei ole niin isomerkitys laihduttamisen kannalta ja vaikea lonkalta heittää paljonko kulutat urheilupäivinä
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Eikös tuo minun ruokavalioni ole jo aika vähä-hiilarinen, tai olisi jos korvaisi aamupuulon vähähiilarisella ruualla?
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Eikös tuo minun ruokavalioni ole jo aika vähä-hiilarinen, tai olisi jos korvaisi aamupuulon vähähiilarisella ruualla?
On se kohtalaisen mikäli tuo on jatkuva trendi. Rasvaa on turha vältellä. Se toimii VHH:ssa polttoaineena.
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Voi vhhlla puuroa syödä, ainakin itse syön ja hiilarit siinä 100-140 päivässä.
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Ruokasi on tosiaan vähähiilarinen puuroa lukuunottamatta. Syö ihmeessä se puuro, jos maistuu ja syöt sitä mielellään. Voisit ehkä miettiä makrojen suhteita, onko rasvaa tarpeeksi verrattuna proteiiniin? Liikaa ei proteiinia kannata syödä eikä aitoa rasvaa pidä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Ai voi, sitä en tiennytkään! Täytyykin googletella ko. ruokavaliota. :)
Ruokavalio on se mikä säätelee ihmisten painoa eli ruokavalio on se tärkein asia painonhallintaan. Liikkuminen tehostaa laihduttamista ja monet tekee sen virheen että ne liikkuvat mutta silti syövät liikaa joten paino ei putoa.
Ihan ensin ruokavalio kuntoon ja sitten voi aloittaa liikkumisen.
Itse laihduin 6kk noin 20kg ihan vain sillä että aloin syömään terveellisemmin sekä herkkuja söin maksimissaan kerran viikossa. Nyt olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Ruokasi on tosiaan vähähiilarinen puuroa lukuunottamatta. Syö ihmeessä se puuro, jos maistuu ja syöt sitä mielellään. Voisit ehkä miettiä makrojen suhteita, onko rasvaa tarpeeksi verrattuna proteiiniin? Liikaa ei proteiinia kannata syödä eikä aitoa rasvaa pidä pelätä.
Rasvaa saattaa olla liian vähän.
Sinuna kävisin ravitsemusterapeutin juttusilla. Pääsisitte penkomaan mikä siinä ruokavaliossa mättää. Onko mahdollista, että sun annoskoot on aivan liian isot? Pyörätuolissa istuen sun energiankulutus ei myöskään ole sama kuin kävelevillä, tästäkin ravitsemusterapeutti osaa sulle kertoa ja laskea.
Tärkeää olis myös keskustella siitä mikä on sinulle terveellinen paino. Terveelliseen vanhenemiseen liittyy myös hieman pyöreyttä.
Vierailija kirjoitti:
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Toki puuro sopii myös vhh-ruokavalioon, mutta tuo sinun ruokavaliosi ei ole vhh:ta.
Ei varmaan suurin osa ole edes lukenut sun aloitusta... Sun ruokavalio on kunnossa ja liikut niin paljon kuin sairautesi antaa myöden.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna kävisin ravitsemusterapeutin juttusilla. Pääsisitte penkomaan mikä siinä ruokavaliossa mättää. Onko mahdollista, että sun annoskoot on aivan liian isot? Pyörätuolissa istuen sun energiankulutus ei myöskään ole sama kuin kävelevillä, tästäkin ravitsemusterapeutti osaa sulle kertoa ja laskea.
Tärkeää olis myös keskustella siitä mikä on sinulle terveellinen paino. Terveelliseen vanhenemiseen liittyy myös hieman pyöreyttä.
Joo täytyy tosiaan mennä ravitsemusterapeutille, se voi olla että annoskoot on tosiaan liian suuria koska kulutan niin vähän. Minulla on kotitöihinkin avuksi henkilökohtainen avustaja eli kulutan tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuvalla ja liikkumattomalla ruoka on erilaista eikä kyse ole kaloreista, vaan ruuan sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Toki puuro sopii myös vhh-ruokavalioon, mutta tuo sinun ruokavaliosi ei ole vhh:ta.
Eikö, itse olen luullut niin. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan suurin osa ole edes lukenut sun aloitusta... Sun ruokavalio on kunnossa ja liikut niin paljon kuin sairautesi antaa myöden.
Joo vähän oli pitkänpuoleinen aloitus. :D Kiva kuulla että ruokavalioni on kunnossa. :)
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii ruokavaliona.
Eikö, itse olen luullut niin. :D
Et ole sitten hankkinut tietoa kyseisestä ruokavaliosta, jos vain luulet.
Miksi sairaaloissa ylipainoiset ihmiset laihtuu vaikka ne lähinnä vain makaavat vuoteellaan ja ei sairaaloissa ihmisiä nälissään pidetä? Aivan se on se ruokavalio jonka takia laihtuvat.
Suzyanne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän oli pitkänpuoleinen aloitus. :D Kiva kuulla että ruokavalioni on kunnossa. :)
Eihän se ole kunnossa.
Lisäyksenä, että tällä ruokavaliollani en laihdu, pikemminkin päin vastoin, eli jotain vikaa siinä on. :(