Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko eläinten oikeuksia arjessa?

Vierailija
13.04.2023 |

Itse en enää osta paljon possua tai muutenkaan lihaa, kun mietin tuotantoa. Tuo herättää joskus vihaa muissa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. En osta broilerinlihaa koska niillä on huonoimmat olot, sianlihaa vain luomuna. Maito myös luomuna koska luomulehmät laiduntavat. Ja tietenkään en osta vaatteita joissa turkissomisteita.

Itse asiassa käytännössä kaikki lehmät laiduntavat, luomulehmät eivät saa sairauksiinsa lääkkeitä.

Eivät nykyään. Vaikka laki vaatii 60 päivää laidunnusta pihattonavetoiden ei tarvitse noudattaa sitä. Monet suuret tilat joilla pihatto eivät laidunna lainkaan.

Laki vaatii laidunnusta vain parsinavetoissa eläville lehmille. Niitähän ei kohta enää ole, vaan kaikki lehmät saavat pian kulkea vapaasti.

Vierailija
22/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen aika paljon, aina ruokaostoksilla ja kun näen mainoksia, joissa lihayritykset feikkaavat että ruuaksi kasvatettavat eläimet ovat vapaita ja onnellisia. Lihanmyynti tippuisi ainakin 50 % jos mainoksissa näkyisi edes osa todellisuudesta.

Myös harrastuseläinten oikeudet mietityttävät, puhun nyt siis tyyliin kilpahevosista joita kohdellaan kuin autoa tai muuta välinetta ja muista eläimistä jotka ovat hyödykkeitä.

Totta, lumihangessa märehtivä lehmä herättää lähinnä sääliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. En osta broilerinlihaa koska niillä on huonoimmat olot, sianlihaa vain luomuna. Maito myös luomuna koska luomulehmät laiduntavat. Ja tietenkään en osta vaatteita joissa turkissomisteita.

Itse asiassa käytännössä kaikki lehmät laiduntavat, luomulehmät eivät saa sairauksiinsa lääkkeitä.

Eivät nykyään. Vaikka laki vaatii 60 päivää laidunnusta pihattonavetoiden ei tarvitse noudattaa sitä. Monet suuret tilat joilla pihatto eivät laidunna lainkaan.

Itse asiassa laiduntaminen on huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin ruokinta pihatossa, joten meillä on todella vähän tiloja, joissa karja ei lainkaan laidunna.

Vierailija
24/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan koko ajan. Mulla kun on lehmiä. Vaikka nyt on aika tiukat ajat, kyllä meillä lehmien hyvinvointi on laitettu etusijalle. Saavat aina puhtaat ja kuivat makuupaikat, asiantuntijan suunnitteleman seosrehun eteensä, isot tilat jaloitella, aina lääkkeet sairauksiin ja eläinlääkärit päivystää 24/7 valmiina tulemaan navetalle jos jollakin on paha tilanne. Kun näiden eteen tekee töitä joka päivä, nukun yöni rauhassa.

On todella kiva lukea tällaista kirjoitusta, kohottaa mielialaa itsellä. Kun on lehdistä lukenut niitä lukuisia heitteillejättöjä, joissa viattomat lehmät ja naudat ovat kärsineet "hoitajiensa" piittaamattomuudesta.

Vierailija
25/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen paljonkin. Syön hyvin kasvisvoittoisesti ja suosin luomua, kosmetiikassa ja kodin puhdistusaineissa suosin vegaanista ja eläinkokeetonta, en pidä lemmikkejä ja äänestän vain sellaista ehdokasta, joka lupaa puoltaa lähiluontoa, eläinten oikeuksia ja ympäristöä.

Vierailija
26/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen aika paljon, aina ruokaostoksilla ja kun näen mainoksia, joissa lihayritykset feikkaavat että ruuaksi kasvatettavat eläimet ovat vapaita ja onnellisia. Lihanmyynti tippuisi ainakin 50 % jos mainoksissa näkyisi edes osa todellisuudesta.

Myös harrastuseläinten oikeudet mietityttävät, puhun nyt siis tyyliin kilpahevosista joita kohdellaan kuin autoa tai muuta välinetta ja muista eläimistä jotka ovat hyödykkeitä.

Mistähän tulee sellainen käsitys, että lehmät haluaisi juosta vapaana jossain metsissä? Eivät kyllä varmasti olisi onnellisia vaan peloissaan ja stressaantuneita. Lehmä on saaliseläin. Se on onnellinen, kun on tarkat rutiinit, ruokaa tarjolla, suojaisa nukkumapaikka ja lauma ympärillä. Monessa navetassa nämä on lehmille tarjottu ja varmasti ovat tyytyväisiä. En puolustele todellakaan paikkoja joissa joutuvat makaamaan ahtaissa paskaisissa tiloissa tms. Onneksi laki on aika tiukka, valvonta vaan ontuu.

Vierailija
27/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koira, lihansyöjä joten en voi miettiä etten ostaisi kanaa tai possua vain siksi että nämä elävät elämänsä tehokanaloissa ja -sikaloissa, koska koirani hyvinvointi on tärkeämpää minulle.

Voisit kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota koiralle syöttämäsi ruuan alkuperään, jos haluaisit. Tämä on ns. eläinten ystävissä mielestäni aina ollut erikoista, että ei ymmärretä tai haluta nähdä sitä, että possut ja kanat ja lehmät ovat yhtälailla omia persooniaan, haluavat leikkiä ja nauttia elämästä, tuntevat kipua samoin kuin se oma lemmikki.

Mä syön koirani kanssa pitkälti samaa ruokaa poislukien namit ja nappulat.

Onhan se omalla tavallaan ikävän näköistä se tehotuotanto, mutta se on ainoa keino pitää tämmösiä ihmis- ja eläinmassoja hengissä.

Omalla tavallaan ikävän näköistä... Enpä tiedä mitä tuollaiseen edes vastaisi, ihmiselle joka ajattelee noin. Ratkaisuhan ei tietenkään koskaan teidän mielestä voi olla eläinten kohtelun parantaminen ja lihansyönnin vähentäminen.

Jos joku on kiinnostunut tutustumaan aiheeseen, Animalian sivuilta voi aloittaa https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/.

Vierailija
28/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää koska eläinaktivistit polkee ihmisoikeuksia, ovat laumassa huutelemassa ja eivät ymmärrä kuin yhden kaverinsa päähänsä takoman lauseen ja hokevat sitä päättömästi ja ei sinne muuta asiaa mahdukaan.

Vierailija
29/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
30/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koira, lihansyöjä joten en voi miettiä etten ostaisi kanaa tai possua vain siksi että nämä elävät elämänsä tehokanaloissa ja -sikaloissa, koska koirani hyvinvointi on tärkeämpää minulle.

Voisit kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota koiralle syöttämäsi ruuan alkuperään, jos haluaisit. Tämä on ns. eläinten ystävissä mielestäni aina ollut erikoista, että ei ymmärretä tai haluta nähdä sitä, että possut ja kanat ja lehmät ovat yhtälailla omia persooniaan, haluavat leikkiä ja nauttia elämästä, tuntevat kipua samoin kuin se oma lemmikki.

Mä syön koirani kanssa pitkälti samaa ruokaa poislukien namit ja nappulat.

Onhan se omalla tavallaan ikävän näköistä se tehotuotanto, mutta se on ainoa keino pitää tämmösiä ihmis- ja eläinmassoja hengissä.

Omalla tavallaan ikävän näköistä... Enpä tiedä mitä tuollaiseen edes vastaisi, ihmiselle joka ajattelee noin. Ratkaisuhan ei tietenkään koskaan teidän mielestä voi olla eläinten kohtelun parantaminen ja lihansyönnin vähentäminen.

Jos joku on kiinnostunut tutustumaan aiheeseen, Animalian sivuilta voi aloittaa https://animalia.fi/elainten-oikeudet/elaintuotanto/.

Harva eläinoikeusaktivisti on ikinä edes käynyt navetassa tai sikalassa.

Vierailija
31/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erikseen, koska jotenkin se on niin osa iso elämää, että kuuluu ns perusajatteluun.

Syön kyllä lihaa, mutta olen tarkka mistä se tulee. Joskus hätkähdän kaupassa ajatukseen siitä, miten suurin osa kuitenkin ostaa tiedostamatta sitä, mistä se tulee. Tai vielä pahempi - välinpitämättömyyttään. Broileria ja kalkkunaa en ole syönyt vuosiin, paitsi kämppiksen kanoja. Sikaa ei meidän perheessä ole ikinä oikein syöty, koska äidin mielestä se maistuu pahalta ja on "liian halpaa" joten en itsekään ole sen makuun tottunut.

Riista (linnut, pupu, peura, hirvi) on ok, mutta harvemmin niitä tulee todellisuudessa ostettua. Tilaan syömäni lihan REKO:n kautta suoraan tuottajilta. Yleensä ylämaankarjaa, mutta joskus karitsaa. Joskus olen ottanut kauppahallista kotimaista hevosenjauhelihaa.

Eläinten oikeudet tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Omalla kohdallani on mielestäni ok kasvattaa eläimiä ihmisravinnoksi, varsinkin jos eläimet ovat osana kiertoviljelyä. Kun eläin on osana viljelysysteemiä, tuo se hyötyä niin luonnon monimuotoisuudelle kuin viljelyskasveille. Eläimiä kuuluu kuitenkin kohdella hyvin ja kunnioituksella koko niiden eliniän ajan. 

Vierailija
32/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tulee sellainen käsitys, että lehmät haluaisi juosta vapaana jossain metsissä? Eivät kyllä varmasti olisi onnellisia vaan peloissaan ja stressaantuneita. Lehmä on saaliseläin. Se on onnellinen, kun on tarkat rutiinit, ruokaa tarjolla, suojaisa nukkumapaikka ja lauma ympärillä. Monessa navetassa nämä on lehmille tarjottu ja varmasti ovat tyytyväisiä. En puolustele todellakaan paikkoja joissa joutuvat makaamaan ahtaissa paskaisissa tiloissa tms. Onneksi laki on aika tiukka, valvonta vaan ontuu.

Kukaan ei ole vapauttamassa lehmiä suomalaisiin metsiin. Kirjoituksestasi saa sen kuvan, kuin lehmän muutaman vuoden mittainen elämä tehotuotantotilalla olisi stressitön onnela. Onko lehmä onnellinen, kun sen vasikka viedään siltä heti tai viimeistään parin viikon kuluttua, se oikeasti vieroittaisi vasikan vasta yli puolen vuoden ikäisenä? Onko se onnellinen kun se on jalostettu ylisuureksi maidontuotantokoneeksi?

https://oikeuttaelaimille.fi/tuotantoelaimet/nauta-tuotantoelaimena

Vierailija
33/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa muussa ns sivistysmaassa uusien parsinavettojen rakentaminen on jo laissa kielletty, mutta täällä niitä tehtaillaan edelleen. Joo, lehmä ei ole villieläin eikä todennäköisesti selviäisi vapaana metsässä, mutta siitä on aika pitkä matka siihen, että olet päästäsi kytkettynä paikoilleen 10kk vuodessa muiden vankien kanssa (jos nyt sen pari kk saakin laiduntaa, mikä ei monella tilalla toteudu sekään), synnytät, jälkeläisesi riistetään pois, et saa hoitaa sitä, se itkee perääsi. Kaikki tämä kärsimys, jotta joku toinen laji saa juoda lapsellesi tuottamasi maidon.

Vierailija
34/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen ollut kasvissyöjä kohta 30 vuotta ja muutenkin koitan elämässä tehdä eläinystävällisiä valintoja. Vanhemmiten olen kyllä vähän lipsunut tässä, nuorempana olin hyvin tarkka esim. sen suhteen että käytän vain eläinkokeilla testaamatonta kosmetiikkaa.

Vierailija
35/35 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ajattelen, viimeksi tänään sohvaa valitessani. Selvitin, mistä sohvan täytteenä oleva untuva on peräisin ja jätin ostamatta, koska suomessa valmistetuissakin tuotteissa käytetään Etelä-Euroopasta tuotua untuvaa/höyhentä. Hanhia ja ankkoja nyljetään elävältä näissä tuotantolaitoksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä