Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

WLAN verkon laajennus?

Vierailija
13.04.2023 |

Nykyiseen langattoman verkon reitittimeeni pystyy yhdistämään kerralla kymmenen laitetta. Tarve olisi saada enemmän laitteita verkkoon. Mitä pitää tehdä, onnistuuko tämä hankkimalla joku lisälaite ja jos niin mikä?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo rajat ovat laskennallisia suosituksia, eivät oikeita rajoitteita. Jos ei suorituskyvyn kanssa tule ongelmaa niin älä osta mitään.

Vierailija
2/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo rajat ovat laskennallisia suosituksia, eivät oikeita rajoitteita. Jos ei suorituskyvyn kanssa tule ongelmaa niin älä osta mitään.

Onhan se rajoite jos ei pysty yhdistämään kuin kymmenen laitetta ja tarve on useamman laitteen yhdistämiselle verkkoon. Ei se mikään suositus ole vaan absoluuttinen määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se rajoite jos ei pysty yhdistämään kuin kymmenen laitetta ja tarve on useamman laitteen yhdistämiselle verkkoon. Ei se mikään suositus ole vaan absoluuttinen määrä.

Kyllä siihen pystyy yhdistämään vaikka tuhat laitetta vaikka paketissa lukisi mitä.

Vierailija
4/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uusi wlan-purkki jos jossain on tosiaan rajattu laitemäärä noin pieneksi.

Ihmettelen kyllä miten ja miksi tuollainen rajoitus on tehty.

Vierailija
5/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siihen pystyy yhdistämään vaikka tuhat laitetta vaikka paketissa lukisi mitä.

Enköhän minä tiedä pystyykö vai ei kun se purkki minulla kotona on. Reitittimeen pystyy yhdistämään samanaikaisesti enintään kymmenen laitetta eikä yhtään enempää.

Ei ole pakko vastata jos ei tiedä vastausta.

Vierailija
6/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkolaajennin on se laite minkä tarvitset.

Vierailija
7/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enköhän minä tiedä pystyykö vai ei kun se purkki minulla kotona on. Reitittimeen pystyy yhdistämään samanaikaisesti enintään kymmenen laitetta eikä yhtään enempää.

Montako osoitetta on määritetty DHCP avaruudeksi?

Vierailija
8/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako osoitetta on määritetty DHCP avaruudeksi?

En tiedä.

Vierailija
9/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Vierailija
10/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymh... itse ostaisin uuden WLAN AP:n tuon vanhan tilalle. Ota saman tien WiFi 6.

Vierailija
11/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Miten verkkolaajennin auttaa jos ap:n alkuperänen tukari tukee vaan 10 laitetta....?

Vierailija
12/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymh... itse ostaisin uuden WLAN AP:n tuon vanhan tilalle. Ota saman tien WiFi 6.

En osta, laite ei ole vanha ja kyseessä siis 5G reititin.

Vierailija
13/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt! ATK nerot keskustelevat.

Vierailija
14/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt! ATK nerot keskustelevat.

Mutta et itse tiedä vastausta?

Vierailija
15/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta, laite ei ole vanha ja kyseessä siis 5G reititin.

Aaaa.... okei. Kenen ISP:n palvelu sulla oikein on? Esim. Elisan ihan perus 5G kotinetti tukee 15+ laitetta.

Vierailija
16/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Miten verkkolaajennin auttaa jos ap:n alkuperänen tukari tukee vaan 10 laitetta....?

Laajennin varaa yhden yhteyspisteen alkuperäisestä reitittimestä ja toimii oman verkkonimen alla.

Vierailija
17/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan on tuollainen rajoite reitittimessä niin ostat uuden nykyaikaisen reitittimen jossa WLAN ja kytket sen olemassaolevan reitittimen taakse. Luot siis uuden aliverkon jossa IP avaruutta se normaali vähintään 255 laitetta. Jos tuo olemassa oleva reititin on yleinen eikä mitenkään palveluntarjoajan vaatima, niin heität sen kokonaan mäkeen ja korvaat sen tuolla uudella.

Vierailija
18/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan on tuollainen rajoite reitittimessä niin ostat uuden nykyaikaisen reitittimen jossa WLAN ja kytket sen olemassaolevan reitittimen taakse. Luot siis uuden aliverkon jossa IP avaruutta se normaali vähintään 255 laitetta. Jos tuo olemassa oleva reititin on yleinen eikä mitenkään palveluntarjoajan vaatima, niin heität sen kokonaan mäkeen ja korvaat sen tuolla uudella.

Niin tämähän ei käy koska kyseessä on 5G reititin kuten tuolla sanottiin. En heittäisi itsekään tuollaista 300 euron mokkulaa noin vain mäkeen kun ongelma on ratkaistavissa muutamalla kympillä.

Vierailija
19/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuosikymmeniä Wifi-verkkoja konfanneena, niin sen verran täytyy sanoa, että nuo uudet Wifi Mesh laitteet on kyllä helppoja. Itselläni kaksi uutta tp-link wifi mesh -laitetta, jotka muodostaa wifi-verkon kahteen kerrokseen ja ei ole koskaan ollut näin hyvin toimivan wifi-verkon käyttöönotto näin helppo.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/809095/TP-LINK-Deco-X50-WiFi-6-…

Vierailija
20/82 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämähän ei käy koska kyseessä on 5G reititin kuten tuolla sanottiin. En heittäisi itsekään tuollaista 300 euron mokkulaa noin vain mäkeen kun ongelma on ratkaistavissa muutamalla kympillä.

5G reitittimen taakse voi perustaa oman aliverkon jolla tuo laiterajoitus kierretään laittamalla siihen väliin toisen reitittimen jossa NAT ja ihan ikioma WLAN tai mesh joka hoitaa tuon homman automaattisesti, 5G reititin näkee tasan yhden laitteen joka on tuo toinen reititin, jonka takana kaikki muut kymmenet clientit ovat..