Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten Suomella on varaa kyykyttää vähäosaisia?

Vierailija
15.04.2023 |

Suomalaiset muutenkin kuolemassa sukupuuttoon. Silti köyhempien oloja kurjistetaan entisestään ja elämä tehdään vaikeammaksi. Onko varaa menettää yhtään ihmistä itsemurhien tai päihteiden kautta sekä rikosten polulle. Sairaudet lisääntyy, kun elämä kurjistuu eikä varaa hoitoon. Tämä se vasta maksaa! Kokoomuksen mielestä ilmeisesti kannattaa, raha ja velat on ihmisiä tärkeämpiä?

Kommentit (558)

Vierailija
541/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä fakta on, että kaikkien täytyy laskea elintasoaan. Myös vähäosaisten.

Suomeksi valita maksanko vuokran vai ostanko ruokaa? 

Opettele elämään tulojen mukaan. Toimeentulotuen perusosa asumisen, lääkkeiden jne jälkeen yli 500 euroa. Tuosta on varaa tiputtaa vaikka 5 %, jota ei kuitenkaan tulla elämään.

500 eurosta menee 200 euroa vuokraan. Kyllä VUOKRAAN! kela ei maksa 100% vuokraa.

Tästä jää 300€ ruokaan eli 10€/pv tästä pois tietenkin wc paperit, dödö ym. pakolliset menot.

Tiesitkö että sossu/ kela ei maksa myöskään puhelinlaskua/liittymää eikä nettiä mitkä on pakollisia jotta voi maksaa laskuja ja toimia suomessa kansalaisena kun pitää olla pankki tunnukset?

Tämä tarkoittaa sitä että ruoka rahaa jääkin sellaiset 8e/pv.

Mitäs tehdään kun pitää ostaa talvikengät tai ym. vaatetta? Sossu sanoo että ne on laskettu tuohon.

Kela maksaa kohtuulliset asumiskustannukset. Jos sulla menee perustoimeentulotuesta 200 euroa vuokraan, elät yksinkertaisesti liian leveästi. Terveydenhuoltomenoihin voi hakea, samoin silmälaseihin. Ennen vaateraha oli erikseen. Nyt toimeentulotukea on taas nostettu merkittävästi ja vaateraha sisältyy tukeen. Miksi niitä vaate sun muita ostoksia tuntuu aina tuilla elävillä olevan jatkuvasti? Meillä 4 henkeä, vaatteita ostetaan max pari kertaa vuodessa ja silti kaapit on täynnä. Talvikenkiä tai takkeja ei tarvitse ostaa läheskään joka vuosi. Kotona öllötellessä on aikaa leipoa, hakea punalappuisia, kiertää kirppareita, etsiä torista tai somen ilmaisryhmistä jne. Kun käyttää rahan fiksusti niin tuosta voi vaikka säästääkin.

En elä liian leveästi vaan halvimmassa asunnossa mikä paikkakunnalta löytyy. Jos vaihdan paikkakuntaa tulot pienenee suhteessa.

Vaate tukea ei käytännössä ole koska tukia ei ole nostettu suhteessa elintasoon. Esim lenkkarit maksaa 200 euroa mutta kyseistä summaa et saa ellet säästä 10 vuotta surkeista tuista. siksi niitä hankintoja on "koko ajan".

Rikkaiden paras neuvo köyhille "et käytä rahaa fiksusti"

Eli käytännössä et osta 5 eurolla 5000 euron edestä tavaraa toisaalta ei ne rikkaatkaan kykene ihmeisiin he vaan ostaa 5000 eurolla 5000 euron edestä tavaraa.

Vierailija
542/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan jos näitä tukia leikataan paljonkin, niin miten ihmisillä on varaa ostaa lääkkeitään. Taitaa tulla yhteiskunnalle kalliiksi pitkässä juoksussa jos ihmiset jättää lääkkeet väliin.

Ehkä ainakin osa heistä voi mennä töihin niin voi maksaa omilla tienisteillään omat menonsa? Saako Suomessa tällaista kamalaa edes ehdottaa?

Nykyään on tilanne ettei niistä palkoista jää ylimääräistä mihinkään lääkkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun köyhien ihmisten asemaa heikennetään, siitä kärsivät myös ystävät ja sukulaiset, jotka joutuvat avustamaan köyhää läheistään esim. lainaamalla rahaa, tarjoamalla tilapäisen majoituksen yms. Tätä harvemmin mainitaan keskusteluissa.

Eivätkö nämä köyhät voi mennä töihin? Mieluummin käsi ojossa sukulaisille?

Ennen työn teolla sai rahaa. Nykyään ei eli tulos sama plus miinus nolla. 

Vierailija
544/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan jos näitä tukia leikataan paljonkin, niin miten ihmisillä on varaa ostaa lääkkeitään. Taitaa tulla yhteiskunnalle kalliiksi pitkässä juoksussa jos ihmiset jättää lääkkeet väliin.

Minä en ole enää ostanut lääkkeitä. Olen matalapalkka-alalla ja kahden opiskelevan nuoren äiti. Lääkkeisiin on aiemmin mennyt kelakatto täyteen. Nyt en ole maksanut edes omavastuuta.

Omavastuu eli "sairasvero"

Vierailija
545/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi valita maksanko vuokran vai ostanko ruokaa? 

Etsi edullisempi asunto, mene töihin.Elintasoaan voi myös parantaa.

Entäs jos on 3 ammattitutkintoa ja asuu ilmaiseksi sukulaisen nurkissa mutta silti ei ole rahaa?

Vierailija
546/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden ei tarvitse laskea elintasoaan. He eivät myöskään kärsi jos verotusta vähän kiristetään, varallisuutta on jo niin paljon.

Taidat unohtaa, että meillä hyväosaisilla on rahanreikiä enemmän kuin köyhillä. Mekin maksamme ne kohonneet ruoka- ja sähkölaskut. Lisäksi meillä on nousseet asuntolainojen korot, remppalainojemme korot, auton kustannukset, yhtiövastikkeet, lasten harrastukset jne jne. Halukkuus verojen kiristymiselle ja persaukisten pummielämän mahdollistamiselle on nolla, ymmärrätkö nolla. Siksi me äänestimme kokoomusta, että meillä ei verot nouse, ennemminkin laskevat ja pummilauman elintaso laskee.

Meillä on 2 lasta eikä heillä ole harrastuksia ollenkaan. Teidän perheen ongelma on ahneus ja liian iso asuntolaina.

Juu, onhan se ihan hirvittävää ahneutta, kun ei ole innokas sosialisoimaan tulojaan vielä enemmän köyhien ja heidän mukuloidensa elintason nostamiseksi. Tässä jo ennestään ennätyksellisen veroprogression maassa.

No, jos sulla ei rahat riitä niin pitäisikö sun ottaa toinen työ tai muuttaa halvempaan asuntoon.

Ne on jo tehty. Muita hyviä ideoita?

No, sittenhän sun rahat riittää. Me ollaan puolison kanssa oltu kohta 30 vuotta yhdessä ja asutaan vuokrakolmiossa ja 2 lasta. Puoliso käy 40 tuntia viikossa vuorotöissä ja minä aina kun pääsee. Olen kohta 50 ja ollut lapsena kerran lentokoneessa etelän matkalla. Meiltäkö pitäisi taas leikata rahaa pois.

Noniin selvis tämäkin. Boomer huutelee miten kultaa vuolettiin 70 luvulla eikä ole mitään realiteettia tän päivän talouteen. Nää on näitä taas.

Vierailija
547/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku avata minulle tätä asiaa, kun en vaan ymmärrä sitä, että miksi täällä itketään, että jos tukia lasketaan, joutuu näkemään nälkää tai syömään kaurapuuroa. Toimeentulotuen perusosa 550 euroa. Siitä ei makseta kohtuullisia asumismenoja, poliklinikkamaksuja, silmälaseja jne. Siitä jää karkeasti ruokaraha, puhelinlasku, matkustaminen ja vapaaehtoiset vakuutukset. 550 euroa neljälle viikolle tekee viikkoa kohden reilusti yli 100 euroa. Yhdelle hengelle. Vaikka ruoan hinta on noussut, leveästi eläen ruokaan menisi 300 euroa. Huom, leveästi eläen. Mihin ne kaikki rahat oikein menee?

Unohdit vuokran eli poista 550 eurosta noin 300 euroa eli silloin summa on 250 euroa neljälle viikolle eli 

62 euroa viikko. Tästä voi sitten säästää pyykkikoneeseen, vaatteisiin, sänkyyn ja muuhun pakolliseen.

Vierailija
548/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olemme mieheni kanssa perheen perustamis iässä ja hautasimme lapsihaaveet. Mieheni sai yt:eissä potkut eikä ole onnistunut saamaan kuin osa-aika töitä ja toisesta tällaisesta ei enää meinaa millään saada edes vuoroja. Taloutemme on isosti minun harteillani ja palkkani ei ole mikään suuri(perus duunari työ). Lapsi kaataisi huteran korttitalomme, joten elämme kahden sitten.

Hän on opiskellut sarjakuvien piirtämistä ja nyt kukaan ei työllistä häntä?

j-lauta noita ennakkoluuloja, tai ei nuo ole edes ennakkoluuloja vaan psykopaattisia vihaviestejä!

Mikä on sairastuttanut suomalaiset hyväosaiset mieleltään tuollalailla etteivät osaa käyttäytyä ihmisten lailla??!!

Ohi aiheen henkilökohtaisuuksiin, taisi osua arvaus lähelle?

-eri, mutta minulla työttömänä on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto tradenomi.

Opintotuet on käytetty ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä.

No sitten hommaat tuolla osaamispaletilla itsellesi työpaikan.

Ei saa, mutta aina kun on ollut vuoden työttömänä niin on palkkatukioikeus ja pääsee palkkatuella valtion tai kaupungin virastoon asiakaspalveluun toimistotöihin.

Ei varmasti tuolla asenteella saakaan. Jotain sä teet palkkatukipaikoissa väärin ja pahasti, koska etenkin valtion virastoihin otetaan erittäin mielellään töihin ne, joilla on jo jotain kokemusta..

Noihin otetaan joka kerta uudet tilalle. Valitettavasti moneen kaupungin yksikköön pääsee puoluekirjalla eli olemalla vapaa-ajalla esim. SDP toiminnassa mukana.

Ja Eduskuntaan pääse esim. kun menee kauneuskilpailuihin tai urheilee ja saa vaan paljon ääniä. Ei ole minkään näköistä talouteen liittyvää tutkintoa.

Varsinkin kun katsoi kuntavaalien ehdokaslistaa niin SDP ehdokkaat on melkein kaikki kaupungin yksiköissä töissä.

Jostain kumman syystä sitä pera putkimiestä, rakentaja ranea ja aatu automekaanikkoa ei politiikka kiinnosta.

Vierailija
549/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mä ihmettelen että miksi helkkarissa avoimia työpaikkoja on kymmeniä tuhansia ja sitten maataan himassa itkemässä elämän kurjuutta. Itse olen köyhistä oloista, alkoholisti äiti joi itsensä hengiltä ja nippanappa pääsin peruskoulun itse läpi ja amiksen.

Aina on duunia ollut ja aikuisena vielä työnohessa käynyt kolme ammattitutkintoa lisää. En ole jäänyt koskaan tuleen makaamaan, jos tahtoa on niin duunia kyllä löytyy.

Kun ne työt ei ole samoja kuin 80 luvulla vaan näistä töistä ei makseta mitään palkkaa käytännön tasolla. 

Nykyään voi olla vaikka 50 hienoa ammattitutkintoa ja tehdä töitä 7 päivää viikossa ja 24 tuntia niin silti sitä rahaa ei tule.

tervetuloa tänne 2023 luvulle.

Vierailija
550/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mä ihmettelen että miksi helkkarissa avoimia työpaikkoja on kymmeniä tuhansia ja sitten maataan himassa itkemässä elämän kurjuutta. Itse olen köyhistä oloista, alkoholisti äiti joi itsensä hengiltä ja nippanappa pääsin peruskoulun itse läpi ja amiksen.

Aina on duunia ollut ja aikuisena vielä työnohessa käynyt kolme ammattitutkintoa lisää. En ole jäänyt koskaan tuleen makaamaan, jos tahtoa on niin duunia kyllä löytyy.

Mun eno syntyi 1920 luvulla. Ei osannut lukea, kirjoittaa eikä laskea kun kouluja ei käynyt. Itse opiskeli talonrakentajaksi ja kuollessaan miljoona omaisuus. Miksi ei onnistu tänä päivänä? Koska boomerit loi lakeja missä kyseinen rahan tekeminen katsotaan yritystoiminnaksi ja se verotetaan niin rajusti ettei rahaa jää.

Vierailija
551/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut äitiä, isäni oli vakavasti sairas Hänkin on kuollut ajat sitten.Juuri siksi minä jouduin ottamaan jo lapsena aikuisen vastuita Olen siitä vihainen kun suuria ikäluokkia syyllistetäön jatkuvasti.Luullaan että he saivat kaiken ilmaiseksi.Nykyisin heitä ein haluta edes hoitaa,vaikka he ovat tehneet töitä ja maksaneet veroja.Pääministerikin nimitti boomeriksi.Suurin osa tuntemistani suuren ikäluokan edustajista on kuollut saappaat jalassa.Ystävänkinnhoiti miestään omaishoitajana ( ilman korvausta) He nimenomaan kävivät ykstyisellä,kun monesti julkuselle ei päässyt.Sitten täällä vain puhutaan kuinka kalliiksi vanhukset muka tulee,ja joku sanoi että heidän pitäisi kuolla 1- vuoden kuluttua ,kun ovat päässeet eläkkeelle.Ennen kunnioitettiin vanhempia ihmisiä,nyt heitä kohdellaan huonosti.Vanhustennhoito olisi ajat sitten saatu kuntoon jos sitä oikeasti oltaisiin haluttu.Tosiasiassa se ei kiinnosta,kuin juhlapuheissa.

Mystistä on edelleen se miten teidän ikäluokka sai enemmän kuin teidän jälkeiset sukupolvet? Mitä te teitte mm. lakien suhteen muuta kuin romutitte sukupuoli käsitteet ja kyseenalaistitte mikä on ihminen?

Vierailija
552/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun tulee oikestohallitus niin joutuu kotona makailijatkin töihin. En voi sietää työttömiä ja lusmuja vapaamatkustajia missään.

kaikki 5000 elämäntapatyötöntä alkaa näkymään rikostilastoissa. ihanaa kun päästään nostamaan veroja kun nämä tuo yhteiskunnalle kuluja.

Vierailija
553/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on hyvinvointivaltio. Täällä jokainen voi valita elintasonsa. Ei pidä uikuttaa, jos on itse ryhtynyt kyykkiväksi köyhäksi.

Kerro kuinka ryhdytään rikkaaksi ilman alku pääomaa?

Vierailija
554/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle voisi laittaa kysymyksen, miten Suomella on varaa elättää lorvijoita? Jos ei ole mitään sairautta tai terveydellistä syytä työttömänä lokoiluun, niin jo joutaakin töihin. Aikuisen tulee itse vastata omasta ja perheensä elannosta. Ennen muinoin köyhät joutuivat köyhäintaloon, josta heidät huutokaupattiin mm. maatiloille aputyövoimaksi ruokaa ja asumista vastaan.

Menepä sitten ite sinne paskaduuniin mimi palkalla katotaan kauanko viitit olla...

Niinpä. Eihän sitä tosiaankaan viitsi paskaduunis tehä. Työtön on tarkka mihin työhön ryhtyy.

Ei kannata kun saa saman rahan kotisohvallekin. Kukas se muuten maksaa... no me tyhmät jotka käydään joka päivä niissä paskaduuneissa.

olen ollut työtön 1,5 vuotta. Kelpaisi mikä tahansa työ mutta kun en saa töitä. merkonomi olen. olen ollut siivoajanakinbyli 5 vuotta mutta nyt vaaditaan auto ja ajokortti niihin hommiin eikä ole kumpaakaan. Töitä olen tehnyt 28 vuotta.

Lehden jakoon ja muuta hyväntekeväisyys työtä on tarjolla vai pitikö olla myös palkkaa?

Vierailija
555/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vähäosaiset ole kuin kuluerä. Mitään ne ei tuota mutta rahaa niihin kuluu. Väestön vähenemiseen ne ei ole syypäitä. Ne lisääntyy kolme sukupolvea siinä ajassa kuin asiansa hoitaneet kaksi.

Kuinka oikeassa Marx olikaan todetessaan, ettei köyhällä ole isönmaata. Vai oliko Lenin.

Kun sinusta tulee köyhä, niin suomalaisuutesi lakkaa ja muutut vain kulueräksi. Näin se on pojjaat.

Köyhällä ei ole isänmaata. Kiitos tästä, en ole kuullut mutta näin on. Vihan määrä on käsittämätön. Miksi ette vihaa rikkaita jotka varastaa kaiken.

Tai, miksi ette vihaa näitä turhakkeita, jotka ansaitsee kohtuuttomia summia olemalla jossain tiktokissa tai instassa. Joku Kananen lepuuttaa tilillään jäätäviä summia, ja olisi tehnyt vielä kymmenen vuotta sitten perus siivoojan työtään. Eikä teitä yhtään vit*ta tämä epätasa-arvo ja käsittämätön suhteettomuus. Mitä turhempaa teet, sen rikkaampi olet. Eikö duunari ole yhtään vihainen tästä.

Eihän tämä ole epätasa-arvoa. Pienipalkkainen siivooja keksi hyvän liikeidean ja vaurastui ihan omilla teoillaan.

Mutta ei suomessa tänä päivänä.

Vierailija
556/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on erikoista kun sekä kokoomus että Sdp ja Rkp vaativat että Suomeeb pitää nopeasti tuoda paljon Eu: n ulkopuolisista maista työvoimaa.Suomessa kun on kuulemma huutava työvoimapula.Yrittäjien käytöksestä päätellen Suomessa on pulaa vain halpatyövoimasta.Olen seurannut työilmoituksia.Tarjolla ei ole juuri muuta kuin o tuntisopimuksia vuokrafirmoissa.Vain korkeammin koulutetuille on normaaleja töitä tarjolla.Jonkun tutkijan tai toimittajan pitäisikinnselvittää,miten paljon Suomessa oikeasti on oikeaa työtä tarjolla? Paljonko on työttömiä,ja paljonko työpaikkoja.Miksi esim suomalainen merkonomi ei työllisty jos kerran täällä on huutava työvoimapula?Miksi täällä halutaan mustamaalata suomalaisia työttömiä,jotka turhaan hakevat työtä? Miksi tämä asia ei kiinnostabOhisaloa,Sanna Marinia ja Rkp: tä.He vaikenevat rästä, ja monet sanoo ettei suomalaiset muka halua mennä töihin!

Älä sekoita maahan tulevia asujia ja työtä tekeviä. Heillä elinkustannukset on samoja kuin meillä toisin kuin heillä jotka taas tulee vain töihin ja ottaa palkan ja elää sillä kotimaassaan kuin kuninkaat. Nämä on kaksi eri asiaa eli mmuutto ja ulkomaalainen halpatyövoima.

Vierailija
557/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Suomessa on jokainen oman onnensa seppä.

Jos on rikas.

Vierailija
558/558 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle voisi laittaa kysymyksen, miten Suomella on varaa elättää lorvijoita? Jos ei ole mitään sairautta tai terveydellistä syytä työttömänä lokoiluun, niin jo joutaakin töihin. Aikuisen tulee itse vastata omasta ja perheensä elannosta. Ennen muinoin köyhät joutuivat köyhäintaloon, josta heidät huutokaupattiin mm. maatiloille aputyövoimaksi ruokaa ja asumista vastaan.

Menepä sitten ite sinne paskaduuniin mimi palkalla katotaan kauanko viitit olla...

En ole tuo, jolle vastasi mutta tein vuosikymmenen ns. paskaduunia. Sitten kyllästyin (lähinnä osa-aikaisuuteen) ja kouluttauduin lisää. Nyt ei tarvitse palkasta valittaa! Arvaappa olisinko saanut tätä paikkaa, jos ceeveessä olisi ollut 10 vuoden aukko, kun en olisi "paskaduuniin" suostunut.

Miksi kirjoitat cvhen 10 vuoden aukon?