Onko 2-vuotiaan hampaidenpesulla oikeasti mitään merkitystä?
Meillä on on tullut hampaidenpesusta melkein 2,5 vuotiaan tyttäremme kanssa hirveä valtataistelu. Tyttö antaa (on aina antanut, aloiteltiin 1-vuotiaana) harjata hampaita n. 10 sek - eli vähän etuhampaita. Suuta ei avata - se on periaate. Olen yrittänyt kaikkea, itse peseminen on vain harjan pureskelua. En tiedä miksi hän ei suostu avaamaan suutaan. Ehkä takahampaat ovat vielä arat? Ei pysty kommunikoimaan vielä niin hyvin, että kertoisi miksei, luulen kyllä vaan että periaatteesta. Illalla ollaan usein vielä molemmat niin väsyneitä, että riitahan siitä tulee. Pahimpina iltoina pidän kiinni käsistä ja jaloista ja survon harjaa väkisin kurkuun kun toinen huutaa kurkku suorana (ja äiti myös). Ollen saanut tarpeekseni ja en halua hampaidenpesusta rangaistavaa asiaa (eli tyyliin istutaan jäähyllä niin kauan kuin pestään). Niinpä meillä ei pestä hampaita, korkeintaan ne etuhampaat.
Aiheutankohan pysyvää hammasterveyshaittaa? Ei ennenvanhaankaan ole pesty taaperoilta hampaita, minullakaan ei ole ollenkaan reikiä ja taatusti mun äiti ei ole pessyt mun hampaita 2-vuotiaana. Stressaanko turhasta?
Meillä lapset 1-4v ovat lähes joka kerta innokkaita pesemään hampaansa.
Olenkin ottanut sen periaatteen, että pesen ensin lapsen hampaat, vaikkapa vain sen 10-20 sek ja sitten on lapsen vuoro.
Lapset pureskelevat meilläkin hammasharjat, joten vaihdan ne usein ja hankin niitä edullisissa monipakkauksissa. (Ei tarvitse harmitella hintaa)
Fluori vaikuttaa sen pari minuuttia, kun lapsi itse " harjaa" hampaitaan.
Pienemmällä lapsella fluori jää vaikuttamaan suuhun, kun hän ei vielä osaa huuhdella suutaan, ja tämähän on täysin uusien tietojen mukaista. ;)
Näin lapsi oppii että hampaat pestään, ja mikä tärkeintä, että ne opitaan itsekin pesemään.
Hampaiden peseminen on hauskaa kun itse osaa!
Lapset saavat hyvät hampaat perinnöksi... älkää siis nuolko vauvan lusikkaa puhdistaaksenne sitä, sillä tavoin ne hammaspeikot tarttuvat!