Laihtumisesta apu ns. naistenvaivoihin? kokemuksia?
Onko täällä kenelläkään kokemuksia siitä, että laihtuminen on auttanut kuukautiskierron eri vaiheessa esiintyviin kipuihin tai vaikka vaihdevuosiongelmiin? Mulla on aiemmin ollut tosi säännöllinen kuukautiskierto ja viime vuoden loppupuolen jälkeen on tullut vain yhdet normaalit kuukautiset ja koko ajan on jotain vuotohäiriöitä, esim. pitkään tiputtelua tai kuukautiset jää kokonaan välistä. Periaatteessa iän puolesta minulla voisi olla jo vaihdevuosien ensisäveliä, mutta mitään muita oireita ei (onneksi) vielä ole. Näiden vuotohäiriöiden lisäksi minulla on koko ajan jotain kipuja alavatsalla, munasarjoissa ja kohdussa ja virtsarakossa. Kävin gynellä ja ultrattiin ja tutkittiin ja kaikki näytti olevan kunnossa. Tyrkytti vain hormoneja minulle. Mutta minä haluaisin tietää mistä kaikki kivut johtuu. Alkanut tosissaan pelottamaan että tuolla alavatsassa on jotain ylimääräistä tai pahasti vialla, koska siltä se tuntuu. Mutta miten päästä johonkin lisätutkimuksiin jos gynen mielestä kaikki on hyvin.
Minulla on siis ylipainoa aika runsaastikin ja kysymys kuuluukin, onko joku saanut laihtumisesta apua samantyyppisiin ongelmiin?
Kommentit (6)
En itse, mutta olen kyllä monesta lähteestä lukenut aiheesta.
Ylipaino heikentää hedelmällisyyttä eli vaikuttaa hormoneihin, jotka säätelevät kuukautisia. On täysin loogista, että laihtuminen auttaa hormonitoiminnasta johtuviin oireisiin. Ja tutkitusti liikunta, joka sekin vaikuttaa hormonitoimintaan, auttaa esimerkiksi vaihdevuosioireisiin.
Rasvakudos on monella tavalla aktiivista, se ei ole vain "läskiä". Siellä kytee matala-asteinen tulehdus, se levittää elimistöön sytokiineja jne. Reilu ylipaino vaikuttaa kaikkeen.
Uskon, että gyne olisi kyllä huomannut jos siellä olisi jotain ollut hullusti, kun vielä ultrattiinkin. Ja uskon, että normaali paino on lääke moneen vaivaan. Omat vaihdevuosioireet alkoivat n. 2v. sitten. Nyt pari kk sitten kävin gynellä ja aloitin hormonikorvaushoidon. Olen 44v. Itsellä kans päässyt kiloja kertymään parin viime vuoden aikana ja aloitin hiljattain pätkäpaaston ja muutenkin tarkemmaksi mitä syön.
Kiitos tähän astisista vastauksista. Itselläni vaan se pohdituttaa, että tässä on nyt puolen vuoden aikana tapahtunut tämä muutos, niin se laittaa huolestuttamaan, kun tätä ylipainoa on kuitenkin ollut jo pitkään. Sen kyllä uskon, että se moneen asiaan vaikuttaa. Oisko vielä lisää jollakulla kokemuksia asiasta?
Ja vielä kirjoittaja nro 3, millaisia vaihdevuosioireita sinulla oli? Kun kuitenkin aika varhaisessa vaiheessa vaihdevuodet ovat kohdallasi alkaneet. Ja miten päädyit/päädyitte lääkärin kanssa korvaushoitoon? Minullehan lääkäri ehdotti hormoneja lähinnä ehkäisymielessä, että saataisiin kokonaan menkat jäämään pois. Tämä ja edellinen siis ap.
Kokeile. Laihduta, niin todennäköisesti monet muutkin terveysriskisi vähenevät ja lisäät elinvuosiasi. Mutta tähän aiheeseen liittyen, niim ainakin mulla painon pudotus BMI 30->26 helpotti kuukautisia, vuotomäärä sekä vuotopäivät vähenivät, sekä kierto piteni parilla päivällä. Aiemmin kierto oli melko lyhyt, niin nyt se on normaali.
Vaihdevuosista en osaa sanoa, olen vähän liian nuori vielä, mutta minulta lähti kaikki kuukautis- ja ovulaatiokivut kun laihdutin 60 kiloon ja keskityn terveelliseen ruokavalioon.