Lapsi kävi vessassa välitunnilla ja sai myöhästymismerkinnän
Viiden minuutin "siirtymä välkkä" ja vessat varattu. Oli jäänyt odottamaan että pääsee vessaan. Myöhästyi tunnilta minuutin ja ope laittoi myöhästymismerkinnän. Hiton kohtuutonta opelta.
Kommentit (35)
On lapsia, jotka oikeasti käyttää vessaan menoa tekosyynä pelata käytävässä tai siellä vessassa kännykkäpeliä tai muuuten vaan olla hetken pois tunnilta. Oman lapsen luokalla on muutamia tällaisia. Ja siellä tulee kyllä merkintää sitten helposti muillekin jos myöhästyy vessassa käynnin takia, kun opettajan lähtöoletus on, että oikeaa asiaa ei aina kaikilla ole. Myös kollektiivisia rangaistuksia käytössä koulussa, kun muutama hölmöilee.
Olen lapselle ohjeistanut, että ei vaan välitä noista mahdollisista epäreiluista merkinnöistä, maailma ei useinkaan ole reilu. Itse kannattaa toimia fiksusti ja oikein mutta kun oppii, että aina ei reiluus voita, niin ei aikuisena ihan niin paljoa toivottavasti v**uta. Itse olen ollut tosi oikeudentuntoinen lapsi ja aikuisenakin on ollut oma juttunsa opetella, että töissä se lusmu, joka jättää hommat tekemättä saa saman palkan kuin ne, jotka hänen jälkensä siivoaa ja ehkä vielä kehuja päälle. Kun opettelee välittämään lähinnä omasta tontistaan ja jättä toisten tekemiset omaan arvoonsa, ei koko aikaa kiristä pipo.
Vierailija kirjoitti:
Pitää merkitä koska jos on usein myöhässä niin siihen pitää puuttua. Ei varmasti opekaan tykkää niitä merkintöjä pistää.
Ja eikö siirtymävälitunti ole siirtymistä varten. Ei silloin voi kuselle mennä.
Kyllä voi mennä. Minä laskin oppilaan kesken tuntiakin, jos hänellä oli tarvis. En huomannut koskaan, että lapset olisivat käyttäneet tätä hyväksi. Jos tämä olisi toistunut usein, olisin keskustellut lapsen kanssa asiasta kahden kesken.
Kouluikäinen pystyy pidättämään vaikka koko päivän. Monessakaan työpaikassa ei työaikana pääse vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh minä olin lapsena jälki-istunnossakin tämmöisen samanlaisen kohtuuttomuuden takia. Ei silti olisi tullut mieleenkään mennä vanhemmille joka asiasta vinkumaan. Eivätkä vanhemmat myöskään menneet opelle valittamaan joka rangaistuksesta tai merkinnästä, vaan luottivat opeen.
Mielestäni hyvä elämänopetus lapselle, että joskus sinua rangaistaan eikä uskota, vaikket tekisi mitään väärää. Aikuiset eivät ole kaikessa objektiivisia ja kohtuullisia.
Et takuulla ollut jälki-istunnossa vain vessakäyntien aiheuttamien myöhästymisien takia, ja jos olitkin, niin myöhästyit suurimmaksi osaksi aivan tahallisesti.
Minä päästän oppilaan aina kesken tunninkin vessaan (heti luokan vieressä on kaksikin vessaa), mutta puhelimen selailu siellä ei silloin ole OK. Jos näyttää siltä että puhelin on taskussa, pyydän oppilasta ensin laittamaan puhelimensa reppuun ja menemään vessaan vasta sitten. Joskus jonkun vessahätä häviää tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtymävälkällä viedään ensin tavarat luokkaan ja kysytään opelta, voiko vielä käydä vessassa. Tadaa, ei merkintää. Etkä tiedä, pitääkö tuo minuutti paikkansa, tuskin pitää.
Jos tunnilla ei saa käydä niin ei opet päästä vessaan. Parempi mennä ensin ja kestää myöhästymismerkintä.
Ei se ope voi estääkään
Vierailija kirjoitti:
On lapsia, jotka oikeasti käyttää vessaan menoa tekosyynä pelata käytävässä tai siellä vessassa kännykkäpeliä tai muuuten vaan olla hetken pois tunnilta. Oman lapsen luokalla on muutamia tällaisia. Ja siellä tulee kyllä merkintää sitten helposti muillekin jos myöhästyy vessassa käynnin takia, kun opettajan lähtöoletus on, että oikeaa asiaa ei aina kaikilla ole. Myös kollektiivisia rangaistuksia käytössä koulussa, kun muutama hölmöilee.
Olen lapselle ohjeistanut, että ei vaan välitä noista mahdollisista epäreiluista merkinnöistä, maailma ei useinkaan ole reilu. Itse kannattaa toimia fiksusti ja oikein mutta kun oppii, että aina ei reiluus voita, niin ei aikuisena ihan niin paljoa toivottavasti v**uta. Itse olen ollut tosi oikeudentuntoinen lapsi ja aikuisenakin on ollut oma juttunsa opetella, että töissä se lusmu, joka jättää hommat tekemättä saa saman palkan kuin ne, jotka hänen jälkensä siivoaa ja ehkä vielä kehuja päälle. Kun opettelee välittämään lähinnä omasta tontistaan ja jättä toisten tekemiset omaan arvoonsa, ei koko aikaa kiristä pipo.
Mistähän se opettaja voi tietää, että Leevi pelasi vessassa koko alkutunnin mutta Simo ei, jos molemmat tulevat tunnille myöhässä?
Vierailija kirjoitti:
Minä päästän oppilaan aina kesken tunninkin vessaan (heti luokan vieressä on kaksikin vessaa), mutta puhelimen selailu siellä ei silloin ole OK. Jos näyttää siltä että puhelin on taskussa, pyydän oppilasta ensin laittamaan puhelimensa reppuun ja menemään vessaan vasta sitten. Joskus jonkun vessahätä häviää tässä vaiheessa.
Annas kun arvaan, opettajan urastasi on jo 10 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan, opettajan urastasi on jo 10 vuotta aikaa.
Sori, tämä oli tarkoitettu tuolle aiemmalle opettajalle joka puhui imperfektissä
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, meidän opettajien velvollisuus on laittaa Wilmaan ylös monenlaista, koska se on jokaisen oikeusturvan kannalta tärkeää. Esimerkiksi kun joku tekee kantelun tai tulee muuta selvitettävää, on tärkeää, että dokumentaatiota on riittävästi. Jälkikäteen on muuten turha selitellä, että oppilas on ollut *jatkuvasti* myöhässä tai että *usein* on ollut läksyt tekemättä. Jatkuvasti ja usein ovat sanoja, jotka voi todistaa vain kaivamalla sieltä Wilmasta merkinnät esiin.
Jos kaikki on muuten hyvin, jättäkää tämä merkintä omaan arvoonsa. Jos taas niitä alkaa olla usein, on ehkä syytä miettiä, miten voisi toimia ettei merkintöjä enää tulisi.
Turha näistä kuitenkaan on pillastua.
Ja tämä on myös lapsen edun mukaista. Aineenopettajilla ei ole samanlaista kokonaiskuvaa lapsen tilanteesta, kuin alakoulussa luokanopettajilla. Esim. tukitoimia suunniteltaessa ne wilmamerkinnät ovat todella tärkeitä. Ja on lapsen kannalta tärkeää, että jossain näkyy kokonaiskuva tilanteesta. Aineenopettaja ei tiedä sitä, että myöhästyykö lapsi myös muiden opettajien tunneilta.
Voi jestas. Mulla on 10-vuotias lapsi, joka pelkää turhankin paljon virheiden tekemistä, ja hän on pitäisi nyt tehdä sellaisesta jännittäjä-ryhmästä saamiaan tehtäviä, esim. myöhästyä koulusta, pyytää lupaa poistua vessaan kesken tunnin tai vastata tahallaan väärin luokassa. Toivottavasti näihin suhtaudutaan koulussa fiksusti. Myöhästymismerkintä myöhästymisestä on ok, mutta tuo lapsi saa halvauksen jos ope alkaa kyylätä taskuja ennen vessaluvan myöntämistä tai alkaa kuulustella tai ojentaa luokan kuullen vessakäynnin tarpeellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas. Mulla on 10-vuotias lapsi, joka pelkää turhankin paljon virheiden tekemistä, ja hän on pitäisi nyt tehdä sellaisesta jännittäjä-ryhmästä saamiaan tehtäviä, esim. myöhästyä koulusta, pyytää lupaa poistua vessaan kesken tunnin tai vastata tahallaan väärin luokassa. Toivottavasti näihin suhtaudutaan koulussa fiksusti. Myöhästymismerkintä myöhästymisestä on ok, mutta tuo lapsi saa halvauksen jos ope alkaa kyylätä taskuja ennen vessaluvan myöntämistä tai alkaa kuulustella tai ojentaa luokan kuullen vessakäynnin tarpeellisuudesta.
Lapsesi tarvitsee selvästi karaistumista. Kiva kuulla että on päässyt tuen pariin.
Itse en opettajana kyylää kenenkään taskuja enkä kysele motiiveja, vaan nykypuhelimet ovat niin isoja, että ponkottavat ihan kyyläämättä oikein näkyvästi verkkahousujen läpi.
Ja usko tai älä, useimmille lapsille voi myös puhua ihan ystävällisesti ja asiallisesti. Sanon: Tietysti voit mennä vessaan. Katso ensin että kännykkä on varmasti jätetty reppuun. Ja kas! Lapsi tai nuori pystyy sen tekemään ihan ilman kyyläämistä.
No siis... lapsihan oli myöhässä tunnilta
Opettajat aina sanovat, että työ olisi ihan mukavaa ilman lasten huoltajia, ja sen tämäkin ketju osoittaa.
Lapsi myöhästyy tunnilta. Äidin mielestä sitä ei saa kirjata Wilmaan. Jos opettaja noudattaa tämän äidin toivetta, tunti pääsee jatkossa alkamaan aina 10-15 minuuttia myöhässä. Sama asia selitetään uudelleen jokaiselle luokkaan valuvalle. Vielä 20 yli joku kysyy, mitä pitikään tehdä. Kohta kellot soivatkin jo ulos.
Sama äiti ihmettelee keväällä, miten vähän oppiaineessa on päästy eteenpäin lukuvuoden aikana ja miten lapsi ei ole oppinut mitään.
Koska toisen mamman mielestä taskujen kyylääminen on niin hirveää, Sami ja Simo viettävät suuren osan koulupäivästään vessassa pelaamassa. Asiaan ei kuitenkaan saa puuttua. Paitsi sitten kun Samin ja Simon huoltajat alkavat ihmetellä surkeaa koemenestystä. Syy on tietenkin opettajan.
No mitä se yksi myöhästymismerkintä haittaa? Ainakaan arvosanaan ei yksi merkintä vaikuta mitään. Lapsi ei ole ollut tunnin alettua luokassa = hän on myöhästynyt. Ensi kerralla käy sitten kesken tunnin.