Onko miten paha jos ei ole suosittelijoita työhakemuksessa? Mistä niitä saisi?
Tuleeko sen puutteen takia automaattinen hylky, jos ei laita ketään suosittelijoiksi?
Ja mistä niitä saisi sitten? Ei ole kovin erikoisia edellisiä työpaikkoja, joku keästyö 1 kk 10 v sitten, tuskin muistaa minua.
Vai oma vanhempiko?
Kommentit (14)
Ei niitä siihen hakemukseen laiteta, vaan tuodaan esiin myöhemmin.
Kannattaa laittaa itsestä kuva jonkun someinfluensserin kanssa. Varma paikka!
Minulla on kyllä suosittelijoita, mutta CV:ssä lukee aina "Suosittelijoiden yhteystiedot toimitetaan pyynnöstä". En halua, että heille soitellaan, ellen ihan oikeasti ole prosessissa TOP3:ssa.
Voit pistää saman ja pyydettäessä selittää tilanteen ja kysyä, millaista suosittelijaa he haluavat. Todella monilla ei ole suosittelijoita esim. koska he ovat olleet niin pitkään samassa työpaikassa, että edelliset eivät ole relevantteja ja nykyiselle ei haluta kertoa, että etsii uusia töitä.
Suosittelija voi periaatteessa olla myös joku vapaaehtoishommista, harrastuksista tms. jos muita ei ole.
Minulla ei ole suosittelijaa. Olin käyttänyt vuosia samaa suosittelijaa ennen ku tajusin että hän lienee ollut eläkkeellä jo pidemmän aikaa. Lyhyistä kesätöistä en kehtaa jälkeen päin kysellä suosituksia kun ei sieltä kukaan pomo muista minua.
Oma vanhempi? Onko tämä provo tai muu vitsi?
Minulla ei ole suosittelijaa, jos en pääse töihin ilman suosittelijaa, olen sitten työtön. Suomi on todella omituinen yhteiskunta nykyään. Töihin päästäkseen täytyy osallistua järkyttävään sirkukseen, tee video, ole videossa, videohaastattelu, suosittelija, tee kärrynpyörä jne.....................ole sitä ole tätä, kyllä on vaikeaa.
Jokaisen työpaikan olen saanut suosittelijoita nimeämättä. Tosin kerran rekry kysyi saavatko soittaa ta:lle jolla vielä olin töissä. Vaikka soitti, sain paikan.
Kuntarekryssä nykyään ta:t voivat keksiä vaikka millaisia kysymyksiä hakulomakkeisiin. Suosittelija, henkilöllisyystodistus!!! Ja ties mitä vielä.... kivaahan sitä on lomakesuunnittelijaa leikkiä.
Mistä tietää, voiko suosittelijaan edes luottaa? Ei päällikkyys tee suosittelijasta automaattisesti luotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, voiko suosittelijaan edes luottaa? Ei päällikkyys tee suosittelijasta automaattisesti luotettavaa.
Jotkut voivat myös suositella persoonalla ja pärstäkertoimella työstä tietämättä
Muutama on lupautunut. Voinhan tietysti antaa nimiäkin, jotka on hyviä tyyppejä.
Mikä virka noilla oikeasti on? Työnhakija etsii itselleen suosiolliset tyypit ja niille soitellaan?
Lähdetäänkö nyt siitä ajatuksesta, että työnhakijassa on pakko olla jotain vikaa ja sitä täytyy kaivella.
Tuo suosittelijattu liittyy HR-konsultteihin. Ne soittaa hakijan kertomiin kontakteihin ja sanoo hakijan olevan hyvä tyyppi. Voi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole suosittelijaa, jos en pääse töihin ilman suosittelijaa, olen sitten työtön. Suomi on todella omituinen yhteiskunta nykyään. Töihin päästäkseen täytyy osallistua järkyttävään sirkukseen, tee video, ole videossa, videohaastattelu, suosittelija, tee kärrynpyörä jne.....................ole sitä ole tätä, kyllä on vaikeaa.
Onhan koeaika olemassa. Siinähän sitten näkee onko soveltuva työhön. En ymmärrä toisaalta näitä, jotka vaativat suosittelijan. Varsinki jos haet täysin eri alan töitä.
Oikeasti suosittelijat on löydettävissä tai ostettavissa. En luotttaisi tuohon. Koeajalla katsotaan, kuka on kyseessä.
Itse sain töitä vaikka ei ollut suosittelijoita ja cv:ssäkin oli 5 vuoden aukko.