Raha ja onnellisuus
Raha ja status ovat huonoja motiiveja
Rahan merkitystä ei voi kieltää, sen merkitys yhteiskunnassa on suuri. Sen vuoksi se on monelle työnteon tärkein motiivi. Nenosen mukaan se ei yksistään kuitenkaan riitä, koska raha ei lopulta tee ihmisestä onnellista.
On tutkimustuloksia, joiden mukaan tietyn tulotason jälkeen ihmiset alkavat itse asiassa kokea vähemmän onnellisuutta, Nenonen sanoo.
Ihminen saattaa ajatella, että tietyn asian omistaminen tai tiettyyn asemaan pääseminen tuovat onnen. Nenosen mukaan jatkuva asioiden tavoittelu saa ihmiset juoksemaan hedonisessa oravanpyörässä, joka ei kuitenkaan lopulta tarjoakaan tyydytystä.
Sitten tuleekin pettymys siitä, kun se jokin ei tuonutkaan sitä onnea, mitä oli ajatellut.
https://anna.fi/lifestyle/tyo-ja-raha/rahan-ja-statuksen-tavoitteilu-ei…
Kommentit (7)
Jos on rahaa, voi ostaa kultaisen noutajan ja kaikki koiranomistajat ovat onnellisia.
Tuttu asia, itsekin jäin downshift moodiin muutama vuosi sitten kun rahalla ei saanutkaan onnellisuutta sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Toivoa pitää olla ja uskoa. Muuten menee mielenterveys.
Laittaisin kuulan kallooni jos työ ja raha olisi niin iso osa elämää, siinä vasta mielenterveys horjuisikin. : )
Jo tarhaikäisille on isoskettu että koulu, työ ja raha ovat elämän tarkoitus. :D
Ja sit ihmetellään kun on mielenterveys ongelmia kun ihminen ei luontaisesti ole kyseenomainen. : )
Mikä Nenonen? Onko merkittäväkin auktoriteetti?
Hedonismi on yksi asia ja varakkuus kokonaan toinen. Ei näitä viiden pennin filosofian harjoittajia voi oikein ottaa tosissaan.
Tunsin kerran yhden Nenosen ja olen merkittävästi onnellisempi kun hän ei enää pyöri lähistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Nenonen? Onko merkittäväkin auktoriteetti?
Hedonismi on yksi asia ja varakkuus kokonaan toinen. Ei näitä viiden pennin filosofian harjoittajia voi oikein ottaa tosissaan.
Tunsin kerran yhden Nenosen ja olen merkittävästi onnellisempi kun hän ei enää pyöri lähistöllä.
Pois auktoriteeteistä ja ylisestä tavismoodista.
Toivoa pitää olla ja uskoa. Muuten menee mielenterveys.