Täytän syksyllä 48v ja raskaustesti
Näytti eilen plussaa, lapsia minulla on 2 jotka kumpikin aikuisia, pian 22v ja juuri 20v täyttäneet.
Olen aina ajatellut, että en aborttiin kykene, kokenut että jo raskauden alusta alkaen se solurykelmä on vauvani, mutta nyt en tiedä, en todellakaan tiedä miten jaksaisin aloittaa enää kaiken alusta. Jos siis raskaus edes etenisi normaalisti ja sitten vielä suuri riski lapsen poikkeavuuteen kiitos korkean ikäni, sitä en ainakaan jaksaisi, se on varma. Vaikka pakkohan se olisi ja rakas olisi tietysti.
Rv6-7 arvioni mukaan menossa, varaan yksityiselle ultra-ajan vkonlopun jälkeen, kunhan saanut ajatuksiani hieman "kasaan"..
Kommentit (48)
Kiitos muistutuksesta. Pitänee varata aika ja käydä laittaa piuhat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raskaus alkaa ihan luomusti, niin menee yleensä hyvin loppuun saakka. Näin kertoi minulle gynekologi. Onnea sinulle ja perheellesi :) Itse asiassa luulen että itsekin (olen 58-v.)jaksaisin vielä hoitaa vauvaa. Mutta yöt kyllä tarvisin nukkumista varten.
Mites 74-vuotiaana, kun teini-ikä on pahimmassa myrskyssä ja sulla on rollaattori ja orastava alzheimer?
Pinnasitko apukoulun laskentotunnit?
Täytän pian 49. Jos itselleni kävisi vastaavasti, niin abortti olisi ainoa vaihtoehto. Omat mukulat teinejä. En missään nimessä lähtisi enää vaipparalliin, valvomaan öisin jne. Se juna meni jo, onneksi.
Sinulla on ikää mittarissa jo sen verran, että sinuna käyttäisin sen toisen kortin. Lapsen saaminen 49 vuotiaana alkaa olla terveydelle vähän haitallista ja lapsella on isompi mahdollisuus tulla vammaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 50. Lapset 29,27, 19,17 ja 5 vuotiaat. Lastenlapset 5 ja 8 vuotiaat. En suosittele. Jotta ette ymmärrä väärin niin iltatähti on erittäin rakas mutta oma jaksamiseni on huono, iän huomaa ja näkee. Puhumattakaan synnytyksestä joka meni kaikenkaikkiaan pieleen.
Kirjoitit 5 vuotiaat. Tuliko kaksoset iltatähdiksi?
No jos se lapsi ei ole silleen "Jee, mahtavaa, totta kai!" molemmilta, vaan enemmänkin shokki ja ahdistus ja vatutus, niin itse menisin sen mukaan, että tämä ei tosiaankaan ole nyt jee jee mahtava ylläri, ja toimisin sen mukaisesti.
Ihanko oikeasti teillä nelikymppisillä on ollut ehkäisy pois käytöstä jo ties miten kauan aikaa, lapsia on entuudestaan, joten tiedätte miksi niitä tulee ja silti silti ihmettelette raskaaksi tulemista? En voi käsittää.
Kukaan poika/mies ei ole tehnyt minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen :)
T31
Vierailija kirjoitti:
No jos se lapsi ei ole silleen "Jee, mahtavaa, totta kai!" molemmilta, vaan enemmänkin shokki ja ahdistus ja vatutus, niin itse menisin sen mukaan, että tämä ei tosiaankaan ole nyt jee jee mahtava ylläri, ja toimisin sen mukaisesti.
Samaa sanoisin Ap:lle vaikka itse en samassa tilanteessa nyt olekaan. Kyllä abortti on ihan ok, ei kuulu kenellekään muulle ratkaisu tai minkäänlainen moralisointi. Itse tekisin.
Hankalaahan näissä on se, että kukaan muu ei voi sanoa, että sun täytyy tehdä näin tai että A vaihtoehto on väärin tai B vaihtoehto on väärin. Istukaa miehenne kanssa alas ja keskustelkaa, että mitä te ihan AIDOSTI haluatte. Ei siis, että pelottaa, jos valitaan vaihtoehto A niin sitten meiltä jääkin B pois ja jos valitaan B niin A ei ole enää vaihtoehto ja se pelottaa.
Mitä haluatte? Millaisena näette elämänne 10 vuoden päästä? Missä haluaisitte olla ja millaista elämää elää 10 vuoden päästä? Jos lapsenne hankkivat lapsia, jaksatteko hoitaa lastenlapsia ja omaa lasta? Vai jaksatteko ollenkaan yhtään lasta enempää enää alusta? Millaisen elämän voitte tarjota, jos uusi lapsi nyt syntyykin?
Olkaa rohkeasti rehellisiä ja avoimia. Teoriassa on aina hyvä ajatella, että jos asia X tapahtuu, teen näin, mutta harva aidosti istuu alas pohtimaan asioita sen syvemmin kuin tunnepohjalta, että "no totta kai tää on mun ratkaisu tilanteessa X, JOS niin käy".
Nyt olette tilanteessa X. Mitä ihan aidosti halutte? Ette vain nyt vaan myös 10 vuoden päästä?
Tsemppiä! :)
Valtaosa raskauksista menee tuossa iässä kesken. Myös kehitysvammaisuusriski lisääntyy voimakkaasti neljänkympin jälkeen. Mutta sinä päätät
. Jos tuntuu , että jaksat, niin paljon onnea!
Paras ehkäisy on pitää housut jalassaan, jottei viaton joudu tuntemaan kipua elämässä tai abortissa.
Mä olen miettinyt tätä paljon. Olen 51-vuotias. Järjellä ajatellen keskeyttäisin raskauden. Mutta jos oikeasti olisin siinä tilanteessa, en ole varma pystyisinkö siihen. Kyseessä olisi kuitenkin oma lapseni, nykyisten lasteni (21 ja 14j täyssisarus.
Mutta eniten ahdistaisi se, että lapseni saattaisi menettää vanhempansa aika nuorena.
Ja olisihan se aika outoa istua kuuttakymppiä käyvänä päiväkodin ja koulun vanhempainilloissa.
Miten et käytä ehkäisyä. On harvinaista muttei mahdotonta tulla raskaaksi. Pidä lapsi. Se on sinun ja miehesi.
Olen saman ikäinen kyin ap. Jos tulisin raskaaksi (jostain kummallisesta syystä, sillä mulla on ollut vaihdevuosioireilua jo kymmenen vuotta), en varmasti pitäisi lasta vasn hankkisin keskeytyksen. Juuri saanut ainokaisen täysi-ikäiseksi ja omilleen, en todellakaan jaksais aloittaa taas alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 50. Lapset 29,27, 19,17 ja 5 vuotiaat. Lastenlapset 5 ja 8 vuotiaat. En suosittele. Jotta ette ymmärrä väärin niin iltatähti on erittäin rakas mutta oma jaksamiseni on huono, iän huomaa ja näkee. Puhumattakaan synnytyksestä joka meni kaikenkaikkiaan pieleen.
Kirjoitit 5 vuotiaat. Tuliko kaksoset iltatähdiksi?
Tuli joo ja lapsenlapsiksi myös kaksoset, urpå.
Vierailija kirjoitti:
Voi että olen niiiiiiiiin kateellinen teille superhedelmällisille! Sain hoitojen kautta rakkaan lapseni 38-vuotiaana. Tänä vuonna täytän 40v ja vuoden alussa synnytin toisen lapseni kuolleena. Olen niin murtunut asiasta edelleen ja niin suruissani siitä, että myöskään mahdollisuus uuteen raskauteen on ihan olematon. Kun vain saisin edes murusen sinun hedelmällisyydestäsi..
Mä toivon sulle kaikkea hyvää elämääsi
𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raskaus alkaa ihan luomusti, niin menee yleensä hyvin loppuun saakka. Näin kertoi minulle gynekologi. Onnea sinulle ja perheellesi :) Itse asiassa luulen että itsekin (olen 58-v.)jaksaisin vielä hoitaa vauvaa. Mutta yöt kyllä tarvisin nukkumista varten.
Mites 74-vuotiaana, kun teini-ikä on pahimmassa myrskyssä ja sulla on rollaattori ja orastava alzheimer?
Pinnasitko apukoulun laskentotunnit?
Apukoulussa opetettiin, että 58+16 on 74. En siis ottanut kantaa ap:n tilanteeseen vaan tuon 58-vuotiaan, joka sanoi, että lapsenhankinta siinä iässä ei olisi ongelma. Mites teidän apukoulun luetunymmärtämistunnit sujuivat?
Jos tulisin raskaaksi, tekisin keskeytyksen. Hyvin muistan vielä miten raskasta oli valvoa vauvan kanssa ja omat lapset on jo 11v ja 9v. Olen teettänyt sterilisaation 34v iässä ja olen nyt 40v. Joskus näen painajaisia siitä, että olen raskaana.