Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero, asuntolaina ja ositus

Vierailija
13.04.2023 |

Harkitsen eroa puolisostani. Meillä on yhteinen koti, jonka omistamme puoliksi. Asuntolaina on molempien nimissä. Käytönnössä mies on maksanut suurimmaksi osaksi lainakuluja, ja minä olen maksellut muita laskuja, ruokaa, lasten harrastuksia ja vaatteita. Meillä on avioehto.

Miten kävisi erotessa, katsottaisiinko että mies on oikeutettu isompaan osuuteen talon myyntihinnasta, koska hän on kustantanut lainanhoitokuluja? Minulla on pienemppi palkka, mutta siitä kaikki menee yhteiseen elämiseen, itselleni ostan vain tarpeeseen. Mies on kustantanut suuremman osan koko talouden kuluista.

Ahne en ole, mutta mietin mitä minulle jää käteen kun pöly laskeutuu. Onko olemassa sellaista tahoa, josta saisi ilmaiseksi lakineuvontaa? Mies on henkisesti väkivaltainen, ja pelkään että hän tekee elämästäni hyvin hankalaa kun kuulee eroaikeista. Ahne en ole, mutta yritän miettiä miten saan itseni ja lapseni elätettyä, ja että olenko oikeutettu miten suureen osuuteen yhteisissä nimissä olevasta asunnosta.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas yksi mamma kyselemässä neuvoja, miten saisi vietyä mieheltä niin paljon rahaa ja omaisuutta kuin vain mahdollista, keinolla millä hyvänsä.

Tällaistahan se on joka päivä tällä palstalla.

Voi teitä, runkkariparat!

Vierailija
22/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä se nyt sitten on kun asioista neuvotellaan jälkikäteen.

Avioehtosopimus. Tehkää niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit lukenut aloituksen, olisit kenties sieltä huomannut, että avioehto on jo.

Vierailija
24/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit lukenut aloituksen, olisit kenties sieltä huomannut, että avioehto on jo.

No niinpä onkin. Sitten koko aloitus on älytön.

Ihminen on allekirjoittanut avioehdon siitä miten omaisuus erossa jaetaan, ja tekee aloituksen kysyen miten omaisuus erossa jaetaan. Wat?

Vierailija
25/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas yksi mamma kyselemässä neuvoja, miten saisi vietyä mieheltä niin paljon rahaa ja omaisuutta kuin vain mahdollista, keinolla millä hyvänsä.

Kuka tässä on viemässä kaiken keinolla millä hyvänsä? Olen vuosikaudet laittanut oman palkkani perheen hyväksi, maksamalla sillä juoksevia menoja. Aunto omistetaan suhteessa 50/50, ja kyselin olenko oikeutettu omaan puoliskooni vai en. Mitään muuta en mieheltä halua.

Sehän riippuu mitä olette sopineet asuntovelanmaksusta keskenänne, jos mies on maksanut sinunkin osuutta sillä puheella että jäät sen verran velkaa, niin sitten se otetaan huomioon keskinäisenä velkana, mutta jos olette sitä mieltä että se on tullut kuitattua talousmenoihin käyttämälläsi summalla, niin sitten olette molemmat lyhentäneet yhtäpaljon talovelkaa, alun perin määritellyt omistussuhteet ei vaikuta tähän mitenkään, ne pysyy ennallaan keskinäisestä velasta riippumatta. 

Jos he ovat velasta yhteisvastuullisia, niin sillä ei ole mitään väliä kuka mitäkin maksaa, talo on silti 50-50 omistuksessa. Jos taas on otettu omat lainat, niin silloin asia on eri.

Se on suhteessa pankkiin, mutta ei aviopuolisoiden keskinäisiä velkoja ole kielletty, saa niitä olla ja kun omaisuus on erillistä, ettei ole mitään estettä etteivätkö voisi lainata toisilleen, enemminkin näyttökysymys että mitä on sovittu, suullinenkin velka on pätevä. Pankin velan yhteisvastuullisuus tarkoittaa että pankki voi vaatia kummalta tahansa. 

Toki voidaan olla velkaa toiselle jos niin on sovittu, mutta talon omistusta se ei muuta miksikään. Jos sovitaan että toinen maksaa talosta enemmän ja omistaa enemmän, tulee omistussuhteet muuttaa sitä vastaavaksi.

Vierailija
26/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on viemässä kaiken keinolla millä hyvänsä? Olen vuosikaudet laittanut oman palkkani perheen hyväksi, maksamalla sillä juoksevia menoja. Aunto omistetaan suhteessa 50/50, ja kyselin olenko oikeutettu omaan puoliskooni vai en. Mitään muuta en mieheltä halua.

Olet oikeutettu saamaan oman osuutesi omaisuudesta.

Näille ylläolevien vinkujien kaltaisille pikkumunille tiedoksi:kaikki omaisuus ei ole miehen. Kaikki omaisuus ei ole miehen tienaamaa.

Vierailija
27/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on allekirjoittanut avioehdon siitä miten omaisuus erossa jaetaan, ja tekee aloituksen kysyen miten omaisuus erossa jaetaan. Wat?

Koska maallikkona en tiedä, voiko mies vaatia omaa osuuttaan asunnosta suuremmaksi sen perusteella, että hän on hoitanut pääasiassa lainanlyhennykset, ja minun rahani ovat menneet muihin kuluihin.

Vierailija
28/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille ylläolevien vinkujien kaltaisille pikkumunille tiedoksi:kaikki omaisuus ei ole miehen. Kaikki omaisuus ei ole miehen tienaamaa.

Kiitos! <3 Lisäksi minun hyväkseni voidaan laskea se kotona tehty työ ja minun siihen käyttämäni aika, mikä on vapauttanut miehen tekemään pitkää päivää ja tienaamaan enemmän rahaa. Hänen panoksensa kodinhoitoon on mitätön. Jos en olisi hoitanut lapsia ja kotia, hänellä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia tulla ja mennä kuten tykkää, tai tehdä töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä on vaan kätevää unohtaa siinä vaiheessa kun näkee itse tekevänsä (työrintamalla) enemmän kodin eteen.

Vierailija
29/30 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska maallikkona en tiedä, voiko mies vaatia omaa osuuttaan asunnosta suuremmaksi sen perusteella, että hän on hoitanut pääasiassa lainanlyhennykset, ja minun rahani ovat menneet muihin kuluihin.

Vaatiahan voi mitä mieleen tulee, mutta jos omistus on teillä 50-50, niin ei sitä muuteta sillä että miehestä alkaa tuntumaan siltä.

Kiinnostaisi kyllä tietää mitä siinä teidän avioehdossa oikein seisoo, jos olet antanut miehen haalia omaisuutta itselleen sinun kustannuksellai.

Vierailija
30/30 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! <3 Lisäksi minun hyväkseni voidaan laskea se kotona tehty työ ja minun siihen käyttämäni aika, mi

No just. Miehesi voi sitten myös laskea hyväkseen tienaamansa rahat? 

Tuolla asenteella joudutte oikeuteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan