Ajatteletko eläinten oikeuksia arjessa?
Itse en enää osta paljon possua tai muutenkaan lihaa, kun mietin tuotantoa. Tuo herättää joskus vihaa muissa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En, koska eläimillä on vain ne oikeudet kunakin hetkenä jotka heille myönnän.
Lait suojelevat eläimiäkin.
Toki. En osta broilerinlihaa koska niillä on huonoimmat olot, sianlihaa vain luomuna. Maito myös luomuna koska luomulehmät laiduntavat. Ja tietenkään en osta vaatteita joissa turkissomisteita.
Rottien oikeuksia ajattelen usein, niitä pikkuisia veijareita alkaa näin keväällä taas näkymään runsaasti. Hyttysten oikeudet ovat minulle tärkeitä, kaikki karkotteet pitää kieltää!
Vierailija kirjoitti:
Toki. En osta broilerinlihaa koska niillä on huonoimmat olot, sianlihaa vain luomuna. Maito myös luomuna koska luomulehmät laiduntavat. Ja tietenkään en osta vaatteita joissa turkissomisteita.
Itse asiassa käytännössä kaikki lehmät laiduntavat, luomulehmät eivät saa sairauksiinsa lääkkeitä.
Minulla on koira, lihansyöjä joten en voi miettiä etten ostaisi kanaa tai possua vain siksi että nämä elävät elämänsä tehokanaloissa ja -sikaloissa, koska koirani hyvinvointi on tärkeämpää minulle.
En kovinkaan paljon, koska pidän ihmiseläimiä hierarkiassa kaikkia muita eläimiä huomattavasti korkeammalla, jonka vuoksi sallin eläinten hyötykäytön ihmisten hyväksi. Perusteetonta kidutusta en kuitenkaan hyväksy.
Ajattelen aika paljon, aina ruokaostoksilla ja kun näen mainoksia, joissa lihayritykset feikkaavat että ruuaksi kasvatettavat eläimet ovat vapaita ja onnellisia. Lihanmyynti tippuisi ainakin 50 % jos mainoksissa näkyisi edes osa todellisuudesta.
Myös harrastuseläinten oikeudet mietityttävät, puhun nyt siis tyyliin kilpahevosista joita kohdellaan kuin autoa tai muuta välinetta ja muista eläimistä jotka ovat hyödykkeitä.
Olet tullut väärälle palstalle. Oikeastaan mikä tahansa anonyymipalsta on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lait suojelevat eläimiäkin.
Jos tahdot elää muiden päätöksien mukaisesti niin elä toki.
Ihmislajille on jostain syystä kehittynyt kyky moraaliseen harkintaan. Siksi ihmiselle on luonnollista pyrkiä pois elämäntavasta, josta seuraa kärsimystä millekään eläimelle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koira, lihansyöjä joten en voi miettiä etten ostaisi kanaa tai possua vain siksi että nämä elävät elämänsä tehokanaloissa ja -sikaloissa, koska koirani hyvinvointi on tärkeämpää minulle.
Voisit kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota koiralle syöttämäsi ruuan alkuperään, jos haluaisit. Tämä on ns. eläinten ystävissä mielestäni aina ollut erikoista, että ei ymmärretä tai haluta nähdä sitä, että possut ja kanat ja lehmät ovat yhtälailla omia persooniaan, haluavat leikkiä ja nauttia elämästä, tuntevat kipua samoin kuin se oma lemmikki.
Ihan koko ajan. Mulla kun on lehmiä. Vaikka nyt on aika tiukat ajat, kyllä meillä lehmien hyvinvointi on laitettu etusijalle. Saavat aina puhtaat ja kuivat makuupaikat, asiantuntijan suunnitteleman seosrehun eteensä, isot tilat jaloitella, aina lääkkeet sairauksiin ja eläinlääkärit päivystää 24/7 valmiina tulemaan navetalle jos jollakin on paha tilanne. Kun näiden eteen tekee töitä joka päivä, nukun yöni rauhassa.
Meillä on lapsilla ollut erilaisia lemmikkejä vuosien varrella. Erityisesti akvaario ja kääpiöhamsterihäkki tuntuivat kuin pitäisin omaa pikku keskitysleiriä kotini nurkassa. Kissankin ulkoiluttaminen valjaissa/juoksunarussa tuntuu liian vähäiseltä eläimen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa käytännössä kaikki lehmät laiduntavat, luomulehmät eivät saa sairauksiinsa lääkkeitä.
Eivät nykyään. Vaikka laki vaatii 60 päivää laidunnusta pihattonavetoiden ei tarvitse noudattaa sitä. Monet suuret tilat joilla pihatto eivät laidunna lainkaan.
Miksi paheksunta kohdistuu vain tuotantoeläimiin? Ettekö ollenkaan ajattele koiria ja kissoja ahtaisiin kaupunkiasuntoihin suljettuina valtaosan päivästä? Miettikää vähän noiden alkuperää, onko villieläimet tarkoitettu ihmisten vangeiksi?
Puussa istuvaa harakkaa ajattelen nytkin, kun istun sohvalla ja katselen sitä. Ampuisin sen, koska paskoo ikkunaan mutta on silläkin oikeus elää ja paskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota koiralle syöttämäsi ruuan alkuperään, jos haluaisit. Tämä on ns. eläinten ystävissä mielestäni aina ollut erikoista, että ei ymmärretä tai haluta nähdä sitä, että possut ja kanat ja lehmät ovat yhtälailla omia persooniaan, haluavat leikkiä ja nauttia elämästä, tuntevat kipua samoin kuin se oma lemmikki.
Mä syön koirani kanssa pitkälti samaa ruokaa poislukien namit ja nappulat.
Onhan se omalla tavallaan ikävän näköistä se tehotuotanto, mutta se on ainoa keino pitää tämmösiä ihmis- ja eläinmassoja hengissä.