Kannattaako yliopistoon hakea jo ensi keväänä vai vasta vuoden päästä?
Minulla on la ensi kuussa enkä vielä ensi syksynä olisi opiskeluja jatkamassa. Onko aloittamisen siirtäminen mahdollista vai voiko olla, että syytäni eli lapsenhoitoa ei katsottaisi riittäväksi sillä äitiyslomani päättyy ensi syksynä.
Kannattaisiko hakemista siirtää vielä vuodella vai pystynkö siirtämään aloitusta vuodella? Nyt keväällä hakemisen etuna olisi se, että voisin jo hakea perheasuntoa ja voisin rauhassa muuttaa jne.
Kommentit (7)
Kun olet saanut opiskelupaikan niin aloitat sitten kun aloitat, ei siellä kukaan valvo. Ainakaan meidän laitoksella.
Olen vain kuullut, että kaikki eivät saa opiskelujaan siirrettyä. Toisin sanoen joutuvat ainakin lukukausimaksut jne. maksamaan.
ethän välttämättä edes pääse sisään yliopistoon.....
Ja ei siellä kukaan kysele sun opintojen perään sen jälkeen kun sisään pääset. Opintotukea saat, jos suoritat tarpeeksi opintoviikkoja lukukaudessa/lukuvuodessa. Ja jos joku lukuvuosi ei huvita opiskella niin sitten et suorita yhtään tenttiä. Mutta silloin et ole oikeutettu opintotukeenkaan. Mutta siis äitiyslomi/hoitovapaita jne ei tarvitse mihinkään ilmoitella. Yliopistossa kurssien suorittaminen ja valmistuminen on jokaisen OMA asia ja se tulee huolehtia ITSE. Meni siihen sitten 3 tai 9 vuotta.
pitäisikin välivuoden. Mutta se on tosi pieni summa. Meillä se oli alle 100 euroa/lukukausi.
Lukukausimaksu on jotain tyyliin 80 euroa, voisin sinuna ihan hyvin sen maksaa ihan siitä ilosta että pääsen YTHS:n terveydenhuoltojärjestelmän piiriin. Ja samalla saat mahdollisuuden suorittaa tentin tai pari jos vaikka jossain vaiheessa huvittaisi tehdä aikuistenkin hommia lasten vahtimisen rinnnalla.
t: 3 (jolla kaksi lasta ja opinnot loppuvaiheessa)
homma toimii niin, että kerran paikan saatuasi saat olla sen kymmenen vuotta kirjoilla ja opiskella ihan koska haluat (ja siis sen 10 vuoden jälkeenkin saat toki jatkaa, kunhan esität opintosuunnitelman ja varsinkin jos välissä on ollut äitiyslomia tms.) Eli yliopistolle päästyäsi olet siellä jatkuvasti opiskelijana kirjoilla, mutta joka lukuvuoden alussa ilmoittaudutaan erikseen joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi ko. lukukaudelle. Jos ilmoittaudut läsnäolevaksi maksat lukukausimaksut, jos et niin et maksa. Ei siellä kukaan mitään perusteita kysele. Itse tosin ilmottauduin läsnäolevaki myös niinä kahtena vuotena, jolloin olin vanhempainvapaalla. Näin sain käydä halutessani esim. tiedekuntatentissä ja teinkin muutaman tentin äitiyslomalla alta pois. Luin aina kun ehdin pidemmän ajan sisällä ja sitten ilmoittauduin tenttiin kun olin saanut luettua tarpeeksi.
Hae kuule yliopistolta opinto-opas tai surffaa netissä tiedekunnan sivuilla. Yliopisto-opiskeluissa on miljoona asiaa ja erilaista käytäntöä, jotka pitää tietää ja oppia, jotta homma toimii mitenkään. Kantsii nuohota niitä opinto-oppaita, jotta tajuaa miten oma tiedekunta/ainelaitos toimii. Yliopistolla on hyvin vähän mitään ulkoapäin tulevaa valvontaa, ja opintojen sujuminen/edistuminen onkin lähinnä omissa käsissäsi. Hyvä puoli siinä on tosiaan se, ettei kukaan huohota niskaan vaan voit opiskella juuri niin kuin itse parhaaksi näet...
Kyllä varmasti saat lykkäystä opintojen aloitukselle. Onhan sinun otettava huomioon, ettet välttämättä pääsekään ensiyrittämällä, vai?