Etätyö on pelastus!
Olen vihdoin etätöissä ja nautin todella paljon! Takana yli 20 vuoden työhistoria joten nyt töiden tekeminen omassa rauhassa on parasta. En kaipaa enää työkavereita ympärilleni. 20 vuotta riitti :D
Aiemmassa työssä esimies ei antanut tehdä etätöitä, koska se oli hänen mielestään laiskottelua. Mutta nyt tekisi mieli mennä kertomaan hänelle kuinka paljon enemmän rauhallista työaikaa minulla on, kun nämä työpaikoilla tapahtuvat juttelutuokiot ja pitkät kahvitauot ovat jääneet pois.
Joillain on erikoinen tapa olla aina juttelemassa jonkun työpisteellä.
Kommentit (16)
Mä oon laihtunut huomattavasti etätöiden alettua, koska työmatkoihin ja lähityön tyhjäkäyntiin käytetyn ajan olen käyttänyt uneen ja liikuntaan. Meillä on siis jokaiselle päivälle tulostavoite ja sen jälkeen voi käyttää ajan kuten haluaa. Toimistolla siihen on vaikeaa päästä, mutta etänä päivästä jää vielä ylimääräistä aikaa. Perhekin voi paremmin ja lasten kanssa ehtii olla.
Niin on. Ja otan lopputilin jos jatkossa pakotetaan päiväksikään viikossa toimistolle. Yli 30 v. työhistoria takana ja 6 vuotta OVE:en. Pärjään ansiosidonnaisella/työmarkkinatuella ja säästöilläni siihen asti. Toki teen töitä mielelläni jos annetaan etänä tehdä. Huomasin korona-ajan alettua että rakastan työtäni kun saan tehdä sitä muualla kuin toimistolla. Toimiston härdelli on minulle ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Ja otan lopputilin jos jatkossa pakotetaan päiväksikään viikossa toimistolle. Yli 30 v. työhistoria takana ja 6 vuotta OVE:en. Pärjään ansiosidonnaisella/työmarkkinatuella ja säästöilläni siihen asti. Toki teen töitä mielelläni jos annetaan etänä tehdä. Huomasin korona-ajan alettua että rakastan työtäni kun saan tehdä sitä muualla kuin toimistolla. Toimiston härdelli on minulle ihan liikaa.
Mikä on ove?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ove?
Osittainen vanhuuseläke, veikkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ove?
Osittain varhennettu vanhuuseläke
Etätyö onkin paras.
Merkittävin idea työelämässä sataan vuoteen.
Itse teen asiakashankintaa / laadunvalvontaa nykyään täysin etänä, eli käytännössä kotona. 20 vuotta yht olen ollut erilaisissa toimistoissa , ollut isompia ja pienempiä, joissa on osassa ollut hirveetä meteliäkin. Työrauhaa ei ole aina saanut. Kotona saa rauhan. :) Ainoa mitä olen ns toimistotöista jatkanut niin että käyn lounaalla lounasravintoissa. 3 hyvää lounaspaikkaa kun on lähellä himaa, niin menee seillaiset noin 30-40 min yht kun syömässä käyn. Katkaisee kivasti päivän ja sitten taas takaisin kotiin tekeen töitä. Etätyö on ehdottomasti loistoidea , ite oon isossa firmassa ja koko Suomen top 2 tuloksen tekijänä ollut koko etätyö ajan ( meillä alkoi koronasta).
Etätyö on on kyllä ainakin introvertin pelastus! Eikä mulla ainakaan ole yhtään ikävä työkavereita niin, että olisi tarve nähdä toimistolla. Toimistolla käyn ehket kerran vuodessa ja se riittääköön. Jos työsuhde päättyy lähivuosina yt:n myötä, kun niitä meillä aina parin kolmen vuoden välein, niin jään vaikka kotirouvaksi mieluummin kuin hakisin töihin mitä ei voi tehdä etänä..
Kunpa meilläkin etätyö vapautuisi. Mutta tuskin on moista näkyvissä :(
Mun alalla ei onnistu, työtäni ei tehdä tietokoneella (kuin pieni osa). Mutta sitä juuri rakastankin työssäni, on säpinää ja ihmisiä. Todennäköisesti tylsistyisin kuoliaaksi etätöissä. Minullakin 20 vuotta työuraa takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ove?
Älä potki ovea
Teen etätyötä mutta esimies on ilmeisesti tällainen ekstrovertti joka ei pysty olemaan yksin vaan tarvitsee tätä toimistolla juttelua.
Tulee aina tiimille viestiä että onko joku tulossa toimistolle, toivottavasti mahdollisimman moni tulee, mennään yhdessä lounaalle blaa blaa blaa.
Ei kiitos. Nautin nimenomaan siitä ettei esimiestä tarvitse nähdä juuri koskaan.
Vai kuuluuko esimiesten pitää yllä tälläistä että nähtäisiin ja olisimme hyvän hengen tiimi?
Meillä etätyö laajeni Eu ja Eta maihin. Parhaillaan suunnittelen reissua ulkomaille. Parasta ja ainutlaatuinen tilaisuus lähteä ulkomaille tekemään töitä, vaikka onkin sitten etänä suomeen.
Ihme agenda medialla mustamaalata etätöitä:
https://yle.fi/a/74-20024521
Otsikko: "Moni nukkui huonommin", ja teksti:
"Suurimpana terveysuhkana näyttäytyi vähäinen yöuni. Vaikka 42 prosenttia vastaajista kertoi yöuniensa parantuneen etätyöaikana, myös alle kuuden tunnin unia nukkuvien osuus oli tavanomaista suurempi."
Kommentoijat ihmettelevät yleisesti tutkimuksen referointia ja joku on ilmeisesti itse lukenut sen, siinä lukee: "Tutkittavista 42 prosenttia kertoi unensa parantuneen etätyöhön siirtymisen jälkeen. Reilulla puolella uni oli pysynyt ennallaan ja 7 prosenttia kertoi sen heikentyneen."
Tutkimuksen tiedonkeruu on tehty huhti–syyskuussa 2021 jolloin oli pakotettua etätyötä, joten jos sen 7 prosentin huonontunut uni johtuu etätöistä, se korjaantuu sillä, että saavat nyt mennä konttorille töihin.
Toki on mielestäni kohtuullista välillä käydä toimistolla, mutta tämä etätyön mustamaalaaminen tehdään monen työntekijän jaksamisen ja terveyden kustannuksella ja se on vastuutonta.
Juuri näin. Etätyöt myös näyttävät, ketkä saavat itsenäisesti tuloksen aikaan ja ketkä ovat niitä "työyhteisön tunnelmannostattajia" jotka vain hyötyvät muista ja saavat itse aikaan vain puhetta.