Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppiset, kuinka yleinen on nimi Pentti ikätovereil

Vierailija
16.04.2023 |

'Tässä vaiheessa naapurin viisikymppinen Penttikin tuntee vähintään suurpiirteisesti jyväskyläläisen KPC-kollektiivin perustajiin lukeutuvan Aleksi Lehikoisen menestystarinan'
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009513835.html?utm_source=facebook&…

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain lehtijutussa käytettiin esimerkkinä, että nyt joku Ritva 50 v. Vaikka pitäisi tietysti olla vaikka Sari, Katja, Niina tai Kati pikemminkin.

Vierailija
22/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonnassa puhutaan alunperin "naapurin Erkistä", eikä iästä mainita siinä mitään. Miten nuori tämä toimittaja on, kun 50-vuotiasta pidetään esimerkkinä taantuneesta?

Meinasin sanoa, etten tunne yhtään viisikymppistä Penttiä, mutta muistin, että aikoinaan luokkakaveri ja oli yksi.

Ei siis ole yleinen nimi, eikä ole yleinen Erkkikään viisikymppisillä.

Kuka muuten on Aleksi Lehikoinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden itseäni vuotta vanhemman Pentin tunnen (olen 52v). Muut Pentit menee tuonne lähemmäs 80v.

Vierailija
24/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja Catharina Herlin voi taas vaihteeksi mennä ja tarkistaa faktoja. Tuohon lauseeseen liittyi paitsi syvää ikärasismia, myös rutkasti suomenruotsalaista ylimielisyyttä kantasuomalaisia 'junttipenttejä' kohtaan. Kusipäistä tekstiä.

Vierailija
25/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pentti on 70-80 v nimi

Viidikymppiset on

Marko

Jari

Timo

Jne

Jari on kyllä pikemminkin kuusikymppisten nimi, samaa ikäluokkaa kuin Sari ja Ari.

Jari oli erityisen suosittu nimi vuosina 1960-79

Vierailija
26/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1920-luvulla oli myös Pentti nimenä ja Paula naisilla.

Vierailija
27/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonnassa puhutaan alunperin "naapurin Erkistä", eikä iästä mainita siinä mitään. Miten nuori tämä toimittaja on, kun 50-vuotiasta pidetään esimerkkinä taantuneesta?

Meinasin sanoa, etten tunne yhtään viisikymppistä Penttiä, mutta muistin, että aikoinaan luokkakaveri ja oli yksi.

Ei siis ole yleinen nimi, eikä ole yleinen Erkkikään viisikymppisillä.

Kuka muuten on Aleksi Lehikoinen?

No siis juuri tämä. Catharina Herlin ei taida tietää tämän päivän viisikymppisten olevan aktiivista festarikansaa.

Ikärasismi pitäisi tuomita tasan siinä missä muutkin rasismin muodot.

Vierailija
28/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hetken +- 5-kymppisillä tyypillisimmät nimet miehillä ovat Toni, Tomi, Tommi, Sami, Janne jne. Naiset ovat Sannoja ja Sannoja.

Vierailija
29/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika on suosituin 50 v. miehen nimi, moni tunnettu julkisuuden henkilökin on viisikymppinen Mika. Janit, Samit, Jannet, Mikot ja Tonit

Vierailija
30/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ikäluokassa Petri oli yleinen nimi. Pentit oli meidän vaareja. T:57v

Vierailija
31/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä koulussa oli yksi Pentti niminen poika, nykyään siis nelikymppinen. Silloin tunsin myös viisikymppisen Pentin. Nykyään jo kuollut. Meidän luokalla ei muutenkaan ollut juuri noita suositumpia nimiä. No ehkä se Jonne oli sellainen ja nykyään sitä ei enää taideta käyttää, siis sanontaa jonnet ei muista. Kun ollaan jo lähes 40v.

Vierailija
32/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen, enkä ole tavannut Pentti-nimisiä.

Luokkakareini olivat Antteja, Markuksia ja Mikoja.

Vierailija
33/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun (51-v.) vaari oli Pentti (synt. 1918). Ei ole Pentti mun ikäluokan nimi tosiaan, ei edes mun vanhempien ikäluokan.

Vierailija
34/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain lehtijutussa käytettiin esimerkkinä, että nyt joku Ritva 50 v. Vaikka pitäisi tietysti olla vaikka Sari, Katja, Niina tai Kati pikemminkin.

Ritvat ja Pentithän on viiskymppisten vanhempia ja nykyisten nuorten aikuisten isovanhempia, ei viiskymppisiä. 

Toimittajissa on kyllä nykyään aika paljon sellaista silmiin sattuvaa ajantajuista maailman havainnoimisen puutetta, kun juuri tuonhan pitäisi olla toimittajien erityispiirre - siis ajan hermoilla oleminen!

Myös itse kirjoittamisen ja kielen käyttämisen laatu heikentynyt huomattavasti. 

Vierailija
35/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa ihmisten luulot. Olen lyhyen ajan sisällä törmännyt juttuihin, joissa nuori puhuu "viisikymppisistä Ritvasta, Seposta ja nyt Pentistä". Todellisuudessa viisikymppisten vanhemmat ovat tuon nimisiä. Viisikymppiset ovat Minna, Niina, Tiina, Sari tai Jussi, Ville, Mikko, Antti...

Vierailija
36/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni nimi on Pentti 😄

Olen itse 50-vuotias.

Vierailija
37/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä ja kenestä lainauksessa puhutaan. Olen lähes 50.

Vierailija
38/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on Pentti, nyt 83v.

Meidän maalaiskaupungissa ei ollut ala- tai yläasteella 80- tai 90-luvulla ainuttakaan alaikäistä Penttiä. Eikä Ritvaa, Pirjoa, Pirkkoa jne.

Kyllä särähtää otsikko korvaan, kun se on ihan väärin.

Vierailija
39/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnakkaisluokalla aikanaan oli yksi Pentti ja silloin jo tuntui vanhalle nimelle. Miellän nimen sopivan kaksikymppiselle.

n55

Vierailija
40/80 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentti on 65-105 vuotias

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme