Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terapeutit sanovat, että terapiasta ei saa puhua ulkopuolisille?

Vierailija
16.04.2023 |

Eli esimerkiksi puolisolle ei saa kertoa mitä terapiassa on puhuttu. Mikä ajatus tässä on, ja mikä peruste tuolle "vaatimukselle" on?

Tämä ei tietenkään koske kaikkia terapeutteja. Mutta osa todellakin suorastaan vaatii noin. Miksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terapeutti noin ole sanonut. Sinä kyselet liikaa ja puolisosi haluaa säilyttää yksityisyyttään. Peräänny.

Aiemmin me ollaan jaettu kaikki, eikä salaisuuksia ollut. Nyt meidän välille on tullut tämä salaisuuksien verho, ja se on paksu. Eli terapia vaikuttaa parisuhteeseen paljon.

Ap

Kaikki on siis puolisosi syytä ja sinä et ole tehnyt mitään väärää? Oletko painostanut puolisoasi kertomaan esim. edellisistä seksisuhteistaan tai lapsuuden ongelmistaan? Monia ahdistaa, jos vaaditaan että kaikki pitää "jakaa" eikä saa olla yhtään mitään "omaa". Puhut varmaan usein, että "meidän mielestämme" joku asia on jotain.

Vierailija
22/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se puoliso, jolle ei saa puhua. Ja näin minulle on sanottu, enkä tiedä miksi terapeutti on niin sanonut.

Olen sitten huomannut, että monella tutullani on myös sellainen käsitys, että eihän terapiasta saa puhua muille. Olen ollut näistä lausunnoista yllättynyt.

Ap

Eikö se ole itsestään selvää, ettei edes puolisolle tarvitse kertoa terapia- tai terveystietoja. Ei edes alaikäisen lapsen. Ja perustuu ihan lainsäädäntöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se puoliso, jolle ei saa puhua. Ja näin minulle on sanottu, enkä tiedä miksi terapeutti on niin sanonut.

Olen sitten huomannut, että monella tutullani on myös sellainen käsitys, että eihän terapiasta saa puhua muille. Olen ollut näistä lausunnoista yllättynyt.

Ap

Se on puolisosi oma asia kertooko vai ei. Ei terapeutti suosittele yleensä yhtään mitään.

Silti on tosiaan noita ihmisiä, jotka ihan sanovat, että eihän terapiasta saa puhua muille. Mistä nämä käsitykset sitten mahtavat olla peräisin?

Ap

Terapiassa ja terv.tietoissa voidaan sopia, ettei asioista puhuta tai anneta kolmannen henkilön tietoon ja siihen on omat syynsä. Ei edes lapsen terapiatietoja.

Suojamuuri voidaan rikkoa vain erityisen painavista syistä, silloinkin tieto käsitellään luottamuksellisesti vain viranomaisten kanssa, jos se uhkaa yleistä härjestystä tai henkeä. Muuten ei.

Vierailija
24/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullekaan ole tuollaista sanottu. Olen puhunut siitä paljonkin ja antanut terapeutin antamia kotiläksyjäkin kokeiltavaksi myös ystävälle, jolla on hiukan samanlaisia ongelmia.

Sen sijaan puolisolleni kerron aiheesta hyvin valikoiden, koska tarkoitus ei ole kuormittaa häntä. Mehän emme todellakaan ole yksi ihminen, vaan kummallakin on asioita jotka saa ja pitää pitää ominaan. Sekin on muuten yksi asia, mitä omassa terapiassani on käsitelty, omien rajojen tunnistamista ja niistä kiinni pitämistä.

Vierailija
25/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiasta ei varmaan sen takia haluta puhua tai kehoitetaan ihmisiä olemaan puhumatta, koska mitään oikeaa terapiaa ei oikeasti ole. On vain jonkun järjestämää sairasta gang stalking meininkiä ja törkeää rikollisuutta, jonka valehdellaan olevan terapiaa ja luvallisesti järjestettyä. Monet eivät tajua edes olevansa mukana sellaisessa. Ihmiset on niin tyhmiä. Monet eivät edes tajua, että kohdekin katsoo koko touhua hullun rikollis sirkuksena, eikä muuta. Hän ei ole suostunut tuollaiseen eivätkä hänen läheiset, vaikka toisin on väitetty.

Hullut ihmiset eivät tajua ja ne jotka tajuaa ovat mukana tietoisesti. Mukana sellaisia asioita, mitä menisi yli ymmärryksen joillain, sen takia helppo valehdella. Esim. 24h seuraaminen.

Vierailija
26/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli puolisosi terapia taitaa liittyä vahvasti sinuun. Ei halua niitä asioita sinulle paljastaa niin heitti tuollaisen valkoien valheen.

Ei. Puoliso ei ole terapiassa minun takia. Hänen ongelmansa eivät ole minusta lähtöisin.

Ap

Ehkä nyt on hänelle selvinnyt muuta

Ei ole sellaisesta kyse. Hänellä on ollut nuo terapiaa vaativat ongelmansa jo lapsuudesta asti. Me olemme tavanneet vasta aikuisena.

Ap

Vierailija
27/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti on manipuloiva seksuaalirikollinen, jonka kanssa puolisosi pettää sinua, ja siksi asiasta ei saa kertoa sinulle. Senhän halusit tietää.

Vierailija
28/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se on puolisosi oma asia kertooko vai ei. Ei terapeutti suosittele yleensä yhtään mitään.

Silti on tosiaan noita ihmisiä, jotka ihan sanovat, että eihän terapiasta saa puhua muille. Mistä nämä käsitykset sitten mahtavat olla peräisin?

Ap

Tarkoittavat terapeutin puhumista. Onko puolisosi terapeutti?

Vierailija
29/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä utelet mieheltäsi että mitä siellä terapiassa puhuvat?? Kuullostat ihan järkyttävältä pirttihirmulta. Vai oletko joku läheisriippuvainen "hoivaaja" ja nyt koet olosi uhatuksi kun mies hoitaakin itseään kuntoon terapiassa.

Vierailija
30/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin yhtään asiaan tuntematta, että se terapia menee pieleen jos siihen asian käsittelyyn sotkeutuu joku kolmas taho joka alkaa viemään asiaa sivuraiteille.

Huh huh!

Vierailija
31/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö se ole itsestään selvää, ettei edes puolisolle tarvitse kertoa terapia- tai terveystietoja. Ei edes alaikäisen lapsen. Ja perustuu ihan lainsäädäntöön.

On tietenkin itsestään selvää, että kenenkään ei tarvitse kertoa mitään mitä ei halua.

Nyt kysyin kuitenkin, että miksi terapiasta ei saa kertoa. Siitä olen yllättynyt, ettei saa.

Ap

Vierailija
32/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puolisosi terapia ei kuulu sinulle. Älä enää tivaa, vaan kunnioita sinulle toivottavasti rakkaan ihmisen prosessia.

Vierailija
33/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiasta ei varmaan sen takia haluta puhua tai kehoitetaan ihmisiä olemaan puhumatta, koska mitään oikeaa terapiaa ei oikeasti ole. On vain jonkun järjestämää sairasta gang stalking meininkiä ja törkeää rikollisuutta, jonka valehdellaan olevan terapiaa ja luvallisesti järjestettyä. Monet eivät tajua edes olevansa mukana sellaisessa. Ihmiset on niin tyhmiä. Monet eivät edes tajua, että kohdekin katsoo koko touhua hullun rikollis sirkuksena, eikä muuta. Hän ei ole suostunut tuollaiseen eivätkä hänen läheiset, vaikka toisin on väitetty.

Hullut ihmiset eivät tajua ja ne jotka tajuaa ovat mukana tietoisesti. Mukana sellaisia asioita, mitä menisi yli ymmärryksen joillain, sen takia helppo valehdella. Esim. 24h seuraaminen.

No sä tarttisit jo vähän tujumpaa hoitoa, kuin terapiaa 😅

Vierailija
34/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On tietenkin itsestään selvää, että kenenkään ei tarvitse kertoa mitään mitä ei halua.

Nyt kysyin kuitenkin, että miksi terapiasta ei saa kertoa. Siitä olen yllättynyt, ettei saa.

Ap

Johan sinulle on monta kertaa sanottu, että saa puhua. Terapeutti ei kiellä puhumasta terapiasta muille. Asiakas saa valita ihan itse haluaako kertoa läheisilleen jotain vain ei. Terapia on lähtökohtaisesti niin henkilökohtainen juttu, että harva siitä haluaa yksityiskohtaisesti puhua edes lähimpien ihmisten kanssa. Eikä tarvitsekaan puhua!

Vierailija
35/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saat toki puhua terapiastasi mitä haluat ja kenelle haluat.

Terapeutti sen sijaan EI saa puhua asioistasi.

Vierailija
36/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terapeutti noin ole sanonut. Sinä kyselet liikaa ja puolisosi haluaa säilyttää yksityisyyttään. Peräänny.

Aiemmin me ollaan jaettu kaikki, eikä salaisuuksia ollut. Nyt meidän välille on tullut tämä salaisuuksien verho, ja se on paksu. Eli terapia vaikuttaa parisuhteeseen paljon.

Ap

Ei sun puolisolla ole velvollisuutta jakaa sinulle kaikkia asioita, mistä hän terapiassa puhuu. Hän käsittelee siellä omia juttujaan ja ne voi olla kipeitäkin. Varmaan se puoliso puhuu sitten, jos kokee että on valmis sun kanssa avaamaan asiaa enemmän. Mikään "salaisuuksien paksu verho" tuo ei ole ja ihan turhaan olet mustis terapeutille siitä, että hän tietää jotain mitä sinä et.

Vierailija
37/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Terapiassa ja terv.tietoissa voidaan sopia, ettei asioista puhuta tai anneta kolmannen henkilön tietoon ja siihen on omat syynsä. Ei edes lapsen terapiatietoja.

Suojamuuri voidaan rikkoa vain erityisen painavista syistä, silloinkin tieto käsitellään luottamuksellisesti vain viranomaisten kanssa, jos se uhkaa yleistä härjestystä tai henkeä. Muuten ei.

Tämä ei kyllä velvoita sitä potilasta/asiakasta mitenkään, ja itse juoksisin kovaa jos terapeutti kieltäisi puhumasta terapiasta muille.

On eri asia ehdottaa perustelujen kera, että tiettyä teemaa ei just nyt lähtisi mylläämään läheisen kanssa. Tällainen ehdotus voi olla paikallaan esim. trauman hoidon alussa, jos tämä läheinen liittyy jossain roolissa trauman syntyyn.

Vierailija
38/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puolisosi terapia ei kuulu sinulle. Älä enää tivaa, vaan kunnioita sinulle toivottavasti rakkaan ihmisen prosessia.

No mikä se prosessi on?

Kun siitä prosessista ei saa puhua. Enkä minä saa siitä kysyä.

Mutta puoliso on kuitenkin muuttunut paljon. Sen myötä parisuhde on muuttunut paljon.

Puoliso ei kerro enää mitään muitakaan asioitaan. Ei terapiasta eikä mistään muustakaan.

Ja kun juttelen asiasta tuttujen tai teidän tuntemattomien kanssa, niin minulle kerrotaan, että eihän terapiasta saa puolisolle puhua!

Meillä nyt sitten parisuhde vetelee viimeisiään, enkä minä edes tiedä miksi.

Ap

Vierailija
39/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mikä se prosessi on?

Mutta puoliso on kuitenkin muuttunut paljon. Sen myötä parisuhde on muuttunut paljon.

Puoliso ei kerro enää mitään muitakaan asioitaan. Ei terapiasta eikä mistään muustakaan.

Ja kun juttelen asiasta tuttujen tai teidän tuntemattomien kanssa, niin minulle kerrotaan, että eihän terapiasta saa puolisolle puhua!

Ap

Ilmeisesti puolisosi tarvitsee terapiaa jotta osaa irrottautua. Suhde aivan solmussa?

Vierailija
40/59 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mikä se prosessi on?

Ap

Mitäpä jos puhuisit puolisollesi PARISUHTEESTANNE? Terapia ei ole tässä nyt se ydin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme