Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppiset, kuinka yleinen on nimi Pentti ikätovereil

Vierailija
16.04.2023 |

'Tässä vaiheessa naapurin viisikymppinen Penttikin tuntee vähintään suurpiirteisesti jyväskyläläisen KPC-kollektiivin perustajiin lukeutuvan Aleksi Lehikoisen menestystarinan'
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009513835.html?utm_source=facebook&…

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla näkee usein tällaisia esimerkkejä: 5-kymppinen Hilma-täti, 6-kymppinen Paavo-eno tms.

Hilmat on todellisuudessa joko 90-100-vuotiaita tai sitten 5-vuotiaita, samoin Paavot.

Keski-ikäisten nimet on ihan muita.

Näinhän se menee, mutta siinähän haetaankin aina pientä kärjistystä, kun se Paavo-eno nyt vaan kuulostaa paljon boomerimmalta kuin Jari-eno ;), tai  ainakin tällaisen keski-ikäisen korvaan kuulostaa. Nuoremmille taas Jari voi olla paljon juntimpi nimi kun Paavo on jo otettu uusiokäyttöön. Jarien, Karien ja Arien aika tulee ehkä vasta joskus parinkymmenen vuoden päästä.

Vierailija
62/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti on 70-80 v nimi

Viidikymppiset on

Marko

Jari

Timo

Jne

Jari on kyllä pikemminkin kuusikymppisten nimi, samaa ikäluokkaa kuin Sari ja Ari.

Jari on kyllä kaikkein vahvimmin 50-55 -vuotiaiden nimi, suosituin se oli 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa, sitten alkoi nopea lasku.

Juu ei ole, eikä ollut. Suosituin se oli 60-luvun alussa ja sen  suurimmat suosionpäivät osui vuosiin 1960-1966 jolloin joka vuosi yli 2200 poikaa sai nimekseen Jari ja huippu saavutettiin vuonna 1964, jolloin peräti 2607 poikaa nimettiin Jariksi ja siitä sitten alkoi tasainen jyrkkä lasku ja vuonna 1973 enää 830 poikaa sai nimen Jari. Itse asiassa tuolloin 1973 se lasku nimenomaan loiveni, jatkoi toki tasaista laskuaan aina tälle vuosituhannelle asti, jolloin enää yksittäiset pojat saivat Jari nimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti on 70-80 v nimi

Viidikymppiset on

Marko

Jari

Timo

Jne

Jari on kyllä pikemminkin kuusikymppisten nimi, samaa ikäluokkaa kuin Sari ja Ari.

Jari on kyllä kaikkein vahvimmin 50-55 -vuotiaiden nimi, suosituin se oli 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa, sitten alkoi nopea lasku.

Tunnettuja Jareja syntymävuosineen:

Jari Sarasvuo s.1965

Jari Sillanpää s. 1965

Jari Puikkonen s. 1959

Jari Litmanen s. 1959

Jari Isometsä s. 1968

Ei Litti nyt sentään ihan noin vanha ole :D Eiköhän 1971 riittäisi ;)

Itse asiassa Litti on sieltä nuorimmasta päästä Jareja, joita tiedän. Ihan heti ei tule edes nuorempaa mieleen, vaikka totta kai nuorempia julkkiksistakin löytyy.

Mutta voinen lisätä listaasi vielä muutaman tunnetun Jarin:

Jari Aarnio  s. 1957

Jari Tervo   s.  1959

Jari Kurri    s.   1960

Jari Jallu Rantanen s. 1961

Vierailija
64/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43v. ja seurustelin parikymppisenä yhden Pentin kanssa. Hän on tällä hetkellä myös 43v. Sai kyllä kuulla hämmästelyjä nimestään monessa paikassa. Jopa mun vanhemmat tekivät siitä numeron, mikä hävetti kyllä tosi paljon.

Vierailija
65/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kymppiset on Mikoja ja Petrejä, Pentti on niiden 7kymppinen isä.

Vierailija
66/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentti on 50-vuotiaiden isän nimi.

Vierailija
67/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläkin palstalla näkee usein tällaisia esimerkkejä: 5-kymppinen Hilma-täti, 6-kymppinen Paavo-eno tms.

Hilmat on todellisuudessa joko 90-100-vuotiaita tai sitten 5-vuotiaita, samoin Paavot.

Keski-ikäisten nimet on ihan muita.

Ei Paavo Väyrynen ja kaimansa Lipponen vielä ihan sataa vuotta sentään lähentele.

Vierailija
68/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pentti on 70-80 v nimi

Viidikymppiset on

Marko

Jari

Timo

Jne

tuntemani pentit on 60+v

Vierailija
69/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämäkin hesarin ns. toimittaja ole taas joku eilen syntynyt woke, joka ei ymmärrä ajankulusta ja maailmanmenosta taas mitään.

Vierailija
70/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh puh Pentti työnnä vielä sentti. Voi noita aikoja 50 vuotta sitten.

Vierailija
71/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämäkin hesarin ns. toimittaja ole taas joku eilen syntynyt woke, joka ei ymmärrä ajankulusta ja maailmanmenosta taas mitään.

Oisko -91 tai -90 syntynyt, en ole aivan varma. Joka tapauksessa hyvä toimittaja ikään katsomatta ei voi olla ns. puusilmä, toimittajaksi soveltuvalla ihmisellä pitäisi olla nimenomaan erityisen hyvä kyky tarkkailla maailmaa ja havainnoida luonnostaan kullekin ajalle tyypillisiä ilmiöitä. 

Vierailija
72/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57v. ja setäni on Pentti. Toisen sedän nimi on Pertti.

Ei ole tuollaiset nimet viisikymppisillä yleisiä.

Sen sijaan Jari, Jouni, Pekka, Juha, Jarmo, Timo, Petteri, Petri jne. ovat aika yleisiä nimiä ikätovereillani.

T. Minna

Vierailija
73/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisissa jännityskirjoissa ja romaaneissa suomalainen nainen on aina nimeltään Ritva ja mies on Jorma.

Ovat varmaan juuri sen ikäluokan tyypillisiä nimiä, joita muutti paljon Ruotsiin 60- ja -70-luvuilla.

Vierailija
74/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän hetken 5-kymppisten tyypillisiä etunimiä: Jari, Marko, Sari, Tiina, Pia ja Ville.

Sari on varmaan jo enimmäkseen 6kymppinen.

Tiina voi olla vaikka 9kymppinen?

Vierailija
75/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko -91 tai -90 syntynyt, en ole aivan varma. Joka tapauksessa hyvä toimittaja ikään katsomatta ei voi olla ns. puusilmä, toimittajaksi soveltuvalla ihmisellä pitäisi olla nimenomaan erityisen hyvä kyky tarkkailla maailmaa ja havainnoida luonnostaan kullekin ajalle tyypillisiä ilmiöitä. 

Joo, eli on just sellanen idioottimilleniaali, jotka leikkii nykyään toimittajia vähän joka puolella, eli kirjottelevat tisseistä ja tussuista ja identiteeteistä sekä suoltavat omia aatesuuntiaan faktoina. Kyllä nämä on jo nähty. Alas on vajonneet ennen arvostetut mediat näiden takia.

Vierailija
76/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti on 70-80 v nimi

Viidikymppiset on

Marko

Jari

Timo

Jne

Tunnettuja Jareja syntymävuosineen:

Jari Sarasvuo s.1965

Jari Sillanpää s. 1965

Jari Puikkonen s. 1959

Jari Litmanen s. 1959

Jari Isometsä s. 1968

Hop hop ny tykkenään. Litmanen on syntynyt -71.

Itse olin aikoinani yli tuhannen oppilaan yläasteella, eikä silloin ollut 7-9 luokkalaisissa yhtään Penttiä saati Ritvaa. Nämä nimet kuuluivat sen ikäisten vanhemmille. Isekin tiedän yhden Pentin n 80 v.

Vierailija
77/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listassa tunnetuista Penteistä näyttää 20-40-luvut olevan hyvin edustettuna. Nuorin henkilökohtaisesti tuntemani Pentti oli syntynyt 1945 ja ne muut 20- tai 30-luvulla. Perus-Pentti näyttäisi olevan keskimäärin jo edesmennyt.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti

Minusta viisikymppisen miehen nimen arkkityyppi on Mika. Salminen, Aaltola, Häkkinen, Salo ja Lintilä. Mikan faijan BMW -biisissäkin on Mika.

Vierailija
78/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan Jari, Jouni, Pekka, Juha, Jarmo, Timo, Petteri, Petri jne. ovat aika yleisiä nimiä ikätovereillani.

T. Minna

Heippa, Minna, olen tuntenut elämäni aikana suunnilleen 20 kaimaasi. Kuulosti tutulta tuo rimpsu miesten nimiä, siinä tuli iso kasa myös minun vanhoja luokkakavereitani. Lisään vielä listaan Juhanin, Arin, Tepon ja Pasin, noin äkkiä muistellen. Vähän harvinaisempia nimiä olivat Riku, Rauno ja Olli. Eikä unohdeta Mikaa, lapsuuden naapuriani, joka oli/on minua puoli vuotta nuorempi ja vuotta alemmalla luokalla, koska vuosi vaihtui syntymäpäiviemme välissä.

T. Satu, 57 v.

Vierailija
79/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti on 70-80 v nimi

Viidikymppiset on

Marko

Jari

Timo

Jne

Juu ei ole, eikä ollut. Suosituin se oli 60-luvun alussa ja sen  suurimmat suosionpäivät osui vuosiin 1960-1966 jolloin joka vuosi yli 2200 poikaa sai nimekseen Jari ja huippu saavutettiin vuonna 1964, jolloin peräti 2607 poikaa nimettiin Jariksi ja siitä sitten alkoi tasainen jyrkkä lasku ja vuonna 1973 enää 830 poikaa sai nimen Jari. Itse asiassa tuolloin 1973 se lasku nimenomaan loiveni, jatkoi toki tasaista laskuaan aina tälle vuosituhannelle asti, jolloin enää yksittäiset pojat saivat Jari nimen.

Hollannissa taisi muutama poika saada 90-luvulla nimen Jari, ihan juuri Litmasen mukaan. Sehän oli siellä silloin suuri tähti.

Vanha F1-kuski Jarno Trulli sai muuten etunimensä Jarno Saarisen mukaan, vanhempansa kun olivat kovia kilpamoottoripyöräilyfaneja.

Vierailija
80/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Minna

Heippa, Minna, olen tuntenut elämäni aikana suunnilleen 20 kaimaasi. Kuulosti tutulta tuo rimpsu miesten nimiä, siinä tuli iso kasa myös minun vanhoja luokkakavereitani. Lisään vielä listaan Juhanin, Arin, Tepon ja Pasin, noin äkkiä muistellen. Vähän harvinaisempia nimiä olivat Riku, Rauno ja Olli. Eikä unohdeta Mikaa, lapsuuden naapuriani, joka oli/on minua puoli vuotta nuorempi ja vuotta alemmalla luokalla, koska vuosi vaihtui syntymäpäiviemme välissä.

T. Satu, 57 v.

Minä olen teitä noin kymmenen vuotta nuorempi, ja minun aikaani ei ollut missään enää yhtään Jaria eikä Aria. Eli meille ne olivat jo kalkkisnimiä. Mikoja kyllä edelleen oli 1-2 kpl joka luokalla, samoin Minna ja Satu olivat luokkakavereitani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi