Haluan erota miehestäni mutta asia pelottaa.
Olemme olleet 4 vuotta onnellisesti yhdessä MUTTA nyt viimeiset 6 kuukautta ovat olleet kaukana onnellisesta.
Nahistelemme lähes päivittäin, olemme usein eri mieltä asioista, saamme sanaharkan aikaiseksi oli aihe mikä tahansa. Jos haluan saavuttaa jotain elämässäni tai hankkia jotain uutta itselleni mieheni vähättelee asiaa ja keksii kaikkea negatiivista saavutuksistani ja saa oloni epävarmaksi.
Nyt hänelle on myös ongelma jos haluan omaa aikaa tai käydä ystäväni kanssa kahvilla tai shoppailemassa. Hän ei ymmärrä miksi haluan nähdä sukulaisiani tai ystäviäni enkä olla kokoajan kotona tai hänen kanssaan. En ole moneen kuukauteen enään halunnut miestäni seksuaalisesti, en halua läheisyyttä häneltä. Olen niin turhautunut häneen. Nyt tuntuu enemmänkin siltä että olemme kämppiksiä tai kavereita. Meillä on myös yhteinen 2-vuotias lapsi. Minä joudun aina hoitamaan lasta yksin. Miestä ei kiinnosta yhtään. Siivoan kodin yksin, teen ruuat, hoidan lapsen teen kaiken yksin. Mies tekee vain silloin jos häntä käsketään jos aina silloinkaan.
Eniten erossa pelottaa se että minulla on tällä hetkellä todella huono rahatilanne. Minun pitäisi eron tullen muuttaa toiseen asuntoon.
Pelottaa myös jos mieheni haluaa vaikka vuoro viikoin lapsensa luokseen. En voi luottaa että mieheni hoitaisi lasta hyvin.
Haluisin että lapsi asuisi minun kanssa ja saisi kyllä nähdä isäänsä.
Mies on muutenkin joskus raivonnut minulle että jos hänestä otan eron niin minä olen kuulemma perheen rikkoja ja kamala äiti ja nainen. Mieheni kanssa ei voi edes ottaa eroa puheeksi koska hän räjähtää. Hän ei kestä asiaa koska hän ei kuulemma halua erota. Joten mikään rauhallinen ja asiallinen keskustelu erosta ei todellakaan toimi meillä.
En tiedä mitä tehdä. Olen niin väsynyt miettimään otanko eron vai en. Pelottaa vain erota ja kohdata kaikki asiat yksin pienen lapsen kanssa.
Kommentit (34)
Entä jos kaverisi puhuu miehen kanssa tai sukulaisesi, sanoo myös nootit ettei mies kiusaa sinua. Ja asukaa lähekkäin, niin lapsi näkee isää. Mutta jos mies on kuumakalle joka haukkuu, onko parempi asua "kauempana". Ei kukaan halua tosiaan jättää lasta kaksin tuollaisen miehen kanssa, se on ymmärrettävää.
Ei turvakoti ole mikään ilmainen hotelli johon voi mennä jos ei ole rahaa.
Perheeni tai ystäväni ei tiedä mikä on meidän suhteen todellinen tila. He luulevat että olemme onnellisia ja meillä on kaikki hyvin. He eivät tiedä että minulla on välillä todella vaikeaa ja raskasta tässä suhteessa. Eivätkä tiedä millainen mieheni on välillä minua kohtaan tai kuinka pahoja riitamme ovat. En ole saanut kerrottua kenellekään. Hymyilen ja esitän vain että kaikki on ihan ok. Ap
Menkää terapiaan, pääsette kirkon perheneuvontaan ilmaiseksi. Ei tartte kuulua kirkkoon ja pienten lasten perheenä pääsette jonon ohi.
Kantsii kertoo vanhemmilles tai hyväl ystävälle mikä teijä tilanne on saatat saada heiltä neuvoa tukee ja apua
Nainen ei voi erota pahis miehestä Moni nainen kuollut kun on eronnut. Mies on katkera siitä ja hoitaa naisen pois päiviltä.
Oi kamala, tarinassasi on aivan tajuttoman paljon yhtäläisyyksiä omani kanssa. Pahinta on tuo lyttääminen (esim. jos haluat saavuttaa/saavutat jotain) ja menemisistä syyllistäminen. Se on kaikki ihan osa lähisuhdeväkivallan kaavaa ja lapsen syntymän jälkeen nuo vaiheet aika usein tulee eteen, kun ennen lasta mies ei ole tuota puolta itsestään tietenkään näyttänyt, kun et ollut vielä nalkissa.
Mutta. Et ole nalkissa nytkään. Olet edelleen erillinen ihminen ja voit tehdä itsenäisiä päätöksiä oman elämäsi suhteen. 2-vuotiasta lasta ei laiteta vuoroviikkoasumiseen, jos toinen vanhempi sitä vastustaa, ja koska sinä olet ollut lapsen pääasiallinen huoltaja (ja oletettavasti myös pitänyt pitkät perhevapaat), tietysti sinusta tulee lähihuoltaja.
Jos mies ei juuri koskaan ole edes ollut kaksin lapsen kanssa, niin ei hänelle todellakaan anneta kuin max. viikonloppuja tai ehkä jopa vain yksi yö/viikonloppu tms. Näin siis pyritään sopimaan lastenvalvojalla. Jos sopua asiasta ei tule, ja menee oikeuteen, on ihan selvää, että lähihuoltajuus sinulle ja lapsi asuu pääasiassa sinulla, koska vain sinä olet lapsen ja lapsen asiat hoitanut tähänkin asti. Kyllä se mies sen tietää, joten tuskin edes lähtee asiasta vääntämään.
Minun ex tosiaan käyttäytyi hyvin samalla tavalla pikkulapsiaikana ja minä erosin. Exä ei tietenkään olisi halunnut erota, koska hänellähän oli suhteessa kaikki hyvin (hän sai kyllä olla menoillaan, minä kyllä kannustin häntä työelämässä jne.). Meillä lapsia oli kaksi. Nyt ovat jo kouluikäisiä, eikä exä ole halunnut lapsia arkena luokseen ollenkaan. Eihän häntä kiinnosta mitään lapsiarkea yksin alkaa pyörittää. Joka toisen viikonlopun ja joskus vuosilomilla lapset on hänellä.
Elaria varten käytettiin ihan sitä virallista laskuria, johon syötetään molempien tulot ja huomioitavat menot. Lastenvalvojan ajat menee muutenkin yleensä aika pitkälle, että tiedät varmasti siihen mennessä jo uuden asumuksesi kulut. Ei Suomessa heitteille lapsen kanssa jää taloudellisesti, että jos rahat ei riitä peruselämiseen eron jälkeen, niin saat kyllä sossusta lisää. Mutta tosiaan elarin ja lapsilisän yh-korotuksella tulet saamaan, ja nehän on molemmat verottomia.
Älä jää lytättäväksi tuollaiseen kamalaan suhteeseen. Ei Suomessa rahan takia tarvitse jäädä. Ja tietysti menet töihin, jos et jo ole, niin ihan hyvin pärjäät yhden lapsen kanssa. Itse olen päässyt uralla huomattavasti eteenpäin sen jälkeen, kun se lyttäävä ja lannistava mies, jonka mielestä mun ei olisi kannattanut hakea yhtäkään vaativampaa työpaikkaa, oli poistettu kuvioista.
Parempi että otat eron vasta sitten kun lapsi täyttää 18v
Saisko 🍿, ja vaikka 90 päivää morsiamena, kiitos!?
Vierailija kirjoitti:
Perheeni tai ystäväni ei tiedä mikä on meidän suhteen todellinen tila. He luulevat että olemme onnellisia ja meillä on kaikki hyvin. He eivät tiedä että minulla on välillä todella vaikeaa ja raskasta tässä suhteessa. Eivätkä tiedä millainen mieheni on välillä minua kohtaan tai kuinka pahoja riitamme ovat. En ole saanut kerrottua kenellekään. Hymyilen ja esitän vain että kaikki on ihan ok. Ap
Oikeesti. Toisin sanottuna mies on jo niin pahasti eristänyt sut sun lähipiiristä, ettet enää voi edes kertoa totuutta sun elämästä sun parhaille ystävillekään. Ymmärrä nyt nainen, että tuossa ei olla enää kaukana siitä, että sulla on silmä mustana.
Sun nimen omaan kannattaa erota pian, kun lapsi on vielä pieni, koska silloin ei tule vuoroviikkoja, ja lähivanhemmuus tulee ehdottomasti perhevapaat pitäneelle äidille.
Vierailija kirjoitti:
Aloita siitä, että kerrot edes vähän asiasta yhdelle luotettavalle henkilölle. Sitä kautta saat tukea ja uusia näkökulmia ja vähitellet voit kertoa myös muille ja varautua erotilanteeseen.
Ei kannalta erota niin, että olet esittänyt onnellista perheelle ja kavereille: mies saa silloin helposti laitettua kaiken sinun syyksi eivätkä muut ollenkaan ymmärrä haluasi erota. Eli kannattaa vähitellen tuoda esiin myös niitä vähemmän kivoja puolia.
Mieti sitä lasta. Mieti millaisen parisuhde mallin opetat hänelle. Kukaan yh ei Suomessa kadulle joudu ja hae lapsen yksinhuoltajuutta vedoten miehen harjoittamaan henkiseen väkivaltaan. Lapsellasi ei ole varaa menettää sinua.
Rupee katsomaan asuntoja valmiiksi ja tee asunto hakemuksia. Jos onnistaa niin otat lapsen ja tärkeimmät tavarat ja muutat sinne uuteen asuntoon :)
Monelle naiselle töihinmeno olisi pelkästään hyvä asia. Tienaisi rahaa, vastaisi itse itsestään eikä leikkisi kotileikkiä vailla vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Rupee katsomaan asuntoja valmiiksi ja tee asunto hakemuksia. Jos onnistaa niin otat lapsen ja tärkeimmät tavarat ja muutat sinne uuteen asuntoon :)
Jos aloittajalla onn miehensä kanssa yhteishuoltajuus niiin äiti ei voi ottaa lasta mukaan isän tietämättä se on laitonta ja se on kidnappaus!!!!
Kaipaatko ritarimiestä joka pelastaa sinut tuolta pahalta mieheltä ja paukkasee pahaa miestäsi turpaan?
Mene turvakotiin.