Onhan se ihan naurettavaa että matalapalkka-aloilla viikossa tienaa nettona 400 e
Siis miettikääs vähän. Suomessa on ihan sairaan huonot palkat.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
No jep. Tänään tuli palkkalaskelma, ~1600 € kuukauden työstä! Ihan järjettömän stressaava, kiireinen ja paljon aikaansaatu kuukausi takana ja tässä kiitos. Oikeasti mietin, että mitä järkeä tässä on?? Vuosi sitten olin pari kuukautta työttömänä ja sain ansiosidonnaista 1200 €/ kk. Oikeastiko töissä käynti kannattaa 400 € takia?!? Palkan lisäksi en saa työstä yhtään mitään. En tarvitse työtä edes elämänsisällöksi, sitä on muutenkin. Työssä käynnistä tulee kuitenkin sen verran kuluja, että todellinen summa plussalla on varmaan vain puolet tuosta.
Tsemppejä, kiitos! Miksi käydä töissä tällaisella palkalla? Koulutettuna, aikuisena ihmisenä. Rikkoa itsensä raskaassa työssä. Eikä vaihtamalla parane...
Muistan ennen kuin lopetin lukion kesken, niin matematiikan tunnilla opettaja paasas miten tärkeet on oppia laskemaan. Laskeminen on ennustamista ja ennakointia tulevaan. Olen ain ollut sellainen typy, et ahdistun laskuista ja todennäköisyyksistä. Tykkään tulevaisuudesta jossa on enemmän toivoa paremmasta. Olin ollut kesätöissä ja jutellut työläisten kanssa, niin nekin kehoitti opiskelemaan johonkin isopalkkaiseen työhön pois humanistisilta aloilta. Minä pidin marjanpoiminnasta ja ysärin alussa se olikin rennolla tahdilla tehtävää työtä. Minulla jäi siitä varsin positivinen mielikuva. Lukiossa tykkäsin enemmän kirjoittaa kuin laskea. Sitä kahtiajakoa oli jo niihin aikoihin.
Laskeminen on kuitenkin tärkeää. Aika nopeasti ja lyhyellä matematiikalla sain selville että työnteko ei välttämättä kannata, jos arvostaa enemmän omaa vapaa-aikaa. Iltaisin hanttihommista tultua kotiin ei jaksanutkaan enää kirjoittaa ja unelmoida. Olin totaalisen väsynyt. Työstä saatava materiaalinen hyöty pahimmillaan altistaa alkoholismille ja tylsämielisyydelle. Sen näki niistä työntekijöistä ja jutuista. Ei heille ollut tulevaisuudessa enää mitään toivoa paremmasta. Sen toisen kesän jälkeen tuli lamakin ja minä lähdin inttiin, koska sitä markkinoitiin nuorille naisille uutena ja coolina juttuna. Monesti mietin mitä mun ensimmäisen kesätyöpaikan vakituisille työntekijöille kävi.
Heillä oli silloin jo kaikenlaisia vaivoja, eivätkä olleet täysin viisikymppisiä. Miten he pärjäisi nykyään, kun terveydenhuoltoa on leikattu ja kaikki on pistetty paskaksi? Myöhemmin kävin eroa-armeijasta sivustolla. Olen aina periaatteestakin vastustanut väkivaltaa ja armeija vaikutti siihen aikaan siistimmältä jutulta kuin lukion käynti loppuun.
Myöhemmin kun olen kaikennäköisissä duuneissa työskennellyt eräänlaisena varjona, niin muualta tulleetkin pyörittelee silmiä Suomen palkkatasolle ja eivät ole tyytyväsiä. En ole tietoinen mikä on systeemi, mutta moni odottelee aina pätkätöiden loppumista, että pääsisi ansiosidonnaiselle. Rahaa säästyy tosi paljon kun ei mene työmatkakustannukset ja eväät. Menetät periaatteessa vain muutaman huntin. Eikä niitä tarvise enää kaataa kurkusta alas. Voit elää terveellisesti, kun ei ahdista aamun herätykset orjatyömaalle.
Vierailija kirjoitti:
Valtavirtamedian uutisointi on nykyään vihervasemmistolaista, poikkeavilla jutuilla voidaan luoda mielikuvaa moniäänisyydestä. Mutta perussetti palvelee vasenta laitaa.
Tuossa ei ole mitään logiikkaa. Kyllä vasemmistoa äänestäis varmaan 60% kansalaisista, jos kaikki mediat olis oikeasti valjastettu sen taakse.
Mutta ei, kokoomuslaista talouspuhetta sieltä tulee. Velasta ollaan jauhettu nyt viimeiset ainakin 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eli kuukaudessa 1600 käteen, se ois mulle ihan ruhtinaallinen palkka!
Miinus verot. Netto 1400e.
Mitäs sitten käyt töissä. Mikään pakko ei ole.
Työ tekee kuitenkin ihmisen vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Verot pois vielä.
Mitä te kitisette, suomalainen seksityöntekijä tienaa 150€/30min nettona käteen. Tuon rahan siis saa tekemällä töitä puoli tuntia, joka kolmas päivä. Onko se liikaa vaadittu?
Kuukaudessa siis 1600 € puhtaana käteen. Millä tavoin tuo on huono matalapalkka-alalle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kitisette, suomalainen seksityöntekijä tienaa 150€/30min nettona käteen. Tuon rahan siis saa tekemällä töitä puoli tuntia, joka kolmas päivä. Onko se liikaa vaadittu?
Kerro tuo toki myös puolisollesi tai lapsellesi jos se jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot pois vielä.
Netto 400 € tarkoittaa, että verot on jo otettu.
Viikossa??? Tarkoitat varmaan 2 viikossa!
Nettona se on ihan hyvä . 400€ kertaa 4 kun kuukaudessa on 4 viikkoa . Sehän on yhteensä jo 1600€ käteen kuussa kun on netto. Laske päälle ne verot. MITÄ HELVETTIÄ VOI VALITTAA ! Eläkeläiset saa vähemmän käteen verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa siis 1600 € puhtaana käteen. Millä tavoin tuo on huono matalapalkka-alalle?
Koskaan en kaupan alalla saanut noin paljon kuussa käteen. Nyt työttömänä saan 595 e. Eli älä valita!
Eikö surkeallakin tuntipalkalla tyyliin 13€ saa kk palkkaa 2100€ kk. Kaupan alalla siihen pari viikonloppua tai vaihtoehtoisesti yksi viikonloppu ja iltalisät, 300€ brutto. Tekee 2400€ brutto. Mitä olisi netto 1950€?
Jos tuntipalkka 14€ olisi tuo 2600€ brutto, 2100 netto?
Ei hyviä palkkoja mutta mikä tuo 1600€ netto olisi bruttona? 1950?
Moni haluaisi kipeästi tehdä töitä tai haluaisi ansaita rahaa elämäänsä.
Miksi se on niin vaikeeta?
Niipä. Sulla sentään oli auto ja sait maksettua sen hulppeat kustannukset. Monella auto ei ole palkoilla mikään haave edes.
Sait auton. Siinäpä se elintaso mitä ostovoima tarjoaa. Matalapalkka-alan duunarille se on lauantaisin keissi kaljaa tai pussi pilveä, joku sipsipussi siihen palkintona että oli viikon ahkera.
Siinä menikin ne viikon säästöt parillakympillä. Jos haluaisit säästää, niin se olisi lauantai porkkanapussin kanssa seiniä tuijotellen.
Palkat tarjoaa just sen saman minkä saisit vankilassa kakkua istuessasi paitsi sen että joudut itse maksaa sen sellisi.